Permalänk

Project by Limited Edition

Det började med en enkel plan att uppgradera lite av hårdvaran i burken och slutade med?

Bakgrund
Köpte lite ny hårdvara till burken för att hänga med i spelutvecklingen och fick ett ruskigt bra pris på ett P193 V3 efter lite bråk med Antec gällande min vattenkylning.
Dessa två faktorer gjorde att jag kom på tankarna att verkligen engagera mig i bygget mer än att bara slänga in delarna i burken och slänga på locket.
Detta är mitt första "seriösa" projekt och anledningen till att jag lägger upp det här är för att sätta lite press på mig själv att lyckas samt att motivera andra som inte vågat ta steget att prova på det själv.
De tre grundstenarna för mig i detta bygger är Prestanda, Cleant utseende samt Funktionalitet.
Än så länge har jag fått kompromissa lite, t.ex med min kylning till grafikkortet.
Eftersom det inte fanns något färdigt till HD versionen av 570 fick jag sätta kapen i det vilket sänker utseendet men höjer funktionaliteten.

Med det i tankarna så började jag beställa kylning till ramminnena, sleeves mm och det gick från en liten uppgradering av datorn till ett projekt!

Detta är antagligen den sista riktiga uppdateringen jag gör med socket 775 i grunden, känns lite sorligt..

Funderar även på att slänga in en SSD disk så småningom men är inte sugen på att installera om datorn direkt när jag byggt ihop den igen.

Specsen på datorn ser ni i min underskrift men vad som skall göras är följande;

[X]Byta ut min sprillans nya Corsiar TX 650 PSU mot en modulär för att slippa onödiga kablar HX 850 modulärt inköpt
[X]Lacka innandömet svart i Antec P193 V3 case:et när det kommer Once you go black you never go back
[X]Montera Arctic Accelero XTREME plus II på mitt 570 HD Ser inte klokt ut, men ber till gud att det kyler bra
[X]Sleeva om alla kablar på PSU:n Det var svårare än jag trodde
[X]Montera silikonringar lite här och var samt gummifästen till fläktarna för att minska vibrationer och oljud Tystnad
[X]Lyckas dra sladdarna snyggt i en dator för första gången i mitt liv. Nåja, någerlunda
[X]Montera SSD Damn vad datorn är snabb nu!
Önska mig lycka till!

Update
Sedan jag gjorde listan ovan har bygget halvt spårat ur och diverse andra produkter och saker har gjort, läs och kommentera

Nu

SPONSOR

http://www.net2world.se/

Och ett stort tack till Fredrik som varit en hjälpande hand så fort jag behövt en!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Har bestämt mig för att satsa på en modulär PSU, en sådan skall inskaffas idag!

Började så smått med att förbereda kylningen till grafikkortet sent igår kväll.
Bilder kommer senare idag!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Corsair HX 850 modulärt köpt!

massor av bilder kommer upp ikväll!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Update!

Mitt grafikkort samt den nya kylningen, nästan ett kg kärlek. Dessutom för långt för att få plats i min gamla burk(se bilden i första inlägget)

Delar som följde med samt VR003 kitet.

Inte lappad yta men iaf rengjord från fabrikspastan som satt på.

Av 16(!!!) skruvar som höll fast standarsflänsen var det en som vägrade släppa, trots försök med ÅTTA olika stjärnskruvmejslar.

Fick helt enkelt borra upp den..

Nästa problem...

Ända sättet att få den till att passa var att dela flänsarna mellan heatpipesen och böja dem. Ser inte snyggt ut på bilden men kommer att vara "inåt" i burken och ej synas. Och ja, heatpipesen är intakta.

Eftersom mitt kort är ett HD så var det inte bara de stora flänsarna som ej passade. Fick ta flänsar från det vanliga kitet samt från VR003 kitet samt modifiera några av dem för att alla chip mm skulle täckas. nu torkar de under natten.

Det var allt för ikväll, hoppas ni är glada nu när ni fått lite bilder att sätta tänderna i!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Hmm jag tycker det ser ut som att den böjda kylfänsen,röret kan vara i riskzonen att ta i något på moderkortet!
Är det nåt du har sett till att det inte gör? det kan ju blixtra så fint annars:d

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Hmm jag tycker det ser ut som att den böjda kylfänsen,röret kan vara i riskzonen att ta i något på moderkortet!
Är det nåt du har sett till att det inte gör? det kan ju blixtra så fint annars:d

Jag har det under kontroll, tro det eller ej!
Givetvis är det dock möjligt att jag får göra några finjusteringar man tack för heads up:en!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

DHL har haft mitt P193 V3 som gisslan i EINDHOVEN sedan i förrgår. skall det vara så svårt att skicka ett paket?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några irrelevanta inlägg.

.
Permalänk

Idag har samtliga kylflänsar på moderkortet tagits av och rengjorts då jag skall applicera ny kylpasta på dem.

Har även rensat ur allting från den gamla datorn nu. Om jag har tur så kommer mitt P193 V3 i morgon, och om det inte har en svartlackerad insida i V3 (tidigare versioner har inte det) så blir det till att lacka det i helgen.
Funderar på att dela det så mycket som möjligt och köra med sprayburk, vad säger ni?

Bilder kommer imorgon!

Hade egentligen tänkt sleeva nätagget i helgen men då mina sleeves och tillbehör ej kommit så brast den idén.

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Fick chassiet idag och insidan var mycket riktigt ej lackerad, däremot har Antec gjort sin läxa och gjort ett hål i moderkortsplåten i höjd med processorn på V3.

Bilder kommer som sagt idag, samt lite mer info om varför jag startade detta projektet.

Stay tuned

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Update!

Slaktade de sista delarna i den gamla burken igår då nätdelen är såld.

Jämförelse i storlek av det nya och gamla nätaggregatet.

I förmiddags fick jag en j*vligt stort paket, nästan 6 burkar högt som ni ser

Stort och rymligt, men inte svart!

5 timmar senare fanns där inga lösa delar kvar. just nu ligger det på tork i garaget nysprayat.

På med ny kylpasta och den på med kylflänsarna igen.

Sen fortsatte jag kapa i kylningen till grafikkortet.

Sen kapade jag lite till!

Sen passade det äntligen helt! och som ni ser så kommer man inte se mina sjukt skillade modifikationer av kylningen så det är bra!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Hmm jag tycker det ser ut som att den böjda kylfänsen,röret kan vara i riskzonen att ta i något på moderkortet!
Är det nåt du har sett till att det inte gör? det kan ju blixtra så fint annars:d

Som du ser fick jag ändå böja flänsarna ytterligare för att inte ta i något på moderkortet!
Tack för heads up:en!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Ha,ha ja jag satt och tänkte att jag skulle posta om det när jag såg bilden men försent
Damn varför förstöra mitt roliga så där

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nått bra uppdatering med infon samt bilderna speciellt bilderna på mitt agg

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

Nu börjar det likna nått bra uppdatering med infon samt bilderna speciellt bilderna på mitt agg

Haha tack Robin!

Har en liten paus från lackerandet men chassiet skall vara färdiglackat om ca 2 tim. sen skall det torkas och efter det skall allting monteras ihop igen!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Haha tack Robin!

Har en liten paus från lackerandet men chassiet skall vara färdiglackat om ca 2 tim. sen skall det torkas och efter det skall allting monteras ihop igen!

Ok.. Se till att lägga upp bilder när det är klart

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk

Då var är färdiglackat fyra burkar gick åt allt som allt, bilder på det kommer imorgon!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Ha,ha ja jag satt och tänkte att jag skulle posta om det när jag såg bilden men försent
Damn varför förstöra mitt roliga så där

För att jag hade blivit väldigt ledsen om det sprutat gnistor!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

Ok.. Se till att lägga upp bilder när det är klart

I will!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Okej, nu vill jag ha MINST tre inlägg här innan det blir en bildupdate!
snart tusen har kollar tråden men i stort sett ingen kommenterar, kom igen nu

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Du måste verkligen skala ner dina bilder. Jag har 100Mbit/s och måste ändå vänta nästan en minut innan alla bilder har laddats klart.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du måste verkligen skala ner dina bilder. Jag har 100Mbit/s och måste ändå vänta nästan en minut innan alla bilder har laddats klart.

Jag ligger på 24 Mbit/s och har sidan uppe på 10 sek.
Har således aldrig fundera över det

Fler som har problem med lång laddtid?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Jag ligger på 24 Mbit/s och har sidan uppe på 10 sek.
Har således aldrig fundera över det

Fler som har problem med lång laddtid?

Ja hela sidan blir helt seg pga bilderna och jag sitter på 100/10

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Jag har problem med laddnings tiden!
Sedan bra projekt och skall följas

//S.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli snyggt...
Har inga större bekymmer med laddningstider på sidan och då kör jag på 3g just nu

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Jag ligger på 24 Mbit/s och har sidan uppe på 10 sek.
Har således aldrig fundera över det

Fler som har problem med lång laddtid?

Du har förmodligen redan bilderna cachade på din dator då du besökt sidan förut, jag som kollade den första gången måste ladda alla bilder.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du har förmodligen redan bilderna cachade på din dator då du besökt sidan förut, jag som kollade den första gången måste ladda alla bilder.

då slipper du göra det igen nu min vän

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

Ja hela sidan blir helt seg pga bilderna och jag sitter på 100/10

Du har ju sett grejerna IRL så du borde inte klaga

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Skrivet av Stark.Jr:

Jag har problem med laddnings tiden!
Sedan bra projekt och skall följas

//S.Jr

Tackar!
Gick igenom din projekttråd och den skall med bli spännande att följa!
Grät en liten tår samtidigt som jag skrattade när du backade över bygget!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt