Permalänk
Medlem

Copyright på denna låt?

Tjenare tjenare. Jag har ett skolprojekt, och vi ska filma in en film, så vi behöver en bra låt. Men läraren har sagt att det måste vara en låt som är laglig att tanka hem. Alltså undrar jag ifall någon vet ifall

laglig och ha med? Har kollat google, och så har jag kollat på t.ex http://freemusicarchive.org/, men det är verkligen skit låtar där, så ifall nån har idéer på andra låtar så skulle det uppskattas.

MvH faitz.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av faitz:

Meningslösa inlägg enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning, bryter mot §4 i reglerna.

Alla trådar ska ha samma möjlighet att synas, därför finns bumpningsregeln, en ren rättvisefråga.

Passa på att läsa våra andra regler igen när du ändå håller på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Meningslösa inlägg enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning, bryter mot §4 i reglerna.

Alla trådar ska ha samma möjlighet att synas, därför finns bumpningsregeln, en ren rättvisefråga.

Passa på att läsa våra andra regler igen när du ändå håller på.

Okej förlåt. Har missat den regeln, nu blire F för min del. Ingen musik

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Här har du en sida jag minns, har andra men den listan sitter fast på skolnätverket vilket betyder att jag måste komma till skolan för att kolla upp den.
http://mp3.com/

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

citat rätt och begränsat användande är många gånger lagligt, däremot är det i regel inte lagligt att använda skyddade verk till att göra sig en hacka.
Det blir till att nysta lite om du vill dokumentera att du får använda den.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

citat rätt och begränsat användande är många gånger lagligt, däremot är det i regel inte lagligt att använda skyddade verk till att göra sig en hacka.
Det blir till att nysta lite om du vill dokumentera att du får använda den.

Hänger inte riktigt med i vad du säger men man har absolut ingen som hellst rätt att använda någon annans material någonsin om pesonen i fråga inte har gett sitt tillåtande för användandet.

Det gäller även skolarbeten, skolarbeten är INTE "privat bruk" och ingår då i en kommersiell klass.

Nu är jag inte säker på vad för skola du går på, om de bryr sig på riktigt om det där. Men om du skulle vara som jag och gå i ett mediagymnasium blir du underkänd om du bryter mot copyrightlagar.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 4everapple1:

Hänger inte riktigt med i vad du säger men man har absolut ingen som hellst rätt att använda någon annans material någonsin om pesonen i fråga inte har gett sitt tillåtande för användandet.

Det gäller även skolarbeten, skolarbeten är INTE "privat bruk" och ingår då i en kommersiell klass.

Nu är jag inte säker på vad för skola du går på, om de bryr sig på riktigt om det där. Men om du skulle vara som jag och gå i ett mediagymnasium blir du underkänd om du bryter mot copyrightlagar.

Jo citaträtten gäller faktiskt även musik men i det här fallet är det inte applicerbart. I vissa fall är det tillåtet att utan att fråga om tillåtelse spela upp korta stycken av upphovsrättsskyddad musik. Det är samma princip som för textverk. Det är ju dock något helt annat än att ha den som bakgrundsmusik i en video.

Edit: På högskolor är det inte ovanligt att de ringer polisen om man bryter mot upphovsrättslagen. Har man tur blir man bara avstängd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24