Windows 7 går om Windows XP som världens mest använda operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 går om Windows XP som världens mest använda operativsystem

Sakta men säkert går Windows 7 förbi föregångaren XP som världens mest populära operativsystem, åtminstone om man får tro statistikfirman Statcounter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte alls oväntat.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd

Nice. Synd att min dator är för värdelös för win 7 sög pung att behöva byta från win 7 tillbaka till xp

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte speciellt oväntat precis.
Man saknar ju inte XP(eller vista för den delen) när man sitter vid en dator med W7

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Vista går uppåt Hur kan det vara möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

det är på grund av battlefield 3

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

det är på grund av battlefield 3

nja , hos oss gamers har 7 64 bit regerat en längre tid. ->steam's statistik

När det gäller gamers så ligger alltså 7 64 bit på 41 % medan XP 32 bit kommer tvåa med 18.5%

fast jag har däremot fått gå omkring och installera 7an ett par gånger på senare dagar , då vänner upptäckt att BF 3 betan inte lirar på XP

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Och då har dom inte räknat med ca 5 miljoner piraterade kopior, lålz trålz.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Helt otroligt för mig att en del fortfarande sitter och använder ett 10 år gammalt OS, frivilligt dessutom.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Resultaten är inte relevanta efter som att Windows 7 är i sina bästa dagar medans Windows XP har sedan länge sätt sina glida iväg.. vilket betyder att de bara har "krockat" på grafen

tjo ho

MVH // Kevin

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Helt otroligt för mig att en del fortfarande sitter och använder ett 10 år gammalt OS, frivilligt dessutom.

äh , sitter man på xp så rullar det ganska bra , enda nackdelen är ju i princip avsaknaden av dx10/11
samt att de flesta kör 32 bitars vilket begränsar minnesmängden ganska kraftigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Föredrar Win7, sitter dock på XP.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

det är på grund av battlefield 3

Tyvärr, men Battlefield 3 är inte det bästa sen skivat bröd.

Däremot är Windows 7 ett mycket bra och stabilt system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcdposter1337:

Nice. Synd att min dator är för värdelös för win 7 sög pung att behöva byta från win 7 tillbaka till xp

Jag har samma problem: Win 7 är väldigt segt i jämförelse med XP på min dator.:( Men jag har Win 7 i alla fall.:P Men XP upplever jag som rappare.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Och då har dom inte räknat med ca 5 miljoner piraterade kopior, lålz trålz.

Det tror jag inte Statcounter ser någon skillnad på! Dom registrerar bara vilket OS det är!!

Och hur man kan sitta med XP och vara nöjd fattar jag inte. Men förstår om man har en dator som inte pallar med 7:an men som flytter på bra med xp, måste vara frusrerande!!

Sen trodde jag att Linux hade lite högre kurva, men det är nog för att många sitter på Linuxbaserade serversystem utan att surfa runt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Varför dessa onda blickar mot Vista?

Jag har kört Vista 64 utan ett enda problem, dagligen, i säkert 3 år.

Jag har nu gått över till Windows 7 och bortsett från några fiffiga funktioner i desktop så kan jag faktiskt inte märka någon skillnad.

Jag körde Windows ME en tid i historien, och där hade vi något som gav mig migrän.

Permalänk
Hjälpsam

Med en ny dator blir det W7 64, jag har tom två licenser, men jag har varit mycket nöjd med Vista 64 och tycker att skället mot Vista varit orättvist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överkill:

Varför dessa onda blickar mot Vista?

Jag har kört Vista 64 utan ett enda problem, dagligen, i säkert 3 år.

Jag har nu gått över till Windows 7 och bortsett från några fiffiga funktioner i desktop så kan jag faktiskt inte märka någon skillnad.

Jag körde Windows ME en tid i historien, och där hade vi något som gav mig migrän.

Problemet med vista var att det krävde mer av datorn än tex. w7 vilket gjorde att alla med lite sisådär datorer tyckte att det var allt för segt och uselt.
Kan inte annat än hålla med dig där ang ME, det var verkligen windows i sitt sämsta utförande någonsin

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

W7 är bäst hittills, däremot så är mitt intresse för w8 mycket lågt. Det går jag kanske över till vid nästa datorbygge, det är ju bara ett os trotts allt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Aster:

Problemet med vista var att det krävde mer av datorn än tex. w7 vilket gjorde att alla med lite sisådär datorer tyckte att det var allt för segt och uselt.
Kan inte annat än hålla med dig där ang ME, det var verkligen windows i sitt sämsta utförande någonsin

Samma systemkrav för vista, w7 och w8, väl? Det är väl helt enkelt datorerna som har kommit ikapp? Hoppet 256MB RAM (XP) till 2GB (vista) är ju inte direkt litet...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Till er som har problem med att W7 är segt: Testa att stänga av Aero-krafset. Min burk är snabbare med W7 än med XP, och jag har "Optimize for best performance" på båda, så det är nog det långsamma (och ohyggligt fula) Aero som är boven i dramat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såvitt ajg vet kräver Win XP och W7 lika mycket, Vista kräver mer. Win8 ska kräva samma eller lite mer än W7.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Vad sitter man på för dator som inte ens klarar win 7? Känns som att det borde vara ett ickeproblem i dagsläget med tanke på hur lite det kräver.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker Vista x64 har fungerat mycket bra under alla år och ser egentligen ingen större anledning att byta till Win7 än...
Har fungerat bra med programmering, studier samt nöjje så har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Då räknar de ju dock inte alla inbyggda system och sådant som Bankomater & kassaapparater t ex. Där är Win XP fortfarande rätt vanligt.

Permalänk
Skrivet av vipers:

Såvitt ajg vet kräver Win XP och W7 lika mycket, Vista kräver mer. Win8 ska kräva samma eller lite mer än W7.

Vista och 7 har samma systemkrav, XP har betydligt mindre.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Vista går uppåt Hur kan det vara möjligt.

Noterade det också! Konstigt att dessutom är de senaste månaderna som det ökar. Vista går väll inte att köpa längre?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Inte alls oväntat

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Vem fan sitter med XP idag egentligen, och varför? Lägre systemkrav håller inte i ett samhället där tom fjortisar har datorer som klarar Windows 7 utan problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det var på tiden. Vem fan sitter med XP idag egentligen, och varför? Lägre systemkrav håller inte i ett samhället där tom fjortisar har datorer som klarar Windows 7 utan problem.

Jag kör Win7 på jobbet och WinXP hemma. Körde WinXP på jobbet tidigare men sen blev det nytt datorköp och då blev det självklart Win7.
Det känns dumt att uppgradera till Windows 7 "bara för att". Jag tar det i samma veva som när jag köper nya komponenter/dator. Men jag köper inte heller ny dator "bara för att". Med andra ord så spolar jag inte ner pengar i toaletten, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?