Windows 7 går om Windows XP som världens mest använda operativsystem

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nagel:

Konstigt att 16 personer röstade vista

Jag gjorde det, har ingen större erfarenhet av W7 och jag gillar Vista mer än XP, inget svårt val för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av KulanZ:

Vilken skola går du på? Citrixlösningar brukar kunna lösa det mesta, om det inte är gammal hårdvara kopplad till klienten som programvarorna ska kommunicera med.

Går på elproggrammet vilka många av el programvarorna inte fungerar på win7 win vista

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Funktionaliteten och stabiliteten som Win 7 erbjöd redan när det begav sig var riktigt underbar, och framförallt att slippa behöva tanka hem drivrutinerna på ett USB-minne från en dator för att ens bärbara skulle kunna hitta det trådlösa nätverkskortet och så är hur underbart som helst, åtminstone för en som byter/ominstallerar OS ofta så ses detta som en av de absoluta höjdpunkterna och som värd att absolut nämnas, just att det fljer med kompatibilitet för de flesta komponenterna på dagens marknad

Faktum är att jag, efter min senaste uppgradering av datorn faktiskt var tvungen att använda de bifogade drivrutinerna till moderkortet. Men det är väl bara att inse, windows 7 kan inte innehålla drivrutiner från framtiden när den produceras, även om det kändes så gammalmodigt att plugga in cd skivan:p

Skulle säga att Vista definitivt är ett bra operativsystem, det som gör att folk hade problem med det var långsamma datorer, dåliga drivrutiner och specialanpassade windows xp program.

Med detta sagt, windows 7 är grymt, bästa hittills från microsoft.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

lool.och hur räknade dom ut det då?
frågade runt på kontoret vilka som använde vad?
"alla som använde win 7 räckte upp handen eftersom det var nyinstallerat.
utom hos åke borta i hörnet.han hade fortfarande xp"

känns ganska osannolikt att win 7 har gått om xp.
men visst är win 7 bra,det är det.tio gånger bättre än Trista eller vad det operativsystemet som dom släppte hette

Hej p12, statistik finns något som heter!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

lool.och hur räknade dom ut det då?
frågade runt på kontoret vilka som använde vad?
"alla som använde win 7 räckte upp handen eftersom det var nyinstallerat.
utom hos åke borta i hörnet.han hade fortfarande xp"

känns ganska osannolikt att win 7 har gått om xp.
men visst är win 7 bra,det är det.tio gånger bättre än Trista eller vad det operativsystemet som dom släppte hette

Tja, om man undrar hur de kommit fram till något så kan det hjälpa att kolla deras hemsida.
Här står det exakt hur det går till.

Permalänk
Medlem

saknar uppåtknappen i utforskaren och att bildvisaren i w7 inte stödjer gif(?!?). det går dock att tanka hem tredjepartsprogram men jag har inte haft något som varit som jag vill ha. windows har det i sig förutom dessa saker. och det hade dom i xp.
har även tänkt på nmågon annan smågrej men minns inte nu annars gillar jag sjuan skarpt. dock sugen på att köra xp snart igen. bf3 är inget som bekymrar mig

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Kommer köra vidare på xp tills jag uppgraderat min dator vilket jag hoppas ska ske inom det närmsta året. Dock blir det då w8.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad som syns i undersökningen är ju givetvis bara datorer som används för att surfa med.

Kör själv win7 sedan ett år tillbaka, efter lite pill med att stänga av "smarta" funktioner så är prestandan ok.
Får leva med XP på jobbdatorn.

Har haft det tveksamma nöjet att meka NT4 vid enstaka tillfälle (senaste halvåret) hos ett företag där det av olika orsaker kostar för mycket att byta.

Win2000 var ju det stora lyftet som kombinerade det bästa av win95/98 och NT4, XP var mer en finputsning.
Att det idag funkar bättre med win7 på nya burkar är inte så konstigt då nyare prylar har stöd från början i OSet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

saknar uppåtknappen i utforskaren och att bildvisaren i w7 inte stödjer gif(?!?). det går dock att tanka hem tredjepartsprogram men jag har inte haft något som varit som jag vill ha. windows har det i sig förutom dessa saker. och det hade dom i xp.
har även tänkt på nmågon annan smågrej men minns inte nu annars gillar jag sjuan skarpt. dock sugen på att köra xp snart igen. bf3 är inget som bekymrar mig

Klassiskt tema trivs jag bäst med, bort med all onödig skit/bloat.
För uppåtknappen så använder jag: Classic Shell - Erbjuder lite annat också.
Sedan för att slippa att hela raden markeras när jag klickar på en mapp/fil använder jag: Ultimate Windows Tweaker (UWT) - Finns många andra inställningar också.
För att slippa Win7's värdelösa högerklick nere i taskbaren: 7 Taskbar Tweaker
Dock verkar de nya versionerna tjorva lite ibland. Har tyvärr råkat slänga 1.5 versionen som funkade utmärkt för mig.

Har dock fortfarande inte hittat hur jag ska bli av med folderband eller vad det kallas. Det som syns i explorer under/istället för den klassiska menyn.
Finns lösning för det i http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/908465-... , dock fungerar den bara ifall man kör något annat tema än klassisk. Är lite halvt ouppdaterad på detta då jag inte hittade någon lösning sist jag installerade om för ett år sedan. Så kan ha ändrats.

Får tillägga att det är väldigt tråkigt att MS är så idiotiska så att man inte kan komma åt dessa alternativ utan diverse program. Borde även finnas alternativ för att få mindre bloatade "inställningsfönster", personalize med mera.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande, Win7 är helt underbart. Köpt 2st licenser till och med

Permalänk
Medlem

Till alla er som undrar vem som sitter med XP nuförtiden. Jag sitter mest i linux på både min stationära och laptop. Ibland händer det dock att jag måste köra Windows oftast på grund av att jag vill spela något, eller skolarbete som kräver windows, typ programmering.

På min stationära har jag så klart win7, men på laptopen som har 120GB hdd-utrymme där jag också vill rymma diverse musik, program (visual studio tar massa plats), ett spel, två OS, osv så är detta inte mycket. Om jag skulle ha windows 7 skulle jag ungefär få 15-30GB mindre utrymme vilket jag inte direkt har lust för. Laptopen har några år på nacken (6 år) så jag känner inte direkt för att lägga en ny hårddisk på den, om det skulle vara något skulle det vara en SSD som jag sedan kunde använda i en ny laptop. Jag använder nästan aldrig min laptop förutom då och då i skolan när det behövs till något projekt samt när jag reser och då duger den mer än väl därför känns det inte heller lönt när det kan gå månader innan jag sätter på den.

I linux funkar den dessutom helt fint, det mesta är väldigt responsivt.

tl;dr
Man kanske har en andra dator som har några år på nacken men man fortfarande använder och man inte har lust att uppgradera vilket behövs för att den ska kunna köra win7 (kanske pga hdd-utrymme). Samt att windows kanske är ens andra OS i det här sambandet.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Vista går uppåt Hur kan det vara möjligt.

Den finns ju på MSDNAA av en viss anledning. Är väl en del som helt enkelt tryckt fel

Jag saknar alternativ för MS-DOS, PC-DOS, Windows 3.1/3.11, Windows NT, Windows 95/98/ME och Windows 2000. Dessa är fortfarande omottligt populära bland de som kör med äldre datorer.

Permalänk
Medlem

dx10

Hade det inte varit för dx10 så hade jag skippat win7. Jag använder inget nytt i win7 och jag saknar saker från xp. T.ex. att kunna klicka på en mapp och i explorern se hur mycket plats det finns ledigt på den disk där mappen ligger utan att behöva gå till datorn i mappstrukturen eller högerklicka på disken och välja properties (wtf, har jag missat något där? ). Sedan gillar jag inte alls inställningarna i win7, känns som de har flyttat dem bara för sakens skull och inte för att det ska vara logiskt och man har ingen direkt nytta av att ha använt windows i 15år när man letar efter saker.

Jag inser ju dock att man inte kan hänga kvar i det förgångna (även om det var bättre förr ) men jag är inte speciellt nöjd med win7 som OS.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare

Vista är bäst så klart trololol

Nej win7 etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

1.3% (win vista) har inte förstått frågan dom tror nog det står vilket os var en flopp

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(