Blizzard kör med en mer drakonisk DRM än Ubisoft?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Med din logik borde Blizzard gått i konkurs och knappt sålt en enda kopia av Diablo 2 och Starcraft 1. Eftersom att dessa gick utmärkt att spela offline och knappt hade DRM skydd (det gick t.o.m. att spela flera i lan med en enda skiva).

Nu råkade det inte bli så utan Starcraft 1 har sålts i över 11 miljoner kopior och Diablo 2 nästan lika många. De går fortfarande hitta i sågott som alla datorbutiker 13 resp. 11 år efter att de släppts.

Du tankade många isofiler med ditt 56kmodem? Its a new world my friend

Det är väl givet att de vill försvåra för piratjävlarna(trollbait ) och fuskarna. Sen så var väl ändå blizzard bland de första som införde cdkeys, ergo de har alltid legat långt fram i DRMteknologierna. Givetvis så måste de utvecklas där också, de har bara valt att göra online only spel istället för att lägga till andra DRM som är för enkla att knäcka(SecuROM) och bara i är vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Du tankade många isofiler med ditt 56kmodem? Its a new world my friend

När Starcraft släpptes fanns både ADSL & kabelmodem tillgängliga. Jag minns inte riktigt hur utbrett ADSL var när ComHem lanserade sitt "3 hål i väggen" men det var 99-00. ADSL har funnits i Sverige sedan 1995... Visst, 95 var när Telia började rulla ut tester i Stockholm. 97 slog Telia på trumman och skapade rubriker med VDSL. 98 lanserades Starcraft... Med andra ord, man var inte tvungen att sitta på 56.6 modem när Starcraft releasen skedde.

Skrivet av peo.b:

Det är väl givet att de vill försvåra för piratjävlarna

Om så väl vore. Allt du behöver för att spela finns redan på din dator, kontakten med servern är... Eh, för att beskriva det enkelt, onödig. En knäckt exe som låter dig ansluta mot en lokal "server" är inte hopplöst omöjlig. Det betyder att det på kort tid kommer komma ut hack som låter pirater köra offline, och lagra sina save lokalt. Spekulation, visst. Men det är redan på gång...

Skrivet av peo.b:

Sen så var väl ändå blizzard bland de första som införde cdkeys, ergo de har alltid legat långt fram i DRMteknologierna. Givetvis så måste de utvecklas där också, de har bara valt att göra online only spel istället för att lägga till andra DRM som är för enkla att knäcka(SecuROM) och bara i är vägen.

Så vitt jag vet är det få som klagat på Starcraft II och deras kopieringsskydd. Men någonstans går gränsen för vad som är realistiskt. För mig har gränsen alltså passerats när jag är tvungen att vara online hela tiden för att köra ett singelplayer spel. Då väljer jag ett alternativ som fungerar för mig, och i det här fallet ligger konkurrerande Torchlight II nära till hands. Vilket ju är lite trist eftersom jag annars är ett stort fan av Diablo serien.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Gillar att många tänker inte på Real Money Auction House.
Kan säga att det är den största anledningen till att det är så pass låst. Tänk dig att släppa fritt en massa för singelplayer, det gör att blizzard får jobba ännu hårdare för att hålla bots, hacks och annat från den låsta delen. Ju mindre hackers har tillgängligt för sina "fusk", ju bättre. Blizzard vill ju inte bli stämda när folk köper massa "dupade" saker på RMAH som Blizzard måste ta bort.

Visst, det är tråkigt för en hel del som vill ha spelet i resande syfte eller liknande. Men nu är det så, och jag kan lova att Blizzard inte kommer ändra på det. Så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om så väl vore. Allt du behöver för att spela finns redan på din dator, kontakten med servern är... Eh, för att beskriva det enkelt, onödig.

In Bleep correct. Diablo 3 fungerar i princip som WoW, de verkar ha alla mobs/quest och liknande på serversidan. Glöm att där kommer en fullt fungerande crack.

Detta förklarar även blizzards nya AH, då det är ett perfekt sätt att täcka serverkostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

När Starcraft släpptes fanns både ADSL & kabelmodem tillgängliga. Jag minns inte riktigt hur utbrett ADSL var när ComHem lanserade sitt "3 hål i väggen" men det var 99-00. ADSL har funnits i Sverige sedan 1995... Visst, 95 var när Telia började rulla ut tester i Stockholm. 97 slog Telia på trumman och skapade rubriker med VDSL. 98 lanserades Starcraft... Med andra ord, man var inte tvungen att sitta på 56.6 modem när Starcraft releasen skedde.

Jag satt på 56k och spelade diablo 2(och fick rejält med smisk på fingrarna när räkningen kom)

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om så väl vore. Allt du behöver för att spela finns redan på din dator, kontakten med servern är... Eh, för att beskriva det enkelt, onödig. En knäckt exe som låter dig ansluta mot en lokal "server" är inte hopplöst omöjlig. Det betyder att det på kort tid kommer komma ut hack som låter pirater köra offline, och lagra sina save lokalt. Spekulation, visst. Men det är redan på gång...

Nedrigt, kan man inte anta att en hel del data strömmas ifrån servern och därmed ger piraterna en sämre spelupplevelse? Det var så jag fått för mig att de skulle göra. Du har ju tidigare jämfört med WoW, och där är det så vitt jag vet så att piratservrarna är mycket sämre(ett bra tag in efter spelets release åtminstone). Men du vet ju vad det heter "If at first you don't succeed, try, try again" och det är väl ganska garanterat att de kommer göra detta.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är det få som klagat på Starcraft II och deras kopieringsskydd. Men någonstans går gränsen för vad som är realistiskt. För mig har gränsen alltså passerats när jag är tvungen att vara online hela tiden för att köra ett singelplayer spel. Då väljer jag ett alternativ som fungerar för mig, och i det här fallet ligger konkurrerande Torchlight II nära till hands. Vilket ju är lite trist eftersom jag annars är ett stort fan av Diablo serien.

Nåja, vi som gillar den här genren lär antagligen skaffa både Diablo III och Torchlight II i slutändan Men det är ju bra att du har någonting trevligt att spela i väntan på att din dator är online 24/7 oavsett var du råkar vara. Och när det väl har inträffat, då kommer alla bolagen köra någon tjänst liknande onlive(slutgiltiga drmmetoden?)
Men helt seriöst, om servern är onödig så kommer de antagligen lansera en patch om sisådär 8 år för att slippa vara online(tiden det tog att ta bort CDkravet)

Permalänk
Avstängd

Jo men det verkar ju faktiskt som att detta skulle kunna bli lika bra piratskyddat som World Of Warcraft.

Så då blir det inte som vanligt, fördelar för piraterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Du tankade många isofiler med ditt 56kmodem? Its a new world my friend

Öhm, dags för reality check + historielektion?...

Bredbandsbolaget började leverera 100Mbit fiber i stor skala år 1998, redan 2003 var de sveriges näst största internetleverantör.
ADSL/ISDN byggdes också ut i rasande fart i andra halvan av 90-talet. Finansierad av staten byggdes det mesta av dagens internet infrastruktur faktiskt under första "IT-bubblan" år 1995-2000.

Diablo II släpptes år 2000 med expansion 2001.

Bara för att du satt på ett sunkigt gammalt modem fortfarande betyder inte det att restan av Sverige också gjorde det

Skrivet av peo.b:

Sen så var väl ändå blizzard bland de första som införde cdkeys, ergo de har alltid legat långt fram i DRMteknologierna.

Nej de var de inte, inte ens nästan.

Permalänk
Medlem

Starcraft 2 har väll samma system i princip, inte många som klagar på det?
Ärligt talat, vi lever i 2011, vi har alla bredband, det kan inte vara något problem. Jag sätter min tro till Blizzard att dem kommer att fixa det här på ett bra sätt, dem har aldrig svikit innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Starcraft 2 har väll samma system i princip, inte många som klagar på det?

Starcraft 2 går att spela offline. en gång var 30'de dag måste du logga in med digg battlenet konto och "validera" att du äger spelet. (går automatiskt när du loggar in för att spela)

Skrivet av AcolYte:

Ärligt talat, vi lever i 2011, vi har alla bredband, det kan inte vara något problem. Jag sätter min tro till Blizzard att dem kommer att fixa det här på ett bra sätt, dem har aldrig svikit innan.

Man hade ett motsvarande offline läge, men det har man alltså valt att plocka bort, och därav uppstår problemet. Singel eller multi, du kommer spela som en deltagare på en MMO server oavsett. Om det är vad du menar med "ett bra sätt" så visst...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Starcraft 2 går att spela offline. en gång var 30'de dag måste du logga in med digg battlenet konto och "validera" att du äger spelet. (går automatiskt när du loggar in för att spela)

Man hade ett motsvarande offline läge, men det har man alltså valt att plocka bort, och därav uppstår problemet. Singel eller multi, du kommer spela som en deltagare på en MMO server oavsett. Om det är vad du menar med "ett bra sätt" så visst...
B!

Jag kan se problemet om du har en laptop och är på språng, men det är kanske inte heller den gruppen BLizzard riktar sig in på.

Det hela är ganska logiskt och ajg tror Blizzard hade ungefär en sådan här tankegång:

gör som i Diablo 2, allt är öppet, du kan dupa så mycket du någonsin vill och du kan inte se skärmen för alla spam-bots

Eller lägg in en always online så att man slipper botar som försöker sälja skit, du kommer inte bli scammad av sidorna spambotarna gör reklam för, nackdelen är att U-länder inte kan spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Jag kan se problemet om du har en laptop och är på språng, men det är kanske inte heller den gruppen BLizzard riktar sig in på.

Det hela är ganska logiskt och ajg tror Blizzard hade ungefär en sådan här tankegång:

gör som i Diablo 2, allt är öppet, du kan dupa så mycket du någonsin vill och du kan inte se skärmen för alla spam-bots

Eller lägg in en always online så att man slipper botar som försöker sälja skit, du kommer inte bli scammad av sidorna spambotarna gör reklam för, nackdelen är att U-länder inte kan spela.

Detta har öht inte med saken att göra...

Hur många spambottar och online fusk har du i Starcraft 2 där du kan spela singleplayer offline???

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Jag kan se problemet om du har en laptop och är på språng, men det är kanske inte heller den gruppen BLizzard riktar sig in på.

Det hela är ganska logiskt och ajg tror Blizzard hade ungefär en sådan här tankegång:

gör som i Diablo 2, allt är öppet, du kan dupa så mycket du någonsin vill och du kan inte se skärmen för alla spam-bots

Eller lägg in en always online så att man slipper botar som försöker sälja skit, du kommer inte bli scammad av sidorna spambotarna gör reklam för, nackdelen är att U-länder inte kan spela.

Mmm för det finns inget mellan läge mellan full anarki och total hackat och always online?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmm för det finns inget mellan läge mellan full anarki och total hackat och always online?

Det gör det ju. Starcraft 2 landar ju i regionen där stentuff DRM inte stänger av spelet bara för att du inte kan vara online just då.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Gillar att många tänker inte på Real Money Auction House.
Kan säga att det är den största anledningen till att det är så pass låst. Tänk dig att släppa fritt en massa för singelplayer, det gör att blizzard får jobba ännu hårdare för att hålla bots, hacks och annat från den låsta delen. Ju mindre hackers har tillgängligt för sina "fusk", ju bättre. Blizzard vill ju inte bli stämda när folk köper massa "dupade" saker på RMAH som Blizzard måste ta bort.

Visst, det är tråkigt för en hel del som vill ha spelet i resande syfte eller liknande. Men nu är det så, och jag kan lova att Blizzard inte kommer ändra på det. Så det är bara att gilla läget.

Ehm, hur tänkte du nu?
På vilket sätt skulle Blizzard få jobba extra för att hålla rent offline-content borta från online-delen? Lirar man SP offline så finns det givetvis inget AH alls, och inte ska man få ta med sig prylar eller karaktärer mellan de två spellägena heller. Väljer man att lira SP offline, ja då får man göra det. Inga dumheter om att man sen kan ta med sig offline-karaktären online eller annat.

Och att skydda online-delen måste de ju ändå, så det är ju inget extra-jobb.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Drm i all ära men det ändrar ingenting ..där kommer finnas fusk å bottar ändå ...kolla bara hur det gick med wow trotts warden och annat ..... drm gör det snarare bara till en större utmaning att göra detta vilket räcker som motivation för nån som gillar att koda runt sådant.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Detta har öht inte med saken att göra...

Hur många spambottar och online fusk har du i Starcraft 2 där du kan spela singleplayer offline???

Fast det har det ju, varför dem har DRM:en kan jag grunda i RMAH (vilken jag tycker är bra) då dem inte vill ha massa dupes etc. men också för att det största klagomålet mot Diablo 2 i senare dagar var alla dessa jefla spambottar. Blizzard eliminerade båda med en sten. till kostnad av att tredje världen inte kan spela det, men då är det ju också få där som ens har en dator.

Skrivet av lideri:

Mmm för det finns inget mellan läge mellan full anarki och total hackat och always online?

Jo, men då får du tänka på skillnaden mellan exempelvis Starcraft 2 och Diablo 3 i hur spelen är upplagda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Öhm, dags för reality check + historielektion?...

Bredbandsbolaget började leverera 100Mbit fiber i stor skala år 1998, redan 2003 var de sveriges näst största internetleverantör.
ADSL/ISDN byggdes också ut i rasande fart i andra halvan av 90-talet. Finansierad av staten byggdes det mesta av dagens internet infrastruktur faktiskt under första "IT-bubblan" år 1995-2000.

Diablo II släpptes år 2000 med expansion 2001.

Bara för att du satt på ett sunkigt gammalt modem fortfarande betyder inte det att restan av Sverige också gjorde det

Nu var ju tanken att ge lite perspektiv på det hela inte att säga att alla satt med 56k Runt d2 release var det inte lika många som satt på 10-100Mbit, piratandet var inte lika mainstream mycket på grund av detta(Även om det var relativt utbrett även då). Nu har fan och hans moster bredband på minst 10Mbit och vet precis hur man gör för att tanka ner spel om de så vill, det är helt enkelt en annan verklighet att anpassa sig till.

Skrivet av Ixos:

Nej de var de inte, inte ens nästan.

Fine... men de var inte speciellt sena heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Allvarligt, vad är det med er svenskar? Vi har bland de bästa ISP i världen. Mitt Internet krånglar cirka en gång var 6:e år. Annars har jag aldrig problem eller D/C. Jag ser inga som helst problem som svensk med detta. Kanske om jag bodde i Cambodia så hade jag varit lite frustrerad.

Vad är problemet med DRM? Om något, så tycker jag att det är bra som förhindrar folk från att skapa singleplayer-karaktärer och dylikt. Och som det står i texten har det många fler funktioner än "förhindra pirater".

Så vad har våra svenska ISP med stabiliteten att göra, står alla spelservrar för alla spel, inkl D3 i Sverige. Nä tänkte väl det, sitter med min stabila 100Mbit lina och lirar Hawx 2 och blir *F-cked* (connecteion lost) må hända att jag bara tappar kontakten i 10sec, men va spelar det för roll om du ändå får börja om.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av brize:

Helt ärligt talat, hur många av er kan verkligen INTE komma åt nätet närhelst ni önskar, antingen genom datorn eller telefonen? Det känns som att 95% av alla som gnäller så förbannat om det här aldrig är offline, men de måste bara ha möjligheten, annars går världen under. Nej, om Blizzard kan sortera bort idioter som förstör spelet för andra genom det här, så är det helt rätt väg att gå (även om det försvinner några gnällspikar på vägen). Jag kan förstå de som bor ute på landet som inte har någon stabil uppkoppling, men jag tvivlar på att så många av er här bor under de förhållandena.

När jag sitter på tåget? I detta land så finns det INTE 3G/4G täckning som är stabil när du kommer utanför stan och SJs internet är inte speciellt stabilt det heller. Brukar roa mig med att spela lite single-player spel när jag åker 7 timmar tåg för att hälsa på hemma. Och problemet är att spelet kräver _konstant_ uppkoppling, en dipp och du får börja om. Användarovänligt kallas det

Permalänk
Avstängd

Känns mer och mer som att Blizzards tilltag kan bota mångas spelberoende. För det låter enligt vissa som att spelen är ett behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Fast det har det ju, varför dem har DRM:en kan jag grunda i RMAH (vilken jag tycker är bra) då dem inte vill ha massa dupes etc. men också för att det största klagomålet mot Diablo 2 i senare dagar var alla dessa jefla spambottar.

På vilket sett är RMAH en offline funktion som skulle påverkas av huruvida Blizzard lägger till ett offline läge för singleplayer?

Skrivet av AcolYte:

Blizzard eliminerade båda med en sten.

Nej. Fusket elimineras genom att inte låta folk spela online med offline karaktärer (funkade utmärkt i Diablo2 via t.ex. ladder spel).

Hurvida spambottar är eleminerade är en fråga vi nog inte är överens om.

Eftersom D3 direkt involverar handel med pengar kommer det bli ÄNNU MER lukurativt för bedragare än vad World of Warcraft är. Och hur mycket har Blizzard lyckats "eliminera" spambottar i WoW genom att kräva att du måste logga in?

Om något skulle jag säga att RMAH är ett farligt spel som riskerar att göra spambottar, account fraud osv ännu vanligare tack vare ännu mer möjligheter att lura folk på pengar...

Försök föreställa dig hur mycket angreppen mot WoW skulle öka om de som hackar ditt konto kunde plocka ut din gears marknadsvärde och ditt guld i cash direkt efter du blivit hackad istället för att försöka sälja vidare guldet till någon som riskerar att bli bannad.

Permalänk
Medlem

Använd battlenets authenticator så kan du inte bli hackad.

Permalänk
Medlem

Blizzard's fungerar, Ubisofts är nere 50% av tiden says nuff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Använd battlenets authenticator så kan du inte bli hackad.

Vet inte vem du skriver till men jag spelar in WoW längre...

Och vad gäller övriga spelare av WoW, SC2, Diablo3 så lär knappast någon majoritet använda dem heller. Ingen jag pratat eller spelat med har iaf använt någon authenticator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Hurvida spambottar är eleminerade är en fråga vi nog inte är överens om.

Eftersom D3 direkt involverar handel med pengar kommer det bli ÄNNU MER lukurativt för bedragare än vad World of Warcraft är. Och hur mycket har Blizzard lyckats "eliminera" spambottar i WoW genom att kräva att du måste logga in?

Om något skulle jag säga att RMAH är ett farligt spel som riskerar att göra spambottar, account fraud osv ännu vanligare tack vare ännu mer möjligheter att lura folk på pengar...

Försök föreställa dig hur mycket angreppen mot WoW skulle öka om de som hackar ditt konto kunde plocka ut din gears marknadsvärde och ditt guld i cash direkt efter du blivit hackad istället för att försöka sälja vidare guldet till någon som riskerar att bli bannad.

Varför ska någon ha spambottar som gormar ut över chatten att de har guld till salu i RMAH? Verkar galet på något vis. Att där kommer vara phishingförsök typ "Wow, if I type my password it comes out like ****** that" och andra klassiker som spammail är ganska givet däremot. Men spambotts? Nja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och vad gäller övriga spelare av WoW, SC2, Diablo3 så lär knappast någon majoritet använda dem heller. Ingen jag pratat eller spelat med har iaf använt någon authenticator.

Peppar peppar, så är de i dag ganska vanliga, och eftersom det i dag även går att tanka till telefonen (dock bara via olika tjänsteleverantörer?) så blir det mindre och mindre krångel involverat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att koppla ifrån authenticator från luren om ni tänkt återställa den, jag har fått ringa Blizzard "några gånger" när jag glömt bort det själv...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Går väl knappast att anklaga spelet för att ta mycket bandbredd, för er som tänkt spela på resande fot menar jag

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Borde inte vara mer än max några kb/sec som skickas. Ska inte behövas mer.