Vilken lag kan jag hänvisa till?

Permalänk
Medlem

Vilken lag kan jag hänvisa till?

Hej! Jag vill att Facebook ska skicka precis all information dom har om mig, jag vet hur jag ska göra för att dom ska skicka det till mig.
Men, jag vet inte vilken lag jag ska hänvisa till, någon som vet?

Mvh

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm

Börja här. Ioma Fejjan inte finns i Sverige så kan det dock bli knepigt. Lycka till och återkom gärna till tråden om hur det gick och varför.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Du kan hänvisa till det irländska lagrummet, eftersom de ju har kontor där. Det är ju en EU-förordning, iofs, så du kan hänvisa till det direktivet också; Art. 12 Directive 95/46/EG, dataskyddsdirektivet (som ju i Sverige uppfylls av PUL)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm

Börja här. Ioma Fejjan inte finns i Sverige så kan det dock bli knepigt. Lycka till och återkom gärna till tråden om hur det gick och varför.

Skrivet av kode:

Du kan hänvisa till det irländska lagrummet, eftersom de ju har kontor där. Det är ju en EU-förordning, iofs, så du kan hänvisa till det direktivet också; Art. 12 Directive 95/46/EG, dataskyddsdirektivet (som ju i Sverige uppfylls av PUL)

Tack för svar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Skriv gärna sedan precis hur du gjorde och vad du fick för information. Så att fler kan göra såhär. Idealt sett skulle det finnas en hemsida med en knapp eller formulär. När den trycks händer detta automatiskt och adressaten får all information om sig själv som fuckface måste lämna ut, och gärna att det också är tydligt vilken info de inte lämnar ut, men som det är väldigt troligt att de har.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu tillför jag inte mycket eftersom du fått bra svar redan men enligt svenska PUL har man rätt att kostnadsfritt en gång om året få ut information om vilka personuppgifter en personuppgiftsansvarig har om dig. Detta ska man för övrigt upplysas om; även det framgår av lagen. Som påpekats är vår svenska PUL en implementering av EG-direktiv och i mångt och mycket gäller samma regler inom hela EG-området (vissa avvikelser finns). Ska bli intressant att se vad du får för svar. Det intressanta tycker jag själv inte är _vilka_ uppgifter som behandlas utan _hur_, av _vem_ (förekommer "personuppgiftsombud"?) och i vilket _syfte_.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Skriv gärna sedan precis hur du gjorde och vad du fick för information. Så att fler kan göra såhär. Idealt sett skulle det finnas en hemsida med en knapp eller formulär. När den trycks händer detta automatiskt och adressaten får all information om sig själv som fuckface måste lämna ut, och gärna att det också är tydligt vilken info de inte lämnar ut, men som det är väldigt troligt att de har.

Det finns faktiskt ett formulär för just detta ändamålet.
https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=data_requ...

Ska se till att skicka iväg formuläret ikväll, ska bara ta kort på en ID handling.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag vill se jag vill se! Nån kan väl anonymisera en sådan där rapport och visa ungefär hur den ser ut i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

Jag vill se jag vill se! Nån kan väl anonymisera en sådan där rapport och visa ungefär hur den ser ut i sådant fall.

Jag skickade precis in en. Återkommer när jag får svar.

Edit: För övrigt fanns det verkligen en textruta där man skulle skriva i vilken lag man hänvisade till för att då ut uppgifterna så de har inte gjort det lätt för folk. Jag har i alla fall fått ett mail som bekräftar att de fått in min ansökan. De skriver så här:

"Hi,

We have received your subject access request (the “Request”).

Due to the volume of personal data access requests that we have recently received, we are experiencing significant delay in processing such requests. We therefore are unlikely to respond within 40 days of your initial request. We appreciate your patience and will respond as soon as possible.

We are presently refining our request response processes and approach to align the present high volume of access requests with the resources available to process these requests. We appreciate your patience and will respond as soon as possible.

Please be aware as well that we are not required to comply with any future similar requests, unless, in our opinion, a reasonable period of time has elapsed.

Again, we appreciate your patience and we will respond as soon as possible.

Thanks for contacting Facebook,
Facebook User Operations – Data Access Request Team"

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Gå det inte ur svenska register begära att all information om en ska raderas? Finns det någon likande lag som kan användas emot facebook?
Om det finns en sådan svensk lag, så tycker jag det är konstigt om facebook kan strunta i den, när de vänder sig till svenska kunder och agerar precis som om de fanns i sverige.
*edit*
Självklart finns det undantag som polisregistret, men om jag har en föreningen och en medlem vill att jag ska radera alla dennas uppgifter så kan jag väl ej neka?
*edit2*
Eller det kanske går att radera personuppgifter på facebook idag? Att det finns en knapp som utger sig ha denna funktion innebär inte att den gör det den påstår sig göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Några reflektioner:

1. Det där med att dom vill ha laghänvisning kan mycket väl ha att göra med att dom vill veta vilken jurisdiktion du tillhör, det kan skilja en aning mellan länderna vad och hur de behöver ge ut.
2. Dom har givetvis inte rätt att överskrida responstiden pga hög belastning.
3. Personuppgifter får inte lagras "längre än nödvändigt". Nödvändigt ska läsas mot syftet med behandlingen. När syftet inte kräver behandling längre så ska uppgifterna raderas självmant. En tidning i Sverige har fått kritik för detta då de sparade prenumerationsuppgifter efter uppsagd prenumeration och istället använde uppgifterna för kampanjer om ny prenumeration. Inte OK tyckte datainspektionen.
4. Om jag minns rätt (har inte fejjan) så raderas bara ditt konto. Alla dina uppgifter sparas. Så om du vill starta ett konto igen så kickar allt igång igen om du skriver i samma kontouppgifter som första gången.

Edit: 5. Behandlingen av din apersonuppgifter bygger på ditt samtycke. Ett samtycke kan upphöra eller återkallas. Så jag har svårt att se hur någon ska kunna vägra radera dina uppgifter. Hur man ska veta att de faktiskt är raderade är dock en annan femma.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hur har det gått här? Har någon fått uppgifterna från Facebook hemskickade?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PreacherMan:

Hur har det gått här? Har någon fått uppgifterna från Facebook hemskickade?

Oj, jag letade efter den här tråden när jag fick svar av dem för ett tag sedan men lyckades inte hitta den.
Jag fick ingen skiva utan bara en länk till ett ställe där all informationen kunde laddas hem. Det var dock inget intressant alls utan bara en kopia på min facebookprofil, bilderna jag laddat upp och liknande. Jag grävde igenom högen med mappar man fick och jag hittade inget som inte redan finns publikt på min facebooksida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Oj, jag letade efter den här tråden när jag fick svar av dem för ett tag sedan men lyckades inte hitta den.
Jag fick ingen skiva utan bara en länk till ett ställe där all informationen kunde laddas hem. Det var dock inget intressant alls utan bara en kopia på min facebookprofil, bilderna jag laddat upp och liknande. Jag grävde igenom högen med mappar man fick och jag hittade inget som inte redan finns publikt på min facebooksida.

Då är ju frågan varför det skulle ta sån tid egentligen. Borde ju vara relativt enkelt för en organisation som facebook att automatisera ett sådant svar tycker man ju. Fanns det inte bilder du tagit bort ens en gång?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har sett det här på en del ställen, att folk med en bitter och gnällig underton ska kräva information om sig från facebook enligt någon lag, helst på CD bara för att vara rättshaverister. Känns rätt dubbelt då det ju är man själv som registrerar sig och lägger upp all info från första början helt frivilligt? "Men jag läste på internet att facebook säljer min information!!!"? Ja facebook har annonser, annonserna anpassas efter "likes" och annan info man delar med sig av frivilligt, annonsörerna betalar facebook för annonserna, facebook tjänar alltså pengar och "säljer din information". Vad är det konstiga? Sweclockers har annonser från datorbutiker som betalar för dem, baserat på informationen att du är intresserad av datorer! De säljer din information! Skandal!!!

Skrivet av Zotamedu:

Oj, jag letade efter den här tråden när jag fick svar av dem för ett tag sedan men lyckades inte hitta den.
Jag fick ingen skiva utan bara en länk till ett ställe där all informationen kunde laddas hem. Det var dock inget intressant alls utan bara en kopia på min facebookprofil, bilderna jag laddat upp och liknande. Jag grävde igenom högen med mappar man fick och jag hittade inget som inte redan finns publikt på min facebooksida.

...vad hade du förväntat dig? GPS-koordinater och spionsatelit-fotografier?

Är det privat känslig information man är rädd om i PM/chat och sånt kanske man borde fråga sig själv om facebook verkligen är rätt ställe att ha sån information på från första början alls... Vet folk inte vad email är längre? Lägg tiden på att lära dig kryptera en disk istället så kanske du faktiskt lär dig något av värde gällande datasäkerhet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaR:

Har sett det här på en del ställen, att folk med en bitter och gnällig underton ska kräva information om sig från facebook enligt någon lag, helst på CD bara för att vara rättshaverister. Känns rätt dubbelt då det ju är man själv som registrerar sig och lägger upp all info från första början helt frivilligt? "Men jag läste på internet att facebook säljer min information!!!"? Ja facebook har annonser, annonserna anpassas efter "likes" och annan info man delar med sig av frivilligt, annonsörerna betalar facebook för annonserna, facebook tjänar alltså pengar och "säljer din information". Vad är det konstiga? Sweclockers har annonser från datorbutiker som betalar för dem, baserat på informationen att du är intresserad av datorer! De säljer din information! Skandal!!!

...vad hade du förväntat dig? GPS-koordinater och spionsatelit-fotografier?

Är det privat känslig information man är rädd om i PM/chat och sånt kanske man borde fråga sig själv om facebook verkligen är rätt ställe att ha sån information på från första början alls... Vet folk inte vad email är längre? Lägg tiden på att lära dig kryptera en disk istället så kanske du faktiskt lär dig något av värde gällande datasäkerhet.

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men med tanke på hur paranoida och galna folk är över vad Facebook sparar så hade jag väl väntat mig något intressant. Eller så är jag helt enkelt smart nog att inte lägga upp massa känslig information på facebook.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men med tanke på hur paranoida och galna folk är över vad Facebook sparar så hade jag väl väntat mig något intressant. Eller så är jag helt enkelt smart nog att inte lägga upp massa känslig information på facebook.

Nu när du ändå börjat. Kan du inte testa och lägga in ditt kreditkortsnummer och lite sånt där ni brukar lägga på facebook. Så testar du igen vad de hittar om nån månad t.ex.? Vore perfekt!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men med tanke på hur paranoida och galna folk är över vad Facebook sparar så hade jag väl väntat mig något intressant.

Precis det jag menar, den ogrundade massparanoian om facebooks uppgiftssparande är så löjlig. De sparar (eventuellt) vad de kan spara, dvs vad du själv frivilligt och med uppsåt delar med dig av, vilket ju är helt självklart. Hur skulle det annars funka? "Igår like:ade jag en sida, idag loggar jag in och det är SPARAT och man kan se att jag likeat den?! Och plötsligt dyker det upp en relaterad annons?!"? Hade ingen börjat svamla om facebooks ondskefulla informations-sparande och att man ska kräva ut informationen och det ena och det andra hade ingen brytt sig.

Begär ut info från företag och myndigheter enligt PUL istället om du är sugen på något mer matnyttigt. Där får du något som faktiskt är intressant och som har mer substans än en CD-skiva med info om att du utgett dig för att lyssna på Metallica och gilla segling... http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-person...

Permalänk
Medlem

Thing is dock, att facebook sparar sidvisningar osv. Hur annars skulle de alltid lägga personen vars profil jag oftare går in på före alla andras när jag skriver en bokstav i sökrutan - trots att alla börjar på samma bokstav? Datum och/eller tid sparar de också - det blir ju inaktuellt efter ett tag, och varierar ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

känns bortkastat att kidz och anarkister urvattnar diskussionen om personlig integritet på internet genom att översvämma fb med förfrågningar. är man så orolig över vad som händer med nått man lägger upp på en tredje parts hemsida kan man väl skita i att göra det.

fb är en kostnadsfri tjänst och behöver finansieras på nått vis, de gör det genom reklam. men carpet bombing är inte lika effektivt som att styra vilken reklam som ska till vem och för det hjälper det om de vet vilken typ av filmer du gillar att titta på, var du bor, vad du äter osv. de är ju knappast intresserade av att sno dina bilder och sälja de till girls gone wil även om de i många fall säkert skulle kunna ;D

helt ärligt känns det intrånget acceptabelt om det betalar för tjänsten. alternativet är att suga pengar ur plånboken.. det är betydligt tråkigare

Permalänk

Facebook är fan konstigt skit, jag hade en konto där sen 2006/2007 men jag har aldrig registrerat något där?
2009 fick jag reda på det, och tyvärr började jag använda skiten också..
Från mig får dom all info, när jag sket mm. Någon gång ska dom tröttna på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB