Vilka jobb efter samhällslinje?

Permalänk
Medlem

Vilka jobb efter samhällslinje?

Hej! Går nu samhällslinjen. Går på en ganska bra skola och de flesta, enligt skolan själv, lämnar så småningom till Chalmers.
Valde linjen egentligen för att jag var ganska förvirrad och inte hade några riktlinjer egentligen. Ville gå en "riktig" utbildning som inte bara leder till ett eller några specifika yrken. Plus att jag gillar historia och allmänt samhällsämnena. Sen är natur inte det roligaste.

Klassiska yrken efter samhäll och högskola är enligt mina lärare och klasskamrater typ journalistik, psykologi, juridik osv.

Finns det några fler så att säga "vanliga" yrken efter samhäll?

Tack!

Permalänk
Medlem

Chalmers har inga samhällsprogram då det är en teknisk högskola. Det är snarare Göteborgs Universitet, GU, du får leta dig vidare till.

Andra typisk yrken, beroende på inriktning, är statsvetare/ekonom/tolk/managment/offentlig förvaltning m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Chalmers har inga samhällsprogram då det är en teknisk högskola. Det är snarare Göteborgs Universitet, GU, du får leta dig vidare till.

Andra typisk yrken, beroende på inriktning, är statsvetare/ekonom/tolk/managment/offentlig förvaltning m.m.

Ah. Okej! Då tänkte jag fel. Tack!

Permalänk
Medlem

Om de var allvarliga med Chalmers så innebär det att ingen såg något större hopp i att fortsätta på samhällslinjen efter gymnasiet så många sökte sig till tekniskt basår. Kolla en gång till för att vara säker, jag vet själv att det är relativt många från samhällslinjer som går tekniska basår.

Permalänk

Natur är riktigt roligt! Det kan vara svårt å komplicerat ibland, men om man ligger i ett tag så kan man få jobba med roliga saker! Fast det är klart att det finns massor med andra roliga jobb!

Med stark vilja så kan du göra det mesta!

Permalänk

Du bör definitivt kolla upp vilka krav det finns på de utbildningar du är intresserade av att gå, gärna nu. Sedan ser du till att välja de kurser som krävs. Går du sam är det inte så troligt att du kommer att kunna läsa till en civilingenjör- eller högskoleingenjörsutbildning efteråt om du inte först läser ett basår, men är du inte intresserad av matematik så är det väldigt dumt att läsa till någon form av ingenjör. Om du med natur menar naturvetenskap så är ingenjör (och därmed Chalmers) fel håll att gå.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Sa helt fel om Chalmers. Visste inte att det var en teknisk högskola och varken natur eller samhäll går dit. Det är främst teknik-klasserna.

Någon mer som vill säga något? Väldigt intressant att läsa.

Permalänk
Medlem

Naturvetenskapsprogrammet (eller vad det nu heter nuförtiden..) är väl det som man bör gå om man vill lämna alla dörrar öppna för högskolan.
Läser man samhällsprogrammet har man i princip stängt alla dörrar till sådant som har med teknik och naturvetenskap att göra, såvida man inte läser extra efteråt på något basår eller så.
Är man däremot helt ointresserad av allt som har med naturvetenskap, matematik och teknik att göra så är det givetvis onödigt att gå natur och samhällsprogrammet är då antagligen ett bra hyfsat brett alternativ.

Angående Chalmers så är det främst folk från naturvetenskapligt och tekniskt program som söker dit (det är väl också egentligen bara de som har behörighet att söka). Naturvetenskapsprogrammet betyder inte att man bara går ut i skogen och samlar skalbaggar och kollar på växter och dylikt, utan det är en bred utbildning som ger en grund för vidare studier i både naturvetenskap och teknik (tex på Chalmers).
Naturvetenskapsprogrammet ger även behörighet till allt som samhällsprogrammet gör, om man nu skulle vilja fortsätta på den vägen på högskolan.

Som andra säger så är det dock väldigt viktigt att du kollar upp vilka behörigheter du får och inte får av olika program.
Vissa skolor gör gärna en massa reklam med ämnen som ytligt låter spännande och bra och kanske lockar med diverse förmåner som Ipads och annat.
Sådant bör man akta sig noga för. Många lockas att söka och börja läsa bara för att efter ett tag inse att de inte kommer att få behörighet till det som de vill läsa senare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Naturvetenskapsprogrammet (eller vad det nu heter nuförtiden..) är väl det som man bör gå om man vill lämna alla dörrar öppna för högskolan.
Läser man samhällsprogrammet har man i princip stängt alla dörrar till sådant som har med teknik och naturvetenskap att göra, såvida man inte läser extra efteråt på något basår eller så.
Är man däremot helt ointresserad av allt som har med naturvetenskap, matematik och teknik att göra så är det givetvis onödigt att gå natur och samhällsprogrammet är då antagligen ett bra hyfsat brett alternativ.

Angående Chalmers så är det främst folk från naturvetenskapligt och tekniskt program som söker dit (det är väl också egentligen bara de som har behörighet att söka). Naturvetenskapsprogrammet betyder inte att man bara går ut i skogen och samlar skalbaggar och kollar på växter och dylikt, utan det är en bred utbildning som ger en grund för vidare studier i både naturvetenskap och teknik (tex på Chalmers).
Naturvetenskapsprogrammet ger även behörighet till allt som samhällsprogrammet gör, om man nu skulle vilja fortsätta på den vägen på högskolan.

Som andra säger så är det dock väldigt viktigt att du kollar upp vilka behörigheter du får och inte får av olika program.
Vissa skolor gör gärna en massa reklam med ämnen som ytligt låter spännande och bra och kanske lockar med diverse förmåner som Ipads och annat.
Sådant bör man akta sig noga för. Många lockas att söka och börja läsa bara för att efter ett tag inse att de inte kommer att få behörighet till det som de vill läsa senare.

Tack! Väldigt bra svar! http://www17.goteborg.se/ubf/polhem/webb/kursplan_sa_gy11.pdf där finns kriterierna om du har lust att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Visste inte att det var en teknisk högskola och varken natur eller samhäll går dit. Det är främst teknik-klasserna.

Nu vet jag inte hur det är nu för tiden, men på min tid så stängde inte natur några dörrar och jag kunde börja läsa på Chalmers, nemas problemas. Kan inte tänka mig att det är något problem med natur nu heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Nu vet jag inte hur det är nu för tiden, men på min tid så stängde inte natur några dörrar och jag kunde börja läsa på Chalmers, nemas problemas. Kan inte tänka mig att det är något problem med natur nu heller.

Vet faktiskt inte hur det är nu. Men jag tror inte det ska vara några problem egentligen heller efter allt jag fått höra genom denna tråden.