Fransk papperstidning kallar AMD FX-serien för "besvikelse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så bara för att man äger från AMD är man en fanboy? Nu förstår jag varför du inte har en signatur. Jag kör Windows 7 för att KUNNA spela spel. Hade det gått smärtfritt på Linux hade jag suttit där 100% av min tid nu sitter jag framför Linux "bara" 90% av min tid. Så nej jag gillar inte Microsoft direkt vilket dom bevisar igen med Windows 8 och secure boot. Men man måste köpa det ifall man köper en OEM dator eller vill spela eller hur? Sen vad har Sony gjort för något kriminellt upplys mig gärna. Och nej PSN hacket är inget som räknas som kriminellt.

Nix, Jag sa inte att du var en fanboy. Däremot så antydde jag att du var inkonsekvent... Så det är alltså ok att köpa saker från "skurkföretag" om det underlättar för dig? Nu vet jag inte vilka spel du kör men de flesta stora titlar är väl ganska enkla att få igång under wine (kör själv bara SC2 och det går som en dröm). btw, jag tänkte inte på PSN hacket, tänkte på när de började med nån pajas DRM på vanliga CD skivor.

/Ivar

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Rootkit används av virus (och vissa hacking-program) för att göra sig osynliga för t.ex. operativsystem och antivirus program. För några år sedan installerade Sony rootkits ofrivilligt på folks datorer när du satt i deras CD-skivor (av DRM anledningar) och det blev en ganska stor skandal. Detta rootkit kom senare till användning av visst folk med andra syften också.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret ZetaXtreme! Då är jag med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

AMD = budget.
intel = prestanda.
That's the way life is.
Har länge varit AMD fanboi, men när min stationär med AMD 630 quadcore, 16GB ram bla bla brann upp under åskväder och var tvungen till å köpa laptopen nere i sign.. laptopen med dualcore prestera MYCKET bättre än junken..
Så efter 10års fanboi sjukan köper jag intel.. Bättre med någon krona mer på något vettigt än ett par tusingar i soptunnan.

Men jag säger inte att fanbois är dumma på något sätt, dom håller priserna nere..

(stavar fanboi fel medvetet, finns ju tjejer också)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av IvP:

Nix, Jag sa inte att du var en fanboy. Däremot så antydde jag att du var inkonsekvent... Så det är alltså ok att köpa saker från "skurkföretag" om det underlättar för dig? Nu vet jag inte vilka spel du kör men de flesta stora titlar är väl ganska enkla att få igång under wine (kör själv bara SC2 och det går som en dröm). btw, jag tänkte inte på PSN hacket, tänkte på när de började med nån pajas DRM på vanliga CD skivor.

/Ivar

Okej jag som var taskig förlåt Ivar.

Jag inte lust att försöka installera alla spelen man lirar i Linux mer smärtfritt att köra Windows då. Men faktiskt spelar jag allt mindre på PC så snart kör man förhoppningsvis bara Linux. Jo jag är med på det nu angående Sony och vad du syftade på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej jag som var taskig förlåt Ivar.

Jag inte lust att försöka installera alla spelen man lirar i Linux mer smärtfritt att köra Windows då. Men faktiskt spelar jag allt mindre på PC så snart kör man förhoppningsvis bara Linux. Jo jag är med på det nu angående Sony och vad du syftade på.

Har du prövat Play On Linux? http://www.playonlinux.com/en/ ganska smidigt, egentligen bara en wrapper kring wine+winetricks, men den stödjer att installera varje spel i en egen WINEROOT med olika inställningar och till och med olika wineversioner.

/Ivar

Permalänk
Skrivet av IvP:

Har du prövat Play On Linux? http://www.playonlinux.com/en/ ganska smidigt, egentligen bara en wrapper kring wine+winetricks, men den stödjer att installera varje spel i en egen WINEROOT med olika inställningar och till och med olika wineversioner.

/Ivar

Tack för tipset Ivar det får man kolla in!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Har du prövat Play On Linux? http://www.playonlinux.com/en/ ganska smidigt, egentligen bara en wrapper kring wine+winetricks, men den stödjer att installera varje spel i en egen WINEROOT med olika inställningar och till och med olika wineversioner.

/Ivar

Man förlorar mycket prestanda med Wine jämfört med dualboot som jag själv kör.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

hittade dirt 3 benchmark på bulldozer http://www.youtube.com/watch?v=lVjnyHNAfm4 dock vet man inte vilket frekvens processorn kördes i, det kan vara så att den kördes i en lägre frekvens för att spara lite effekt, då framstår cpu användningen som större än den är.

Skrivet av Ratatosk:

CPU Hash Benchmark
This test measures CPU performance using the SHA1 hashing algorithm defined in the Federal Information Processing Standards Publication 180-3. The code behind this benchmark method is written in Assembly, and it is optimized for every popular AMD, Intel and VIA processor core variants by utilizing the appropriate MMX, MMX+/SSE, SSE2, SSSE3, or AVX instruction set extension.

http://www.guru3d.com/article/asus-sabertooth-990fx-review/15

kan dessa resultat verkligen stämma? det första testet ligger i linje hur jag personligen anser att processorerna ligger prestandamässigt men det andra testet gav mycket intressanta resultat, har faktiskt svårt att se att Hash testet skulle spegla prestandan överlag speciellt bra men jag kan ha fel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anjora:

kan dessa resultat verkligen stämma? det första testet ligger i linje hur jag personligen anser att processorerna ligger prestandamässigt men det andra testet gav mycket intressanta resultat, har faktiskt svårt att se att Hash testet skulle spegla prestandan överlag speciellt bra men jag kan ha fel.

Visst stämmer testerna, hur representativt det andra är, har jag uppriktigt sagt ingen aning om, men visst är det lite kul när saker ställs på sin ända.
Men jag är ganska säker på att många optimeringar går AMD:s näsa förbi, pga att AMD har så pass låga marknadsandelar, inte mycket att göra åt, men tråkigt är det.
Om AMD lyckades knipa 50% av marknaden, skulle saken så klart bli en helt annan.

Edit tack för länken, verkar som om AMD använder ett modifierat vitt Corsair Graphite 600T som chassi, vilket råkar vara precis vad jag beställt.
http://www.webhallen.com/hardvara/132402-corsair_graphite_600...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hittar en notering om bulldozer.
"AMD Bulldozer som är en ny arkitektur kommer med nya instruktioner som FMA4 och XOP, något som Intel saknar. Det här tar man vara på och visar att med hjälp av dessa kan deras processorer utföra komplexa matematiska beräkningar upp till 56x snabbare än Intel Core i7-2600K."

Det kräver ny översättning av programmen för att kunna nyttjas fullt ut och tar förmodligen en stund.
Även att ha flera kärnor kräver att programmen kan hantera det innan dess fulla nytta kommer fram.
AMD har en del tester som visats och de flesta spel ligger någonstans mellam Intel Core i5-2500K och Intel Core i7-2600K men då på dagen program som inte är anpassade för modernare arkitektur.
En tröst är förhoppningsvis att Bulldozern fungerar mot dagens teknik. Inte beter sig som intel med buggar lite här och där, går det så går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Man förlorar mycket prestanda med Wine jämfört med dualboot som jag själv kör.

Har du några "hårda" siffror? Själv kör jag bara SC2 (i7-2600K + GTX460 OC) så jag "maxar". Vore kul att veta vad man kan förvänta sig för slowdown på andra spel.

(hmmm.... börjar komma lite off-topic nu...)

/Ivar

Permalänk
Medlem

Synd att det är en besvikelse men jag köper bara AMD ändå.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Rootkits på deras cd skivor bland annat .....detta kan du bara inte ha missat ..eller så är du helt enkelt lite ung.

På vilkas CD-skivor?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AndreaX:

På vilkas CD-skivor?

Här är listan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Compact_Discs_sold_with_...
Finns lite mer att läsa om saken här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit...

En till skandal tycker jag också är att operatiivsystem har konstruerats på ett sådant sätt att rootkits är möjliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En till skandal tycker jag också är att operatiivsystem har konstruerats på ett sådant sätt att rootkits är möjliga.

konstruerats och konstruerats, om användaren ska ha kontroll över systemet så var det svårt att komma runt att inte installera det när skivan inte kan spelas. *

tack, men min fråga var mest retorisk. allt jag ser är tre engelsk/amerikanska mjukvaruföretag (Microsoft, Suncom, F4I) som levererat och möjliggjort säkerhetsbrister genom eller pga sina produkter till två andra angelsk/amerikanska mjukvaruföratag som distribuerat produkterna (BMG, RCA) varav en del i sin tur köpts av ett japanskt hårdvaruföretag (Sony) och verkar under namn.

*man skulle säkert också kunna skylla det hela på själva CD-standarden om man absolut vill ha Sony utpekade som antikrist, vilket brukar vara det egentliga målet här ovasett vad..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Rootkit används av virus (och vissa hacking-program) för att göra sig osynliga för t.ex. operativsystem och antivirus program. För några år sedan installerade Sony rootkits ofrivilligt på folks datorer när du satt i deras CD-skivor (av DRM anledningar) och det blev en ganska stor skandal. Detta rootkit kom senare till användning av visst folk med andra syften också.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte det typ samma sak som när man installerar program från exempelvis EA? Och det är 100 sidor om villkor som ingen orkar läsa och där i djungeln står det att man accepterar och godkänner att dom kontrollerar var hur och när man använder datorn. Men skillnaden kanske är att det är svårare att hacka. Eller hade Sony andra syften? Hur som helst är Sony lite överallergisk mot piratkopiering, verkar knappast vara ett företag som knaprar på deras sista kronor.
Ledsen för allt off topic.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Är inte det typ samma sak som när man installerar program från exempelvis EA?

Och det är 100 sidor om villkor som ingen orkar läsa och där i djungeln står det att man accepterar och godkänner att dom kontrollerar var hur och när man använder datorn.

Men skillnaden kanske är att det är svårare att hacka.

Eller hade Sony andra syften?

Hur som helst är Sony lite överallergisk mot piratkopiering, verkar knappast vara ett företag som knaprar på deras sista kronor.

nja, vid köp av spel som kräver det så ingår ofta en större tjänst för andra spelköp, så det kan ses som en funktion. även andra mjukvaruföretag kör med liknande grejer för saker som inte är spel, (Corell tex) men köper man en musikskiva så förväntar man sig ju att den ska funka som alla andra skivor gör, en del av de här antipirattillkrånglade sakerna har visserligen "mervärde" i form av diverse multimediabonusar, men sånt har ju knappast känts kul sen 1996 åas.

ja typ, meningen är ju oftast att företaget ska vara friskrivet allt ansvar som en tilltagande bisarr rättsapparat har orsakat, men ofta så kan man få intrycket att mindre seriösa använder det som en digital variant av en snabbpratande dörrförsäljare. vavadsägerduomdeva?ochsåskafrukarlssonsjälvklarthaendammsugarpremunerationochenextraförsäkringocksådetsägermanintenejtillva?!bradåsägervisåadjö!

svårigheter har sällan nått med saken att göra, utan intresset att göra det. vilket oftast enbart bevisar för företagen att det är än viktigare att hela tiden använda bättre skydd naturligtvis.

BMG ville hindra piratande vilket är fullt vettigt av dem. mindre vettigt är kanske att inte inse att ett så svagt skydd som bara funkar i vissa miljöer är meningslöst när skadan i praktiken är likvärdig redan efter 1 kopia. och minst vettigt är att köpa skyddet av ett företag som man inte har full insyn i. de som utvecklade skyddet har anklagats för både spywareverksamhet samt ironiskt nog ha "lånat" stora delar av koden.

återigen, blanda inte ihop Sony och BMG. musikjätten hade vid tiden en kraftigt nedgående vinstkurva och när de får röda siffror så får de inga ekonomiska bidrag från elektronikjätten som går bra ens om det till viss del faktiskt är vinst som görs på mjukvaruindustrins bekostnad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Var en tidining i Kenya som skrev att det är bästa processorn någonsin.

Hahaha, ja lite kul var det iaf. Men helt seriöst, vill vi ha nyheter alls eller?

Ta det med en nypa salt, se det som en eventuell riktlinje? Eller välj å tro att allt är BS!
Själv känner jag mig rätt övertygad att det är lite så det kommer att se ut, dock håller jG tummarna stenhårt för att AMD närmar sig Intel och inte fortsätter att förlora mark.

Sweckockers gör iaf sitt jobb och gör det väl I min mening, tack för all fin läsning and keep it up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Men säg att vi har en situation där företag A är stort , och företag B är litet. Båda dessa företag säljer bildäck.

Om företag A börjar sälja sina däck extremt billigt, kanske även med en viss förlust, bara för att slå ut företag B. Skulle du då fortfarande tycka att man absolut bör köpa sina däck från företag A? Visst att man får det mest prisvärda just då, men vad händer i framtiden, när företag B har konkat, och företag A inte har någon anledning till att hålla särskilt låga priser, eller någon motivation till att pressa på utveckling av däck som inte slits lika fort?

Nu säger jag inte att AMD vs. Intel-situationen är identisk med den i mitt exempel (bortsett från att de säljer CPUer då ). Men du förstår nog resonemanget, och varför några väljer att handla från 'the underdog'?

Jag skulle inte handla av "the underdog" I fallet bildäck, jag värdesätter mitt liv för högt! Inte samma sak iofs och kanske rent av en dålig jämförelse men poängen är den samma. Vill du ha prestanda handlar du Intel idag och mest troligt ett tag framöver, att vända AMD's situation är inget som görs över natten direkt.

Dessutom tycker jag personligen att även pris prestanda går till Intel I 2500K klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Jag skulle inte handla av "the underdog" I fallet bildäck, jag värdesätter mitt liv för högt! Inte samma sak iofs och kanske rent av en dålig jämförelse men poängen är den samma. Vill du ha prestanda handlar du Intel idag och mest troligt ett tag framöver, att vända AMD's situation är inget som görs över natten direkt.

Dessutom tycker jag personligen att även pris prestanda går till Intel I 2500K klassen.

Med tanke på att AMDs dyraste konsument processor inte ens kostar så mycket och dessutom slår 2500k i de flesta program som kan använda sex kärnor så är det ju väldigt diskutabelt.

Permalänk
Skrivet av sweloop64:

Jag kan icke franska, och artikeln verkar styckad...
Har dom testat ett fysiskt exemplar, eller har dom gått på infon som cirkulerar på diverse forum etc?

Sweloop64, det ser ut som om Canard PC Harware har faktiskt testat Bulldozer, men att man som läsare inte kommer att få tillgång till testresultat före den 12 dennes :

«Les benchmarks sont également de la partie, même si pour les FX, il faudra attendre le 12 octobre pour pouvoir les lire.»

Synd att så många som postar här tycks blanda ihop fransmän och franska tidningar med Nicolas Paul Stéphane Sárközy de Nagy-Bócsa - alla är ju inte lika opålitliga och begivna på skitsnack som han....

Som flera redan påpekat får vi nog vänta tills flera tillförlitliga källor - bl a SweClockers - publicerat testresultat om produktionsversioner av Bulldozer innan vi drar allt för långtgående slutsatser. Men att denna franska källa skriver som den gör indikerar att Bulldozer kanske inte har fullt den prestanda som många hoppats på....

Henri