Problem med XFX 6870 Crossfire setup

Permalänk
Medlem

Problem med XFX 6870 Crossfire setup

Hej!

Har precis skaffat mig två sprillans XFX 6870: http://www.dustinhome.se/xfx-radeon-hd6870-1gb-gddr5-pci-e-dvi-hdmi-dp/product/5010608508

Har installerat dem i min dator, på ett Crosshair Forumla IV. Dock tycker jag att de två korten, för det första, låter mycket mer än mitt gamla PCS+ 5850 (REA-plans-mcket alltså), samt även blir mycket varmare. Båda korten kommer upp emot 50-60 grader vid noll användning (kortet skärmarna är kopplade till - 58 C och det andra kortet - 48 C.) - har alltså bara mina två skärmar inkopplat till ett av korten, vilka körs i 1920 * 1080 resp. 1680 + 1050.

Dessutom laggar BF3-betan på "ultra", så väl som "high" (inte alls lika mycket så klart). Ett 6870 ska ju klara av "ultra" med 23+ fps, enligt SWEC eget test, ska då inte en crossfiresetup klara av mer? Ibland när jag spelade flimrade bilden något i grönt(?) och vitt(?) också.

Finns det något uppenbart fel som kan föreligga?

Med Vänliga Hälsningar,
Erik NB

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

tjena ,har ett lika kort. dock inte crossfire och sen har jag dualfan.
korten går nog varma för du har för dåligt kylning/ventilation i datan. vad har du för modekort och chassie?om korten sitter för nära varandra som det kan göra på vissa m-ATX kort kan de gå vamt, även om du som sagt har dålig ventilation.

Permalänk

Flimmret är ett vanligt problem och ingen jag känner har varit utan det under betan, angående värmen så är det bra att veta vilket chassi du har sammt om du har en fläkt som blåser på korten från sidan vilket är rekommenderat vid crossfiresetuper:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Håller med Holmpa94! Vill nog gärna veta vad du har för låda etc.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte kommentera på prestandan i BF3.

Har 2 st xfx 6870 en referens och en dual fan, ligger båda på runt 75 grader i 100% load efter 1 timmes spelande.

Kör på ultra ingen AA 16AF ingen ambient occulusion. Flyter på fint i kanske 15 minuter sen börjar det fryslagga till och från.

Kör med preview 10.10 och provade innan 10.7 men ingen skillnad.

Kollar jag i GPU-z på andra skärmen så när fryslaggen kommer går loaden ner på noll och man ser ett snyggt stup i grafen där.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair 600 T graphite, så tycker ändå att cirkulationen borde vara någorlunda.

Moderkortet är ett ROG Crosshair Formula IV. Jag har satt korten i PCI-16-slot 1 och 3, några problem med det tror ni?

Jag har också kört 3D mark 06 och fick ett score på 17900. Listan på http://community.futuremark.com/hardware/gpu-list/ står det ju att ett 6870 ska få en score i närheten av 18000. Fungerar bara ett av mina två kort eller har jag bara missuppfattat hur benchmark det fungerar?

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

Se till att kontrollera att crossfire fungerar. Detta kan du göra via MSI Afterburner eller GPU-Z. Om det fungerar, har du senaste drivisar + application profiles? Värmen kan bli lägre av att du sätter en sidofläkt som blåser inåt. Fungerar skitbra för mig, och jag går inte ens över 65 grader på varmaste kortet i BF3 efter flera timmars spelande.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut under BF3-spelande med "high" på MSI Afterburner:

Ser det normalt ut?

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

Nej, det ser inte normalt ut. Tänker på GPU2 Usage som inte är på en stadig nivå. Detta har hänt mig med (fast iofs inte så instabilt pendlande mellan olika nivåer), och jag har löst det genom att tabba ut och in. Men har du senaste BF3-drivisarna samt cf-profiles?

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Nej, det ser inte normalt ut. Tänker på GPU2 Usage som inte är på en stadig nivå. Detta har hänt mig med (fast iofs inte så instabilt pendlande mellan olika nivåer), och jag har löst det genom att tabba ut och in. Men har du senaste BF3-drivisarna samt cf-profiles?

Jag har senaste drivrutinerna om du med det menar senaste catalyst och application profiles. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med senaste BF3-drivrutinerna?

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenshiin:

Hej, tänkte kommentera på prestandan i BF3.

Har 2 st xfx 6870 en referens och en dual fan, ligger båda på runt 75 grader i 100% load efter 1 timmes spelande.

Kör på ultra ingen AA 16AF ingen ambient occulusion. Flyter på fint i kanske 15 minuter sen börjar det fryslagga till och från.

Kör med preview 10.10 och provade innan 10.7 men ingen skillnad.

Kollar jag i GPU-z på andra skärmen så när fryslaggen kommer går loaden ner på noll och man ser ett snyggt stup i grafen där.

Kör 2*6870 ASUS DirectCUII och upplever samma problem. Ultra kan flyta på en stund innan det börjar lagga rejält. Kan ha mellan 40-70 FPS men endå få sjuka frysningar på flera seklunder eller så kraschar det. Samma på High men kan spela någon längre innan samma fenomen uppstår.

Måste vara spel / drivare som inte år 100% ännu.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk

Jag upplevde lite problem i betan jag med, kör med 2 xfx 6870 black edition kort. Fast det som är värst är att när jag spelar bad company 2 för då så fryser datorn ihop helt efter ca 30-40 min speltid, bilden fryser och det låter bra jobbigt i mitt headset.
korten blev varmare i bf3 betan så tror inte det är värmeproblem
Fattar inte alls varför, hoppas någon även kan svara på det? ^^

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt det här. Installerade ett extra 6870 idag och när jag drar på ultra får jag fryslagg titt som tätt, men däremellan så flyter det på fint. På high inställningar funkar det hur bra som helst. Detta uppstod även i GTA IV när skuggorna låg på max-upplösning. Även här prövade jag att dra ner enbart skuggorna till high (alltså snäppet under) och då flyter spelet på hur bra som helst! Inte kollat om detta märkliga fryslagg specifikt beror på om skuggorna ligger på Ultra i BF3 men det skall absolut testas imorgon då jag har tid.

Återkommer!

EDIT: Glömde nämna att jag även kör på 11.10 drivisarna just nu och har inte provat några andra.

Visa signatur

Chassi CM Storm Sniper Black Edition | | CPU AMD Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz | | PSU Corsair HX 850W +Silver Moderkort M4A89TD PRO/USB3 Minne 4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz | | CPU Cooling Noctua NH-U12P SE2 | | Grafik Sapphire 6870 @ 900/1050 MHz Crossfired

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueBeaver:

Jag upplevde lite problem i betan jag med, kör med 2 xfx 6870 black edition kort. Fast det som är värst är att när jag spelar bad company 2 för då så fryser datorn ihop helt efter ca 30-40 min speltid, bilden fryser och det låter bra jobbigt i mitt headset.
korten blev varmare i bf3 betan så tror inte det är värmeproblem
Fattar inte alls varför, hoppas någon även kan svara på det? ^^

Hade samma problem i bc2 med mitt 5850 pcs+, Det har inte med CF att göra om du har Gigabyte modekort avinstallera Smart6, Finns även vissa andra program som kan orsaka problem. Googla på de.

Permalänk
Medlem

I 3D Mark Vantage får jag P10968, borde inte det vara väldigt dåligt för två 6870 i CF?

Blir inte klok på detta... Mitt gamla PCS+ 5850 tickade fan på bättre än dessa nya kort.

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rahemi:

Jag har senaste drivrutinerna om du med det menar senaste catalyst och application profiles. Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med senaste BF3-drivrutinerna?

Nu är det helt irrelevant, men vad jag menade med BF3-drivrutinerna, är alltså Catalyst 11.10 preview (specialdrivisar just för BF3-betan).

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så skall betan inte ha något bra stöd om stöd överhuvud taget för sli/cf. Sen om du får 10k preformance på båda korten är det något galet. Ett av mina förra gtx 275 fick 11k.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

lite off topic men ni som har problem med att bf:bc2 fryser, kör ni med msi afterburner? det är också ett av dom programen som gör att det fryser

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Angående BF3 så laggar de som fan med min setup också på ultra, ingen AA osv. Många som har detta problem och antar de är drivare och dåligt optimerat för CF än sålänge. Testade att stänga av CF under betan och se om de blev nån skillnad. Fick INGEN märkbar skillnad. Men andra spel märkte jag en jäkla skillnad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av wille61:

Hade samma problem i bc2 med mitt 5850 pcs+, Det har inte med CF att göra om du har Gigabyte modekort avinstallera Smart6, Finns även vissa andra program som kan orsaka problem. Googla på de.

Hittade helt plötsligt en lösning själv nu xD När jag spelade förr hade jag msi afterburner igång, men provade att spela utan det och nu fryser det inte alls

Permalänk
Medlem

Hade samma problem!

Hade samma problem tidigare som ni alla pratar om!

Kör med 2 Gigabyte Radeon 6870, körde i båda ena "funkade" bara, såg inga crossfire inställningar i catalyst!
Fick sedan se efter mycket research att jag var tvungen att gå in i bios och göra crossfire enabled!
Sedan dess har det funkat fint. Maxar battlefield 3 1920 x1080.

Clockad i5 processor 4.5ghz

Kolla detta innan ni gör nått annat dumt som att köpa nytt xD..

mvh