Permalänk
Medlem

Bygga dator i byrålåda

Hej

Jag har en fundering på att bygga in en halvgammal dator i en byrålåda. Skälet är att det är i sovrummet datorn skall stå och jag varken vill eller får ha sådana saker framme. Inte ens mitx låda som står framme är godkänt.

Min fråga är hur det funkar med trä som chassi. Räcker det med att limma mb distanserna i trägolvet och skruva fast moderkortet i dom?
Eller ska jag försöka kapa en gammal bakplåt från ett gammalt chassi. Blir det verkligen skillnad med jordningen då? (Kanske dum fråga.....)
Sen är frågan hur strålningen från datorn kommer påverka en lcd tv som står ovanför byrån. I övrigt finns ingen elektronik som kan störas. Nät kommer gå via kabel. Brandrisk osv kanske ökar också? Någon som har gjort nåt liknande?
PcHemma gjorde nåt liknande men då använde dom stora delar från chassist såsom bakplåt, mbplåt o lite till.

Tacksam om jag får svar på något i alla fall

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Avstängd

"får inte"? :o, givetvis ökar brandrisk osv men många som byggt chassin i trä så ska inte vara problem på den fronten, bara mäta och skruva fast distancerna i lådan borde gänga enkelt i trä.

Jorda gör man väll ändå inte i chassi? hehe anledningen att man har distnacerna är då det är många lödningar osv bak på moderkortet och ligger allt emot plåten kan det kortslutas. När man använder te.x ESD armband så jordar man inte i chassit man får bara samma ledning i sig som datorn eller hur man nu ska säga.

Lycka till!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Brandrisken, dvs risken att det börjar brinna, ökar väl egentligen inte bara för att Du använder trä. Det jag hade funderat på är väl kylningen i så fall? Tänkte Du använda svala komponenter och fixa bra luftgenomströmning i lådan och fläktar, eller använda en gammal P4 och ha helt stängd låda? I sista fallet kan det väl börja brinna lite lättare?

Sen är väl frågan om huset brinner ner lättare om det börjar brinna i byrålådan än i datorlådan av metall. Är inte helt säker på att det alltid är bättre med en datorlåda nära en gardin och en hög med papper...

Rent tekniskt är det nog inga bekymmer att ha datorn i byrålådan, förutom frågan om kylning. Berätta gärna hur Du gör, vi är fler som inte "får" ha dator i sovrummet, haha!

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer att gå bra, se till att ta det kan kyla bara, (beroende på värmeutveckling) jag har byggt byråmaskiner några ggr, har aldrig strulat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja min sambo anser inte att det är något som hör hemma i sovrummet. Bara när jag tog med själva lådan för mätning fick jag ett argt telefonsamtal. Hon misstänkte med en gång att något är på gång

Jag kommer köra antingen am3 med integrerat grafik med hdmi eller C2D med en passivt kyld gpu.
På ena sida av bakstycket kommer nätagget att sitta och på andra änden av bakstycket kommer en 120mm fläkt för insug av luft att sitta. Lådan är relativt stor så det får fint plats. Det jag kanske måste göra är att investera i ett mindre nätagg. Själva styrningen av datorn kommer skötas via våra iPhone:r. Smidigt program med både tangentbord och touchpad som går via nätverket så man slipper en ful irmottagare. Och eftersom det bara är tp kabel och hdmi kabel som är av intresse så kommer moderkortet sitta längre in i byrålådan och inte som i vanliga lådor direkt mot bakplåten. Eftersom moderkortet sitter längre in så kommer jag kanske ha hjälpfläktar som hjälper till att få luftflödet att gå längst in i lådan innan det går ut. Även möjligt att sätta en mindre fläkt på sidan av lådan med borrade små hål då det är kanske 7mm till väggen i byrån. Men jag vill gärna undvika för många fläktar så långt det är möjligt.

Jag kommer nog fota och skriva om projektet så fort jag bestämt mig för vilka delar jag ska köra.

Och det där med jordningen i chassit så visst är det så att det är uttaget som jordar men jag menade lite det du skrev där att man tar på chassist för att få samma laddning. Så det inte bildas statisk elektricitet inne i lådan pga att man inte använder alu tex.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir ingen statisk laddnning om det är trä/masonit låda ska du ha fläktkylt lär det funka ok, jag trodde du skulle ha det passivt, det räcker med lite cirkulation bara.Ta en dossåg och gör hål i baksidan av lådan så blir det nog bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det där låter ju helt lugnt ur värmesynpunkt. De nyare prylarna blir ju inte 100 grader som gamla P4-processorerna. Ska Du dessutom inte köra nåt grymt grafikkort och spela spel på den burken så kommer det knappt bli varmt i lådan. Ännu svalare blir det väl om Du kör SSD...

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem

Tror det är lungt. nätagget+i fläkt kommer fixa kylningen.

Permalänk
Medlem

Då har jag börjat

Även om något i starten ser ut som det absolut lättaste så tro på fan att det uppstår ett flertal problem som man inte förutsåg alternativt trodde att det var en lätt sak att ordna. Här kommer iaf lite bilder om någon är intresserad och jag skulle självklart uppskatta ifall någon hade konstruktiv kritik.

Här kommer datorn sitta.

Limmade fast distanser på botten.
Problemet var att endast 2 komponentslim funkade så jag limmade fast 50 öringar i botten som jag sen limmade fast distanserna i. Det gick till slut
Det var väldigt svårt att sätta fast dem en och en och få en perfekt passning till moderkortet. Därför satte jag på dom på moderkortet la en hel del lim på 50 öringen så att det fanns lite utrymme för distansen att hamna på. Istället för att dränka trät i botten med massa lim. Ville inte gärna limma direkt på distanserna när de var på moderkortet av uppenbara skäl.

Moderkortet på plats och min fina mall för nätagget. Hade ett silentagg liggandes som jag trodde inte funka men med polarns nätaggtestare visade det sig att det bara var 4pin kontakten för cpun som gjorde att agget dog. Kör en omkopplare från en molex ist.

Ungefär så här kommer det se ut. Osäker på vad för HD jag kommer köra. Förmodligen en 2,5". Kommer även ha en extra 80mm fläkt bredvid moderkortet för att få full luftgenomströmning.

Det stora problemet kommer vara grafikkortet. Det står att ljudet kommer gå via hdmikabeln med detta kort men det var svårt att hitta den infon. Någon som har erfarenhet och Vet att ljud kommer funka via hdmi?

Nu Skall sågningen börja. Kämpa som en tok med att få ut plastplupparna när jag till slut insåg att jag nog fan limmat ihop dessa möbler vilket betyder att jag inte kan köra en annan träbit att såga i. Tanken har varit att jag inte ska förstöra lådan utan jag skall kunna använda den igen om jag tar bort datordelarna. Men nu tar jag ut moderkortet och kommer såga i lådan så den är och skulle jag behöva ta ut datorn så får jag helt enkelt antingen lägga i hålen eller såga ut skivan.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

Vet inte hur klart det är men de första är tagna med iphone4 i taskiga förhållanden medan de sista är med systemkamera. Dock minskat fotona till en acceptabel storlek.

Hittils har projektet kostat 0kr. Allt har funnits men vi får se vad för prylar jag behöver för att dölja och gömma. Kanske för ngn variant av kylning osv. Men mitt mål är 0kr iaf Då blir sambon glad

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl göra ett bygggalleri på hela projektet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl göra ett bygggalleri på hela projektet?

Ja det skulle jag väl kunna göra.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]