Snabbt sätt att ta reda på om material innerhåller asbest mm?

Permalänk

Snabbt sätt att ta reda på om material innerhåller asbest mm?

Tja som topic.

Vi Jobbar i miljöer där man ibland springer på asbest och andra roliga material med goa ämnen i sig.

Fick idag reda på en massa skit som inte en kotte på bygget hade en susning om och då är det ett par gamla rävar och många byggare mm som varit i branschen väldigt länge utan att ha hört ett ord om var man kan hitta asbest i. Det vanliga är ju typ bara gamla gipsskivor man hör talas om.

Vi är allt från Ventilationare, Elektrikare, Snickare, byggare, Golvläggare, Målare, Rörknäckare, Undertakare, Demonterare / Städare med många flera.

Finns det några prover man kan köpa som man kan ta lite lätt med kniven och skrapa från diverse material och sen blanda runt typ som ett kontrollsätt som de gör i "Cops" mm när de jagar droger?

Det är väldigt omständligt att skicka saker iväg på analys var man nu gör detta eller ens får information om det. Det är svårt att motivera uppåt om man är misstänksam mot något och sen folk arbetsvägrar för det ska saneras och sen det visar sig att det inte är någon fara. men är det på andra hållet så blir det ett jävlans liv helt plötsligt.

Det går inte häller alltid se åldern eller säga en viss tidsålder att under den perioden så finns skiten i de 'produkterna' osv.

Imorgon så ringer vi till respektive ombud inom våra yrken och tar kontakt och upplyser övriga medarbetare om farorna vi utsätter oss för.
Detta är inget vi hälst ens vill jobba i närheten av eller ens ta i med tång.

Det finns även farligare ämnen som PBC? om jag nu fick förkortningen korrekt. Saker som innehåller det ser ut som de är installerade igår.

Vi ska försöka ringa runt lite imorgon och höra oss för, men är det någon som har tips/nummer på vart man ska söka sig så man inte blir runt slussad en massa gånger innan man hittar rätt eller om det finns snabb provet som man kan beställa och ha på hyllan om man är misstänksam om det finns något skit så man isf kan bomma igen så hela skiten hårdsaneras? (Givetvis skicka det på noggrannare analys vid stor misstanke.)

Det är inte alltid lätt att komma åt för att ta prover då kanske funktioner så som El,Vatten,Ventilation och avlopp mm. Inte så populärt att släcka ner lägenhetkomplex eller köra ut hyresgäster.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Asbest i svenska byggnader

"I samband med rivningsinventeringar och miljöinventeringar av äldre byggnader hittar man ofta asbest som på grund av sina fysikaliska egenskaper har används i stor omfattning i svenska byggnadsmaterial. Gemene man känner till "eternit"-skivorna på fasader på svenska 1950-talshus, skivor av asbestcement. Dessa fasader är nästan "eviga" vilket namnet eternit syftar på då de inte påverkas nämnvärt av väder och vind. Ibland har man målat dessa skivor men oftast har skivorna kvar sin grå ursprungsfärg. Eternit har även använts till ventilationskanaler och det är inte ovanligt att 1940- och 1950-talshus har frånluftskanaler i eternit. Även pannrum och garage kan ha eternit som brandskydd i taket. Gamla pannor och varmvattenrör är ofta isolerade med asbest. I varmvattenrören finns asbest oftast i krökar och ändavslut. Asbest har även används som i asfaltlim sannolikt för att minska den alkalina påverkan från betongen på golvmattan. Det har även använts som armering i äldre golvplattor och PVC-mattor men sällan i linoleumattor. Man kan även hitta asbest i gammal kakelfix och i kakelfogar. Asbest användes också som skruvpluggmassa, innan skruvpluggar av plast slog igenom. Man har även använt asbest som tätning i skarvar på gamla ventilationskanaler. Äldre fartyg har ofta omfattande asbest som isolering både i skrov och runt maskininstallationer."

"Asbest är mineralfibrer som är så små och tunna att de tränger in i kroppen. Damm med fibrer kommer in i lungorna och kan orsaka flera allvarliga lungsjukdomar.

Asbest är förbjudet sedan länge, men finns framförallt kvar i äldre byggnader och är en risk för de som arbetar i byggbranschen. VVS-installatörer, elektriker, snickare, golvläggare, takläggare, städpersonal är yrkesgrupper som riskerar att utsättas för asbest.

Asbest har använts som brandskydd i stålkonstruktioner, ventilationsanläggningar, soprum. Som värmeisloering i rör och värmepannor, bullerdämpning och armering i skivor, kanaler och golvplattor, i underskikt till plastmattor, i färger och plaster och i fix och fog till kakel."

http://www.asbest.se/sampling.asp

Enligt mig som elektriker, så passar jag mig mest för asbest, finns i eternitplattor och i gammal rör isolering, dock oftast enbart i böjar. Inget damm är bra damm, kör med munskydd och ta det säkre före det osäkra.

Bara för att det finns asbest så behöver inte allt saneras, man kan ju undvika att ha sönder det så att det dammar ner allt. Det jag har lärt mig är ju från "gamlingarna". Dock så borde rivarna ha en "hyffsad koll" i alla fall någon av värkarna....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det som retar mig gällande detta är att det oftast bara är vi elektriker som ser det allvarliga i detta. De andra arbetskategorierna tar mycket med en nypa salt (speciellt rivare).

Var på ett ställe där det låg knarksprutor bakom fönsterbänkskanaler och ovan undertak. Men det var inte förrens vi elektriker kom dit som det hela började ta fart ang. arbetsmiljö. Varför? Jo för att de andra bara går till jobbet och får sin lön den 25:e varje månad och så är alla glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Det som retar mig gällande detta är att det oftast bara är vi elektriker som ser det allvarliga i detta. De andra arbetskategorierna tar mycket med en nypa salt (speciellt rivare).

Var på ett ställe där det låg knarksprutor bakom fönsterbänkskanaler och ovan undertak. Men det var inte förrens vi elektriker kom dit som det hela började ta fart ang. arbetsmiljö. Varför? Jo för att de andra bara går till jobbet och får sin lön den 25:e varje månad och så är alla glada.

Jag tror att vårat (vi elektriker) säkerhetstänkande kommer sig av att vårat yrke kräver det överlägset högsta säkerhetstänket. Vi får tänka på säkerhet i precis alla våra jobb, därför tror jag det är ganska naturligt att vi även ser och tar farorna med arbetsmiljön på allvar också.

Permalänk

Tack för infon!

Det jag inte visste var att det finns kablar, stigare och rör mm som innerhåller asbest! och en del andra otrevligheter. Ventilations kanaler ska man akta sig för om det finns något brunt kit på.

Men hur lätt/oftast är det inte att bara ta i en kabel och rycka väck eller dra om eller sådär? Det är ju knappast något man tänker på att det finns i dessa eller stigare och rör mm? Många säger att de räcker med handskar.. pyttsan. går det igenom huden så går det igenom en handske. Sen hur många jobbar med gummihandskar? är ju i princip montage handskar de flesta har med sig.

Jo givetvis så ska man inte stänga ner något bara för de sitter någon asbest skiva så länge den är hel. Men är de trasiga så ska de plockas bort och i i dubbla sopsäckar om jag inte har fel.

Men om man säger så att man har källaren och ska byta en stigare till ett lägenhets komplex då måste först Hyresgästen ut. In med 'tält' i varje ände och täta. stänga av elen och sen sanera bort kabeln/röret som innehåller skiten. Sen är det fritt fram att dra in en ny kabel i ett evt sanerat rör.

Det är inget som man varken blir popis för eller ens drar sig för att göra då folk onekligen inte kan klara sig 5 minuter utan att ha datorn igång etc. Men att bryta vattnen en hel dag det är det ingen som klagar på
En tråkig del i Elektrikernas yrke är att det titt som tätt aldrig syns vad man har gjort. Det lyser ju fortfarande likadant efter jobbet är utfört

Man får som elektriker bara jobba med asbest 1 timme och borra 2st 5,5mm hål i en skiva. Det är dessutom väldigt vanligt att mätartavlor sitter i dessa skivor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tack för infon!

Det jag inte visste var att det finns kablar, stigare och rör mm som innerhåller asbest! och en del andra otrevligheter. Ventilations kanaler ska man akta sig för om det finns något brunt kit på.

Men hur lätt/oftast är det inte att bara ta i en kabel och rycka väck eller dra om eller sådär? Det är ju knappast något man tänker på att det finns i dessa eller stigare och rör mm? Många säger att de räcker med handskar.. pyttsan. går det igenom huden så går det igenom en handske. Sen hur många jobbar med gummihandskar? är ju i princip montage handskar de flesta har med sig.

Jo givetvis så ska man inte stänga ner något bara för de sitter någon asbest skiva så länge den är hel. Men är de trasiga så ska de plockas bort och i i dubbla sopsäckar om jag inte har fel.

Men om man säger så att man har källaren och ska byta en stigare till ett lägenhets komplex då måste först Hyresgästen ut. In med 'tält' i varje ände och täta. stänga av elen och sen sanera bort kabeln/röret som innehåller skiten. Sen är det fritt fram att dra in en ny kabel i ett evt sanerat rör.

Det är inget som man varken blir popis för eller ens drar sig för att göra då folk onekligen inte kan klara sig 5 minuter utan att ha datorn igång etc. Men att bryta vattnen en hel dag det är det ingen som klagar på
En tråkig del i Elektrikernas yrke är att det titt som tätt aldrig syns vad man har gjort. Det lyser ju fortfarande likadant efter jobbet är utfört

Man får som elektriker bara jobba med asbest 1 timme och borra 2st 5,5mm hål i en skiva. Det är dessutom väldigt vanligt att mätartavlor sitter i dessa skivor.

Det är därför många låter skiten sitta kvar och man drar en ny stigare brevid.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Det är därför många låter skiten sitta kvar och man drar en ny stigare brevid.

Haha jo men ibland är inte så fallet. Det går helt enkelt inte att genomföra i de flesta hus vilket gör att det måste saneras bort.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Med IR-spektrografi går det snabbt att fastställa om det är asbest eller inte.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Med IR-spektrografi går det snabbt att fastställa om det är asbest eller inte.

Utveckla gärna!

Visa signatur

I am Extrazz.