Vi behöver 31 miljoner invandrare?

Permalänk
Avstängd

Vi behöver 31 miljoner invandrare?

https://www.flashback.org/t1667449
http://www.centerpartiet.se/Document...0_low_kom7.pdf

Surfade runt lite och såg detta, har jag missat något för jag kan inte förstå vilka jobb det kommer finnas i Sverige som efterfrågar den mängden människor.

Någon här som är mer insatt?

Permalänk

Ja det vore inte fel samhällsekonomisk under förutsättning att staten ej blandar sig i på något sätt mer än att utvisa kriminella. Alltså personer som har gott ställt kan välja att flytta hit och försörja sig själva, t.e.x genom lönedumpning. Man behöver inte gå längre än till Polen, för att finna mycket flitigt folk som ofta vill arbeta för bra mycket lägre priser än svenskar.

Däremot blandar många ihop invandringspolitik med flyktingpolitik, vilket flyktingpolitik betyder att folk flyr hit av andra anledningar än att de tror att sverige är en bra arbetsmarknad. Likaså brukar staten ge dessa individer pengar tills de får arbete, det har t.o.m. gått så sjukt så att staten kan delbetala lönen till arbetsgivare som anställer invandrare. (nystartsjobb)

Så jag säger bara välkommen hit till folk som vill komma hit, 31 miljoner under en längre period skulle förbättra många samhällen.
Bara se på göteborg som enligt mig inte har en fungerande kollektivtrafik. (spårvagnarna går ej tidigt på morgonen eller sent på natten på många sträckor, slött som tusan går det också) Lite mer folk i stan så kanske vi kan få en vettig kollektivtrafik, tunnelbana i denna stad är inget litet projekt med tanke på hur dåligt grunden är.

Angående arbete till alla så är arbetsmarknaden inget nollsummespel. Blir arbetskraften billigare tillsammans med ökat marknad, så underlättar det företagsverksamhet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Surfade runt lite och såg detta, har jag missat något för jag kan inte förstå vilka jobb det kommer finnas i Sverige som efterfrågar den mängden människor.

Tja, vad brukar folk göra i större länder? Jobb är väl ingen särskilt begränsad resurs? Snarare är det väl svårt att få alltför småskaliga system lönsamma?

Permalänk
Medlem

Jag har inte full koll på situationen och jag försöker oftast att hålla mig borta från politiska diskussioner, dock hörde jag nyligen detta:

I många år har facken krävt fler och fler förmåner från staten. Då det inte funnits pengar till högre löner så har det utlovats mer pensionspengar, pensionsförmåner och liknande, man har alltså skjutit pengaprobroblemet på framtiden. Nu har framtiden kommit ifatt oss.

Om ett par år kommer alltså ett "köttberg" att gå i pension och de vill ha alla sina pensionspengar. De pengarna kommer från folk som jobbar i dagsläget och tyvärr är det inte mer än ca två personer per pensionär. I Kina, eller om det var Japan, är motsvarande siffra 16.

På grund av detta måste vi ha hit arbetskraft som jobbar. Tyvärr finns det inte jobb så det räcker och många som kommer hit integreras aldrig och kommer aldrig ut på arbetsmarknaden.

Så vill jag minnas att det är. Binga om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

De pengarna kommer från folk som jobbar i dagsläget och tyvärr är det inte mer än ca två personer per pensionär. I Kina, eller om det var Japan, är motsvarande siffra 16.

Det är garanterat i Kina, läget är typ ännu värre i Japan än för oss.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av GuTsaV:

Jag har inte full koll på situationen och jag försöker oftast att hålla mig borta från politiska diskussioner, dock hörde jag nyligen detta:

I många år har facken krävt fler och fler förmåner från staten. Då det inte funnits pengar till högre löner så har det utlovats mer pensionspengar, pensionsförmåner och liknande, man har alltså skjutit pengaprobroblemet på framtiden. Nu har framtiden kommit ifatt oss.

Om ett par år kommer alltså ett "köttberg" att gå i pension och de vill ha alla sina pensionspengar. De pengarna kommer från folk som jobbar i dagsläget och tyvärr är det inte mer än ca två personer per pensionär. I Kina, eller om det var Japan, är motsvarande siffra 16.

På grund av detta måste vi ha hit arbetskraft som jobbar. Tyvärr finns det inte jobb så det räcker och många som kommer hit integreras aldrig och kommer aldrig ut på arbetsmarknaden.

Så vill jag minnas att det är. Binga om du vill veta mer.

Allt eftersom vi får bättre arbetsmiljö, mat, sjukvård etc så lever folk längre och blir friskare, detta resulterar stora problem med ett pensionssystem som är konstruerat så att de flesta går i pension när de är 65, fast dessa individer besitter en riktig eftertraktad kompetens.
Om utvecklingen fortsätter med att folk lever allt längre och skaran pensionärer proportionellt blir större, så kan man fråga sig vad den enda vettiga lösningen är? Ta in invandrare som arbetar åt oss, en kortsiktig lösning. Utan vi måste allt höja pensionsåldrarna, något de flesta i runt 60års åldern såklart inte gillar.

Angående arbetskraftsinvandring så ser jag det som något naturligt, ingen behöver göra ett skit. Nja såklart staten kan underlätta med att ha språkkurser etc, likaså underlätta för folk att hyra bostäder m.m. Jag ser det som ett pyramidspel som inte är hållbar i längden,för invandrarna blir en dag också pensionärer.

*edit*
Sedan behöver såklart inte andelen som arbetar vara densamma hela tiden, man kan acceptera sämre välfärd med mer vila efter 65. Bara det att vi får svårt med att vara konkurrenskraftiga.

*edit2*
Jag tycker att enbart se invandring som lösning på pensionsproblemet, är lika intelligent som att enbart se banklån som lösning på dålig ekonomi.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Surfade runt lite och såg detta, har jag missat något för jag kan inte förstå vilka jobb det kommer finnas i Sverige som efterfrågar den mängden människor.

Någon här som är mer insatt?

episkt tankefel. en ökad mängd människor skapar en större arbetsmarknad, vilket skapar ett behov av en större mängd människor vilket skapar en större arbetsmarknad und so weiter.

att påstå att Sverige behöver "31 miljoner invandrare" är mot bakgrund av ovanstående naturligtvis nonsens. det betyder dock inte att Sverige inte skulle må bra av en kraftigt utökad befolkning, bestående företrädelsevis av unga människor som dör i ung ålder. sett ur ett rent nationalekonomiskt perspektiv alltså.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Entusiast
Skrivet av headcleaner:

episkt tankefel. en ökad mängd människor skapar en större arbetsmarknad, vilket skapar ett behov av en större mängd människor vilket skapar en större arbetsmarknad und so weiter.

att påstå att Sverige behöver "31 miljoner invandrare" är mot bakgrund av ovanstående naturligtvis nonsens. det betyder dock inte att Sverige inte skulle må bra av en kraftigt utökad befolkning, bestående företrädelsevis av unga människor som dör i ung ålder. sett ur ett rent nationalekonomiskt perspektiv alltså.

Fast de får inte dö för unga eftersom de först måste betala av en eventuell utbildning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast de får inte dö för unga eftersom de först måste betala av en eventuell utbildning.

naturligtvis. jag skulle vilja revidera mitt tidigare påstående och hävda att betydligt fler levnadsår bör förflyta innan man hittar det samhällsekonomiskt mest fördelaktiga tillfället att dö. förstås icke beaktat de ökande kostnader i form av bland annat medicinsk vård, eventuella bidrag etc. som följer med ökad ålder. en beräkning av det nationalekonomiskt mest fördelaktiga dödsögonblicket överlämnar jag dock, med viss glädje, till någon annan.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headcleaner:

naturligtvis. jag skulle vilja revidera mitt tidigare påstående och hävda att betydligt fler levnadsår bör förflyta innan man hittar det samhällsekonomiskt mest fördelaktiga tillfället att dö. förstås icke beaktat de ökande kostnader i form av bland annat medicinsk vård, eventuella bidrag etc. som följer med ökad ålder. en beräkning av det nationalekonomiskt mest fördelaktiga dödsögonblicket överlämnar jag dock, med viss glädje, till någon annan.

Om man ser till att befolkningen fortsätter växa kan man skjuta upp beslutet...

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Om man ser till att befolkningen fortsätter växa kan man skjuta upp beslutet...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Entusiast
Skrivet av headcleaner:

naturligtvis. jag skulle vilja revidera mitt tidigare påstående och hävda att betydligt fler levnadsår bör förflyta innan man hittar det samhällsekonomiskt mest fördelaktiga tillfället att dö. förstås icke beaktat de ökande kostnader i form av bland annat medicinsk vård, eventuella bidrag etc. som följer med ökad ålder. en beräkning av det nationalekonomiskt mest fördelaktiga dödsögonblicket överlämnar jag dock, med viss glädje, till någon annan.

Jag har den slutgiltiga lösningen på problemet. Gasa ihjäl alla som inte tillför nationalekonomin något, alltså gamla och skadade med flera. Tänk att ingen kommit på det tidigare...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om vi inte vill ta in invandrare för att klara vår världsliga standard om 10 år.. ska vi istället trycka fram knodd i samma takt?
Knulla! Knulla för fan! - Per Svedberg

Man skulle ju kunna gå andra vägen också, att minska vår population och samtidigt minska på jobben i nästan samma takt. Vi tar bort de jobb som alstrar allra minst skattepengar för oss och behåller de som klirrar skönt i kistan. I slutändan arbetar vi alla på vår krigsmaskin och hoppar överbord när vi fyller 65.

EDIT: Vad Zotamedu sa.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har den slutgiltiga lösningen på problemet. Gasa ihjäl alla som inte tillför nationalekonomin något, alltså gamla och skadade med flera. Tänk att ingen kommit på det tidigare...

är du säker? jag får känslan av att jag läst om någonting liknande någon gång.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Vi (den yngre generationen that is) har troligtvis en mörker framtid framför oss. Vi blir nog den första generationen som får det sämre ställt (mätt i välfärd) än våra föräldrar och farföräldrar.

Under våra föräldrars tid var:
- Energin billig
- Arbetslösheten låg (en fil.kand räckte till toppjobb, vart räcker det idag?)
- Bostäder billigare, många har blivit miljonärer på bostadsrallyt.

- Allt fler ska försörjas av färre.
Vartefter de okvalificerade arbetena går på export behöver vi satsa på högutbildning istället, vi behöver välutbildade 20-åringar som kan dra igång produktiva exportföretag. Gärna ska de ha tagit utbildningen någon annanstans så vi slipper bekosta den också.

- Pensionssystemet
I och med att vi gått över till pay-as-you-go systemet så är vi helt beroende av ökad tillväxt i samhället och på börsen. Jag är ytterst skeptiskt till att det här kommer vara långsiktigt (>15-20 år) hållbart.

Förövrigt behöver vi bli färre på jorden och inte fler, Sverige får gärna gå i täten där i mitt tycke. Troligtvis har vi redan negativ befolkningstillväxt om vi exkluderar nyanlända invandrare.

Permalänk
Medlem

Istället för att föra en hållbar ekonomisk politik så är det istället enklare att öka befolkningen då det blir lättare att hålla folk i sysselsättning samtidigt som fler yngre kan ge ekonomisk trygghet till de äldre.

Det är ju såklart inte hållbart i längden. Jorden närmar sig sin maxkapacitet på hur mycket människor som den kan föda. Det är ju fullkomligt bisart att nära på samtliga länder har som mål att trots detta fortsätta öka sin befolkning. Sverige kan inte föda lika mycket folk som tillexempel frankrike kan göra då de har ett mycket bättre klimat för att grödor ska växa. Det vore bättre om politikerna reformerar eknomin lite istället för att räkna med att befolkningen hela tiden ska öka med enorma nivårer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Största hotet är som sagt den ökande befolkningen i världen, även Sverige som exploderats i invånare sista 10 åren genom invandring bland annat vilket gör att konkurrensen om allt ökar.

Dom flesta lever på resurser men fåtal skapar något vilket är ett annat problem, när resurserna tar slut blir det katastrof.

Läste rapport från WHO nyligen och de skrev att världens resurser är redan använda för året och detta minskar i tid för varje år.

Så klart man blir då irriterad när man ser morsor i detta land som föder ungar på löpande band för sin egen egoism men inte tänker på samhället i stort.