Permalänk

Funderar på linser

Hejsan, jag är ute efter lite tips från folk med erfarenhet angående linser och liknande.

För snart 4 år sedan när jag gick i 9:an så fick jag glasögon första gången, jag är närsynt med -1.25 samt att jag ser lite snett och dubbelt (det senare fick jag reda på först för några månad sedan när jag skaffade nya glasögon) så jag ska egentligen alltid ha på mig glasögon. I början så hade jag alltid på mig dem men efter ett tag så tröttnade jag, dels för att det är mycket bök, de blir smutsiga och fettiga och då ser man sämre med dem än utan sen blev de så småningom repiga och då blev det ännu värre och jag använde bara dem när jag kolla film, bio, ibland i skolan och utöver det så tycker jag inte att jag passar så bra i glasögon. I somras skaffade jag nya glasögon (som för övrigt är bättre än de gamla då de även fixar att jag ser lite dubbelt och snett) jag tycker dessa är något snyggare och passar mig bättre och de är även större så man stör sig inte på ramen i synfältet på samma vis. Sedan jag skaffade dem har jag haft glasögon på mig mer men fortfarande inte alltid, t.ex. har jag aldrig glasögon på mig när jag ska ut (inte ut som "utomhus" utan ut som "ut på stan en fredagskväll") och i skolan har jag i stort sätt bara på mig dem under föreläsningar, hemma har jag för det mesta på mig dem förutom möjligt vis om jag steker då jag inte vill fetta ner dem. Men det är fortfarande bökigt och jag gillar inte direkt glasögon, sen är det extra jobbigt på sommaren eftersom man ofta har solglasögon då vilket man inte direkt kan ha glasögon under (och ett par snygga solglasögon med slipat glas kostar ju en slant).

Bl.a. på grund av ovanstående anledningar har jag länge funderat på linser (i stort sätt sedan jag skaffade glasögon första gången) men har dragit mig från det då jag dels tycker att det känns obehagligt att man ska sätta in och ta ut något i ögat men öven att överhuvudtaget ha något i ögat, jag vet en del som sagt att de har linser som man kan sova i och bara ta ut ibland men jag gillar inte tanken att sova med något i ögonen och på något vis känns det som att de ska åka in bakom ögonen (vilket de förmodligen inte kan men mitt logiska tänkande är svagare än mina instinkter här). Jag vet att det finns olika sorters linser men är inte så inne på skillnaderna samt vad som är bäst. Kan man ha linser med mitt synfel? Som jag fattat det så funkar det med närsynhet men jag vet inte hur det är med mitt andra fel som jag inte kan namnet på men beskrivet ovan.

Något annat jag har funderat på är laser operation men när jag läste på om det lite nyss såg jag att det finns en del risker för permanenta biverkningar vilket man ju inte vill ha (jag antar att tekniken här fortfarande utvecklas och det kanske är ett hetare alternativ i framtiden), utöver det så lär det väll kosta en hel del också.

Nu när jag läste om bieffekter av laseroperation insåg jag att jag har ett fel som en av de eventuella biverkningarna skapar, nämligen starburst. Jag visste inte ens att det var ett fel, jag har sätt så hela livet (trots allt brukar man ju alltid rita strålar runt solar och stjärnor så det har känts naturligt att det kommer strålar från ljuskällor). När jag tänker efter vet jag att jag upptäckte att jag inte såg strålar i samma utsträckning med glasögon som utan när jag först fick i 9:an och frågade mina kompisar om det och de såg inga eller ytterst lite strålar men sedan dess har jag inte tänkt så mycket på det. Med mina nya glasögon är effekterna ytterst små och i stort sätt från skarpa ljuskällor i mörker men utan glasögon ser jag de även från vanliga svagare lampor (även indikatorlampor) i väl belyst miljö och ser väldigt långa och många strålar när det är mörkt från t.ex. gatlyktor vars strålar kan sprida sig väldigt mycket utan glasögon. Detta har aldrig direkt varit ett problem förutom möjligtvis när jag kör och det är mörkt så att strålar från lampor sprider sig över hela vägen eller från andra bilar men då måste jag ändå inte ha glasögon så med mina nya glasögon är det i stort sätt ett ickeproblem. Är detta ett vanligt fel och vad beror det på?

En annan sak jag tänkt på är hur jag gör med körning om jag skaffar linser ev laseroperation, jag måste ju ha glasögon när jag kör, jag har fortfarande inte tagit körkort (jag vet att jag borde gjort det för länge sedan men då min mamma vägrat övningsköra med mig och jag varit rädd för kostnaderna så har det inte blivit slutfört) men när jag väl tagit så lär det spela roll. Tänkte mest på om man blir stoppad på rutinkontroll, måste man då ta ut linserna för att visa för polisen att man har de i (vilket kanske resulterar i att man inte får in dem igen och kan köra hem) och om man gör laseroperation hur tusan gör man då?

De för och nackdelar jag kan tänka mig med de olika alternativen är följande.

Glasögon
+ Lätt att ta av och på
+ Kostnads-effektivt (har redan)
- Fult
- Blir lätt smutsiga och med tiden även repiga samt fulare
- Jobbigt med hörlurar som trycker byglarna hårt mot skallen bakom öronen
- Osmidigt när man joggar och liknande
- Risk för att man tappar dem
- Blir lätt att man helt enkelt inte använder dem
- Jobbigt med solglasögon på sommaren
(- Bökigt om man ska se 3d-film på bio, parantes för att jag bryr mig inte så mycket om 3d-film men på sistone har det blivit mycket 3d-film och många filmer går nästan bara i 3d samt att det alltid finns kompisar som vill se i 3d)

Linser
+ Estetiskt (syns ej vilket är ett plus för mig då jag inte tycker att jag passar i glasögon)
+ Blir inte smutsiga på samma sätt som glasögon
+ Inga problem med solglasögon och 3dfilm
+ När man har dem i så lär man ju ha dem i hela dagen
+ Funkar bra när man är ute på krogen? (Hur gör ni om ni t.ex. skulle sova hos någon så att säga, låter ni linserna sitta i över natten då eller och är det inte obehagligt?)
- Obehagligt (känns obehagligt att behöva sätta in något i ögonen, jag ryser nästan bara av att tänka på det)
- Mer omständigt? (tänker framförallt på rengöring, linsbad, ta ut på kvällen och sätta in på morgonen) Hur gör man om man ska bada/simma?
- Kostnad, vet inte vad det kostar men lär ju kosta mer än glasögon som mer är en engångsumma.
- Ev övriga nackdelar jag inte tänkt på?

Laser
+ Blir det bra så behöver man ju varken oroa sig över linser eller glasögon i framtiden
+ Underhållsfritt
+ Alla fördelar från linser
- - Risk för permanenta biverkningar (dubbel minus då detta verkligen är något man inte vill råka ut för)
- Man måste genomgå operation, jag har aldrig någonsin genomgått en operation, jag har knappt ens varit på sjukhus förutom på besök, eller ens en vårdcentral för den delen. Känns som att jag skulle kunna bli ganska nervös inför en operation, känns liksom konstigt.
- Har hört att man får svårt att hantera ljus ett tag efter operationen
- Kostnad? (Antar att det lär kosta en hel del men inget jag egentligen känner till)

Laser känns ju som det minst sannolika alternativet då framförallt på grund av riskerna, kanske i framtiden när man har mer pengar och riskerna kanske är mindre. Men linser skulle ju kunna vara ett alternativ om jag kan komma över min egen motsträvighet av att ha något i ögonen. Någon som vet om det finns någonstans här i Göteborg (alt Helsingborg) där man kan gå och få (gratis?) rådgivning om linser vs glasögon och ev laser. Skulle vara skönt att prata med någon erfaren oberoende part.

Förlåt att det blev en hel del om starburst också men det var liksom något jag precis upptäckte därför väcktes min nyfikenhet av det också. Jag vet att det blev ett ganska långt inlägg och många kommer inte orka läsa det vilket jag inte har något emot men jag är tacksam för alla som läser hela inlägget och ännu mer tacksam för respons även om det bara är ett kort inlägg som endast berör en liten del av ämnet.

Tack på förhand, om ni kommer på något annat jag borde tänka på så tveka inte att svara.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Vilket monsterinlägg, slutade läsa runt starburst-delen.
Jag kan säga att du inte är ensam, på natten ser jag helt störda auror runt lampor o dyl.
Kanske ska kolla upp synen, jag tycker själv att jag ser hur bra som helst men det kanske jag inte gör

Kan ju även tillägga att om du har bra glas i glasögonen blir de inte repiga, en polare har de "bästa" plastglasen som finns i princip, inte en repa. Han bor på en bondgård och är annars allmänt "oförsiktig" med dem.
3D-glasögon är väl designade att kunna sitta utanpå vanliga glasögon? Om man inte har 70-tals/hipster colabottnar dvs.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Vilket monsterinlägg, slutade läsa runt starburst-delen.
Jag kan säga att du inte är ensam, på natten ser jag helt störda auror runt lampor o dyl.
Kanske ska kolla upp synen, jag tycker själv att jag ser hur bra som helst men det kanske jag inte gör

Kan ju även tillägga att om du har bra glas i glasögonen blir de inte repiga, en polare har de "bästa" plastglasen som finns i princip, inte en repa. Han bor på en bondgård och är annars allmänt "oförsiktig" med dem.
3D-glasögon är väl designade att kunna sitta utanpå vanliga glasögon? Om man inte har 70-tals/hipster colabottnar dvs.

Ja de passar oftast utanför men det är knappast optimalt, speciellt inte med Dolby 3D och de flesta active shutters.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Ja de passar oftast utanför men det är knappast optimalt, speciellt inte med Dolby 3D och de flesta active shutters.

Hm, vi har Dolby 3D här i stan och jag tycte de var hur stora som helst när jag såg Avatar
Minnen förskönas med tiden hehe.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Mina gamla fick plats i Dolby 3D brillor men mina nya glasögon får knappt plats och de är ändå inte överdrivet stora.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Har haft glasögon väldigt länge tidigare och kör med linser nu.
Jag kör med 1dagars linser, inget krångel dom kommer i "portions förpackning" och kostnaden blir ca. 300:- i månaden.
Att sätta in linser är inte allt för obehagligt, framförallt så vänjer man sig snabbt vid det. Man kör inte in fingret i ögat precis utan har linsen på toppen av fingret och det räcker med att linsen vidrör ögat för att den skall "klibba fast" i ögongloben. Är inte mer obehagligt än att ta ögondroppar (vanlig saltlösning då inte skiten som svider:))
Det du skrev om krogen, vist det funkar att sova med dom, men det är inte att rekommendera. Dom blir väldigt "torra" när dom sitter inne under natten. Lättast är att alltid ha med sig ett extra par i jackfickan eller nått, dom tar ändå ingen plats (även bra att ha extra med sig om man skulle råka gnugga ut en lins eller tappa en)
Det funkar utmärkt att simma/bada med linser, man kan t.o.m. titta under vattnet utan det är risk för att dom skulle sköljas ut.
Nackdelen är väll att man ibland kan bli "torr" i ögat efter en lång dag och då kan det var gott och ha vanliga (äckliga) glasögon på sig. Man bör även inte ha linser i då man är förkyld.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Linser
+ Estetiskt (syns ej vilket är ett plus för mig då jag inte tycker att jag passar i glasögon)
+ Blir inte smutsiga på samma sätt som glasögon
+ Inga problem med solglasögon och 3dfilm
+ När man har dem i så lär man ju ha dem i hela dagen
+ Funkar bra när man är ute på krogen? (Hur gör ni om ni t.ex. skulle sova hos någon så att säga, låter ni linserna sitta i över natten då eller och är det inte obehagligt?)
- Obehagligt (känns obehagligt att behöva sätta in något i ögonen, jag ryser nästan bara av att tänka på det)
- Mer omständigt? (tänker framförallt på rengöring, linsbad, ta ut på kvällen och sätta in på morgonen) Hur gör man om man ska bada/simma?
- Kostnad, vet inte vad det kostar men lär ju kosta mer än glasögon som mer är en engångsumma.
- Ev övriga nackdelar jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

Titta även på endagslinser om du har råd, då slipper du allt krångel med linsvätskor, peroxidlösning med mera, samt att det inte är en lika stor förlust om du råkar tappa en lins i en gatubrunn eller liknande.

När det gäller obehaget att stoppa saker i ögonen så vänjer man sig. De första gångerna är närmast tortyr, det gör ont.
Sedan lär man sig hur man ska göra, att man ska tvätta ansiktet och händerna med tvål alldeles innan, med mera med mera.

Du ska inte sova med linser, du får bära med dig en sån där liten dubbelbehållare med vätska om du har månadslinser, eller nya linser för nästa dag om du har endagslinser. Sover du med linser kan dina ögon skadas så att du aldrig mer kan ha linser, vet inte hur skadorna påverkar ev. laseroperation.

Se inte helelr glasögon som en engångssumma, du behöver köpa nya efter ett par år. Dels eftersom de som du märkt blir repiga, dels eftersom ditt synfel förmodligen förändras med tiden.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

När det gäller obehaget att stoppa saker i ögonen så vänjer man sig. De första gångerna är närmast tortyr, det gör ont.

Ja nu, 4-5 år av linsanvändande, så känner jag mig naken om jag inte har på mig linserna. Jag vaknar inte förns jag satt på mig linser!

Permalänk
Testpilot

Jag hade månadslinser som man var tvungen att ta ut under natten först och tycker det var rätt jobbigt, sover man nån annan stans än hemma blir det krångligt att behöva ta med linsvätska och burk hela tiden, hade de exempelvis under en tugluff i Europa och det blev rätt krångligt. Nån enstaka natt ska man kunna sova utan att det ska vara skadligt men det är otroligt torrt på morgonen sen.

För kanske två år sen skaffade jag dygnetrunt-linser och det är otroligt smidigt, man kan sova utan att bli torr i ögonen och man slipper krångla med att ta in och ut hela tiden, jag har inte testat endagslinser men det känns inte alls lika smidigt enligt mig. Dygnetrunt-linser är det dock inte alla som kan ha så man får testa hos optikern hur sina ögon klarar av det, själv funkar det fint och jag är mycket mindre torr i ögonen på kvällarna än jag var med vanliga linser. Ett plus är även att man kan kolla på TV i sängen och somna

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har använt linser sen sjuan, är 29 nu. Orkar inte räkna hur många år det blir

Mitt tips är 1. Gå till en bra optiker och ställ alla dessa frågor! Kan de inte ge bra råd kring linser och även laser så byt optiker. De har en gedigen utbildning, använd det.

2. Skaffa linser! Använder själv dygnetruntlinser fast sover inte med dem. Återfuktar bättre än vanliga månadslinser. Har -7.5 och äger inte ens ett par glasögon. Allt du oroar dig för kring obehag kan du glömma, du tänker inte på det efter ett par dagar.

Skickades från m.sweclockers.com