Råd och tips inför nytt chassi

Permalänk
Medlem

Råd och tips inför nytt chassi

Hej på er alla glada Sweclockers,

Går och funderar på om man skulle ta och byta chassi på burken sin. Då jag stoppade i dubbla 6950 har jag märkt att chassit jag har nu, ett Antec P182 (som jag nog haft i över tre år nu), börjar bli en aningen trångbebott och då det är härligt med värme inför den kommande vintern känner jag att de små liven inuti lådan kanske skulle må lite bättre av lite mer utrymme och kyla.

Då jag som sagt haft detta chassit några år är jag inte så himla insatt i vad som dagens ungdomar stoltserar med så tänkte se om någon snäll själ här skulle vilja ge en hjälpande hand att få mig att börja någon stans? Några saker som jag märkt att jag gärna vill ha är nätagget i botten, minst en två-tre chassifläktar som är jysterbara (low,med,high), usb i fronten, bra vadderad så den låter så lite som möjligt samt en sidochassifläkt som sitter nogolunda runt där grafikkorten sitter så man kan få lite extrakylning där igenom. Men prio ett kan man väl säga är ljudet, att det är så dämpat som möjligt.

Jag bockar och bugar i förhand för eran hjälp!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

P182 är fortfarande bland det bästa tysta chassina. Modernare chassin är framförallt enklare att dra kablarna i men annars har det i ärlighetens namn inte hänt så mycket, mer än att möjligen priserna pressatts en del.

Define R3 är riktigt prisvärd, och erbjuder lite mer kylmöjligheter än en P18x, å andra sidan tycker jag mitt gamla P182 är ett rejälare chassi, jag skulle inte byta.

Silvertones 90° vridna chassin är helt klart intressanta, Raven och FT02 kan ju vara värt en titt, även om FT02 verkar riktigt bra kostar den ju en rejäl slant.

Om du inte vill byta chassi för att det är kul med nya grejer skulle jag lagt lite tid på automatisk fläktstyrning, brukar gå att fixa i bios/speedfan och dragit i någon eller några kraftfullare fläktar som men ser till drar på lite när värmen i lådan börjar bli lite hög.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Du skriver inget om budget så här kommer ett förslag som har allt du frågade efter.

https://www.inet.se/artikel/6903527/lian-li-pc-v2120b-svart

nästan i alla fall

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Define R3 är ett bra chassi för dom som gillar stilrent och tyst. Så satsa på det. Rätt billigt och stor plats. Själv rekommenderar jag Corsair 800D, inte jätte tyst, men stilrent, sjukt stort, bra med plats bakom moderkortsplåten. lätt att dölja vissa fläktar, plats för en 360mm radiator i toppen. Kolla in det, och du kommer att bli sjukt imponerad Annas är det en annan produkt från Corsair, deras 600T är ett midi-tower som ändå inte riktigt enligt mig platsar in i den klassen. Inte så stort som 800D, men nästan Fläktsystemet är 2 st 200mm fläktar, en i fronten och en i toppen Även plats för en 240mm radiator i toppen Större plats mellan moderkortesplåten och sidopanelen är sjukt stor

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Avstängd

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Rymligt, tyst, en kvalité som inget annat chassi kommer i närheten utav. Förvisso en smaksak men personligen har jag aldrig sett ngt snyggare chassi. Måste helt enkelt ses i verkligheten.
Men gillar man löjliga veck, plastbitar, krimskrams och lysande dioder så kanske inte detta är ngt.

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair 650D, vilket är ett 800D i lite mindre utförande. Stort utan att vara en koloss, gott om plats, bra luftflöde, snygg. Front usb men inte sidofläkt, inte jättetyst med alla sina öppningar men lägger man lite tid och energi på att täta det så är det inga problem. 200mm front intake och 200mm top exhaust så flödet är bra. Jag har bytt mina fläktar till tystare och tätat runt samt installerat en fläktkontroller, nu kanske det inte är aktuellt att lägga 500 till för att justera ett chassi som redan kostar 1500, men det är det enda jag har bra erfarenhet av och kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Man får tacka för alla tips!

Kikade runt lite och rakt över lag och första intryck så tror jag det förnärvarande står mellan Silverstone Fortress FT02B och Corsair Obsidian 800D, de verkar vara i stil med vad jag letar efter. Gillar utförandet på Corsairen då den påminner mycket om Antecen jag har nu dock verkar Silverstonen ha en förbannat fin lösning med 3x180mm fläktar i botten och i samband med att moderkortet sitter 90 grader från ett "normal" får ju sig grafikorten en rejäl släng utav luft från dessa. Priset för båda är väl kanske lite väl högt men kvalité före kvantitet om ni frågar mig

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

"Once you go Silverstone you never go back"

Om man är lite händig så finns ju även Silverstone FT03 om man gillar tetris-liknande utmaningar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

"Once you go Silverstone you never go back"

Om man är lite händig så finns ju även Silverstone FT03 om man gillar tetris-liknande utmaningar.

Ja det är spännande att bygga dator i FT03, jag hade verkligen inte rekommenderat crossfire i det dock. Redan ETT stock 6950 blev varmt och högljutt.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Man får tacka för alla tips!

Kikade runt lite och rakt över lag och första intryck så tror jag det förnärvarande står mellan Silverstone Fortress FT02B och Corsair Obsidian 800D,*TEXT*

Om du läser på lite mera så kommer du att upptäcka att 800D/700D inte har världens bästa luftcirkulation.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Om Silverstone Fortress känns intressant så finns det lite läsning här! http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Jag har en FT02B själv och känner mig rysligt nöjd!

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

"Once you go Silverstone you never go back"

Håller med till 100 %. fortress 2 är helt klart den bästa lösningen om man letar efter ett tyst och svalt chassi. Den är dyr ja det är sant men tänk på att de medföljande fläktarna redan är bra och behöver inte bytas ut. Ta 650 D för exempel, de må vara billigare men då har folk inte tänkt på att räkna in kostnaderna för extra fläktar samt om man byter ut stockfäktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Om Silverstone Fortress känns intressant så finns det lite läsning här! http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Jag har en FT02B själv och känner mig rysligt nöjd!

Bah den tråden har jag missat totalt, tack för tipset!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att satsa på ett fulltowerchassi skulle jag vilja rekommendera Define XL. Byggde själv nyligen ihop en dator i ett sådant och bättre och mer genomtänkt chassi får man leta efter. Plats för tio diskar eller sex stycken om du tar bort den översta buren för att ge mer plats åt grafikkorten. Hela chassit är för övrigt ljudisolerat. Chassit är riktigt stort och tungt men är du en riktig karl är väl det inget problem?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Avstängd

Fortfarande så är det ljusår i kvalité på nämnda chassin och det som mr squinty samt jag rekomenderade. Det där silverstone fortress ft02b känns ju som en stor kakburk när man knackar lite på det. Enda problemet med lian-li chassit är att det är svårt att få tag på ett i silver i Sverige om man nu vill ha det i silver. Själv så fick jag lösa det genom att få hem det via Tyskland. Har väldigt svårt för svarta chassin men det är ju som sagt en smaksak.

Permalänk
Medlem

Hade kört på FT02 alla dagar i veckan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sergeant44:

Hade kört på FT02 alla dagar i veckan

På grund utav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Fortfarande så är det ljusår i kvalité på nämnda chassin och det som mr squinty samt jag rekomenderade. Det där silverstone fortress ft02b känns ju som en stor kakburk när man knackar lite på det. Enda problemet med lian-li chassit är att det är svårt att få tag på ett i silver i Sverige om man nu vill ha det i silver. Själv så fick jag lösa det genom att få hem det via Tyskland. Har väldigt svårt för svarta chassin men det är ju som sagt en smaksak.

Enda problemet? ett pris på 4 papp kan inte vara ett problem då
Sen får man skilja på konstruktion och kvalitet, jag tvivlar inte för fem öre att Lian Li PC-V2120 är byggd som en stridsvagn. Men frågan är om den är tystare/kyler bättre än ett FT02 för halva pengen, den gör det garanterat inte nästan dubbelt så bra.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Det där silverstone fortress ft02b känns ju som en stor kakburk när man knackar lite på det.

Hehe då måste jag fråga om du överhuvudtaget ens knackat på ett för någon tunn plåt är det inte. Sidopanelerna är inte 4mm tjocka men långt ifrån bleckplåt som man ofta ser på billigare chassin. Det känns oerhört stabilt enligt min mening. Jag har å andra sidan inte sett monstret som du rekommenderade!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Enda problemet? ett pris på 4 papp kan inte vara ett problem då
Sen får man skilja på konstruktion och kvalitet, jag tvivlar inte för fem öre att Lian Li PC-V2120 är byggd som en stridsvagn. Men frågan är om den är tystare/kyler bättre än ett FT02 för halva pengen, den gör det garanterat inte nästan dubbelt så bra.

Priset på 4000 kr är ganska mycket, det håller jag med om. Men o andra sidan får man ett utav de bästa chassin som finns att tillgå samt att ibland får man betala två gånger för extra kvalité eller märke, tråkigt nog.

Kyler dubbelt så bra gör det inte men det kyler bra och framför allt så är det ett mycket tyst chassi. Grejen är att i stort sett varenda liten detalj är genomtänkt och välgjord och samt att det är en fröjd att bygga i. Man kan ha händer som hulken men ändå finns det gott om plats att arbeta i. Hela moderkortet är bara att dra ut för exempelvis montage utav moderkort.

Chassit vilar på hjul så det är lätt att flytta på utan att repa underlag. Fläktar, hårddiskburar med mera är vibrationsdämpade osv.

Sedan så ser det inte ut som ngt annat chassi, speciellt om man väljer det i silver då fronten framhävs på ett helt annat sett än den svarta modellen. Men visst, designen är ju en smaksak. Själv föll jag för det på direkten efter att ha suttit med mitt gräsliga Antec900 chassi alldeles för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

På grund utav?

Pga. att jag tycker det är snyggt? Dont get me wrong, jag är Lian Li fanatiker också. Liksom jag anser att det knappt finns någon tillverkare som gör lika stilrena chassin, sen är det bara att dom är en aningen dyrare. Och tro mig, jag vet: kvalitet kostar. Hade jag pengarna över hade jag köpt antingen ett PX-X500FX eller X2000F bara för att Men i det här fallet tycker jag FT02 känns betydligt prisvärdare, speciellt då mellanskillnaden är nära 1600:- dvs ett chassi till av lägre rang om man får säga. Men annars gillar jag hur moderkortet är vänt och vilken possitiv effekt det har plus att det är redans snyggt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Fortfarande så är det ljusår i kvalité på nämnda chassin och det som mr squinty samt jag rekomenderade. Det där silverstone fortress ft02b känns ju som en stor kakburk när man knackar lite på det.

Har det där Lian-Li chassit så speciellt stumma sidopaneler då? Billigare Lian-li brukar vara ganska tunna, så jag är nyfiken på hur mycket mer solida de lite mer påkostade varianterna är.

FT02 håller jag med om att sidopanelerna är lite för fladdriga för en tvåtusenkronorschassi, men det finns värre exempel... (och de senare revisionerna har åtminstone lite gummi där dörrarna ligger an mot chassit)

Kanske jag som är kinkig, och har inte pillat på himla många chassin, men jag tror jag egentligen aldrig knackat och klämt på ett chassi och tyckt det varit konsekvent stumt och stabilt nog! P180 är nog de paneler som känts stummast, men de är istället lite för "mjuka" och utsatta pga konstruktionen, materialet och designen. Inget är perfekt antar jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Ja det är spännande att bygga dator i FT03, jag hade verkligen inte rekommenderat crossfire i det dock. Redan ETT stock 6950 blev varmt och högljutt.

Har inte haft några som helst problem med 5870 crossfire i mitt FT03, däremot så är min processorkylare väldigt högljudd men det kan härledas till den kraftiga överlockningen...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Har inte haft några som helst problem med 5870 crossfire i mitt FT03, däremot så är min processorkylare väldigt högljudd men det kan härledas till den kraftiga överlockningen...

Alla har väl olika referenser till vad som uppfattas som högljutt. Tror säkert det funkar och temps landar någonstans kring 80 deg i load, men jag tycker stockfläktarna är högljudda utan motstånd så jag är väl känslig.

Visa signatur

Många datorer.