Epic portar Unreal Engine 3 till Flash

Permalänk

Har varit lite less på Epic Games de senaste åren.
UT3 höll ju på att portas till oss Linux människor, men sedan så lades det ned helt plötsligt.. Man hade en fungerande klient, men vad som gjorde att Epic lade ned med projektet, vet ingen. Rykten säger att de var fullt upptagna med Microsofts trams studio projekt.

Nåja, en besvikelse från min front, tycker inte att flash grejen var intressant, saknar fortfarande Linux klienten.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Har varit lite less på Epic Games de senaste åren.
UT3 höll ju på att portas till oss Linux människor, men sedan så lades det ned helt plötsligt.. Man hade en fungerande klient, men vad som gjorde att Epic lade ned med projektet, vet ingen. Rykten säger att de var fullt upptagna med Microsofts trams studio projekt.

Nåja, en besvikelse från min front, tycker inte att flash grejen var intressant, saknar fortfarande Linux klienten.

Om den nu kmr i flash, så spelar ju inte OS längre någon roll, win-win?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fille3002:

css3 + html5 + javascript = flash?

Det är i för sig webgl + javascript som kommer behövas för att kunna porta motorn till "html5". Men antagligen eftersom webgl bara funkar i chrome och det inte är färdig specat så är det klart dom satsar på flash. Sen blir också all javascript opensource automagiskt om det körs i webbläsaren så det kan vara en anledning till att dom inte vill släppa för html5.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom jag citerar din kommentar angående Silverlight och inte anger annat så är det naturligtvis Silverlight från Microsoft jag syftar på och inget annat.

Bra kan du länka till den senaste versionen som .rpm .deb eller .tar.gz ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bra kan du länka till den senaste versionen som .rpm .deb eller .tar.gz ?

http://www.microsoft.com/getsilverlight/Get-Started/Install/D...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inte ser jag där Linux support.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte ser jag där Linux support.

Nej, men däremot stöd för OS X. Alltså; Silverlight stöds inte enbart av Windows som du påstod och det är det enda jag kommenterade. Natti natti.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av subwoofermania:

Det är i för sig webgl + javascript som kommer behövas för att kunna porta motorn till "html5". Men antagligen eftersom webgl bara funkar i chrome och det inte är färdig specat så är det klart dom satsar på flash. Sen blir också all javascript opensource automagiskt om det körs i webbläsaren så det kan vara en anledning till att dom inte vill släppa för html5.

Mycket möjligt. Även om flash är ungefär lika mycket open source, så förstår jag. Det kan funka ändå, men men.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Tyvärr inte, flash funkar fortfarande uruselt i Linux.

Skrivet av tolle:

Känns högst icketroligt att licensen man köpte till gamla UT3 för att spela under GNU/Linux kommer vara valid för det här. Spelet funkade t.om. under GNU/Linux. Blev dock aldrig släppt.

Ni har ju naturligtvis rätt båda två, men man kan väl få hoppas/drömma

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Tror inte att Flash Player 11 är nån lösning för ue3 på linux.. Stage3d har ingen gpu-acceleration under linux utan den faller tillbaka på nån software-rendrerare. Adobe skyller på kassa drivrutiner till linux. http://phoronix.com/forums/showthread.php?60222-Adobe-Release... :/

Fattade det förresten som det var ios-versionen av UE3, fortfarande coolt, men iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Ni som skriver att de skulle porta UE till html5 hur tänker ni? Man kan inte porta en spelmotor till en kodstandard. Man kan dock inkludera UE i html5 vilket inte kommer göras då specen redan är klar.

Kanske som javascript-api för att rendera på canvas? Det handlar väl i grund och botten bara om att beräkna färger på pixlar utifrån placeringar av grejer som man matar motorn med (ljuskällor, polygoner, "kameror" etc)? Typ, som nån variant av papervision eller sandy för flash... eller nåt? Fast jag kanske är helt ute och cyklar, har inte jobbat med html5 i nåt skarpt projekt än... :-/

EDIT: Såg att det redan avhandlats...

Permalänk
Medlem

Det är väl inte konstigt att de satsar på flash före en ofärdig standard? Klart man stödjer det format som är satt och fungerar på alla plattformar, okej "fungerar" men för det mesta gör det det och det flyter på bra.

Jag tycker inte om flash och ser gärna att de använder webGL istället MEN tills prestandan faktiskt är bra, standarden satt och finns i alla stora webbläsare så är det helt klart bra att de satsar på flash. Det visar ändå att de bryr sig om spel på webben!!

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att känslan att sitta i ett SPEL är bättre än att spela i web-läsaren? jag ser inte poängen med att att tex lira Unreal Tournament i Web-läsaren..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Om den nu kmr i flash, så spelar ju inte OS längre någon roll, win-win?

Det spelar roll.
Då Flashdrivers är olika från OS till OS, från hårdvarutillverkare osv.
Med t.ex. Linux som jag nämnde, så kommer prestandan att bli mycket mer stabilare med en riktig klient för operativsystemet.
Flash kommer inte att kunna prestera bättre än en officiell klient + drivrutiner från hårdvarutillverkare.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Men antagligen eftersom webgl bara funkar i chrome

Och Firefox, och tydligen Safari också. Verkar bara vara IE som inte är med i den leken

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Det spelar roll.
Då Flashdrivers är olika från OS till OS, från hårdvarutillverkare osv.
Med t.ex. Linux som jag nämnde, så kommer prestandan att bli mycket mer stabilare med en riktig klient för operativsystemet.
Flash kommer inte att kunna prestera bättre än en officiell klient + drivrutiner från hårdvarutillverkare.

Hehe, tänkte bara på funktionaliteten när jag skrev mitt inlägg, inte hur det skulle flyta på i praktiken ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

är det bara jag som tycker att känslan att sitta i ett SPEL är bättre än att spela i web-läsaren? jag ser inte poängen med att att tex lira Unreal Tournament i Web-läsaren..

Spela utan att lokal installation är väl tanken, antar jag.

Visa signatur

Asus X570-F, Ryzen 5800X3D, ROG Strix 3090 OC, G.Skill 32GB 3600MHz CL14, 980Pro 2x1TB, Dark Power Pro 12 1200W, ROG Strix XG27AQM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Om jag kolla på youtube och spelar spel samtidigt så laggar allting. i5 3.8ghz 8 gig ram och 580. Det är vad jag kallar bra optimerat.

Vad är det för krävande spel som får din dator att kollapsa så där?

Permalänk
Medlem

Hade hoppats pa° JVM: (

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Vad är det för krävande spel som får din dator att kollapsa så där?

Nu när jag kollade efter att ha blivit idiotförklarad verkade det som att y-tube samt southparkstudios.se streamade i 700kb/s (iaf sps) och då gick mitt internet i botten.

/Idiot

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Och Firefox, och tydligen Safari också. Verkar bara vara IE som inte är med i den leken

Ovanligt att IE står i sitt eget hörn och skapar problem för alla andra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

är det bara jag som tycker att känslan att sitta i ett SPEL är bättre än att spela i web-läsaren? jag ser inte poängen med att att tex lira Unreal Tournament i Web-läsaren..

Exakt, Unreal serien utan tangentbord och mus, hur tänkte de då?
Men detförstås själva spelmotorn går ju att använda till film, exempelvis premiäravsnittets början av Terra Nova.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Exakt, Unreal serien utan tangentbord och mus, hur tänkte de då?
Men detförstås själva spelmotorn går ju att använda till film, exempelvis premiäravsnittets början av Terra Nova.

Hur tänkte du nu? Klart det går att använda tangentbordet och musen :S