Ingen bild via HTPC -> HDMI -> Receiver -> HDMI -> TV

Permalänk

Ingen bild via HTPC -> HDMI -> Receiver -> HDMI -> TV

Bilden på TV:n funkar när windows startar upp men blir svart (ingen signal) när välkomstskärmen ska komma upp. Jag har inbyggd grafik på min Intel i7 2600K 3,4 Ghz och har testat alla grafik drivrutiner som släppts från intel (se http://wikidrivers.com/wiki/Intel_GMA_win6x#Windows_Vista.2F7...)

Dock fungerar bilden när man kör felsäkert läge samt om man använder windows standard grafik drivrutin.

Moderkort --> ASUS P8H61-m Pro B3

Hittade en kille på nätet med samma problem och som har ett likadant moderkort, men som får det att fungera med en äldre drivrutin från Intel (äldre än ver. 2279).
se länk: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1335051

Jag har testat alla drivrutiner som släppts till min intel i7 2600K men får det inte att fungera.

Jag vet inte vad jag ska göra. Att slänga in ett externt grafikkort känns lite som att ge upp.. Rätt säker på att det är en drivrutin som spökar och att det inte handlar om hårdvara.

Snälla alla hackers där ute, jag vill se film på min nya HTPC!

Permalänk
Medlem

Funkar det med DVI?

Permalänk
Medlem

Har/hade samma problem med HDMI ut från ASUS M3A78-T till min LG 60PK550N, slutade med att jag gav upp och tog DVI till HDMI till TV och ljudet via förstärkaren med vanlig ljudkabel. Har dock nu i efter hand upptäckt att det står DVI/HDMI på en av mina tre HDMI portar. Dock inte provat om det skulle gjort någon skillnad.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

När jag fick min HTPC med MB från zotac med ION GPU inbyggt så var ajg tvungen att använda DVI för att kunna installera alla drivruitner för det blir svart efter windows loggan med HDMI. Men efter drivrutiner funkar allt.

Permalänk

har inte testat med DVI. Vill köra med HDMI och det ska ju fungera. sitter i detta nu på min HTPC och kör windows standard grafik drivrutin. Funderar på om jag ska slänga Win7 32-bit istället för mitt nuvarande Win7 64-bit.

Detta står på forumet jag länkade till:
"The newer ones had the handshake HDMI blank screen boot/minute later blue screen issue.
There is also talk on the Intel forum about Win7 x64 having HDMI handshake issues. If you have these .2279 drivers try the previous version."