Tusentals fattiga dör av svält VS Steve Jobs

Permalänk

Tusentals fattiga dör av svält VS Steve Jobs

Några öppna frågor som man kan svara på om man är intresserad.

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Någon som vet hur mycket tillgångar de 1% rikaste i världen har?

Live long and prosper!

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Några öppna frågor som man kan svara på om man är intresserad.

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Någon som vet hur mycket tillgångar de 1% rikaste i världen har?

Live long and prosper!

Jo, pröva att hålla det talet på en begravning. Visst är det hemskt hur illa vissa människor i världen har det, men att en känd persons död uppmärksammas har inget med saken att göra. När en person som har gjort intryck på många andras liv dör är det väl klart att det ska uppmärksammas. Jag ser inte vad det har med tredje världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det första tror jag har med att det är en ovanlig händelse att någon "känd" dör. Det är ju tyvärr rätt vanligt med svält och massdöd i t.ex. Afrika. Om man skulle bli känslomässigt påverkad varje gång någon dör skulle man inte klara av att leva ett normalt liv. Jag tror därför att man "vänjer" sig, och därför bara reagerar när något som inte är normalt inträffar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En betydelsefull person som har påverkat oss på något sätt kommer vi ihåg och sörjer.. Det kanske inte de andra har gjort, inte direkt i alla fall.. Om jag konstant skulle tänka på alla orättvisor i världen så skulle jag bli deprimerad, så förtrycker det istället och skänker lite pengar då och då i hopp om att någon ska få glädje av dem.

Vill jag leva i en värld där alla är lika mycket och slipper orättvisor? Ja, absolut. Är det genomförbart? Nej, aldrig.

Permalänk
Medlem

Om hela ens familj dör samtidigt, så sörjer man familjen.
Mär en familjemedlem dör, så sörjer man familjemedlemmen.
Sorgen är densamma.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

För att de betydelsefulla har åstadkommit något som påverkat massvis med andra människor.

Skrivet av Balls Of Steel:

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Alla föds inte lika, vi är alla olika. Kommer aldrig lösas och jag skulle inte vilja det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Det skrivs nyheter om svält, naturkatastrofer och annat, med jämna mellanrum. Om man skriver om sådana saker för mycket så avtrubbas folk och det kommer att försvinna i mediabruset. Dessutom skulle inte folk orka läsa om allt som händer och var ska man dra gränsen?

Citat:

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Därför att livet är orättvist, eller vad man nu ska kalla det. Nej. Nej.

Citat:

Någon som vet hur mycket tillgångar de 1% rikaste i världen har?

Förstår inte relevansen för trådstarten men det är inte pengarna som är problemet utan vad som sker och finns i de olika länderna, som exempelvis krig, naturkatastrofer, infrastruktur, korruption, statsskick och så vidare. Och även om vi skulle råda bot på alla dessa problem så kommer tragedier att inträffa, sjukdomar, bilolyckor, brott och så vidare. Någon som inte förtjänar det kommer alltid att drabbas; de som "förtjänar" det kommer att klara sig (tills den dagen de oundvikligen dör förstås).

Utopier fungerar inte, så är det bara.

Permalänk

Intressanta svar från alla.

Skrivet av Hakkenarsk:

Utopier fungerar inte, så är det bara.

En följdfråga: Var drar du gränsen för en utopi, hur definerar du det när det gäller samhället? Är det en utopi att vilja leva i ett samhälle där ingen svälter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Intressanta svar från alla.

En följdfråga: Var drar du gränsen för en utopi, hur definerar du det när det gäller samhället? Är det en utopi att vilja leva i ett samhälle där ingen svälter?

Det är fullkomligt oresonabelt att förvänta sig att ingen ska svälta någonstans i världen ja.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Att det blir en större nyhet av att Steve Jobs dött än det i snitt blir när vanliga människor dör har absolut ingenting att göra med att pengar. Tror du verkligen att det inte hade blivit en lika stor nyhet om en lika känd människa dött, som påverkat lika många människor och som varit (mer eller mindre) en förebild för lika många, men som var fattig?
För mig känns det väldigt självklart, och din fråga känns ganska absurd. Ville du egentligen fråga efter varför det blir en större nyhet av att kända personer dör än när okända personer dör, eller anser du verkligen det hela beror på pengarna?

Permalänk
Avstängd

Att en familj som inte kan försörja sig och skaffar 10 barn så de svälter är också lite synd men absolut inte lika intressant som när någon stor person som steve jobs som gjort så mycket dör.

Världen är nog orättvis för länder som ligger efter är överbefolkade sett till deras tillgångar och hur vi ska lösa det har ja ingen aning om.

Permalänk

Ska man vara hård så har ju Jobs börjat från grunden. själv blivit adopterad och börjat från 0!

Varför är det någon skillnad från någon fattig person i randome land och som tyvärr dör för de inte får mediciner eller mat? Visst Vi har det jäkligt bra här hemma. Men vi har ju haft 'samma' elände här innan med så innan. Men vi har ju kommit bra ut med det ändå. Sen kan man vrida och vända på de varför de knullar så jäkligt där nere om de inte kan försörja sig själva.

Ja jag är hård men jag köper inte redigt den här jämförelsen. jag äger själv inga äpple produkter men jag tycker det är tråkigt att han är borta. Han har tillför mycket och givit många personer jobb och glädje mm.

Isf kan vi ju ta samma jäkla idiotiska jämförelse mot Michael Jackson? Jobbigt att höra folk som tycker synd om hon jämt. en missbrukande pedofil med ruskigt dålig musik mm. Skulle nog bli avstäng om man skrev vad man tyckte om han. iaf gott att han är död. Hoppas de bara kan sluta spela hans jävla musik på radion stup i kvarten bara.

Jag kommer ihåg ett gammalt japansk? ordspråk som lyder något i stil med att man inte ska ge människor man utan ge de ett fiskespö så kan de försörja sig själva.
De har det svårt det är det ingen tvivel om men vet de att de kommer få hjälpsändningar efter hjälpsändningar så behöver de ju inte fixa mat på eget bevåg så slutade man hjälpa folk i 3dje världen så hade nog ett par miljoner dött men de starka hade överlevt och kanske kunna bygga upp deras länder och ligga lika långt fram som övriga länder gör idag.

Nej jag säger inte att någon person är mer värd än någon annan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Några öppna frågor som man kan svara på om man är intresserad.

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Någon som vet hur mycket tillgångar de 1% rikaste i världen har?

Live long and prosper!

1: För att ingen bryr sig när fattiga dör (ok en majoritet låtsas bry sig men egentligen bryr de sig ungefär lika mycket som jag).
2: Varför världen är orättvis kan jag inte svara på, det har dock mycket med intelligens att göra
3: Nej det går inte att lösa
4: Nej jag vill inte lösa det
5: Har ingen aning om hur mkt det kan tänkas vara.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Rasistiskt uttalande raderat och en användare avstängd.

Permalänk
Medlem

Jimmy Carr sammanfattar det bra, 1:13, är massa skit innan

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av nidas:

Det är fullkomligt oresonabelt att förvänta sig att ingen ska svälta någonstans i världen ja.

Varför? Vi har den tekniska möjligheten.

Permalänk

Varför ska man bry sig om något överhuvudtaget? Jag har inte sett enda vettigt argument för att man ska bry sig om något alls, mer än att det kan vara roligt att leva i en fantasivärld. I denna fantasivärld tilldelar man saker värde, detta kan man göra lite som man själv tycker och lämpligt är att tilldela individer som man umgås med högre värde än individer som man aldrig kommer att se.

Att börja tramsa, som varför bry sig att några miljoner människor avrättas någonstans när miljardtals insekter dör till vintern, så är min åsikt mer håll din fantasivärld utanför min fantasivärld. Då jag tror att min resulterar i att jag har roligare.

*edit*

Så på frågan bryr jag mig mer om Steve Jobs än tusentals människor som jag inte ens kommer se deras närmsta anhöriga, så är svaret att jag mer bryr mig om Steve Jobs för det påverkar mig mer. För övrigt tycker jag det är mycket djurplågeri i sverige och dessa kommer också högt på listan. Jag värderar inte individer (artfränder) nödvändigtvis så mycket högre bara för att jag kan fortplanta mig med dem. Utan många djur kommer högre upp än människor, och då självklart även såna människor som jag känner.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Varför ska man bry sig om något överhuvudtaget? Jag har inte sett enda vettigt argument för att man ska bry sig om något alls

Det är en ganska svår filosofisk fråga, som jag inte direkt har något bra svar på. Jag antar att ens svar beror på vad man anser meningen med livet är.
Dock tror jag det är relativt få som faktiskt vet varför de bryr sig eller inte bryr sig om något.
Jag tror de allra flesta inte kan vara så kallt logiska. De kan inte värdera för och nackdelar med att bry sig om något mot att inte bry sig, och sedan fatta ett beslut och leva efter det. Jag tror de allra flesta har en lista över saker de bryr sig om väldigt långt in, och klassar det mer eller mindre som en del av sin identitet, och har väldigt svårt för att på ett medvetet plan påverka den listan.

Permalänk
Medlem

Det är knappast konstigt att man lättare relaterar till någon som man läst eller hört om jämfört med okända personer hur orättvist eller tråkigt det än låter.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Varför? Vi har den tekniska möjligheten.

känns som du har sätt Zeitgeist

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

känns som du har sätt Zeitgeist

Har jag fel då? Är det OMÖJLIGT att leva i en värld där alla är mätta? Jag är inte naiv och tror att man löser alla världproblem på en helg, eller att all fattigdom beror på förtryck. Men jag tycker inte det är ett orimligt mål. Jag tycker alltid att man ska sträva efter det bättre, men om man tror att man kan gå från hur samhället ser ut idag till star trek hur lätt som helst så är man sinnesförvirrad.

Om man levde i en en grupp på kanske 10 st där man hade olika roller i gruppen, några jagade, andra gjorde mat osv... så kommer en av jägarna hem utan mat, men så delar man på allt ändå. För mig låter inte detta konstigt. Fungerar det på större skala? Ja, om man vill!

För övrigt så har jag sett dem, men har även sett mycket annat. Själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Varför? Vi har den tekniska möjligheten.

http://www.youtube.com/watch?v=epNJ2O6NG4M

Känner du igen dig?

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Hahaha... så jävla roligt... dock så är det lite tragiskt att han verkar bara sett första filmen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Har jag fel då? Är det OMÖJLIGT att leva i en värld där alla är mätta? Jag är inte naiv och tror att man löser alla världproblem på en helg, eller att all fattigdom beror på förtryck. Men jag tycker inte det är ett orimligt mål. Jag tycker alltid att man ska sträva efter det bättre, men om man tror att man kan gå från hur samhället ser ut idag till star trek hur lätt som helst så är man sinnesförvirrad.

För övrigt så har jag sett dem, men har även sett mycket annat. Själv då?

Nej orimligt är det inte och att ingen ska dö av hunger är ett bra mål men hur ska vi nå dit och på vems initiativ?

Jag har sätt filmerna och tycker dem är mycket bra, jag betraktar samhället väldigt annorlunda.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Har jag fel då? Är det OMÖJLIGT att leva i en värld där alla är mätta? Jag är inte naiv och tror att man löser alla världproblem på en helg, eller att all fattigdom beror på förtryck. Men jag tycker inte det är ett orimligt mål.

Jag tycker att du låter nyfrälst. Läser du inte Aftonbladet?

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

Nej orimligt är det inte och att ingen ska dö av hunger är ett bra mål men hur ska vi nå dit och på vems initiativ?

Jag har sätt filmerna och tycker dem är mycket bra, jag betraktar samhället väldigt annorlunda.

Gött! Finns mycket annat att läsa på, men akta dig för att börja tro på för mycket konspirationer... håll dig till fakta är ett tips! Finns t.ex. folk som tror att världen styrs utav utomjordiska reptilvarelser som mixtrad med vårt DNA genom tiderna! Mycket lustigt! ^^

Som t.ex. hur banksystemen fungerar, det är öppen fakta och ingen hemlighet.

Skrivet av Hammar:

Jag tycker att du låter nyfrälst. Läser du inte Aftonbladet?

Hahahaha! Good one!

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Några öppna frågor som man kan svara på om man är intresserad.

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Någon som vet hur mycket tillgångar de 1% rikaste i världen har?

Live long and prosper!

Orättvisa!? Här har vi den enda sant demokratiska organisationen i världen (döden) som utövar sin orubbliga, omutliga makt och dömer rik såväl som fattig till lagens hårdaste straff. Iskallt och utan nåd.

Nyhetsrapporteringem är väl snarare en tröst för de fattiga eftersom de inser att inte ens en hälsokostfanatiker och superrik kändis som Jobs som dyrkas av människor i hela världen är immun.

Job 3:1, 11-19

After this, Job opened his mouth and cursed the day of his birth. He said:
...

“Why did I not perish at birth,
and die as I came from the womb?
Why were there knees to receive me
and breasts that I might be nursed?
For now I would be lying down in peace;
I would be asleep and at rest
with kings and rulers of the earth,
who built for themselves places now lying in ruins,
with princes who had gold,
who filled their houses with silver.
Or why was I not hidden away in the ground like a stillborn child,
like an infant who never saw the light of day?
There the wicked cease from turmoil,
and there the weary are at rest.
Captives also enjoy their ease;
they no longer hear the slave driver’s shout.
The small and the great are there,
and the slaves are freed from their owners.
...

I have no peace, no quietness;
I have no rest, but only turmoil.”

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Några öppna frågor som man kan svara på om man är intresserad.

Varför det såhär att när någon 'betydelseful' eller rik dör så blir det en nyhet, men inte när fattiga dör?

Det är väl helt enkelt för att man för det mesta, naturligt nog, sörjer personer som varit betydelsefulla för en på något sätt.
Att någon anonym stackare svälter ihjäl i Afrika är tragiskt, men den personen var knappast betydelsefull för någon annan än dennes närmaste familj.

Om man sörjer någon eller inte har knappast med hur rik eller fattig denna är att göra.
Det är ens personliga relation till personen i fråga som påverkar det.

Skrivet av Balls Of Steel:

Varför är världen orättvis? Och går det att lösa? Vill du det?

Världen är varken rättvis eller orättvis. Den bara är.

Angående frågan att utrota all svält på planeten så skulle jag säga att det inte finns en chans till det idag.
Kanske någon gång i framtiden.
Idag är vi alltför många som utnyttjar samma ändliga naturresurser. Det räcker inte åt alla.
Att göra något åt svälten i Afrika är svårt. Då skulle vi behöva tvinga dem att i princip helt sluta föda barn i områden där de inte klarar av att ta hand om dem pga torka och annat. Och det lär inte vara ett populärt förslag.

Och att västvärlden skulle kunna förse hela Afrika med så mycket ständiga bidrag att ingen behövde svälta är inte i närheten av att vara minsta realistiskt.
Västvärldens ekonomier håller ju dessutom just nu på att totalkollapsa. Gigantiska summor går till svarta hål av skulder och att rädda banker.
Vi ska vara glada om vi själva inte hamnar på u-landsnivå när den här skuldkrisen är över...

Däremot är jag faktiskt optimist om framtiden ändå. Mänskligheten brukar överleva och gå stärkta efter kriser, även om det länge kan se mörkt ut.

På lång sikt tror jag att jordens befolkning kommer att minska och att den tekniska utvecklingen hjälper oss att kraftigt minska svält och fattigdom.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Det är väl helt enkelt för att man för det mesta, naturligt nog, sörjer personer som varit betydelsefulla för en på något sätt.
Att någon anonym stackare svälter ihjäl i Afrika är tragiskt, men den personen var knappast betydelsefull för någon annan än dennes närmaste familj.

Om man sörjer någon eller inte har knappast med hur rik eller fattig denna är att göra.
Det är ens personliga relation till personen i fråga som påverkar det.

Världen är varken rättvis eller orättvis. Den bara är.

Angående frågan att utrota all svält på planeten så skulle jag säga att det inte finns en chans till det idag.
Kanske någon gång i framtiden.
Idag är vi alltför många som utnyttjar samma ändliga naturresurser. Det räcker inte åt alla.
Att göra något åt svälten i Afrika är svårt. Då skulle vi behöva tvinga dem att i princip helt sluta föda barn i områden där de inte klarar av att ta hand om dem pga torka och annat. Och det lär inte vara ett populärt förslag.

Och att västvärlden skulle kunna förse hela Afrika med så mycket ständiga bidrag att ingen behövde svälta är inte i närheten av att vara minsta realistiskt.
Västvärldens ekonomier håller ju dessutom just nu på att totalkollapsa. Gigantiska summor går till svarta hål av skulder och att rädda banker.
Vi ska vara glada om vi själva inte hamnar på u-landsnivå när den här skuldkrisen är över...

Däremot är jag faktiskt optimist om framtiden ändå. Mänskligheten brukar överleva och gå stärkta efter kriser, även om det länge kan se mörkt ut.

På lång sikt tror jag att jordens befolkning kommer att minska och att den tekniska utvecklingen hjälper oss att kraftigt minska svält och fattigdom.

"In the middle of difficulty lies opportunity." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

"In the middle of difficulty lies opportunity." -Albert Einstein

Jo, det är väl lite så jag också ser på det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.