Externt lagringschassi

Permalänk
Medlem

Externt lagringschassi

Har lite funderingar på en sån här: SSI SI-1359RUS3, jag undrar då ifall man måste använda tomma diskar till att börja med eller kan man stoppa in flera olika diskar som redan är fyllda, hur fungerar det isf? Tänkte väl köra raid 0, och då slås väl alla diskar samman?

Om inte det här funkar så som jag tänkt, finns det någon annan lösning?
Har alltså ett par 3,5" sata diskar som jag vill kunna komma åt från en bärbar dator, vet att det finns hårddiskkabinett för en disk, men går det att få det att fungera med flera, gärna så många som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomaso:

Har lite funderingar på en sån här: SSI SI-1359RUS3, jag undrar då ifall man måste använda tomma diskar till att börja med eller kan man stoppa in flera olika diskar som redan är fyllda, hur fungerar det isf? Tänkte väl köra raid 0, och då slås väl alla diskar samman?

Om inte det här funkar så som jag tänkt, finns det någon annan lösning?
Har alltså ett par 3,5" sata diskar som jag vill kunna komma åt från en bärbar dator, vet att det finns hårddiskkabinett för en disk, men går det att få det att fungera med flera, gärna så många som möjligt.

Lagringschassit levereras med inställningen "Clear RAID" (dvs. single disks på SSI-språk) så om du inte rör den inställningen är det bara att stoppa i diskar i chassit och alla diskar dyker upp med innehåll precis som om du monterat dem internt.

Aktiverar du däremot någon av RAID-nivåerna så kommer diskarna att rensas på sitt innehåll.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en sån här och testat vad för hastigheter man får ut via e-sata och usb3?
Är ju rankad högst på prisjakt så någon kanske har köpt den iaf. Ser ut att vara extremt mycket för pengarna.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Någon som sitter på en sån här och testat vad för hastigheter man får ut via e-sata och usb3?
Är ju rankad högst på prisjakt så någon kanske har köpt den iaf. Ser ut att vara extremt mycket för pengarna.

Hittade två personer som skrivit några rader om de två modellerna. De är väl så gott som identiska förutom att den ena också har Firewire som anslutning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=831159
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=831157

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Tänkte sno tråden lite, hur är ljudnivån med detta chassi? Jag hade tänkt köpa denna och placera bredvid min HTPC och vill inte bli störd när jag kollar på TV:n.

Permalänk
Medlem

Tror inte du blir störd om du väljer att ha tv'n på samtidigt

Länkarna ovan nämner någon som bytt ut fläktarna, jag funderade på att göra just detta men det verkar vara en hel del som ska skruvas isär för att man ska komma åt att byta ut dem.

Dock så är fläktarna på 24/7 om man kör Clear Raid läge.
I de andra Raid lägerna så finns sleep mode som tystar ner den helt efter fem minuter (alternativet här är de program som nämns ovan för att hantera detta).

Jag skrev ett sjukt långt inlägg igentligen, som försvann då jag tydligen hade loggats ut när jag skulle skicka... får se om jag skriver om det när irritationen har lagt sig...

Det behandlade mer mina tankar om vilka vägar man kan välja när det gäller Raid 0, Combine (BIG), samt Clear Raid..
Det är ju en del funderingar som dyker upp om man vill bygga fett lagringsutrymme som håller i framtiden.

Men det kan ju sammanfattas med andr3a$ tidigare inlägg.
Pillar man på setupen i något av RAID lägerna så rensas diskarna.

Känner någon att det skulle vara av intresse så skrik till, det kanske bara var jag som var lite oförberedd på vad RAID igentligen innebär (om man jämför med flera USB diskar).

Permalänk
Medlem

Ang. Clear Raid

Hej.
Kanske kan någon annan med denna kabinett kan kommentera,
Men jag har lite funderingar angående Clear Raid Mode, (vilket innebär att varje disk dyker upp som en egen enhet)
När man kör Clear Raid Mode så kan kabinetten inte gå i Sleep mode, men diskarna verkar inte stängas av heller,
alltså de går inte ner i viloläge, även om jag har konfigurerat i mitt OS att diskar ska 'sövas' efter 60min av inaktivitet.
Detta innebär att de går för full snurr 24/7 och blir rätt varma, kan även tänka mig att det sliter onödigt mycket på disken.
Är det någon annan som har samma problem?

Om man aktiverar något av RAID lägena så ska kabinetten hantera detta och söva alla diskar efter 5 min.
(Som tidigare nämns så kan man hantera detta med 5 minuter med diverse program).

Jag ville undvika RAID läge men jag kanske åker på att aktivera det ändå. om inte någon har något att tillägga?

Permalänk

Har tänkt att köpa detta. Hur stor skillnad är det mellan SATA 3Gbit/s mot SATA 6Gbit/s när det kommer till extern lagring?

Borde även tillägga att denna enhet kommer jag ha på väldigt få dagar om året då jag ska ha det som slutförvaring av filer. Filer jag knappast kommer använda ofta.

Permalänk
Medlem

kan man ha olika hårddiskar i detta chassi?`
tex en samsung 1tb och 2 wd 2tb?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Har tänkt att köpa detta. Hur stor skillnad är det mellan SATA 3Gbit/s mot SATA 6Gbit/s när det kommer till extern lagring?

Borde även tillägga att denna enhet kommer jag ha på väldigt få dagar om året då jag ska ha det som slutförvaring av filer. Filer jag knappast kommer använda ofta.

Det beror väl på vad du har för diskar, och hur de är kopplade, är disksystemet slöare än bussen eller snabbare, det finns inga mekdrivar som ensam fyller satabussen annat än när de tömmer cacheminnena, om du däremot raidar så ändras prestandan på olika sätt för läs och skrivning så du får räkna på det när du vet vilka diskar du ska ha och hur du ska konfigurera dem, men troligen blir det inte satabussen som begränsar oavsett konfiguration i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror väl på vad du har för diskar, och hur de är kopplade, är disksystemet slöare än bussen eller snabbare, det finns inga mekdrivar som ensam fyller satabussen annat än när de tömmer cacheminnena, om du däremot raidar så ändras prestandan på olika sätt för läs och skrivning så du får räkna på det när du vet vilka diskar du ska ha och hur du ska konfigurera dem, men troligen blir det inte satabussen som begränsar oavsett konfiguration i praktiken.

Okej, jag funderar på att sätta in WD 2 terabyte diskar och dom har SATA 6. Hur dom ska kopplas hade jag tänkt att dom ska vara för sig själva, ingen raid alltså.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det står att den klarar diskar på max 2TB, men är det någon som vet om den klarar större diskar i clear raid mode? Har två st hemma och tänkte köpa den här och koppla till min raspberry pi och göra den till en NAS.

Permalänk
Medlem

Någon som kan svaret på min fråga?

Jag kan tänka mig att maxgränsen är till för att RAID ska fungera, men om jag kör i JBOD, borde den väl fixa större storlekar än 2TB?

Permalänk

Blir inte klok på den här enheten, sätter i en disk i den "out of the box" utan att röra något och den hittas normalt. Sätter i en till disk och den hittar också normalt.
Men viloläget slås till.
Jag tittar på inställningen där bak och läser i manualen och ser att den är på RAID0, då går den ju i viloläge. Manualen och baksidans grafik säger olika inställningar för "Clear Raid" men oavsett hur jag gör så försvinner inte viloläget, även om den säger att i "clear raid" ska det inte slås till.

Ni som använder clear raid hur är inställning där bak och finns det någon ev. Windows inställning som gör det?
Vet att det finns program som förhindrar viloläge men vill helst slippa använda det.

Permalänk
Medlem

En fråga som dök upp i mitt huvud kring det här chassit är om det gå att koppla direkt i en router med USB och köra som nätverksdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristofer-kun:

Blir inte klok på den här enheten, sätter i en disk i den "out of the box" utan att röra något och den hittas normalt. Sätter i en till disk och den hittar också normalt.
Men viloläget slås till.
Jag tittar på inställningen där bak och läser i manualen och ser att den är på RAID0, då går den ju i viloläge. Manualen och baksidans grafik säger olika inställningar för "Clear Raid" men oavsett hur jag gör så försvinner inte viloläget, även om den säger att i "clear raid" ska det inte slås till.

Ni som använder clear raid hur är inställning där bak och finns det någon ev. Windows inställning som gör det?
Vet att det finns program som förhindrar viloläge men vill helst slippa använda det.

Det finns någon mjukvara man ska kunna ställa in hur viloläget fungerar. Tror det länkades till den från omdömena på prisjakt.
För mig fungerade det att bocka ur "Put disks to sleep when possible", men det är i OS X, ingen aning om hur man gör i windows.
Och den där mjukvaran är såklart bara för windows så jag har inte testat den.

Skrivet av Grillen:

En fråga som dök upp i mitt huvud kring det här chassit är om det gå att koppla direkt i en router med USB och köra som nätverksdisk?

Även om det fungerar så blir hastigheten urusel. Normala routrar kommer upp i max 10MB/s.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har ett sånt här chassi själv med 3 * 3TB-diskar i, men bestämde mig för att trycka i en till likadan idag. Dock syns inte den utökade storleken. Är jag tvungen att bygga om hela raid-volymen för att den fjärde disken skall läggas till? Hittar inget när jag söker om detta heller.

Edit: hittade inget annat sätt att lösa det på än att nollställa och initiera hela arrayen igen, och nu plockade den upp den nya disken utan problem. All is good.

Permalänk
Medlem

det funkar alltså med diskar >2TB?

vilken raidnivå kör du och hur stor volym ser du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunqan:

det funkar alltså med diskar >2TB?

vilken raidnivå kör du och hur stor volym ser du?

jag kör med JBOD atm, 2st 3TB 2st 2TB och en 500MB som jag slängde in. den var inte så gammal, rätt ny...
men efter att ha börjat lägga data på JBOD boxen så ångrar jag 500MBn, hittade en 1TB att kasta in i stället.

det ända som jag inte gillar är att den går in i sleep mode efter 5min inaktivitet. så ibland dröjer det lite innan den vaknar över LAN:et när man skall stream:a något. i XBMC tex

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Har ett sånt här chassi själv med 3 * 3TB-diskar i, men bestämde mig för att trycka i en till likadan idag. Dock syns inte den utökade storleken. Är jag tvungen att bygga om hela raid-volymen för att den fjärde disken skall läggas till? Hittar inget när jag söker om detta heller.

Edit: hittade inget annat sätt att lösa det på än att nollställa och initiera hela arrayen igen, och nu plockade den upp den nya disken utan problem. All is good.

du måste göra en clear först, (förlorar all data på de som sitter i redan) sen kan du bygga en ny "array-raid"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Någon som kör denna i Clear Raid läge? Vad jag förstår så skall den då få tillgång till alla diskarna. Men jag ser bara en.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGrob:

Någon som kör denna i Clear Raid läge? Vad jag förstår så skall den då få tillgång till alla diskarna. Men jag ser bara en.. :/

Clear Raid är att du dödar Raid Array:en som är aktiv, tex att du först valde att sätta diskarna i JBOD mode i Array:en, sen kommer du på, Nej jag behöver Raid 5 för att vara säker på att inte förlora data som du sparar då kör du en "Clear Raid" för att ta bort den JBOD mode från diskarna. när det är gjort ställer du in bakpå switcharna kombinationen för Raid 5, den jobbar en stund för att skapa Raid 5 Array. OBS du förlorar ALL data du lagrat på diskarna under perioden du körde JBOD.

Står rätt tydligt i den lilla Manualen som följer med

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.