Permalänk
Medlem

SSSDN krymper?

Har en Crucial m4 64GB SSD har windows skype, spotify,firefox och BF3 på den och kanske något annat men får mindre och mindre plats? 15,8GB ledigt bara? Tog bort fraps filmer har nu 19,3gb kvar men borde jag inte ha mer?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem

Spotify cachen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Spotify cachen?

Hur rensar jag den?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem

i spotifys inställningar kan du ställa in hur stor den skall vara. Det är ingen idé att slänga filerna. Ställer man inte om inställningen i spotify så kommer de bara tillbaka.
spotifymenyn - Edit - preferences - cache.
Det är rätt trevligt att ha stort cache-utrymme med detta behöver ju inte ligga på SSDn ;).

Men ladda hem treesize så ser du ganska enkelt vilka saker som tar plats på din disk. Bara onödigt att gissa sig till vad som tar plats när det är enkelt att kolla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Du får leta i mina dokument, där brukar Spotify mappen finnas. Använder inte Spotify själv just nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har rensat nu, dock knappt något har bara 19,9gb kvar.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Har rensat nu, dock knappt något har bara 19,9gb kvar.

Men har du kört treesize eller?
Vi kan inte kolla vad som ligger på din disk. Det måste du ju själv göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men har du kört treesize eller?
Vi kan inte kolla vad som ligger på din disk. Det måste du ju själv göra.

Vad gör den?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Vad gör den?

Det står i mitt förra inlägg. Program som ger en översikt av vad som tar plats på hårddisken.

Vill du ha ännu utförligare besrivning så går det att läsa på deras hemsida:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Testa följande om du inte redan gjort det:

- Windows 7: slå ifrån viloläge (Hibernation) och spara plats

- Windows 7 Service Pack 1 – rensa bort säkerhetskopian

Samt ladda hem CCleaner: http://www.piriform.com/ccleaner

Tänk på att avmarkera radering av cookies och lösenord om du vill slippa fylla i sånt igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Krympande" SSD kan ha många orsaker

Med risk för att verka lite korkad ((för du har kanske redan gjort och uteslutit mitt resonemang:)) skulle jag föreslå att du att du kollar både storleken på "allt innehållet" OCH SSDns kapacitet. Bara för att utesluta att det inte är så att den "verkligen krymper". Det skall ju inte hända men SSD-tekniken verkar inte "helt mogen" och det har förekommit en del underligheter.
Kan förövrigt bara instämma i den tidigare rekommendationen av "Tree Size" programmet. (länk till free-versionen nedan)
https://www.jam-software.de/customers/downloadTrial.php?artic...
(Jag fattar inte att inte att inte alla OS har denna funktionen inbyggd)
M.v.h. MR.

Permalänk
Medlem

22,8gb ledigt efter slått ifrån viloläge tack BengansBlogg.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det står i mitt förra inlägg. Program som ger en översikt av vad som tar plats på hårddisken.

Vill du ha ännu utförligare besrivning så går det att läsa på deras hemsida:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Detta finns också: http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
Jag föredrar det, enklare att se, enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har treesize vad ska jag göra nu?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Sen så tar ju windows mer och mer plats efter ett tag. Förmodligen cachar även firefox till SSDn?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Har treesize vad ska jag göra nu?

scan - C:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

scan - C:

Ja och sen?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sen ser du ju ffs vilka filer och mappar som tar mest plats, då är det bara dags att börja googla och rensa bort det du inte vill ha kvar..

KOm ihåg att bara ta bort dina egna filer och program, inte windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sen ser du ju ffs vilka filer och mappar som tar mest plats, då är det bara dags att börja googla och rensa bort det du inte vill ha kvar..

KOm ihåg att bara ta bort dina egna filer och program, inte windows..

Okej. Men hur mycket plats ska man ha kvar på den för att få maximal prestanda? Har nu 28,4gb och heller på att installera WoW så tar en del plats ju.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cappe:

Okej. Men hur mycket plats ska man ha kvar på den för att få maximal prestanda? Har nu 28,4gb och heller på att installera WoW så tar en del plats ju.

Prestanda / Utrymme har absolut inte mycket med varandra att göra, antar det är likadant med SSD's.
Det du måste se till är att hålla disken ren från skräpfiler, placera dessa på annan disk.

Dra ner storlek på hibernation pch pagefile.

Permalänk
Medlem

Mitt wow tog 18gb när jag sist tog bort det. Och windows behöver väl minst 3gb. Men sen så behöver väl kanske WOW också extra utrymme i framtiden. Tycker du borde slå in Wow på en annan hårddisk istället!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Prestanda / Utrymme har absolut inte mycket med varandra att göra, antar det är likadant med SSD's.
Det du måste se till är att hålla disken ren från skräpfiler, placera dessa på annan disk.

Dra ner storlek på hibernation pch pagefile.

Vad är pagefile? Hibernation är väl strömsparläge man slår av?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cappe:

Vad är pagefile? Hibernation är väl strömsparläge man slår av?

Kan du göra det ja och rekommenderas om du inte använder det.
Pagefile är din växlingsfil och används som "extra" ramminne..

Permalänk
Medlem

Ta bort växlingsfilen, helt onödlig. Du tjänar typ 8 gb på det.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan du göra det ja och rekommenderas om du inte använder det.
Pagefile är din växlingsfil och används som "extra" ramminne..

Extra ramminne är väl bra eller har jag missförstått något nu?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cappe:

Extra ramminne är väl bra eller har jag missförstått något nu?

Jo det har du gjort på men ändå inte.

Visst är extra arbetsminne bra men filen ligger ju i C:\ Den mest aktiva partitionen på den mest aktiva disken, där du har windows installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo det har du gjort på men ändå inte.

Visst är extra arbetsminne bra men filen ligger ju i C:\ Den mest aktiva partitionen på den mest aktiva disken, där du har windows installerat.

Exakt var finns denna växlingsfilen?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Exakt var finns denna växlingsfilen?

Kontrollpanelen -> System -> Advanced system settings -> advanced -> performance -> advanced -> Change -> No paging file -> Set!

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Kontrollpanelen -> System -> Advanced system settings -> advanced -> performance -> advanced -> Change -> No paging file -> Set!

No paging file? Vad menas med det?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]