Asus E35M1-I Deluxe med Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Asus E35M1-I Deluxe med Ubuntu?

Jag har precis fått hem och byggt ihop min HTPC.

Nu undrar jag om jag kan köra Windows eller Ubuntu på den. Jag kommer uteslutande att använda den för att spela film/musik på.
Jag ser ju helst att XBMC fungerar som det ska i.o.m. att jag gillar den spelaren men om någon har förslag på annan spelare så är det välkommet.

Vill ju gärna ha Ubuntu med tanke på att det är gratis och mindre systemkrävande än Windows, men jag har letat efter svar på om det fungerar bra med mitt Asus E35M1-I Deluxe (drivrutiner, filmuppspelning osv.) och inte hittat något. Finns det någon som kör Ubuntu på detta kortet eller vet om det fungerar?

CPU: Asus E35M1-I Deluxe
DDR3: A-Data 4Gb 1333MHz
HDD: 500Gb 7200RPM Seagate
Chassi: Silverstone Sugo SG05 300W
K/B: Logitech diNovo Mini

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Ska gå men det är väldigt svårt att få det att fungera perfekt. OpenELEC kanske är något för dig? Det fungerar i stort sett felfritt och bootar endast på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspuffar:

Ska gå men det är väldigt svårt att få det att fungera perfekt. OpenELEC kanske är något för dig? Det fungerar i stort sett felfritt och bootar endast på några sekunder.

Tack för tipset! Jag ska testa det och se om det fungerar som det ska

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

CPU: Asus E35M1-I Deluxe

Uppdatering?
Är inne på ungefär samma konfiguration och undrar om du har hunnit prova ubuntu/elec på den och hur det funkar med drivrutiner och sådant...

Permalänk
Medlem

OpenElec funkar "out-of-the-box" med Zacate, om man installerar fusion build.
Det som däremot inte funkar är optional-extras, t.ex det trådlösa på mitt E35M1-I Deluxe kort.
Eller blåtanden, och såklart eventuella USB fjärrkontroller.
Men man kan såklart använda telefonfjärr varianten.

Men jag skulle nog föredra windows+xbmc ändå om man inte är van vid linux.
Om man använder hibernate så "startar" den upp på ett par sekunder ändå.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

OpenElec funkar "out-of-the-box" med Zacate, om man installerar fusion build.
Det som däremot inte funkar är optional-extras, t.ex det trådlösa på mitt E35M1-I Deluxe kort.
Eller blåtanden, och såklart eventuella USB fjärrkontroller.
Men man kan såklart använda telefonfjärr varianten.

Men jag skulle nog föredra windows+xbmc ändå om man inte är van vid linux.
Om man använder hibernate så "startar" den upp på ett par sekunder ändå.

usb fjärrkontroller?
Tänkte använda mig av något billigt trådlöst tangentbord och en trådlös handkontroll som båda går via usb, menar du att de inte skulle fungera eller är det specifikt fjärr problem?

edit: tänkte köra trådat med tanke på att all media förutom de spel jag tänkte spela på maskinen redan ligger på en nas i garedroben

Anledningen till någon linux bas är att jag slipper både licenskostnader och antivirus. Att uppdateringar sköts på ett bättre sätt och det är lättare att banta ett sådant system skadar inte heller(vet iofs inte hur man bantar något av dem, men det finns en uppsjö av bantade linux distar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirGustav:

Uppdatering?
Är inne på ungefär samma konfiguration och undrar om du har hunnit prova ubuntu/elec på den och hur det funkar med drivrutiner och sådant...

Ledsen, men jag testade aldrig Ubuntu eller elec. Tålamod är inget jag är känd för, så det blev en Win 7 64-bit med XBMC.
Men jag har planer på att testa Ubuntu, dock kan det ta tid innan jag får tummen ur, framför allt med julstress och annat framöver.
Jag kommer att posta när jag har prövat runt lite.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc