Permalänk

Maskeradtips

Då var det dags för den årliga maskeraden igen, förra året för jag en mumie och nu måste givetvis detta överträffas.

Den första tanken jag fick var att använda den kilt jag köpte för ett tag sedan och klä ut mig till William Wallace men efter att ha kikat på lite bilder inser jag att det kanske blir svårt/dyrt att skaffa den övriga klädsel för att göra en fin kopia.

Uploaded with ImageShack.us
(givetvis blå målad i ansiktet)

Det jag nu är ute efter är tips på vart jag antigen kan skaffa prylar för att bli mer lik William eller om ni har något annat grymt tips på vad jag kan klä ut mig till. Det jag tror kan bli svårast att få tag på är ett passande läder "linne" och ett passande svärd.

// Mvh Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Då var det dags för den årliga maskeraden igen, förra året för jag en mumie och nu måste givetvis detta överträffas.

Den första tanken jag fick var att använda den kilt jag köpte för ett tag sedan och klä ut mig till William Wallace men efter att ha kikat på lite bilder inser jag att det kanske blir svårt/dyrt att skaffa den övriga klädsel för att göra en fin kopia.

http://img404.imageshack.us/img404/8026/melgibsonq.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
(givetvis blå målad i ansiktet)

Det jag nu är ute efter är tips på vart jag antigen kan skaffa prylar för att bli mer lik William eller om ni har något annat grymt tips på vad jag kan klä ut mig till. Det jag tror kan bli svårast att få tag på är ett passande läder "linne" och ett passande svärd.

// Mvh Ingemansson

Du har inga vänner som Lajvar och kan hjälpa dig? Antingen kanske de har något att låna ut, eller vet någon som har passande kläder.

Är det något särskilt tema på maskeraden, förresten?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Du har inga vänner som Lajvar och kan hjälpa dig? Antingen kanske de har något att låna ut, eller vet någon som har passande kläder.

Är det något särskilt tema på maskeraden, förresten?

Tyvärr inga Lajvare. Nix inget som helst tema.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Läderrustningen kanske du skulle kunna göra något liknande genom att kolla efter en läderrock i ungefär samma färg på typ myrornas. Klipp av ärmarna och det som hamnar under midjan. Sedan kikar du efter några lämpliga nitar och verktyg för att sätta fast (har ingen aning om hur man nitar saker!) de. Överblivet läder från rocken kanske kan användas för att skapa en svärdskida, nån form av läderpung eller annan detalj.

Under den nitade läderrustningen kan du ha något grovt virkat tyg/pläd i lämplig färg. Säkert går det att färga något smutsbrunt om färgen inte stämmer. Jag kom att tänka lite på såna där riktigt grova säckar i nån form av naturmaterial...

, kanske också går att klippa till någon form av tröja som han har.

Bara lite idéer sådär. Tänk på att börja leta saker i god tid. Det brukar kunna ta tid att bara hitta sakerna man vill ha, och sedan modifiera dom så att det blir ett hyffsat resultat. Den obligatoriska ansiktsfärgen kan du köpa på till exempel buttericks.se , där du också hittar leksaksvapen.

Annars är en klassiker för att göra fejksvärd en lång och en kort träpinne i kors som täcks med skumgummi och sedan måååånga varv vävtejp.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Fantastiskt, tusen tack för alla tips och idéer. Nu blir det raka vägen till myrorna/Stockholms stadsmission. Inspirationen bara flödar efter detta inlägg

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Fantastiskt, tusen tack för alla tips och idéer. Nu blir det raka vägen till myrorna/Stockholms stadsmission. Inspirationen bara flödar efter detta inlägg

Det bjuder vi på :). Däremot så vet du att det kommer krävas bildbevis. Kanske t.o.m. ett galleri för ditt projekt (nåja)

För att få fram "rutorna" på läderrustningen kanske det fungerar att fejka skuggorna/fördjupningarna med svart spritpenna eller nånting. Ett annat alternativ är att hitta något annat läderplagg i en ljusare brun ock klippa det i små rektanglar och limma (eller ja, nita kanske t.o.m. Att sy i läder är nog ingen höjdare utan rätt prylar och kunskap) på ett mörkare underlag för att på så sätt få fram mönstret.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Det bjuder vi på :). Däremot så vet du att det kommer krävas bildbevis. Kanske t.o.m. ett galleri för ditt projekt (nåja)

För att få fram "rutorna" på läderrustningen kanske det fungerar att fejka skuggorna/fördjupningarna med svart spritpenna eller nånting. Ett annat alternativ är att hitta något annat läderplagg i en ljusare brun ock klippa det i små rektanglar och limma (eller ja, nita kanske t.o.m. Att sy i läder är nog ingen höjdare utan rätt prylar och kunskap) på ett mörkare underlag för att på så sätt få fram mönstret.

Du hade ju massor av läder kvar från rocken som han skulle klippa av armar och "kjol" på... vore väl lämpligt att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Du hade ju massor av läder kvar från rocken som han skulle klippa av armar och "kjol" på... vore väl lämpligt att använda?

Det är sant. Tänkte mest att det ser ut som att lädret under "plattorna" är mörkare, men, det kanske bara är skuggan :). Men om de bitarna nitas fast i likhet med de på bilden så lär det se hyffsat ut ja :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv

Hockeymask, blåställ och en motorsåg och vips så har jason voorhees återuppstått

Permalänk

Givetvis kommer bildbevis dimpa in om några veckor, tack för tipsen so far. Har inte hunnit göra något än men ska sätta mig ner i helgen och påbörja något!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:
Skrivet av Ingemansson:

Givetvis kommer bildbevis dimpa in om några veckor, tack för tipsen so far. Har inte hunnit göra något än men ska sätta mig ner i helgen och påbörja något!

Kul att du ger dig på att göra saker själv. Oftast är halva nöjet med en maskerad/halloween just förberedelsearbetet. Sedan har jag erfarenhet av att färdiga kostymer ofta har riktigt dålig passform, eller gör sig mycket bättre på bild än i verkligheten. Självklart finns det undantag, men då blir det många många gånger så dyrt också

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

ta ett paket kellogs, en plast kniv.
Ta på dig kellogs över huvudet..

Nu är du cereal Killer ... det ska jag nog köra på i år =D

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

ta ett paket kellogs, en plast kniv.
Ta på dig kellogs över huvudet..

Nu är du cereal Killer ... det ska jag nog köra på i år =D

Haha.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.