Permalänk
Medlem

Fläkt lösning till mediamöbel

Hej,

Jag har precis skaffat en ny tv bänk (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59850471/) och har problem med värmeutvecklingen frå förstärkare och PS3, det blir som en bastu där de står.

Min tanke är att ta en gammal 120 fläkt och koppla in den i PS3:ans USB och leda värmen till det tomma kabeldragningshålet på baksidan.

Problemet är att fläkten är 12volt och USB som bekant är 5v. Om jag minns rätt kan fläktar köra på lägre volt men fläkten snurrar långsammare. Yttligare ett alternativ jag tänkte på är att använda en mobiltelefon adapter (htc laddare vägg->usb hona->usb sladd) som skickar 5v 1a vilket borde ge mer kraft.

Tack i förhand!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av during:

Hej,

Problemet är att fläkten är 12volt och USB som bekant är 5v. Om jag minns rätt kan fläktar köra på lägre volt men fläkten snurrar långsammare. Yttligare ett alternativ jag tänkte på är att använda en mobiltelefon adapter (htc laddare vägg->usb hona->usb sladd) som skickar 5v 1a vilket borde ge mer kraft.

Tack i förhand!

Fungerar inte riktigt så, du har fortfarande 5V, läs på lite om ohms lag. Leta upp en trafo som levererar 12V minimum 30mA eller likande. Förövrigt skriv volt och ampere med stort A och V.

Permalänk
Medlem

Har en liknande tvbänk/möbel från IKEA och jag löste värmeproblemet mycket enkelt genom att såga bort ca 10cm av bakpanelen, som spikas fast, på höjden så den varma luften kunde ta sig ut lättare.

Permalänk
Medlem

Jag har lyft av glasdörrarna, blir av med nog värme på mina prylar. Har tidligare haft xbox 360 och wii, men finns inte utrymme så det fick en fin plats på vinden iställe!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande, satte fräsen i golvet och i baksidan på skåpet. Behövde ingen extra fläkt...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Poängen med att ha en fläkt är just att inte behöva såga i möbeln och att ha kvar dörrarna =/

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

alltså du kan köra via USB UTAN problem, de snurrar saktare men fan, mer än tillräckling iaf om du ahr en 80mm fläkt.

gjorde en "ghetto" mod till min flickvän eftersom hon inte har råd med kylplatta, köpte ett laptopstöd från Ikea för 30 kr, hade en 80mm fläkt hemma som bara låg så jag tog den och gjorde om till usb, skruva fast den under och den snurrar på och den flyttar överraskande mycket luft för att bara vara "5V", så tror att om du skaffar en 80mm där bak kan de vara nog tillräckligt, eller två kanske.

kör du dock 2 fläktar via en usb kanske usb porten bränns sönder, läst om de där med via telefonladdare att vissa laddare tom. smällt så de är en risk, annars köper du en "adapter" eller vad det nu kallas där du kan ställa in hur många V du vill ge ut ?

så kopplar du 2 fläktar och vrider den till 24V ? bör väl fungera? kostar nog 150kr något på Clas Olhson / Kjell

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska väl inte vara några problem om du inte har stängda dörrar eller har delarna ovanpå varandra?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack för alla tips, provade just med en gettomod i papp, höll ps3 på ett steg lägre fläkt. nu ska man bara bygga en riktigt version

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Poängen med att ha en fläkt är just att inte behöva såga i möbeln och att ha kvar dörrarna =/

Jo jag fattar, den är snyggare med dörrar, så i början medan det fungerade fick jag ha prylarna placerad så att det alltid va rätt lucka öppen för vad som blev använd, men tyvärr funkar inte det nu mera, och för mig är det dessutenom svårt att hitta någon tv bänk som tål vikten av mina prylar, då va det like bra styva upp mitt gamla ikea tv bord så det sku tål mera vikt.

Derför en vit bräda på undersidan.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5