NZXT H2 - Att klaga eller icke klaga det är frågan

Permalänk

NZXT H2 - Att klaga eller icke klaga det är frågan

Funderar att skaffa detta, verkar okej allt som allt, men har dock hört vissa nackdelar som tar min uppmärksamhet.
Dessa är då följande:

Gummi grejerna lossnar (vet inte vad det påverkar men låter inte bra)
Hårdiskarna krånglar med fästena (vet inte heller här hur det påverka, man är rädd för att man ska höra vibrationer)
Sen är det väl inte så mycket mer, om ni inte kan komma på nåt;)

Permalänk
Medlem

Har haft mitt chassi sedan det släpptes kan säga följande:

Gummi flärparna som är vid kabelgenomföringarna lossnar vid kabelgenomföring ibland + har märkt att nu när gummit torkat så släpper den ifrån sig vad som mest kan liknas sot dvs något svart pulver som gör fingrarna svarta

Hårddisk vaggorna eller fästena är inte lika bra som t.ex. corsair, knepigare att pilla dit diskarna. Om du ska ha många diskar i chassit som jag har 7st mekaniska kan jag säga att vaggorna mer eller mindre inte gör någon större skillnad. Vibrationer hörs ändå eftersom chassits ljuddämpningsmaterial inte är någon höjdare, ingen bitumen gummi här inte utan tunn skumgummi.

Sedan är felet att insuget för hd-fläktarna i fronten är för små, fläktarna kan inte flytta tillräckligt med luft.

Bra chassi annars men skulle personligen satsat på ett annat om jag köpt idag. Tyst chassi nja, coolermatsters silenzio eller vad det heter är tystare i min mening samt fractals burkar.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

märkte samma sak med mitt bitfenix colossus.. dom gummi sakerna man spände fast grafikkorten osv med började glida och även lossna redan efter 4 månader.

Permalänk

Tänkte också köpa detta chassi för en månad sen när jag köpte ny dator, men efter jag såg följade video så ångrade jag mig och skaffade R3:an istället som också är billigare!
http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0&feature=uploademai...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Vill man modda lite själv kan man enkelt göra något såhär: http://www.silentpcreview.com/article1188-page9.html
Annars har jag inget att klaga på. Visst, hårddiskslädarna kunde ha gjorts annorlunda, men det är inget större krångel.

Permalänk

Jag kollade på http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3...re=uploademail, och måste säga att den var Grym!
Han påpeka verkligen dom där detaljerna man ville veta, och jag är väldigt nöjd över att jag såg den, så jag tackar dig KorreWorre;)!

Och har en fråga till dig som nu har detta Chassi, den ska ju vara en tyst modell, men hur påverkar det själva kylningen overall?
Kan man ändå köra och överklocka rätt bra (tänker inte världens hardcore nu). Och tex kanske ha H80 eller H100 eller nåt sånt?
Och låter hårdiskarna något, han sa att inget lät i princip, men alltid värt att extra checka:)!

Permalänk
Medlem

Alla saker du listat är faktiskt petitesser, gummiskydden är antingen bara att limma eller slita bort.

Hårddiskvaggorna är inte krångligt, men de som påstår att det är krångligt då de måste hålla på att bända och vrida för att få i en hårddisk har helt enkelt inte fattat konstruktionen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jag har inte hittat något smart sätt att få i hårddiskarna, så hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jag kollade på http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3...re=uploademail, och måste säga att den var Grym!
Han påpeka verkligen dom där detaljerna man ville veta, och jag är väldigt nöjd över att jag såg den, så jag tackar dig KorreWorre;)!

Och har en fråga till dig som nu har detta Chassi, den ska ju vara en tyst modell, men hur påverkar det själva kylningen overall?
Kan man ändå köra och överklocka rätt bra (tänker inte världens hardcore nu). Och tex kanske ha H80 eller H100 eller nåt sånt?
Och låter hårdiskarna något, han sa att inget lät i princip, men alltid värt att extra checka:)!

Vill bara uppmärksamma dig på att den videon har fått en hel del kritik. Han är inte riktigt objektiv helt enkelt.
Ja, det är klart du kan överklocka. Det som påverkar kylning i större grad är frågan om du ska använda ett eller två rejäla och varma grafikkort.
H80 passar ju i princip överallt där det finns plats för en vanlig fläkt på 120mm, så det är absolut inga problem. H100 blir däremot svårare.

Permalänk

Okej, kan du säga vad den har fått kritik över, för tyckte själv den var lärorik, men vill se alla synpunkter.
Jo, har tänkt mig att köra med mitt 6970, och liknande grafikkort framöver. Med andra ord, en av Highend serien.
Kanske köra Två, men är nog inte så stor chans dock, iaf inte om jag kör Highend.

EDIT: Läste om klagomål med utrymme bakom moderkortet och knarrande dörrar, någon som kan beskriva lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej, kan du säga vad den har fått kritik över, för tyckte själv den var lärorik, men vill se alla synpunkter.
Jo, har tänkt mig att köra med mitt 6970, och liknande grafikkort framöver. Med andra ord, en av Highend serien.
Kanske köra Två, men är nog inte så stor chans dock, iaf inte om jag kör Highend.

EDIT: Läste om klagomål med utrymme bakom moderkortet och knarrande dörrar, någon som kan beskriva lite mer?

Han är väldigt subjektiv i sin recension helt enkelt.
Med "bara" ett grafikkort blir kylningen inga problem och jag skulle säga att H2 är väldigt rymlig bakom moderkortsplåten. Har du tittat på Sweclockers recension? Jonas lägger ju inte direkt någon extra tid på att snygga till kablarna där bakom men har ändå inga problem med utrymmet.
Sen det här med knarrande dörrar förstår jag inte riktigt vad du menar med?

Edit: Angående kylningen, kommer du att använda några extra fläktar förutom de som följer med chassit?

Permalänk

Jo har kollat den, och ställde då frågan här om chassit.
Jo har tänkt dom som man får med, men kan självklart skaffa flera, för antar att ljudet inte blir så mycket värre?
Tänker mig inte ett totalt ljudlöst chassi såklart, men bara man inte hör irriterande ljud, som hårddisk vibrationer och sånt.

Knarrande dörrar läste jag från en på Inet som skrev om chassit och klaga över det, men förstod inte heller riktigt så därför ställde jag frågan här.

Men vill gärna då veta, finns möjligheten att köra två starka kort och överklocka processorn rätt starkt, och även klara sig bra?
Eller är det väldigt lidande?

//Frågan är nu riktad mot R3 om folk inte läst innan*

Permalänk
Medlem

Chassit är underbart. Sjukt nice att jobba i, och jaghar inga problem med kylning eller oljud.

Ljusår bättre än Fractal R2.

Utrymmet bakom moderkortet är ungefär dubbelt mot R2.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Jag kollade på http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3...re=uploademail, och måste säga att den var Grym!
Han påpeka verkligen dom där detaljerna man ville veta, och jag är väldigt nöjd över att jag såg den, så jag tackar dig KorreWorre;)!

Och har en fråga till dig som nu har detta Chassi, den ska ju vara en tyst modell, men hur påverkar det själva kylningen overall?
Kan man ändå köra och överklocka rätt bra (tänker inte världens hardcore nu). Och tex kanske ha H80 eller H100 eller nåt sånt?
Och låter hårdiskarna något, han sa att inget lät i princip, men alltid värt att extra checka:)!

Den är väldigt tyst måste jag säga. Har en kompis som inte har några extrafläktar och den är helt tyst. Jag satte själv i en Noctuna 140mm som låter lite grann mer tack vare den fläkten (har inte orkat sänka hastigheten på den). Har även två extra 120mm som inte låter något alls.
Ja du kan överklocka utan problem, skaffa en bra CPU-fläkt bara. Jag har den där Noctunan för ca 500kr. Hårddiskarna låter inget alls, kör en SSD och en vanlig.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk

Hmm, känns som att det blir en sån, med all positiv respons:)
Enda andra nackdelen som jag vet är bara det där att längre grafikkort som 6990 får inte plats, jag vet dock inte hur det ser ut i framtiden, men det lär väl inte bli så mycket större kort, och 6970 nivån lär väl stanna där, och värstingarna blir som dom är idag?
Eller finns det någon som har andra tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hmm, känns som att det blir en sån, med all positiv respons:)
Enda andra nackdelen som jag vet är bara det där att längre grafikkort som 6990 får inte plats, jag vet dock inte hur det ser ut i framtiden, men det lär väl inte bli så mycket större kort, och 6970 nivån lär väl stanna där, och värstingarna blir som dom är idag?
Eller finns det någon som har andra tankar kring detta?

HD6990 får visst plats, det är bara att ta bort diskarna och HDD vaggorna. Fattar dock inte varför du ska stoppa in ett sådant kort i en låda som inte klarar kylningen

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag byggde mig nyss en htpc i det chassit och det är hur kul som helst att bygga i. Bra utrymme bra kylning om man vill. Fläktarna utan sladdar väldigt lätt att ta bort och sen dammsuga fläktfiltret.Väldigt många platser för hårddiskar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

HD6990 får visst plats, det är bara att ta bort diskarna och HDD vaggorna. Fattar dock inte varför du ska stoppa in ett sådant kort i en låda som inte klarar kylningen

Okej trodde det inte gick.
Men bra att du nämde att den inte klara kylningen, för detta är då oroväckande.
Dock kör jag nu med 6970, brukar alltid köra det värsting kortet som är på rätt prislapp om man säger så (dock var 6950 mera prisvärd;P).
Men är väl inte så mycket skillnad till krävande kylning eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej trodde det inte gick.
Men bra att du nämde att den inte klara kylningen, för detta är då oroväckande.
Dock kör jag nu med 6970, brukar alltid köra det värsting kortet som är på rätt prislapp om man säger så (dock var 6950 mera prisvärd;P).
Men är väl inte så mycket skillnad till krävande kylning eller?

HD6990 drar nästan det dubbla och blir mycket varmare, behöver du ett HD6990 då tycker jag du ska kolla på Antec DF85 istället eller liknande, du behöver sidofläkt och bra ventilation från fronten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Behöver ju inte 6990 nu, men är ju bra att kunna ha såna grejer, för man vet aldrig hur det blir med GPUerna framöver.
Kollade lite snabbt på det är chassit och ser okej ut. men verkar vara brett men inte så värst på höjden, vet inte hur det går an på moderkorten då jag vet att den inte alltid passar.
Såg väldigt luftigt ut, så verkar trevligt så, och dammfilter förutom på Top(tror jag), och sidan, är dock inte världens grej.
Den klarar graffen upp till 30,5cm vilket precis är än 6990 som då är en av dom största på marknaden idag, så verkar bra det.

Hmm, känns som att jag måste överväga att gå till ett mera luftigt chassi trots allt, så att man inte ångrar sig därefter.
Så finns det liknande eller bättre chassin än den du rekommendera?
Den måste inte vara bling bling alls, gillar stilrent också:)

Verkar som att HAF-X är snäppet upp mot DF-85 märkte jag när jag sökte runt lite.
Får fortsätta läsa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Behöver ju inte 6990 nu, men är ju bra att kunna ha såna grejer, för man vet aldrig hur det blir med GPUerna framöver.
Kollade lite snabbt på det är chassit och ser okej ut. men verkar vara brett men inte så värst på höjden, vet inte hur det går an på moderkorten då jag vet att den inte alltid passar.
Såg väldigt luftigt ut, så verkar trevligt så, och dammfilter förutom på Top(tror jag), och sidan, är dock inte världens grej.
Den klarar graffen upp till 30,5cm vilket precis är än 6990 som då är en av dom största på marknaden idag, så verkar bra det.

Hmm, känns som att jag måste överväga att gå till ett mera luftigt chassi trots allt, så att man inte ångrar sig därefter.
Så finns det liknande eller bättre chassin än den du rekommendera?
Den måste inte vara bling bling alls, gillar stilrent också:)

Verkar som att HAF-X är snäppet upp mot DF-85 märkte jag när jag sökte runt lite.
Får fortsätta läsa runt.

Alla chassin där man kan ta bort hårddiskburen och som har sidofläkt är bra alternativ som kyler grafikkorten bra. Chassin med enbart frontfläktar som insug är mindre bra och det är även andra chassin med vinklade hårddiskburar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

I see, tackar för alla påpekningar, för sånt här kan jag lätt missa som ni säkert märkt, och sen bli besviken på min inkompetens efteråt.
Men känns som att HAF-X är ett bra val, den ser ut att räcka länge med tanke på hur bra den kan kyla, och att den är välbyggd, samt storleken som kanske då inte alltid är ett plus, men gör inte allt i världen för mig då jag har ett stort nu.

Någon som känner till något om det här chassit jag bör veta om övrigt?
Påpeka gärna vad som helst, allt är till värde.

Permalänk

Känns nog som att det blir Haf X om ingen vet nåt bättre. Såg silverstones R2-E, tyckte om den, men skulle nog störa mig på hur den var uppbyggd och så med tanke på hur jag har min dator nu. NZXT Phantom vet jag inte, men rykterna om NZXT bådar inte så gott alltid men har hört att den ska vara deras mästerverk.

Men som sagt, säg gärna om ni vill påpeka nåt:)
Utöver det har jag en fråga angående Haf X, och det är H100, som jag förstår kan man ha den överst. Måste jag köpa till skruvar eller får man dom som behövs med?
Och jag kommer köra med 2 stycken 1150 Typhoon, och 2x 200 fläktar i top.
Vet inte om det kan fungera som push en pull då?