Asrock X79 Extreme 7 för Intel Sandy Bridge-E på bild

Permalänk
Medlem

Ser jäkligt påkostat ut. Gillar att moderkorten alltmer görs i svårt. Ser mycket snyggare ut i ett datorbygge.

Edit: svart. Jäkla mobilordbok som tänker fel.

Permalänk
Medlem

Fast jag tycker den där felskrivningen blev rätt rolig i alla fall

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!

Permalänk
Medlem

Personligen står jag inte ut med chipset fläktar, de är så små så om man försöker sova eller vila i samma rum som datorn så är det som att ha en irriterande mygga som gör det omöjligt att sova!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av mezooo1990:

En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!

Ju mindre den är, desto snabbare måste den snurra (låta) för att kunna kyla effektivt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ju mindre den är, desto snabbare måste den snurra (låta) för att kunna kyla effektivt.

Kollar man på fläkten ser man också att motorn är stor och bladen är väääääääldigt små, vilket också gör att den måste snurra snabbare för att flytta mycket luft.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ju mindre den är, desto snabbare måste den snurra (låta) för att kunna kyla effektivt.

Jag tror iofs att han menade såhär:
"En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!"
och inte
"En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!"

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

ååå jag längtar till man kan boka skiten. Blir extreme för mig eller kanske k modellen men är sugen på extreme + vettigt mobo =>

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av smacked:

Jag tror iofs att han menade såhär:
"En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!"
och inte
"En liten fläkt för chipset är ju inte dumt alls tycker jag, det viktigaste att den lilla fläkten ska inte låta så mycket!"

Jag förstår att han menade det, men det faktum att den är liten gör att den låter mycket.
Omöjligt att den inte ska surra som en jävel om den ska kunna flytta luft alls när den är så liten!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Blir väll att byta ut min i7a för denna ^^

Vill först inte pga det skulle bli för dyrt... men när man sätt moderkorten så blir man ju sugen bara för att

Skål för lördag natt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

hela 2 st ps/2 kontakter!
häftigt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Assrock och prestanda? Väntar på något seriösare tillverkare.
En Volvo är alltid en Volvo trotts rally klistermärken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Personligen står jag inte ut med chipset fläktar, de är så små så om man försöker sova eller vila i samma rum som datorn så är det som att ha en irriterande mygga som gör det omöjligt att sova!

Vem sover med en high-end extrem överklockningsplatform ?!?!?!

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Fan, jag skulle behöva ett moderkort med fler än 6 SATA portar. Hmm.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genesis:

Jag kan möjligtvis se behovet av en PS/2-port till dyra spel-tangentbord. Men två? Sitter du på en gammal PS/2-mus och inte vill byta så är det ju bara att köpa en adapter till USB. För det finns väl ändå inget att vinna på att köra sin mus på PS/2?
Och då det är extremt få som vill ha två PS/2 portar så känns det väl ganska rimligt att moderkortstillverkarna slopar en av de och ersätter med två USB istället, som markant fler har användning för. Detta är ju en entusiast-plattform, och är inte tänkt att tillfredsställa bakåtsträvare.

Edit: Är uppenbarligen trött...

Fördelen med PS/2 är att den kör med interrupter och inte med poll som USB gör. Så du får snabbaste möjliga svar från datorn. Med andra ord är PS/2 klart överlägsen USB vad gäller tangentbord och speciellt möss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBoySeXToy:

Det känns som att Intel har sprungit ifrån AMD med milstolpar, vad säger ni?

är du arg herrn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste om detta moderkortet på XS tidigare i veckan och reaktionerna där precis som jag har är 6 minnes slotar, WTF?!? samt 40mm fläkt på sydbryggan ala 4500rpm skit som dör efter 6 månader.
Annars är det här ett klart intressant moderkort.

Dock BARA 2st USB 3.0 på baksidan av det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Härre jistanens vilka kylare, och den där lilla fläkten kommer ingen att uppskatta. usch. snyggt kort förövrigt yey

Skrivet av Slagt:

Nu känner jag att jag måste sluta tänka på 399kr moderkort så fort jag hör eller läser Asrock.

Kortet ser ganska trevligt ut, men det är tveklöst så att man vänder sig till kidsen som inte förstått att man kommer behöva lägga pengar på att få kortet att bli tyst med dendär fläkten dom valt. Hur man kan göra en sådan brutal-miss är helt obegripligt.

Att ASrock spelar i lågbudget-ligan kommer man nog aldrig ifrån då det förmodligen vart ASUS strategi från start. Men att göra snygga produkter hadde man kanske inte förväntat sig, speciellt inte i denhär prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Kortet ser ganska trevligt ut, men det är tveklöst så att man vänder sig till kidsen som inte förstått att man kommer behöva lägga pengar på att få kortet att bli tyst med dendär fläkten dom valt. Hur man kan göra en sådan brutal-miss är helt obegripligt.

Att ASrock spelar i lågbudget-ligan kommer man nog aldrig ifrån då det förmodligen vart ASUS strategi från start. Men att göra snygga produkter hadde man kanske inte förväntat sig, speciellt inte i denhär prisklassen

Hur svårt ska det vara att förstå, ASRock är inte ett dotterföretag till ASUS längre.

Det går antagligen utmärkt att köra kortet utan att använda chipsetfläkten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Vem sover med en high-end extrem överklockningsplatform ?!?!?!

Inte speciellt svårt, 3:e parts kylare eller vattenkylning samt att datorn förmodligen inte jobbar 100% när man inte sitter vid den. Dem flessta highend system bör således vara tystare än andra system med tex. stock kylare och massor utav damm i.

Om jag inte ska på jobb dagen efter brukar min dator få stå på oavsett om den är i samma rum eller inte.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag förstår att han menade det, men det faktum att den är liten gör att den låter mycket.
Omöjligt att den inte ska surra som en jävel om den ska kunna flytta luft alls när den är så liten!

Bara att hoppas att de skickar med bra mjukvara till fläkten då. Hur mycket värme kan en sydbrygga generera?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Assrock och prestanda? Väntar på något seriösare tillverkare.
En Volvo är alltid en Volvo trotts rally klistermärken.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Väljer Volvo framför MÅNGA tillverkare Asrock ryktet lever kvar. Varför? Det va länge sen dom va "sämst".

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skäggig legend

Den ser mycket manlig ut!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devildoll:

hela 2 st ps/2 kontakter!
häftigt

vad har man dom till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

vad har man dom till?

gedigna tangentbord, bland annat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

vad har man dom till?

Det står här i tråden varför vi tycker det är bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag förstår att han menade det, men det faktum att den är liten gör att den låter mycket.
Omöjligt att den inte ska surra som en jävel om den ska kunna flytta luft alls när den är så liten!

Eftersom kretsen antagligen inte är särskilt varm jämfört med t.ex en processor ger den lilla fläkten på låga rpm under jämfört med passiv kylning, även om den inte flyttar mycket luft alls.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBoySeXToy:

Det känns som att Intel har sprungit ifrån AMD med milstolpar, vad säger ni?

Jag säger inte, jag frågar: Varför ställer du denna fråga här??? Hur kopplar du Asrocknyheter till AMD vs Intel???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande ingen komplett info om x79 chipsetet?
Hittar ingenting på intel's egna sida?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BasseBaba:

Finns det fortfarande ingen komplett info om x79 chipsetet?
Hittar ingenting på intel's egna sida?

Det är i princip samma specs som Z68.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015