Permalänk
Medlem

Snabb boot genom en andra startknapp?

Tanken slog mig efter en diskussion med en från klassen: Borde man inte kunna ha en startknapp på datorn som bootar upp utan att visa BIOS/UEFI boot screen och går direkt till OS:et? Detta borde ju ge en snabbare boot och tillsammans med en SSD så hade det ju varit himmel.

Denna knapp kunde man ju ha som main startknapp och bredvid kunde man ha en mindre knapp som startar upp med BIOS/UEFI om man vill ändra inställningar där eller liknande.

Är detta fysiskt möjligt för företag att göra? Teoretiskt så låter det möjligt, bara att man måste anpassa dagens chassin efter det.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk

Läs lite vad BIOS / POST skärmen("Läget") gör så förstår du varför man inte gjort detta tidigare

POST: http://sv.wikipedia.org/wiki/Power-on_Self_Test

BIOS: http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Haha du han före mig Mr.Prudo.

Visst låter det som en bra idé men det skulle inte gå att genomföra

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Läs lite vad BIOS / POST skärmen("Läget") gör så förstår du varför man inte gjort detta tidigare

POST: http://sv.wikipedia.org/wiki/Power-on_Self_Test

BIOS: http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

Skrivet av Sloghunt:

Haha du han före mig Mr.Prudo.

Visst låter det som en bra idé men det skulle inte gå att genomföra

Hah, där ser man. Kunde nästan se mig själv ta patent på idén och sälja den dyrt till moderkortstillverkare.

Nej men jag förstår, ganska synd att det inte fungerar faktiskt.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Men, denna idee med en extra knapp, skulle inte det vara ungefär som samma tanke som vänteläge/viloläge?
När datorn är i viloläge har den väl gått igenom post osv, så den inte behöver göra det igen?
Där igenom snabbare uppstart?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk

ECS hade "suspend to RAM" på sina socket370 kort, tog inte längre än 5sec att starta Win95 då, kanske snabbare då CTR skärmar tog samma tid att hoppa igång.

Kunde koppla in en knapp för denna funktion, men tyvärr saknade lådorna extra knapp för detta, fanns bara power och reset... reset krävdes verkligen med ECS (Error, Crash & Shit) så den knappen användes flitigt.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

sätt dator på sleep läge istället, mina hårddiskar suger rjällt(35sek boot) så jag brukar aldrig stänga av datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeytooth:

sätt dator på sleep läge istället, mina hårddiskar suger rjällt(35sek boot) så jag brukar aldrig stänga av datorn

Ha ska det vara nått, min dator boota på 62 sek. Där snacka vi långsam boot!

Permalänk
Medlem

Vad med "Quick Boot", vet inte om det fins på fler än Gigabytes MBs, men dömma av namnet så verkar det vara någonting som kanske skulle ha en extra knapp. Eftersom jag inte använder det vet jag inte hur det funkar, ska googla det. Men det verkar som om en knapp får den funktionen hadde varit bra.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Vad med "Quick Boot", vet inte om det fins på fler än Gigabytes MBs, men dömma av namnet så verkar det vara någonting som kanske skulle ha en extra knapp. Eftersom jag inte använder det vet jag inte hur det funkar, ska googla det. Men det verkar som om en knapp får den funktionen hadde varit bra.

Brukar vara så att den hoppar över vissa bios/uefi-procedurer. Som att kolla vilken hårdvara som finns och endast kollar en bootbar enhet.

Bra fundering ts, men om det varit möjligt hade säkert flera moderkortstillverkare redan anammat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Brukar vara så att den hoppar över vissa bios/uefi-procedurer. Som att kolla vilken hårdvara som finns och endast kollar en bootbar enhet.

Bra fundering ts, men om det varit möjligt hade säkert flera moderkortstillverkare redan anammat det

Läste lite mer runt ämmnet, i alla fall när det gjäller Gigabyte MBs. Verkar som Quick Boot redan måste vara aktiv när man stänger av datorn. Dvs. at den fungerar som något mellanstadium mellan Sleep och Hibernation, den sparar på något sätt det du gjör, men stänger ändå av fullt. Låter som en långsam och irriterande Shutdown...

Blir inte helt klok på det...

http://www.gigabyte.tw/FileUpload/Multimedia/2/file/102/169.htm

Ska googla lite mer ochså, skulle igjentligen plugga för skolan, men... (kommer inte på någon bättre ursäkt än "pallar inte" )

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)