Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

läste för någon vecka sedan att anledningen till att nokia släpper N9an är för att dom har avtal med Intel att dom måste släppa x antal meego lurar

Som ägare av en så stor sida bör man vara objektiv och opartisk, tycker jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Och så glömde man helt bort att förbeställa ett micro-sim kort så nu får man vänta ytterligare 1-2 dagar innan man kan byta.

Nåja, nu blir det tvillingkort så kan ja behålla N8:an utan att behöva flytta kortet fram o tillbaka.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Sitter här å NJUTER av min N9. ett köp jag inte ångrar, den är grym.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Och så glömde man helt bort att förbeställa ett micro-sim kort så nu får man vänta ytterligare 1-2 dagar innan man kan byta.

Nåja, nu blir det tvillingkort så kan ja behålla N8:an utan att behöva flytta kortet fram o tillbaka.

Telia tog inget för att byta till ett microsim i deras butik(om du nu har telia förstås).

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av Zalamander:

Sitter här å NJUTER av min N9. ett köp jag inte ångrar, den är grym.

Hur är den inbyggda högtalaren? Har HTC Incredible S och avskyr den låga maxvolymen.
Hade iPhone 3GS innan den, och den kunde spela högt (I såväl högtalaren, hörlurarna och i bilen).

Permalänk
Skrivet av Alex Del Piero:

Hur är den inbyggda högtalaren? Har HTC Incredible S och avskyr den låga maxvolymen.
Hade iPhone 3GS innan den, och den kunde spela högt (I såväl högtalaren, hörlurarna och i bilen).

Den är grymt bra över förväntan, max volym är hög och inga missljud, tror den är högre än någon iPhone, nästan lika bra som 5800 XpressMusic tycker jag.
Hela mobilen känns otroligt solid, som huggen ur sten så där finns inga lösa saker som kan vibrera och orsaka missljud. Den är flera gånger bättre än mina tidigare N97 och N900 i ljudväg kan jag lätt säga i alla fall.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

N9 verkar ju cool, men känns redan död liksom, då nokia i stort sett kommer att satsa på WP7

:yawn:

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilket ljudchip de använder? Iphone 4 och Samsung galaxy S har ju underbart ljud och jag skulle gärna nå upp till den standarden igen med min nästa mobil (har i nuläget en neo som inte alls låter lika bra och skall bytas ut!)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Har N9an fm-radio? Vissa sidor säger att den har det å andra inte

Permalänk

Det verkar inte som den har någon vad jag kan finna i den direkt, inget jag eftersöker ändå så har inte brytt mig.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vastan:

Har N9an fm-radio? Vissa sidor säger att den har det å andra inte

Verkar som att kretsarna är där, dock ingen mjukvara än för att aktivera det.
Kanske att Nokia själva släpper en uppdatering för det, eller att någon annan löser det. Men kan även aldrig komma att aktiveras.

Just FM-radio bryr jag mig inte om, dock så hade jag velat ha igång FM sändaren. Är den bästa funktionen i en mobil efter själva ringandet
Att alltid ha sin egen musik med sig oavsett vilken bil man kör utan att behöva klydda med kablar är gudaskönt och vant mig vid det efter N86 & N8.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Någon som vet vilket ljudchip de använder? Iphone 4 och Samsung galaxy S har ju underbart ljud och jag skulle gärna nå upp till den standarden igen med min nästa mobil (har i nuläget en neo som inte alls låter lika bra och skall bytas ut!)

Ljudmässigt tror jag att ingen modernare Nokiatelefon skulle göra dig besviken. N8an ska vad jag har hört och läst vara outstanding.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan känna på N9 nånstans i Göteborg?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Skrivet av vatsug:

Någon som vet om man kan känna på N9 nånstans i Göteborg?

Skulle jag också vilja veta! Säg till om du hittar något ställe!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Hittade de lite överallt i centrum. Testa närmsta telebutik eller elektronikkedja. Såg väldigt fin ut

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem

kände på en N9 igår och den jäkeln var riktigt nice vilket är tråkigt då jag tänkte hitta nån billig smartis

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson(X):

kände på en N9 igår och den jäkeln var riktigt nice vilket är tråkigt då jag tänkte hitta nån billig smartis

+1 På den alltså!

Permalänk
Medlem

Förresten är det någon som hört hur det går med Alien Dalvik?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Förresten är det någon som hört hur det går med Alien Dalvik?

Rykten om release i November. Men litar inte själv på det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

...dock så hade jag velat ha igång FM sändaren. Är den bästa funktionen i en mobil efter själva ringandet
Att alltid ha sin egen musik med sig oavsett vilken bil man kör utan att behöva klydda med kablar är gudaskönt och vant mig vid det efter N86 & N8.

Angående FM Sändare via mobil och stereo i bil, blir det någon kvalitetsförlust ljudmässigt alt. distorsion?

Jag har alltid valt auxingången via mobil och stereo i bil för att minimera kvalietsförlust och dist, men det där låter ju mkt smidigare.

Skrivet av Eriksson(X):

kände på en N9 igår och den jäkeln var riktigt nice vilket är tråkigt då jag tänkte hitta nån billig smartis

N8:an med Belle FFS!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

FM-sändaren i min N8 ger nästintill perfekt ljud men det beror mycket på hur antennen i bilen är, jag har kommit fram till att ledningen mellan antenn och radio går förbi tändningslåset så om jag har mobilen i närheten av det så är där inget brus eller dylikt ö.h.t.

Om jag sätter den i bilhållaren som sitter fastspänd på rutan så är där en del brus om man inte har någon musik på, men det märks inte alls medan man lyssnar, det är inte särskilt mycket brus för den delen heller.

Det är klart att man kan ha en AUX-kabel men det är inte alla som har en sådan ingång i sin radio, sedan händer det att man åker med andra och att alltid ha en kabel i fickan kan vara jobbigt, det är inte säkert att de heller har en AUX-ingång. Det är dessutom coolare att säga, "sätt på radion på xx.xx så ska du få höra en bra låt".

Sedan behöver det inte endast handla om bilen, det kan vara vilken radio som helst, man har kanske hamnat på någon plats, helt oväntat, där det är tråkigt men med en enkel radio där

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

Angående FM Sändare via mobil och stereo i bil, blir det någon kvalitetsförlust ljudmässigt alt. distorsion?

Jag har alltid valt auxingången via mobil och stereo i bil för att minimera kvalietsförlust och dist, men det där låter ju mkt smidigare.

Har mycket med vilken kvalite det är på stereon & antenn etc i bilen.
Den jobb bilen ja kör mest är en billig Toyota Aygo, pausar man musiken där så hör man lite brus när FM sändaren är igång. Men inget jag märker när musiken väl spelar.

Privata bilen där ja har en lite mer påkostad stereo med antenn förstärkare är det helt perfekt. Sen kan placering av telefonen gör skillnad med som Fire_Ice säger. En del andra jobb bilar man kör ibland så kan man ha telefonen i byxfickan utan problem, andra får man lägga upp den på instrumentbrädan eller så.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

FM-sändaren i min N8 ger nästintill perfekt ljud men det beror mycket på hur antennen i bilen är, jag har kommit fram till att ledningen mellan antenn och radio går förbi tändningslåset så om jag har mobilen i närheten av det så är där inget brus eller dylikt ö.h.t.
Om jag sätter den i bilhållaren som sitter fastspänd på rutan så är där en del brus om man inte har någon musik på, men det märks inte alls medan man lyssnar, det är inte särskilt mycket brus för den delen heller.

Skrivet av Gelantious:

Har mycket med vilken kvalite det är på stereon & antenn etc i bilen.
Den jobb bilen ja kör mest är en billig Toyota Aygo, pausar man musiken där så hör man lite brus när FM sändaren är igång. Men inget jag märker när musiken väl spelar.

Nice! ja helt klart det låter ju smidigt!

Skrivet av Fire_Ice:

Det är klart att man kan ha en AUX-kabel men det är inte alla som har en sådan ingång i sin radio, sedan händer det att man åker med andra och att alltid ha en kabel i fickan kan vara jobbigt, det är inte säkert att de heller har en AUX-ingång. Det är dessutom coolare att säga, "sätt på radion på xx.xx så ska du få höra en bra låt".
Sedan behöver det inte endast handla om bilen, det kan vara vilken radio som helst, man har kanske hamnat på någon plats, helt oväntat, där det är tråkigt men med en enkel radio där

Sant sant Och som sagt det verkar ju tämligen smidigt, får helt enkelt prova det Däremot så åker jag sällan med någon annan, men jag förstår logiken

Skrivet av Gelantious:

Privata bilen där ja har en lite mer påkostad stereo med antenn förstärkare är det helt perfekt. Sen kan placering av telefonen gör skillnad med som Fire_Ice säger. En del andra jobb bilar man kör ibland så kan man ha telefonen i byxfickan utan problem, andra får man lägga upp den på instrumentbrädan eller så.

Ska kolla upp det där med antenn förstärkare.
Jag har alltid gjort så att när jag lagt ner pengar på stereon i privat bilen så har jag oftast sett till att det finns en hygglig kabel ingång i huvudenheten, det trodde jag var det smidigaste
men ska helt klart prova detta det som är med ljud är att i varje led som ljudet vandrar så ställs det krav på kvaliten.
Kvaliten från ljudkällan > kabel > huvudenhet > kabel > slutsteg > kabel >högtalare

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.swedroid.se/forum/45708-nokia-n9-4.html#post778580

Citat:

En sak måste jag tillägga: Om Elop hade spelat sina kort rätt så hade den här mobilen lätt kunna tagit stora delar av iPhones marknad. Den andas kvalité och den känns ny och fräsch. Ios känns så gammalt, tråkigt och alldeles för begränsat. Meego ser heller inte ut som en lekstuga som Android ibland gör. Det ser heller inte ut som någon mjukvara från 80-talet i fyra färger med hårda kanter (ala Windows Phone).

Permalänk

Tänkte länka till den men du han före! Bra sida Engadget.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ni som har en N9 kan ni dra lite +/- med telefonen. Är i tankarna på ny mobil sen ett tag tillbaka o N9 lockar en hel del, bland en del andra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Ni som har en N9 kan ni dra lite +/- med telefonen. Är i tankarna på ny mobil sen ett tag tillbaka o N9 lockar en hel del, bland en del andra.

Ptja, svårt o vara opartisk då man är Nokia fan och endast använder deras telefoner både privat o i jobbet.

Men lite snabbt jämfört med N8:an som var min förra privata telefon.
+ Snabbare med bättre flytt, gäller överallt i stort sett. Starta program, bläddra i menyer/inställningar. Växla mellan öppna program, skicka sms/mms/e-mail. Editera foton.
+ Den gemensamma händelseskärmen, uppskattar denna stort med att samla alla missade samtal, sms/mms, e-mail, rss feeds, skype meddelande etc på ett snyggt sätt med bra överblick.
+ Multitasking, vid runt 4+ program så gick min N8:a på knäna. Med N9 har jag hittills inte stött på några begränsningar utan snarare inte haft tillräckligt med program att starta.
+ Skärmen, stor med härliga färger och bra ljus även utomhus i sol. Har spenderat en hel del med att läsa manga på denna när jag inte orkat plocka fram laptopen.

- FM Sändare, det största jag saknar med N9:an. Rykten är att chipet sitter i, men ingen mjukvara för att använda det. Sen att där kanske inte är någon antenn inkopplad ens. Får se, just nu är folk i gång och leker med det.
- Programutbud, inget jag störs av då det jag använder redan är "inbyggt" som e-mail, webbläsare, musik och så klart ringa samt sms/mms. Det enda extra programmet jag saknar är Sports Tracker, men dom är på väg med sin N9 version och ska släppas nån gång i November. Dock växer det mycket var dag tack vare att det är lätt att skriva om Symbian program till Meego, samt även mycket linux program blir portade.
- Kameran, en litet minus. Dock mest för att jag vant mig vid N8:an med riktig xenon blixt. Blir skillnad jämfört med fotolampan på N9:an. Dock är inte kameran i N9 dålig utan duger helt klart för att vara en mobilkamera.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.