Permalänk

2 TV apparater till 1 HTPC

Hej hej alla glad

Tänkte ta min stationär dator och skruva ihop till en HTPC. Sitter lite i planerings stadiet... Kommer köra den från mitt lilla teknikskåp tror jag...

Vill köra HDMI kabel till båda TV apparaterna så klart, vill ju kunna göra 1080p upplösning, kanske köra en bluray ripp eller rent av använda HTPC som bluray spelare.
Jag kommer ha minst 2st TV apparater som jag skulle vilja kunna koppla till min HTPC, och då kunna styra HTPC oberoende av vilken TV apparat jag sitter o tittar på.

Hur skall man lösa detta? Kan inte bara vara jag som idag vill kunna använda sin HTPC på minst 2 ställen.

Några bra förslag och kanske någon som har en lösning på det?

//Lilja

Permalänk
Medlem

är väll bara att koppla 2st tv aparater och spegla bilden?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att ha flera utgångar om du vill ha olika bilder, eller om du vill ha samma bild så använd en hdmi splitter. Vad är problemet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att med klonad bild kommer du att få en bruten HDCP-kejda..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FoxOne:

Tänk på att med klonad bild kommer du att få en bruten HDCP-kejda..

Nä det finns hdmi splittar som hanterar det genom att identifiera sig som repeater mot signalkällan och sedan hantera bildskärmarna helt separat med bibehållen hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Tänk på att med klonad bild kommer du att få en bruten HDCP-kejda..

Orka skyffla skivor. Gör MKV av dem istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Vill inte verka otrevlig, med jag fortsätter samma ton som tråden utvecklar sig...

Vill styra HTPCn oberoende av vilken apparat jag tittar på. Ser man en sak på första tv så vill jag se en annan sak på andra tven, hur svårt var det att förstå egentligen?
Svårt att se att det går att lösa med en HDMI splitter...

Såå, jag vill alltså som det står ovan få samma HTPC, bilder, filmer musik osv. Att funka på två eller fler tv apparater helt oberoende av varandra.

Någon vänlig själ där ute som har löst detta?

Med vänliga hälsningar
Lilja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Då får du se till att ha olika utgångar, som jag skrev först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är att ha en HTPC och sen en mediaspelare i andra rumet, tex en Popcorn Hour som läser SMB share från HTPC:n

Permalänk

mrqaffe:
När jag då kör från två olika utgångar, minst 2. Har jag då möjlighet att styra mjukvaran som jag vill från varje tv apparat. Alltså kanske tittar jag på en film på 1 tvn och på andra tv vill jag kanske kunna surfa samtidigt...

Vad skall man välja för mjukvara för det? Förslag?

difi:
Jaa, det kanske hade varit nått. Hat du själv testat nått sånt?
I bästa av världar vill jag slippa mer boxar o sånt, men det kanske blir ett företag o 7 resor att fixa till....

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har en fjärrkontroll till filmspelarproget så borde det inte påverka skrivbordet, inte heller om du ger kommandon via nått textinterface, att ha dubbla möss är inte bra, men vlc har möjligheter till mycket , samma med xbmc, jag har aldrig provat att köra 2 olika filmer med olika kontroller på det sättet, men det borde gå att göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

mrqaffe:
Okej, det låter som en liten lösning, men visst vore det gött att kunna använda HTPC till flera apparater och kunna köra dom oberoende av varandra....

Skall försöka skissa på någon typ av lösning.
Har en liten tanke på att kanske köra WMware eller nått på datorn, sedan någon NAS variant osv. Detta verkar dock som en rätt svår lösning. Tanken är också att damen o barnen i framtiden skall kunna använda HTPC utan problem.

Vad finns det mer för olika lösningar?

Permalänk
Rekordmedlem

Separata datorer/mediaspelare eller en tv som hanterar det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jaaa, och då kanske WMware är en lösning på det hela...

Permalänk
Rekordmedlem

wmware är ju ingen lösning till olika datorer, dessutom suger det gigantiska elefantballar på grafikhantering, så det lär krävas en dator som inte går att definiera som htpc om den ska orka dra 2 1080p uppkodningar i mjukvara. virtuell htpc lär ge en massa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det finns hdmi splittar som hanterar det genom att identifiera sig som repeater mot signalkällan och sedan hantera bildskärmarna helt separat med bibehållen hdcp.

Det är därför jag skrev klonad och inte "delad via HDMI-splitter som har HDCP-stöd".

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Att surfa på ena och kolla på film på andra skärmen är inga problem. Så gör jag hemma när tjejen vill kolla på film och jag vill surfa.

Men detta fungerar bara av den enkla anledningen att jag inte behöver något ljud när jag surfar och hon inte behöver använda mus eller tangentbord.

En dator som agerar som två separata är inge lätt att fixa till. Även om ljudet går att lösa så måste man vara inne i inställningar och pilla på vilken applikation som skall skicka ljud till olika system hela tiden och ska du ens kunna skicka olika ljud för olika applikationer så behövs troligen ett ljudkort som är gjort för detta specifikt (eller?).

Och att datorn skulle ha två separata inputs för mus och tangentbord är väldigt svårt att lösa. Nu var det ett tag sedan jag läste in mig på datorer med delade inputkällor och då handlade det om att kunna köra en dator för två spelare samtidigt men även där var lösningarna bristfälliga. Kanske har hänt något stort de senaste två åren men jag är tveksam.

Jag kan också bara rekommendera två separata system tyvärr. Det du är ute efter kanske går att lösa, men det kommer troligen aldrig bli en smidig och problemfri lösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hmm, okej, det låter tufft....

Men jag kan knappast vara ensam om att kunna göra detta...

Kanske två enkla media spelare som är kopplad till en NAS...
Under förutsättning att man kan streama t.ex en bluray ripp från NASen till media spelaren!

Någon som har kört det så???

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den lösningen borde inte vara några problem alls. Du skulle till och med kunna skippa NASen om du villl. Lägg in mer hårddiskar på ena datorn och ha denna igång alltid och låt den andra datorn ha acess till dessa diskar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hello hello

Någon som kan får gärna utveckla lite....

Kommer jag att klara av att streama 5-8 gigs filer utan att det hackar???

Permalänk
Medlem
Skrivet av cool_lilja:

Hello hello

Någon som kan får gärna utveckla lite....

Kommer jag att klara av att streama 5-8 gigs filer utan att det hackar???

Beror på vad du streamar det över. Gigabit, inga problem. Trådlöst, inte särskilt troligt

Bör funka fint på 100 mbit och uppåt. 10Mbit är nog lite knapert men jag gissar att det inte är många som kör med det nu för tiden

Edit: att streama 2 st blueray samtidigt funkar även det på gigabit och borde göra det på 100 mbit. Beror litegranna på vilken hårdvara du streamar FRÅN också. Vissa NAS kan vara lite dåliga på att strömma flera saker samtidigt med hårddiskläsnig (jag spekulerar mest, nån här måste ha mer erfarenhet än mig )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

tror du behöver dubbla ljudkort för att klara av att få olika ljud till de olika tv-apparaterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cool_lilja:

Hello hello

Någon som kan får gärna utveckla lite....

Kommer jag att klara av att streama 5-8 gigs filer utan att det hackar???

Jag rekommenderar en xbox eller en ps3 till den tv'n du kanske inte behöver surfa på.

TVersity gratisversion installerad på datorn och du kan se allt du har på datorn på en DLNA-apparat som Xbox eller PS3, fördelen med dessa två över enklare mediaspelare är bildkvalitet och att de såklart klarar en massa mer, PS3 bluray-fördel. Xbox Windows Media Center Extender-fördel, fler och fler tjänster kommer till Xboxen. Boxee har jag dålig koll på men dyrare än en Xbox men fler nättjänster. Apple TV kan numer köpas i Sverige, fördel, billigt alternativ.

Jag har TVersity (Pro för streaming till min iPad också),Xbox i sovrummet, PS3 i vardagsrummet och lite mer hemma, du är välkommen att fråga om min setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cool_lilja:

Hmm, okej, det låter tufft....

Men jag kan knappast vara ensam om att kunna göra detta...

Kanske två enkla media spelare som är kopplad till en NAS...
Under förutsättning att man kan streama t.ex en bluray ripp från NASen till media spelaren!

Någon som har kört det så???

Hej!

Nej du är inte ensam om att söka en sån här lösning. Jag har försökt många sätt att få till det, bland annat exprimenterat med VmWare som du nämnde tidigare, en citrix lösning m.m. Men problemet som jag hela tiden dyker på är att med remote desktop krävs en terminal (kan vara så korkad som en IPhone men dock en terminal och det är inte samma sak som en tv) och om jag försöker få till det på en maskin med klonade skärmar, splittade osv osv så faller det alltid på att det itne går att köra två fullscreens samtidigt. Vill ju inte ha ett fönster runt filmen som spelas upp på TVn.

Så min nuvarande lösning är enkel och billig (dessutom ganska kul ). Netgear Readynas + 2 st PS 3. Dessutom har jag kopplat min dator med utökat skrivbord till båda tv apparaterna via en HDMI splitter så att om PS3 eller NAS av någon anledning krånglar kan jag fortfarande spela upp film (whatever) på datorn och få ut det på en TV skärm. Den största fördelen är helt klart att det inte finns någon underhåll på maskinerna (uppgradering, små program) som inte sköts helt automatiskt. Nackdelen är att digitalboxen inte går att få in i systemet på ett smidigt sätt utan blir ytterligare en slina (från modem till tv bild) men men...

Lycka till och hör av dig om du undrar över ovan lösning.

/A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Beror på vad du streamar det över. Gigabit, inga problem. Trådlöst, inte särskilt troligt

Bör funka fint på 100 mbit och uppåt. 10Mbit är nog lite knapert men jag gissar att det inte är många som kör med det nu för tiden

Edit: att streama 2 st blueray samtidigt funkar även det på gigabit och borde göra det på 100 mbit. Beror litegranna på vilken hårdvara du streamar FRÅN också. Vissa NAS kan vara lite dåliga på att strömma flera saker samtidigt med hårddiskläsnig (jag spekulerar mest, nån här måste ha mer erfarenhet än mig )

Trådlöst, värdelöst. 100 Mbit inga problem. Nästa flaskhals kan vara kodning/avkodning. Med exempelvis TVersity lägger man bördan på huvuddatorn att koda om materialet till en ström som mottagaren kan koda av i realtid, dvs kräver bra prestanda i huvuddatorn men klienten får en för sig anpassad ström.

Har svårt att tro att diskprestanda skulle vara ett problem även om två ser 1080p filmer samtidigt. Som värst ligger en Blu-Ray på 45 MBit/s, normalt(ej förlustkomprimerat) 1080p material ligger på 15 MBit/s. En CD-skiva musik ligger på 150KBit/s som jämförelse. Dvs sneekernet kan vara ett alternativ, dvs att man lägger filmen på en USB sticka och tar till andra TVns mediespelare.

Permalänk
Medlem

Lösningen på ditt problem är inte så svår att få till. Bara det inte görs från EN(1) HTPC. Använd två likadana uppspelare (htpc, ps3, xbox, mediaextenders (appletv, boxee, etc)) av ditt val och så kör du lagringen där du tycker den passar bäst. Om du inte är dumsnål när du köper NASen så klarar den att skicka till två 1080p-filmer utan problem. Annars fyller du upp "stordatorn" med hårddiskar och har den igång forevers

Lycka till!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

har själv en apple tv gen2 som är jailbreakad och kör xbmc via nas disk. fungerar klockrent för min del.
men för dig skulle jag ej rekomendera detta eftersom du verkar vilja ha 1080 upplösning.
atv stöder bara 720p.
det verkar ju som en ny apple tv är på gång inom snar framtid med stöd för 1080.
men när den dyker upp vet väl ingen helt och hållet än

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

Toppen !!! Nu börjar det likna nått som svar
Mycket tacksam...

Acroo:
Är sugen på din setup, om du inte skriver det i tråden, så PMa mig. Hade varit kul att veta för o nackdelar med dina olika försök.

Ni har förstått helt rätt med att jag gärna vill kunna köra 1080p! Helt riktigt.
Har fortfarande ett litet problem som jag behöver lösa...
Har idag boxer, digitalt marksänt nät. Hur skall jag kunna få ut det i varje TV, men genom t.ex. NASen om jag vill spela in nått? Eller om jag´skall koppla den till datorn på nått sätt.
Kommer kanske byta till satellit, men det spelar minder roll. Kommer på nått sätt ha en extren ingång källa för framförallt bild, men även ljud. Som jag då vill kunna spela upp i varje tv apparat oberoende av varandra och även kunna spela in programm som sagt...

Såå, hur löser vi detta då? Jag har lite svårt att se en trevlig lösning på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av cool_lilja:

Toppen !!! Nu börjar det likna nått som svar
Mycket tacksam...

Acroo:
Är sugen på din setup, om du inte skriver det i tråden, så PMa mig. Hade varit kul att veta för o nackdelar med dina olika försök.

Ni har förstått helt rätt med att jag gärna vill kunna köra 1080p! Helt riktigt.
Har fortfarande ett litet problem som jag behöver lösa...
Har idag boxer, digitalt marksänt nät. Hur skall jag kunna få ut det i varje TV, men genom t.ex. NASen om jag vill spela in nått? Eller om jag´skall koppla den till datorn på nått sätt.
Kommer kanske byta till satellit, men det spelar minder roll. Kommer på nått sätt ha en extren ingång källa för framförallt bild, men även ljud. Som jag då vill kunna spela upp i varje tv apparat oberoende av varandra och även kunna spela in programm som sagt...

Såå, hur löser vi detta då? Jag har lite svårt att se en trevlig lösning på det

Om du ska röra in marksänd tv/satelit så är det två htpc med typ Windows media center och ett tv-kort (olika kort beroende på signal) i den ena. Den med tv-kortet spelar in och har möjlighet att kolla live-tv. Den andra kan bara se inspelade program och då måste den som lagrar inspelningar vara igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cool_lilja:

Toppen !!! Nu börjar det likna nått som svar
Mycket tacksam...

Acroo:
Är sugen på din setup, om du inte skriver det i tråden, så PMa mig. Hade varit kul att veta för o nackdelar med dina olika försök.

Ja alltså min setup är inte så komplicerad
Kök: TV + vanlig koax med comhems grundpaket
TV rum: TV, PS3, dator, digitalbox, marantz AV förstärkare
Sovrum: TV, digitalvideo, ps3
Övrigt: NAS

Köket är ganska osexigt och används bara för nyheterna.

TV rum har digitaltv från Telia i deras inspelningsbara box. PS3 kopplad till NAS (här hamnar alla filmer) och Dator (splitscreen med TV vid behov eller PS3 Media server vid behov).
AV förstärkaren ha tv HDMI utgångar varav den ena går till sovrummet. Från sovrummet går också en fjärrkontrollförlängare till tv rummet så jag kan styra förstärkare och digital tv utan att gå. Har även högtalare i sovrummet som är kopplade till tv rummet.

Min NAS (Netgear Readynas) funkar med båda mina PS3or samtidigt.

Nu funkar det mesta ganska bra, förutom att jag bara har en digital box så det blir bara ett program i taget (har inte fiber utan bara adsl) och det suger ibland.

Från början var min inställning att jag skulle ha en enkel lösning som gjorde att jag kunde sköta allt från ett ställe. Men jag har helt enkelt inte kommit på hur det ska gå till. Det finns till exempel inte av förstärkare (under 50kkr) med två AD omvandlare så att man parallellt kan jobba med två digitala kanaler. Det går att bygga en dator för att sköta det men även där är det svårt att få två olika bilder ut på två HDMI utgångar samtidigt som man har en skärm inkopplad. Det är helt enkelt inte byggt för att klara det. Inte ens proffs anläggning försöker bygga ihop allt i ett utan använder sig av enskilda maskiner som klarar av en uppgift.
Därav har min lösning kommit till, det enda jag önskar mig riktigt mycket är att kunna styra allt från en fjärrkontroll och det närmar sig. Just nu är det bara PS3 som jag inte kan styra från min logitech fjärr ...

Skrivet av cool_lilja:

Ni har förstått helt rätt med att jag gärna vill kunna köra 1080p! Helt riktigt.
Har fortfarande ett litet problem som jag behöver lösa...
Har idag boxer, digitalt marksänt nät. Hur skall jag kunna få ut det i varje TV, men genom t.ex. NASen om jag vill spela in nått? Eller om jag´skall koppla den till datorn på nått sätt.
Kommer kanske byta till satellit, men det spelar minder roll. Kommer på nått sätt ha en extren ingång källa för framförallt bild, men även ljud. Som jag då vill kunna spela upp i varje tv apparat oberoende av varandra och även kunna spela in programm som sagt...

Såå, hur löser vi detta då? Jag har lite svårt att se en trevlig lösning på det

Mitt tipps, en pryl som löser en uppgift så bra som din budget tillåter.

(HTPC är i mina ögon ett jävla otyg som är helt onödigt, onödigt dyrt för något som inte tillför särskilt mycket)
/A