Permalänk

Hjälp med val av vattenkylning.

Hej vet inte om denna tråden har kommit i rätt forumdel?
Jag sitter iallafall i tankarna om att vattenkyla datorn i sign, men vet inte riktigt ``hur´´ tex: hur många/stora radiatorer behöver jag för att kyla hela systemet, 1 eller 2 loopar och vilka block osv, vore väldigt trevligt att höra några tips och ideer från er som kanske redan sitter med vatten eller har gjort det

Mvh Stefan

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Har en 360 (EK). Räcker väl till min rig. Men det om det ska vara värt pengarna man lägger ut så behöver man nog minst 5x120. Är inte jättenöjd med temperaturerna. GPU's 60c o CPU 65c i load. Ska införskaffa mer rads.

Mitt tips, skaffa något tjockar än EK 360 + minst 120 till. Om du ska kyla dina GPU's om man inte missförstod dig.

EDIT, såg att du hade hela 3... GPU's. Då behöver du nog 2x 360 imo.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

h80 eller h100 är ju nice. Men h100 kanske tar lite onödigt mycket plats med tanken på den graden det handlar om.

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Proffsmoddare

Vet inte riktigt hur mycket rads det får plats i ditt chassi. Men om du ska kyla cpu, dina 3 gpus + ev. moderkakan skulle jag velat haft en radiatoryta på minst 5x120mm, helst 6x120mm, med 55-60mm tjocka rads. Vattenblock är upp till tycke och smak, vissa gillar utseendet av koppar, andra (jag tex;)) gillar nickel. Det ska mycket till innan jag köper något från EK igen dock, med tanke på deras usla nickelplätering. Jag är väldigt nöjd med mina gpu block från aquacomputer.

Permalänk

Roligt att se så många svar på kort tid
Kanske var lite lullig där vad gäller hur mycket jag skall kyla, tanken är gpuerna cpu och mobo mao hela datorn... Tanken som jag har är att det kanske är lika bra att köra två loopar? En till gpuer och en till cpu/mobo? Som radiator om jag inte minns helt fel så får jag in en360 rad i taket eventuellt en 420 den hade jag tänkt till gpuer och sen en 240 till cpu/mobo, låter det rimligt eller är jag helt ute och cycklar nu?
Mvh

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av stefanden:

Roligt att se så många svar på kort tid
Kanske var lite lullig där vad gäller hur mycket jag skall kyla, tanken är gpuerna cpu och mobo mao hela datorn... Tanken som jag har är att det kanske är lika bra att köra två loopar? En till gpuer och en till cpu/mobo? Som radiator om jag inte minns helt fel så får jag in en360 rad i taket eventuellt en 420 den hade jag tänkt till gpuer och sen en 240 till cpu/mobo, låter det rimligt eller är jag helt ute och cycklar nu?
Mvh

Det låter rimligt. Jag hade dock satt cpun på en egen loop och resten i den andra, om du ska köra 2 loopar.

Permalänk

Okej men om vi nu rett tu saken om två loopar osv, vilka pumpar,radiatorer,slangar borde vara att rekommendera till detta system? får väll plats med en hyffsat tjock radiator i taket dock ej PnP. sen angående pumparna skall man ha reservoaren på pumpen eller i tex en 5,25 plats? funnit någon 5,25 som är delad till två kammare borde väll funka?

Mvh

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av stefanden:

Okej men om vi nu rett tu saken om två loopar osv, vilka pumpar,radiatorer,slangar borde vara att rekommendera till detta system? får väll plats med en hyffsat tjock radiator i taket dock ej PnP. sen angående pumparna skall man ha reservoaren på pumpen eller i tex en 5,25 plats? funnit någon 5,25 som är delad till två kammare borde väll funka?

Mvh

Jag gillar Laings pumpar. Kör på någon av deras ddc pumpar om du har dåligt med plats, eller D5 om du har gott om plats och vill ha en lite tystare pump.
Ang. res så är det viktigaste att du har res direkt före pumpen, helst högre upp oxå då vattnet "faller" naturligt ner i pumpen. Har aldrig använt ett bayres själv men det är ju såklart ett alternativ. Det finns bayres för både ddc och d5 pumpar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MisterX:

med 55-60mm tjocka rads.

tunnare radiatorer är bättre
lättare för fläktarna att få bort varmluften
sen behöver man inte sånt jäkla högt varv på fläktarna.

tänk på det
vattenkylning handlar inte om att forsla runt vatten och tro att man ska kyla nåt i längden.
det handlar om att få bort värmen från vattnet så att vattnet håller sig kallt.
det är då man kyler komponenterna
en stark pump är nog så viktig,då flödet ökar och vattnet passerar snabbare genom radiatorn
kör även på så grova slangar som möjligt.
då minskar motståndet för pumpen

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av pg_ice:

tunnare radiatorer är bättre
lättare för fläktarna att få bort varmluften
sen behöver man inte sånt jäkla högt varv på fläktarna.

tänk på det
vattenkylning handlar inte om att forsla runt vatten och tro att man ska kyla nåt i längden.
det handlar om att få bort värmen från vattnet så att vattnet håller sig kallt.
det är då man kyler komponenterna
en stark pump är nog så viktig,då flödet ökar och vattnet passerar snabbare genom radiatorn
kör även på så grova slangar som möjligt.
då minskar motståndet för pumpen

Fel, det finns tjocka rads både för låg- och högvarviga fläktar. Det är fpi (fins per inch) som avgör hur bra luftflöde det blir genom radden.

Permalänk

fann den här reservoaren -> http://indomo.se/10139-XSPC-Laing-DDC-reservoir-Dual-Bay-5-25... den borde väll funka ypperligt till mitt ändamål? då får jag ju in 2st ddc pumpar och reservoar till båda looparna på endast 2st 5,25 platser. Men då blir ju nästa fråga vilka radiatorer jag skall välja till detta och vilken grovlek på slang skall man ha?

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).