AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

bra test, resultatet känns tillförlitligt. tycker det är lite tråkigt med resultatet, men tycker inte att det kom som en blixt från klar himmel... vad fan sysslar amd med egentligen?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

En graf som visar prestanda per krona hade inte varit helt fel ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Riktigt uselt AMD. Hade hoppats slippa köpa en intel när jag känner att 955an gjort sitt.
Gör om, gör rätt..

Samma sits här, tror jag kommer slå till på en i7 2600k i dagarna och när man ändå är igång ett 580-kort bara för att...

Synd, hade hoppats på en bulldozer som åtminstone presterade som i7 2600k. Verkligen synd, det kommer bli en kolossal shitstorm nu också

Permalänk
Medlem

Hur kan en äldre processorgeneration ens vara jämförbar på samma skala som en helt ny? Explosiv datorutveckling? Moore's lag my ass.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Undrar bara hur Amd kunde gå från att släppa a64 som totalt ägde upp intel, till där de är idag! Hade de bara tur med athlon och a64?

Som fanboy måste jag hugga till med konspirationstankar a la Djävulska Intel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är ju klart att de behövde det men långsiktigt sett var det ju inte så bra... Tyvärr hade Amd inte råd att vara långsiktiga i det läget!

Undrar bara hur Amd kunde gå från att släppa a64 som totalt ägde upp intel, till där de är idag! Hade de bara tur med athlon och a64?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel spenderar ungefär tre gånger mer på r&d än vad AMD gör, det är ganska uppenbart varför AMD har svårt att hänga med i utvecklingstempot.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Har ni senaste bios?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Vad är detta? nej blir för mig som för många andra INTEL nu ist

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det är ju klart att de behövde det men långsiktigt sett var det ju inte så bra... Tyvärr hade Amd inte råd att vara långsiktiga i det läget!

Undrar bara hur Amd kunde gå från att släppa a64 som totalt ägde upp intel, till där de är idag! Hade de bara tur med athlon och a64?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD missbedömde helt vad konsumenter och marknaden ville ha. Den vill ha billiga, effektiva och små CPU för den bärbara marknaden. 2006 kom Intel med Core2Duo till desktop och en komplett sortiment till bärbara. AMD fortsätte att sattsa HELT på desktop produkter trots att alla indikationer, markanden, vissa att utvecklingen går i motsatta riktning. Att den bärbara markanden kommer att dominera hela PC marknaden. Vilken den gör nu.

AMD missade helt en ny och hungrig marknad som skulle vara dominerande och mycket lönsam. Därför är AMD i den position som dem är i nu.

Det är min bedömning allafall.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tror säkert flera kunde levt med att prestandan va i klass med i5 2500k, men den där strömförbrukningen FY FAN!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Grym recension - jag behåller Intel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan ju alltid hoppas

Smart kommentar. Du inser att Intels priser kommer skjuta i höjden om det skulle bli så.

Permalänk

Hur kunde det bli såhär?? vad fan! är det 1a april??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Gott att äntligen se en 775 setup i denna test.
Att det sedan skiljer mindre i speltesterna än många trott släcker iaf mitt uppgraderingsbehov ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Enligt den artikeln jag länkade innan har AMD också lagt mycket pengar på att smutskasta de som talar illa om dem, istället för att lägga pengarna på bulldozer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Katastrof prestanda/watt. Allmänt kass i det mesta förutom tunga multithreadade laster. Fast ändå knappt bättre än Phenom 6-core. Precis som man hade kunnat räkna ut innan. Eller ja, jag trodde den faktiskt skulle slå gamla Phenom på fingrarna iaf men men.
AMD, nya VIA inom 6år på x86 marknaden?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Haha vilken flopp!

Uppgraderade för en vecka sedan från min gamle trotjänare E8500 till en Phenom II X4 965 BE som jag kör i 3.8 GHz. Det var mycket intressant att se att det för i stort sett alla testade processorer var grafikkortet som satte begränsningen i spel.

För min del innebär det ju att jag blir ännu mer nöjd med att jag lade lite mindre på processorn, och istället har mer över till grafikkort.
Jag känner väl samtidigt att min avsikt att vara "framtidssäker" med att köpa ett AM3+ moderkort kanske var lite bortkastad...

Riktigt trist resultat iallafall. Jag hade väl förväntat mig att AMD hade varit långsammare, men mer prisvärd och överklockningsvänlig, men inte i denna utsträckning. Och snart kommer Intel med nya grejor... tillbaka till ritbordet AMD!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Avstängd

Så synd, vi behöver verkligen nån som kan konkurrera med Intel i annat än budget klassen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Detta var ju surt..
Just när man håller på med ett bygge som är byggt runt BD..

Lär väl ändå bli att köpa 8150.
Dels för att jag vet att AMD kan bättre, att jag inte orkar leta efter ett intel moderkort som passar mitt bygge samt att jag skulle må lite dåligt om jag köpte intel istället.
Vet inte varför men bara av att jag sitter och tänker på det så känner jag mig dålig i kroppen när jag funderar på att köpa intel, haha

Kom igen AMD! Bättre lycka nästa gång!

Permalänk

Jävla skit, jag hade hoppats på att amd skulle få fram en storsäljare. jag vill ha konkurrenter med kollosala ekonomier båda två",

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad i... skickar tillbaka mitt asus crosshair då...

Jasså vilken planka skall du då ha för din FX-8150

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Synd att de failade så hårt, hade hoppats på bättre IPC än Phenom II i alla fall. Men blygsam prestanda trots hög klockfrekvens och dessutom hög effektförbrukning bådar inte gott för försäljningen. Man får hoppas att detta var provrundan och att de förbättrar sig till nästa släpp, som det var med Phenom vs Phenom II, annars ligger AMD risigt till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Här har man gått och planerat en tung Bulldozer-rigg i flera veckor. Vad ska jag nu göra? Jag var så himla sugen på en rigg med lite "underdog-stämpel" efter att ha suttit med min sura mainstream-intel i ett par år. Det måste väl finnas något positivt med detta? Kan man få sjukt mycket CPU för stålarna med en 1100T om de chocksänker dessa nu till exempel? Att köpa Intel känns lite som att köpa Volvo.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Detta var ju surt..
Just när man håller på med ett bygge som är byggt runt BD..

Lär väl ändå bli att köpa 8150.
Dels för att jag vet att AMD kan bättre, att jag inte orkar leta efter ett intel moderkort som passar mitt bygge samt att jag skulle må lite dåligt om jag köpte intel istället.
Vet inte varför men bara av att jag sitter och tänker på det så känner jag mig dålig i kroppen när jag funderar på att köpa intel, haha

Kom igen AMD! Bättre lycka nästa gång!

"Vet att AMD är bättre"? på att bygga fina kartonger till processorn?

Det är väl första gången man bygger en processor som nästan är sämre än föregångaren.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag känner mig inte ens sugen på att uppgradera längre, min åldrande burk till trots. Har alltid köpt AMD, förutom en kort laptop-stint med intel... Men nu känns det inte kul alls!
Vill egentligen inte köpa intel, då de svinade sig så otroligt mycket under p4-tiden, men vill jag ha prestanda får det nog bli intel ändå, om och när det nu blir...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Dom överlever nog intel har också gjort dyra misstag Om nån kommer ihåg striden om det skulle vara 64 bit eller 2x32 bit i cpu
Jag är ganska nöjd med min phenom II x6 den rockar gott

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Katastrof resultat! Behåller min Phenom II tills vidare.

Det ända som den lever upp till sitt namn är ju det faktum att det drar lika mycket kräm som en riktig bulldozer...

Edit: Grafik kan AMD... Men processorkraft? Det ser trögt ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Pff trist for konkurrens, nu sitter i alla fall Intel med champagne och firar sin dominans. Fortfarande nöjd med min 2500k så jag slippper ju köpa nytt på 3 år typ

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

"Vet att AMD är bättre"? på att bygga fina kartonger till processorn?

Det är väl första gången man bygger en processor som nästan är sämre än föregångaren.

Vet att AMD KAN bättre står det la ändå? läs om läs rätt.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det bara är något strul i tillverkningen och att det rättas till snart!

Annars blir jag lite ledsen i ögat, men blir ändå att köpa en 8150 så att AMD får några kronor och förhoppningsvis kan leva vidare.