Permalänk
Medlem

Värsta olyckan i mitt liv.

Natten mellan fredag och lördag (efter finland-sverigematchen) blev jag vid 2tiden påkörd av ett fordon. när jag börjar få mitt riktiga medvetande tillbaka på sjukhuset på eftermiddagen på lördagen så fattar jag ingenting. Spyr och har ont i huvudet. De hade tydligen frågat om de skulle ringa några nära och kära men jag hade tackat nej. Skador som jag i nuläget vet att jag fått är:

1. Fått sy minst 19stygn uppe på skallen framåt pannan.(några stygn går ner på pannan) (var tydligen 27 stygn)
2. Ont i nacken samt att jag fick en rejäl hjärnskakning.
3. Stel i ryggen samt diverse skrapsår på axlar och armbågar.
4. Mycket ont i vaderna då det verkar vara där som första smällen togs.
Allt detta medför ju d¨att jag går som en 95åring och det mesta jag ska göra är ohyggligt svårt. Jag kan ju såklart inte jobba och vet inte när jag lamn köra igång som snickare igen.

H*n som körde på mig hade ett sedan tidigare indraget körkort. Jag vet inte riktigt varför jag befann mig på pltasen.(någon av de när liggande gatorna var något liknande min hemadress i namnet kanske hade då en taxi dumpat av mig där och roffat pengar. Jag vet inte hur fulla jag varit då läkarna på sjukhuset sa ayy jag säkert har tappat minnet ordentligt i samband med olyckan. Polare som lämnade mig 1.3 timma tidigare då vi skulle dra hem tyckte inte att jag verkade vara full och han ser alltid det väldigt fort.

Hur går jag nu vidare med detta? Jag har för närvarande 2 livsföräkringsbolag samt bör jag gå vidare med den person som körde på mig(antar att polisen kommer att göra detta ändå men är det en fördel för mig att vara med?). Jag är fortfarande dåsig i skallen och sover fortfarande halva dagarna och vet inte vad jag ska göra med livet. Sjukhuset var så jävla jobbigt så jag var tvungen att åka därifrån.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Du bör ju vara berättigad till något skadestånd iaf.

Mkt tråkigt att läsa och hoppas du blir bättre fort =/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

All din ersättning går på din motparts försäkring. Endast om det inte går att fastställa vem som var vållande så behöver du utnyttja egna försäkringar. Du kan få ersättning för förlorad arbetsinkomst, sveda och värk, invaliditet samt lyte och men. Ersättningen kan variera enormt och tyvärr handlar det inte om några större belopp såvida du inte blir arbetsoförmögen eller liknande.

Jag blev själv påkörd och bröt nyckelbenet för typ 20 år sen. Blev sjukskriven i fem månader först heltid sen deltid. Jag fick totalt ungefär 50.000 i ersättning, varav säkert 30 var för förlorad arbetsinkomst. De första två veckorna var rätt bedrövliga. Jag kunde inte gå upp ur sängen själv och inte göra mycket fysiskt arbete.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Fyfan Jonazz, skönt att du klara dig! Trafikolyckor är något av det värsta som finns... Hoppas du mår bättre fort!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Urgh... Hoppas att du blir bättre...

Är det tal om någon rättegång mot snubben som körde på dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt tråkigt att läsa, hoppas du återhämtar dig fullt!

Permalänk

Som sagt tråkigt och krya på dig.

Av en ren nyfikenhets skull så är jag nyfiken på händelseförloppet, var det enbart hans fel? Rättsligt så blir det väl det då han saknade körkort, men ibland så kan även fotgängare göra fel.

Sedan angående försäkringar så används den andra vad jag har förstått, vilket folk ovanför säger. Men betyder detta ur detta sammanhang att om den andra personen har dålig försäkring så får man mindre? (det låter ju knepigt)
Men det är ju en rättslig process i det hela, som avgör beloppet. Men samtidigt måste någon täcka upp kostnaderna för det som beslutas och hans försäkringsbolag vill säkerligen inte betala så mycket då han saknade körkort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Så jävla typiskt att personer som inte ska köra bil bevisar sig olämpliga i trafiken. Han försökte väl inte smita? Var han full? Jag rekommenderar att vara med vid rättegång som vittne, även om du inte minns ett skvatt. Du får en viss klarhet i händelseförloppet och din närvaro skapar sympati hos nämndemännen vilket är till din fördel / hans nackdel.

Hoppas på snabb återhämtning för dig jonazz.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket att säga angående försäkringarna, men jag hoppas du blir bättre snabbt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt tråkigt och krya på dig.

Av en ren nyfikenhets skull så är jag nyfiken på händelseförloppet, var det enbart hans fel? Rättsligt så blir det väl det då han saknade körkort, men ibland så kan även fotgängare göra fel.

Sedan angående försäkringar så används den andra vad jag har förstått, vilket folk ovanför säger. Men betyder detta ur detta sammanhang att om den andra personen har dålig försäkring så får man mindre? (det låter ju knepigt)
Men det är ju en rättslig process i det hela, som avgör beloppet. Men samtidigt måste någon täcka upp kostnaderna för det som beslutas och hans försäkringsbolag vill säkerligen inte betala så mycket då han saknade körkort.

Ja rent rättsligt så minns jag ingenting. Antar att det beror på den kraftiga smällen mot huvudet. Under de dagar som jag låg på sjukhuset så fick jag inte ens veta att han saknade körkort så jag vet inte något om vad som gäller. Tydligen så stannade han ju på platsen så det var ju gott det. Ska ringa runt lite till polisen idag ifall jag får lite support hemma. Svårt att tänka och göra saker samtidigt i nuläget då jag fortfarande blir snurrig i huvudet av att vända mig om i sängen...

"Trafikbrott i Göteborg (Västra Götaland)
Trafikbrott, Sjupundsgatan
Sjupundsgatan, lördag 8/10 -11 (02:09)

02.09 Göteborg, trafikolycka personskada och trafikbrott. På Sjupundsgatan blir en fotgängare påkörd av en personbil. Fotgängaren, en man i 25-års åldern, avförs till Sahlgrenska med okända personskador. Bilföraren har ett återkallat körkort. En rapport skrivs.l

Publicerat av Polisens Händelserapport 2011-10-08 13:49"

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Så jävla typiskt att personer som inte ska köra bil bevisar sig olämpliga i trafiken. Han försökte väl inte smita? Var han full? Jag rekommenderar att vara med vid rättegång som vittne, även om du inte minns ett skvatt. Du får en viss klarhet i händelseförloppet och din närvaro skapar sympati hos nämndemännen vilket är till din fördel / hans nackdel.

Hoppas på snabb återhämtning för dig jonazz.

Hur fan vet du att föraren av bilen inte är lämplig att köra bil?
Det är klart att det är lättare att känna sympati för TS eftersom det är honom vi pratar med. Men att anta att föraren inte är lämplig att köra bil för att han har indraget körkort är rent idiotiskt. Så du menar att ALLA bilförare som inte har saktat ner från 90 till 50 direkt man passerar 50skylten och kanske ligger i 70 där och det dröjer ytterligare 5 sekunder innan man nått 50 är olämpliga bilförare? För det är det enda som krävs för att få kortet indraget.

Så länge vi inte vet hur det gick till så vet vi inte ens om föraren över huvud taget har någon skuld i detta, han kanske körde i 50 på en 50väg och rätt vad det är så trillar stupfulle Jonazzz ut på vägen och föraren hinner inte reagera.

Jag lider med dig Jonazzz och hoppas att du återhämtar dig, men att ta förarens skuld i olyckan för givet är idiotiskt.

[edit]
Att föraren stannar kvar vid olycksplatsen tyder på att det inte är något idiot som kört heller, han mår säkert för jävla dåligt just nu och kanske utan att det är hans fel...

Permalänk
Medlem

Trafikförsäkring (vilket ska täcka skada på dig av hans bil) är obligatorisk. Har han/hon ingen så betalas detta av trafikförsäkringsföreningen. Om han befinns skyldig till brott kan du få skadestånd. Det är egentligen ett anspråk från dig mot honom/henne men åklagaren kommer att hjälpa dig att yrka detta vid den i så fall kommande rättegången. Detta ska åklagaren göra självmant men visst kan det hjälpa att vara lite aktiv själv.

Som angivits ovan i inte så diplomatiska ordalag så är det inte självklart att föraren har gjort något straffbart när han körde på dig, även om körkortet var indraget. Detta påverkar inte försäkringen men i så fall kan du inte få skadestånd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur fan vet du att föraren av bilen inte är lämplig att köra bil?
Det är klart att det är lättare att känna sympati för TS eftersom det är honom vi pratar med. Men att anta att föraren inte är lämplig att köra bil för att han har indraget körkort är rent idiotiskt. Så du menar att ALLA bilförare som inte har saktat ner från 90 till 50 direkt man passerar 50skylten och kanske ligger i 70 där och det dröjer ytterligare 5 sekunder innan man nått 50 är olämpliga bilförare? För det är det enda som krävs för att få kortet indraget.

Så länge vi inte vet hur det gick till så vet vi inte ens om föraren över huvud taget har någon skuld i detta, han kanske körde i 50 på en 50väg och rätt vad det är så trillar stupfulle Jonazzz ut på vägen och föraren hinner inte reagera.

Jag lider med dig Jonazzz och hoppas att du återhämtar dig, men att ta förarens skuld i olyckan för givet är idiotiskt.

[edit]
Att föraren stannar kvar vid olycksplatsen tyder på att det inte är något idiot som kört heller, han mår säkert för jävla dåligt just nu och kanske utan att det är hans fel...

Håller med. Då mitt huvud blev så illa tilltygat så kommer jag ju inte ihåg någonting om det inträffade. Det jag främst ville ha reda på med den här tråden som hjälp är hur jag ska gå vidare. Tackar ödmjukast för alla som tycker synd om mig. Blev enligt alla journaler påkörd i 60km/h. Jag väntar fortfarande på lämplig polisrapport där förarens syn på olyckan kommer fram. Han har ju i vilket fall som helst kört på mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

Hur fan vet du att föraren av bilen inte är lämplig att köra bil?
Det är klart att det är lättare att känna sympati för TS eftersom det är honom vi pratar med. Men att anta att föraren inte är lämplig att köra bil för att han har indraget körkort är rent idiotiskt. Så du menar att ALLA bilförare som inte har saktat ner från 90 till 50 direkt man passerar 50skylten och kanske ligger i 70 där och det dröjer ytterligare 5 sekunder innan man nått 50 är olämpliga bilförare? För det är det enda som krävs för att få kortet indraget.

Så länge vi inte vet hur det gick till så vet vi inte ens om föraren över huvud taget har någon skuld i detta, han kanske körde i 50 på en 50väg och rätt vad det är så trillar stupfulle Jonazzz ut på vägen och föraren hinner inte reagera.

Jag lider med dig Jonazzz och hoppas att du återhämtar dig, men att ta förarens skuld i olyckan för givet är idiotiskt.

[edit]
Att föraren stannar kvar vid olycksplatsen tyder på att det inte är något idiot som kört heller, han mår säkert för jävla dåligt just nu och kanske utan att det är hans fel...

Indraget körkort tyder på en olämplig förare. Ute i trafiken med indraget körkort ger bara ännu starkare antydelse till olämplig förare.

Men visst du har en poäng att jonazz kan vara skyldig till olyckan. Ser inte behov av svordomar eller att kalla andra för idiot(lite ironiskt?) dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur fan vet du att föraren av bilen inte är lämplig att köra bil?
Det är klart att det är lättare att känna sympati för TS eftersom det är honom vi pratar med. Men att anta att föraren inte är lämplig att köra bil för att han har indraget körkort är rent idiotiskt. Så du menar att ALLA bilförare som inte har saktat ner från 90 till 50 direkt man passerar 50skylten och kanske ligger i 70 där och det dröjer ytterligare 5 sekunder innan man nått 50 är olämpliga bilförare? För det är det enda som krävs för att få kortet indraget.

Så länge vi inte vet hur det gick till så vet vi inte ens om föraren över huvud taget har någon skuld i detta, han kanske körde i 50 på en 50väg och rätt vad det är så trillar stupfulle Jonazzz ut på vägen och föraren hinner inte reagera.

Jag lider med dig Jonazzz och hoppas att du återhämtar dig, men att ta förarens skuld i olyckan för givet är idiotiskt.

[edit]
Att föraren stannar kvar vid olycksplatsen tyder på att det inte är något idiot som kört heller, han mår säkert för jävla dåligt just nu och kanske utan att det är hans fel...

Whoa whoa whooaaaaa!!!
Du har rätt. Jag läste för snabbt och tolkade det som att han hade indraget körkort.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Blev enligt alla journaler påkörd i 60km/h.

Hur vet de att du blev påkörd i just 60km/h? Stod det en polispatrull precis där då och mätte hastighet?
Känns lite som om det bara är föraren som kan ha framfört den informationen. Annars blir det ju lite hollywood av det: ''hmm, med tanke på blåmärkenas storlek förhållande till tiden så måste han ha blivit påkörd i 60km/h :)''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Hur vet de att du blev påkörd i just 60km/h? Stod det en polispatrull precis där då och mätte hastighet?
Känns lite som om det bara är föraren som kan ha framfört den informationen. Annars blir det ju lite hollywood av det: ''hmm, med tanke på blåmärkenas storlek förhållande till tiden så måste han ha blivit påkörd i 60km/h :)''.

Njae... en kamera till en bankautomat filmade en ruta där de kunde tyda hastighetsmätaren i reflektionen mha digital bildförbättring. CSI har lärt mig att interpolering kan ge hur bra detaljrikedom som helst med några få knapptryck.

I reflektionen kunde de även se jonazz ansiktsuttryck när bilen kom körandes i 60km/h, detta kommer de att visa i slow motion vid eventuell rättegång.

OnT: Tråkig händelse, 60km/h är en väldigt farlig hastighet att bli påkörd i. Beroende på hur du blev påkörd så har du nog bra tur att du faktiskt överlevde. Skulle vara hemskt trevligt med fler detaljer. Krya på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Whoa whoa whooaaaaa!!!
Du har rätt. Jag läste för snabbt och tolkade det som att han hade indraget körkort.

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Indraget körkort tyder på en olämplig förare. Ute i trafiken med indraget körkort ger bara ännu starkare antydelse till olämplig förare.

Men visst du har en poäng att jonazz kan vara skyldig till olyckan. Ser inte behov av svordomar eller att kalla andra för idiot(lite ironiskt?) dock.

Svordomar var måhända något överdrivet.

Men jag håller inte med dig över huvud taget, att man får körkortet indraget betyder inte på något vis att man är en olämplig bilförare. Har man otur med en nitisk civilpolis så kan han ta kortet av dig för att du sänkte din hastighet till 50km/h 30 meter för sent t.ex.

Jag vågar påstå att under ett år KÖR ALLA bilförare för fort minst en gång (99% gör det många fler gånger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

När han körde.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Svordomar var måhända något överdrivet.

Men jag håller inte med dig över huvud taget, att man får körkortet indraget betyder inte på något vis att man är en olämplig bilförare. Har man otur med en nitisk civilpolis så kan han ta kortet av dig för att du sänkte din hastighet till 50km/h 30 meter för sent t.ex.

Jag vågar påstå att under ett år KÖR ALLA bilförare för fort minst en gång (99% gör det många fler gånger)

Släpper man gasen strax innan 50 skylten så håller man antagligen <30km/h för snabbt, och om jag minns rätt får man körkortet indraget först vid 30km/h för fort, eller? Håller man en bit över 70 innan 50 skylten så håller dock ditt påstående.

EDIT: Ja, jag driver bara.
Visst kan man få indraget körkort för saker som tycks vara väldigt triviala. Vi vet dock inget om situationen och det är mer troligt att personen i fråga fått indraget körkort för något annat hemskt brott, typ inte stannat helt vid stopplikt eller kört förbi vitt streck vid rödljus.

Permalänk
Medlem

Jaja, det var väl inte riktigt tänkt at bli en fightingtråd om hurvida det är mitt eller förarens fel.(jag har ingen aning då jag inte kommer ihåg något av olyckan) Hurvida jag blev påkörd i 60 är väl vad föraren sa. Det kanske var 70.

Hur gör jag nu för att få ut mina försäkriungspengar för detta? börjar få värre och värre problem i vänsterknät samt ännu ondare i höger vad/ben. Har även fått vissaproblem med nacken samt att jag forftafarande får ordentlig yrsel om jag rör huvudet för snabbt. Ska söka mig till en vårdcentral på fredag tänkte jag för att se vilka av mina problem som de kan hjälpa mig att reda ut.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Hur fan vet du att föraren av bilen inte är lämplig att köra bil?
Det är klart att det är lättare att känna sympati för TS eftersom det är honom vi pratar med. Men att anta att föraren inte är lämplig att köra bil för att han har indraget körkort är rent idiotiskt. Så du menar att ALLA bilförare som inte har saktat ner från 90 till 50 direkt man passerar 50skylten och kanske ligger i 70 där och det dröjer ytterligare 5 sekunder innan man nått 50 är olämpliga bilförare? För det är det enda som krävs för att få kortet indraget.

Så länge vi inte vet hur det gick till så vet vi inte ens om föraren över huvud taget har någon skuld i detta, han kanske körde i 50 på en 50väg och rätt vad det är så trillar stupfulle Jonazzz ut på vägen och föraren hinner inte reagera.

Jag lider med dig Jonazzz och hoppas att du återhämtar dig, men att ta förarens skuld i olyckan för givet är idiotiskt.

[edit]
Att föraren stannar kvar vid olycksplatsen tyder på att det inte är något idiot som kört heller, han mår säkert för jävla dåligt just nu och kanske utan att det är hans fel...

Finns det någon som olämplig att köra bil helt objektivt neutralt sett? Detta inklusive personer som medvetet har kört in i folksamlingar och kommer göra om det vid första möjliga tillfälle.

Annars så är olämpligt mycket förknippad med moral, i alla fall när det handlar om personsäkerhet. Och personer som väljer att olagligt köra fordon bland folk, tyder på att de saknar respekt för sina medtrafikanter och detta gör dem enligt många som olämpliga förare. Visst det finns förmildrande omständigheter som långsamt gående fordon (som högst går i 30km/h) och att någon jämnt ska flytta på ett fordon som står i vägen eller så.
Köra bil, när det finns så många alternativ till detta, så ser jag det som direkt olämpligt. (med undantag vid olycka och på väg till sjukhus)
Men som sagt, vad som är olämpligt eller inte är helt en tyckarfråga.

*edit*
Angående att allt inte behöver vara förarens fel så har jag också påpekat detta innan. När föraren saknar körkort så blir han dock per automatik delskyldig.

*edit2*
Det handlar även att man ska vara i sådant skick så även om någon annan gör ett fel i trafiken, så ska en olycka kunna undvikas p.g.a. ens "vakenhet". Att köra utan körkort resulterar för de flesta att man är spänd och detta kan påverka deras reaktionsförmåga.
Mest tydligt är detta vid fyllekörning, där olyckor kunde undvikas om bara föraren hade varit mer vaken. Även om nu fotgängaren helt plötsligt hoppade ut på vägen från "ingenstans".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jaja, det var väl inte riktigt tänkt at bli en fightingtråd om hurvida det är mitt eller förarens fel.(jag har ingen aning då jag inte kommer ihåg något av olyckan) Hurvida jag blev påkörd i 60 är väl vad föraren sa. Det kanske var 70.

Hur gör jag nu för att få ut mina försäkriungspengar för detta? börjar få värre och värre problem i vänsterknät samt ännu ondare i höger vad/ben. Har även fått vissaproblem med nacken samt att jag forftafarande får ordentlig yrsel om jag rör huvudet för snabbt. Ska söka mig till en vårdcentral på fredag tänkte jag för att se vilka av mina problem som de kan hjälpa mig att reda ut.

Leta upp en advokat som sköter det åt dig. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara jobbigt att ta itu med den här typen av problem, sen är det skönt om någon annan sköter all pappersexercis (det blir en hel del). Givetvis behöver du inte stå för några kostnader för advokaten, det får försäkringsbolaget stå för (troligtvis motpartens).

Jag kan inte påstå att jag är någon expert mer än att själv gått igenom processen. Saker som du kan tänkas få ersättning för:
- Sveda och värk
- Förlorad inkomst
- Skadestånd
- ??

Det är väl främst på skadeståndet som de större summorna kommer in. Saker som styr summan är ålder, påverkan på framtida arbetsförmåga, invaliditetsgrad och så vidare. Jag själv har 4% på ryggen, min advokat sade att vid 20% var man i princip helt stelopererad och orörlig, det är inte 100% som gäller alltså. Jag _tror_ inte att din livsförsäkring gäller utan det är olycksfallsförsäkringen som gäller här. Jag själv fick ut på trafikförsäkringen (bilens), min privata olycksfalls och den jag hade via jobbet.

Egentligen finns det ingen anledning till att hetsa fram pengarna om det inte är bråttom, det här kommer ta tid, räkna med _minst_ 1 år innan du får se röken av några pengar, gällande skadeståndet då. Vidare kan det vara av intresse av att avvakta och se vilka bestående men som du faktiskt har (för det är dem du kommer få leva med), det kan ta lite tid innan du märker vilka långtgående effekter olyckan hade.

Permalänk
Medlem

Bara för att man fått körkortet indraget betyder inte att man skulle vara en sämre förare. Att just denna personen har fått kortet indraget betyder inte att han automatiskt blir skyldig till något såvida han inte erkänt att han kört. Däremot funkar det som så att om man i bil kör på en fotgängare så blir det automatikst ens fel. Fotgängare räknas som oskyddade trafikanter och räknas int esom skyldiga även om de själva skulle springa in i en bil.
Färakringsfrågan är heller inte beroende på huruvida killen som körde på dig blir skyldig till något brott eller inte, det har bara med försäkringsbolagets bedömning att göra. Han kan tillochmed bli dömd och försäkringsbolaget kan ÄNDå välja att inte betala ut nån ersättning.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Släpper man gasen strax innan 50 skylten så håller man antagligen <30km/h för snabbt, och om jag minns rätt får man körkortet indraget först vid 30km/h för fort, eller? Håller man en bit över 70 innan 50 skylten så håller dock ditt påstående.

Nope, gränsen ligger på 20km/h över hastighetsbegränsning (gäller ej på 30-vägar, då det är 10km/h över vill jag minnas).

Åtminstone enligt min bror... som är polis...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nope, gränsen ligger på 20km/h över hastighetsbegränsning (gäller ej på 30-vägar, då det är 10km/h över vill jag minnas).

Åtminstone enligt min bror... som är polis...

//Gorian

Det är 30km/h över hastighetsbegränsningarna inom 50, 70, 90 och 110 däremot är det 20 över på 30 område som är tillräckligt för återkallande av körkortet. Hände mig ganska nyligen nämligen så jag vet.

46 på 30 område och mitt kort är fortfarande kvar

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Svordomar var måhända något överdrivet.

Men jag håller inte med dig över huvud taget, att man får körkortet indraget betyder inte på något vis att man är en olämplig bilförare. Har man otur med en nitisk civilpolis så kan han ta kortet av dig för att du sänkte din hastighet till 50km/h 30 meter för sent t.ex.

Jag vågar påstå att under ett år KÖR ALLA bilförare för fort minst en gång (99% gör det många fler gånger)

Har man fått körkortet indraget så har man inte körkort tills dess att man antingen återfår det eller tar om det. Det handlar alltså om en förare som kört bil utan att ha körkort, och det är vad som gör h*n till en olämplig förare. Detta oavsett om man kör på någon eller inte. Det spelar ingen roll vem som var vållande till olyckan, personen i fråga ska inte sitta i förarsätet på en bil.

Krya på dig jonazz, och se till att du får komma på återbesök hos en läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Har man fått körkortet indraget så har man inte körkort tills dess att man antingen återfår det eller tar om det. Det handlar alltså om en förare som kört bil utan att ha körkort, och det är vad som gör h*n till en olämplig förare. Detta oavsett om man kör på någon eller inte. Det spelar ingen roll vem som var vållande till olyckan, personen i fråga ska inte sitta i förarsätet på en bil.

Krya på dig jonazz, och se till att du får komma på återbesök hos en läkare.

Så om man mister körkortet blir man direkt sämre på att köra bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Så om man mister körkortet blir man direkt sämre på att köra bil?

Det var inte det jag sa, jag sa att man är olämplig att köra bil så länge man inte har körkort. Inte att man är sämre på det. Du följer inte lagen och därför är du inte lämplig i trafiken. Det spelar ingen roll om man är Colin McRae vad gäller körförmåga. Att det ens är en diskussionsfråga är för mig förvånande!