Permalänk

Göra vadå vid datorn ?

Halloj, har slutat spela CSS sedan ett tag tillbaka, och har mest bara suttit o slösurfat framför datorn. Vilket jag tycker är lite onödigt,jag vet inte om jag ska ta och börja spela något igen. Självklart så ska jag köpa bf3 . Men får ju ser hur det rullar på denna rigg, farsan vill inte att jag ska köpa ny riktig än. Betan laggade rätt mycket för mig, vill köra på min native resolution, 1080p. Men jag tänkte kanske även börja koda lite android appar, men jag är så seg på att komma igång med sånt, börjar lite. Sen "glömmer" jag av det och gör inget mer. Vad brukar ni spela/göra vid datorn ? Ska man börja programmera något,är 14 år, och isåfall vad. Är det värt den tiden ?

Mvh marcus.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Du är 14 år ... vad som är värt tiden är att inte sitta vid datorn. Du kommer ha tid med det senare i livet.
Fixa med skolan, var ute och häng med polare. Hitta på rackartyg osv.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

Du är 14 år ... vad som är värt tiden är att inte sitta vid datorn. Du kommer ha tid med det senare i livet.
Fixa med skolan, var ute och häng med polare. Hitta på rackartyg osv.

Nej, det är rätt lugnt så. Gör mycket annat, menar när jag väl är vid datorn. Vad ska jag göra då ?:)

Tränar fotboll 5-6 dagar i veckan och sköter plugget perfekt Denna tråd kanske är dum , men vad kan man göra som är lite "meningsfullt" vid datorn om man säger så ?:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Gå in på reddit så löser sig det där ska du se

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Skrivet av Skuttokova:

Gå in på reddit så löser sig det där ska du se

hahaha

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Gör som jag och byt till cs 1.6

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

När du slösurfar kan du ju passa på att upptäcka alla spännande "chan's"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hmm 14år.
Ja men det är ju då du ska börja samla på dig kunskap hur du bäst får fart på en två taktare (dvs trimma moppe)
Vilket är minst tre vetenskaper att lära sig och NEJ köpe trim är inget att ha då du kan få samma fart med lite kunskap och en liten del av dom pengarna som köpe trim kostar.

Annars finns ju minecraft som är designat för att sluka 35765% mer tid än man har

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det finns mer att göra vid en datorn än enbart programmering och spel. Videoredigering, bildredigering och bygga enkla databaser för att nämna något. Kombinera skolan genom att exempelvis fördjupa dig i officepaketet (fast helst libre eller åtminstone open), lära dig några mallar för hur man skriver brev, hur man läser in något mer komplicerade uträkningar i ett kalkylprogram eller än bättre, hur man använder MATLAB eller modernare mjukvara.

* LaTeX
* MATLAB
* Office
* Photoshop
* Sony Vegas
* Cubase

Allt har man på något sätt nytta av och mycket av det är kul, utom MATLAB dårå..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Det finns mer att göra vid en datorn än enbart programmering och spel. Videoredigering, bildredigering och bygga enkla databaser för att nämna något. Kombinera skolan genom att exempelvis fördjupa dig i officepaketet (fast helst libre eller åtminstone open), lära dig några mallar för hur man skriver brev, hur man läser in något mer komplicerade uträkningar i ett kalkylprogram eller än bättre, hur man använder MATLAB eller modernare mjukvara.

* LaTeX
* MATLAB
* Office
* Photoshop
* Sony Vegas
* Cubase

Allt har man på något sätt nytta av och mycket av det är kul, utom MATLAB dårå..

Tack för tipsen, vill gärna ha nytta av något jag skulle börja fördjupa mig i. Ex programmering osv, det är ju något man kanske kommer jobba med...vem vet

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Du får ju inte ens spela BF3 om du bara är 14 :o..
Nej men om du inte ens vet vad du ska göra vid datorn, varför ens spendera tid vid den då?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Du får ju inte ens spela BF3 om du bara är 14 :o..
Nej men om du inte ens vet vad du ska göra vid datorn, varför ens spendera tid vid den då?

spelade carmageddon 2 när jag var 7 år sen började jag med Halflife och körde det ett tag och började modda det när jag var 13 det var 4 år sen

fick egentligen inte men jag undrade vad som var så farligt med det och spelade det farsan och brorsan satt i köket och åt medans jag spelade carmageddon tyckte det var skitkul då och förstöra bilarna på det (de var något helt nytt än och köra om dem och klara sig igenom banorna körde tidigare monstertruck madness och ignition)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

spelade carmageddon 2 när jag var 7 år sen började jag med Halflife och körde det ett tag och började modda det när jag var 13 det var 4 år sen

fick egentligen inte men jag undrade vad som var så farligt med det och spelade det farsan och brorsan satt i köket och åt medans jag spelade carmageddon tyckte det var skitkul då och förstöra bilarna på det (de var något helt nytt än och köra om dem och klara sig igenom banorna körde tidigare monstertruck madness och ignition)

Hehe jodå jag var ironisk i mitt inlägg. Självklart sprängde man bilar och människor åt höger och vänster som kid. Det hör ju till.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Du får ju inte ens spela BF3 om du bara är 14 :o..
Nej men om du inte ens vet vad du ska göra vid datorn, varför ens spendera tid vid den då?

Jo, alltså jag vet ju vad jag ska göra så sätt. Men tänkte ni kanske hade något tips på vad som skulle vara bra för framtiden om man börjar med det nu. Vad är bra att lära sig nu grundligt inför framtiden om man ska jobba med datorer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Börja med Fl studio! kan vara hur kul som helst!
annars börja spela lite warcraft 3 (dota) kanske?

Permalänk
Skrivet av Primary:

Börja med Fl studio! kan vara hur kul som helst!
annars börja spela lite warcraft 3 (dota) kanske?

Nje, tycket inte det verkar vara så kul, Tror jag mer är intresserad utav någon form av programmering eller så, istället för spel. Så kom gärna med nyttiga och lärorika tips på vad man skulle börja programmera. Tack ändå

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Dreamweaver, göra hemsidor?
After Effects göra sköna bilder och snygga effekter på filmer!
photoshop!
lär dig hacka kan vara kul att lära sig!

Permalänk

Nej nej nej! Inte Deamviewer! Hellre Notepad++ och lära sig "från början".
HTML och PHP är inte speciellt svårt.

Permalänk

Dreamweaver är inget alternativ direkt
Funderar på antingen android appar, eller php.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Strunta i datorn. angagera dig på något forum där de snackar om tex bilar eller något man kan ha nytta av. spel är faktiskt värdelöst att lägga ner tid på om man inte vill göra sig eller lära sig innom ämnet mer än att ha kul för stunden.

Jag sitter mycket och slösurfar och F5an ett par sidor innan man loopar

Börja Mappa för Doom 2 i Doom Builder 2 vet ja. Inte behöver du spela spelet eller tycka det är kul sådär men när man kommer på mer och mer roliga saker och kommer på själv efter en stund hur nöjd man är över sitt arbete och att man känner att detta är jag bra på. Det är roligt att fixa något själv än att bara nyttja andras

http://www.sweclockers.com/forum/76-shooters/883452-doom-proj...

Ta en titt själv på hur 'bra' jag blev på kort tid.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Open Transport Tycoon Deluxe!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Det finns mer att göra vid en datorn än enbart programmering och spel. Videoredigering, bildredigering och bygga enkla databaser för att nämna något. Kombinera skolan genom att exempelvis fördjupa dig i officepaketet (fast helst libre eller åtminstone open), lära dig några mallar för hur man skriver brev, hur man läser in något mer komplicerade uträkningar i ett kalkylprogram eller än bättre, hur man använder MATLAB eller modernare mjukvara.

* LaTeX
* MATLAB
* Office
* Photoshop
* Sony Vegas
* Cubase

Allt har man på något sätt nytta av och mycket av det är kul, utom MATLAB dårå..

*in before someone says numpy*

Matlab är väldigt nyttigt att kunna om man ska bli ingenjör. Jag arbetar mycket med matlab på Chalmers. Senast i veckan flyttade jag över ett räkneproblem som vi fått i Excel till Matlab för att det var så mycket smidigare. Från 15 x 8 celler till 200 rader matlabkod. Det är så mycket lättare att hålla koll på vad man gör.

LaTeX är också trevligt att kunna. Snygga rapporter är snygga...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Försök lära dig fotografi och DJing samtidigt, jag har fan aldrig tid att spela spel längre... <.<

Men om du vill lära dig programmering, varför inte pröva python? Det är rätt lättförståeligt, men inte "dåligt" för det, verkar vara väldigt kul att skriva i också.

Permalänk

göra vad vid datorn?
finns ju hur mycket som helst att göra, gäller bara att vara lite på "alerten" samt vara lite kreativ.
se till att ha ett antal intressanta spel installerade(jo, det finns en hel del, gäller bara att ta reda på vad), spela ett spel nån timme, stäng ner, surfa runt lite, kanske se på nån film/serie, när du är less på det så spelar du igen.
sen om du har andra intressen som du kan använda datorn till så är det ju bara att göra det.
programmering
musik program
foto
mm
finns en uppsjö utav små program(som du ej behöver vara expert på) att fippla på med.

tiden bara flyger iväg och man sitter klistrad.
men som sagt, det gäller att vara lite kreativ och veta vad som dator världen har att erbjuda.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Du är 14 år ... vad som är värt tiden är att inte sitta vid datorn. Du kommer ha tid med det senare i livet.
Fixa med skolan, var ute och häng med polare. Hitta på rackartyg osv.

Senare i livet, är det när man blir pensionär? För när man gått ut gymnasiet blir det att göra nåt skitjobb 10 timmar om dagen (6 timmar på helgerna) för att få det att gå ihop så man ens har råd med någon dator att sitta vid, alternativt råplugg på någon högskola som tar upp all fritid (följt av jobb 10 timmar om dagen men till lite, lite högre lön). Välkommen till vuxenlivet

Håller med om att slösurfande känns som ett enormt slöseri med tid, samtidigt som det tyvärr är beroendeframkallande och passiviserande. Tror det t.o.m. är bättre att faktiskt spela något spel. Då "gör" man ju åtminstone nånting och har något slags mål (att klara spelet). Annars är det något kreativt som gäller om man vill få tiden att bli mer meningsfull.. typ programmering, skapa musik, syssla med grafik eller 3D-rendering, utveckla hemsidor eller något liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sketchup, Autocad, Solid Works eller Level Design är sådant som är kul att kunna och är ganska enkel att komma igång med, det finns mycket bra guider etc. Började själv med Level design för bl.a. quake vilket sedan gjorde livet lättare att ge sig på olika 3D-konstruktionsprogram. Sketchup är ju gratis, de andra kostar mycket pengar. Men det finns testversioner och andra sätt att få tag på de programmen än att köpa dom som privatperson.

Att sedan rita upp idéer, lägenheter, detaljer och bara ha kul är ett ordentligt tidsfördriv. Det blir som ett digitalt mekano/lego

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Senare i livet, är det när man blir pensionär? För när man gått ut gymnasiet blir det att göra nåt skitjobb 10 timmar om dagen (6 timmar på helgerna) för att få det att gå ihop så man ens har råd med någon dator att sitta vid, alternativt råplugg på någon högskola som tar upp all fritid (följt av jobb 10 timmar om dagen men till lite, lite högre lön). Välkommen till vuxenlivet

Beror väll helt på vad du får för jobb?
Jag är borta från lägenheten 10 timmar om dagen(då är pendling till jobbet inräknat), ledig varje helg. Får pengar för att göra i stort sett allt. Så det är relativt.
Man får ju mer "tid" när man jobbar för att inte göra ett skit, för då har du troligen inga plikter som måste fixas hemma som har med jobbet att göra som man har med läxor och sånt (Nu tänker jag utan matlagning, städning och sånt.. alltså bortsett från det)
Men visst de är svårt att balansera all skit. När jag var 14 så var väll inte slösurf så stort utan de var CS och festa som gällde, kanske ser annorlunda ut idag (tycker mig dock se massa ungdomar ute på helger och kvällar som bara hänger och snackar skit)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

Beror väll helt på vad du får för jobb?
Jag är borta från lägenheten 10 timmar om dagen(då är pendling till jobbet inräknat), ledig varje helg. Får pengar för att göra i stort sett allt. Så det är relativt.
Man får ju mer "tid" när man jobbar för att inte göra ett skit, för då har du troligen inga plikter som måste fixas hemma som har med jobbet att göra som man har med läxor och sånt (Nu tänker jag utan matlagning, städning och sånt.. alltså bortsett från det)
Men visst de är svårt att balansera all skit. När jag var 14 så var väll inte slösurf så stort utan de var CS och festa som gällde, kanske ser annorlunda ut idag (tycker mig dock se massa ungdomar ute på helger och kvällar som bara hänger och snackar skit)

Jag är inte den festtypen,ligger väldigt lågt med sådant. Satsar på min fotboll fullt ut. Och tränar i stort sett varje dag när jag kan, och när jag inte tränar och är fri från plugg blir det att softa vid datorn och spela fifa och sådant. Polarna är jag med på helgerna, men vill ha något sådär som man tänker "ja nu ska jag göra detta vid datorn". Ska kolla upp det med sketchup, har sett en del bilder i galleriet på folk som använder det. Verkar nice tack för era tips

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean