Permalänk
Medlem

Spolar vätskor

Tänkte ladda upp med spolarvätska till vintern.
Och efter lite googlade, var det många som varnade för biltemas lämnar en slags hinna på rutan.

Vad har ni för vätska, bra eller anus?
Finns många tester av diverse märken , men inget slår personlig erfarenhet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har kört med många olika vätskor, och alla lämnar en hinna på rutan om jag sprutar medans bilen/rutan är kall och fortfarande är istäckt.
Så köp den billigaste (kommer gå åt mycket snart när vi äntligen får det älskade saltet på vägarna).
Du har väl ny bil? Kör du mycket i Stockholm så glöm inte att tvätta av bilen ibland. Försök få den vaxad innan saltet anländer.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk

Hade samma problem med detta när de var tråkiga vintervägar (salt)

Hade en kylare gjord för bil med automatlåda (separat rör som går in och vänder i kylaren)
Tog och drog en slang från spolarvätskebehållaren och drog där igenom så jag hade varmt vatten på spolningen.
Rent som fan blev det iaf. Sen är nya bra torkarblad bra med.

Köp de dyraste på en gång brukar vara de bästa för man har haft ett par sletna man tänkt byta ut och sen köpt nya blad och blivit sur för de låter eller inte torkar bra så man har bytt tillbaka till de 'sämre' bladen och kört med de.

En liten risk må finnas att man kan skada rutan om man har iskall ruta eller sprickor i rutan som kan spricka vidare om det blir förstora temperaturskillnader.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Har kört med många olika vätskor, och alla lämnar en hinna på rutan om jag sprutar medans bilen/rutan är kall och fortfarande är istäckt.
Så köp den billigaste (kommer gå åt mycket snart när vi äntligen får det älskade saltet på vägarna).
Du har väl ny bil? Kör du mycket i Stockholm så glöm inte att tvätta av bilen ibland. Försök få den vaxad innan saltet anländer.

Kollade runt lite ang vaxning, så ska man undvika att vaxa en ny bil på 3-4 mån.
Såg att biltema hade 10L oblandad för 189kr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Senast jag köpte spolarvätska så blev det Lahega spolarvätska på Autoexperten. Jag minns inte vad det kostade. Jag köpte två 1,5 liter flaskor, färdigblandad. Jag tror att jag betalade runt 80 kr för det, kanske något mindre, vet inte säkert, men inte mer än 80 kr. Jag tycker den funkar väldigt bra. Om jag skulle söka mig till något snäppet bättre så skulle jag nog välja Sonax. Jag skulle nog köpa deras 5 liter dunk med "klarsikt" iblandat. Ärligt talat så vet jag inte hur pass bra den är, men jag vet av erfarenhet att Sonax har mycket bra bilvårdsprodukter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera GeKå:s (Ullared) spolarvätska.
Lämnar ingen film som Biltema:s gör & kostar lite mindre.
En inköpstur för 6-8 fyralitersdunkar går ihop ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Kan rekommendera GeKå:s (Ullared) spolarvätska.
Lämnar ingen film som Biltema:s gör & kostar lite mindre.
En inköpstur för 6-8 fyralitersdunkar går ihop ekonomiskt.

får be päronen köpa då.
bor 30-40 min från gekås

frugan har ändå en lista på vad som ska köpas där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag kör all möjlig skit och blandar ner i behållaren
Får gratis av farsan.
Enda gången jag haft problem var när jag råkade blanda för svagt förra vintern så allt frös och jag fuckade upp ett munstycke
Så länge det inte är för lite sprit i vätskan spelar det nog inte så stor roll.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ni som kör sommarspolarvätska, glöm inte spola ur den i tid innan den fryser och förstör saker och ting.

Testade sådan sommarspolarvätska i år, använder det inte mycket, en halv behållare sedan i sommras någon gång. Biltemas testade jag, det var ingen höjdare alls. Tvättar dåligt med högsta rekommenderade dos och verkar slita mer på lack än vanlig. Min torpedplåt var burklackad av förra ägaren, den har blivit oxiderad med inte så jag känt att jag vill lacka om den direkt, men nu efter jag har använt sommarspolarvätskan har den har fullkomligt oxiderat sönder. Måste lacka om den omgående innan det är oxid hela vägen som binder fuktet mot plåten...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hade samma problem med detta när de var tråkiga vintervägar (salt)

Hade en kylare gjord för bil med automatlåda (separat rör som går in och vänder i kylaren)
Tog och drog en slang från spolarvätskebehållaren och drog där igenom så jag hade varmt vatten på spolningen.
Rent som fan blev det iaf. Sen är nya bra torkarblad bra med.

Köp de dyraste på en gång brukar vara de bästa för man har haft ett par sletna man tänkt byta ut och sen köpt nya blad och blivit sur för de låter eller inte torkar bra så man har bytt tillbaka till de 'sämre' bladen och kört med de.

En liten risk må finnas att man kan skada rutan om man har iskall ruta eller sprickor i rutan som kan spricka vidare om det blir förstora temperaturskillnader.

Det var en jävla bra idè med kylaren har ju en sån i mitt härke där ute så ska nog fan ta och prova det.
Jag håller även med om torkarblad köp för fan inte dom billiga skit torkarna från biltema,mekonomen,ch,jula,ok,etc,etc dom funkar knappt hjälpligt i 2-3 veckor sen är det ju bara att byta igen.
Köp tex bosch torkarblad för nån,några hundringar dom funkar fan så mycket bättre och håller i minst 6mån och mycket längre om du inte kör mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kör med Biltemas 10l dunk för 189kr, räcker en hel vinter. Att köpa färdigblandad 1.5 flaskor blir ju extremt dyrt. Har inte heller märkt av att den bildar kletig film på rutan. Kör med Bosch torkarblad.

Permalänk
Medlem

En bättre fråga är ju vilket märke som luktar godast. Jag tycker inte om att sitta i en bil som luktar som ett olagligt hembränningsdestilleri efter man spolat rutan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter