Får inte DXVA att funka. behöver hjälp

Permalänk

Får inte DXVA att funka. behöver hjälp

Har dator i sign.

Har win 7.
ffdshow tryouts project, svn 3995 (x86/x64)
MPC-HomeCinema.1.3.2371.0.x64.MSVC2010
Realtek 64bit_Vista_Win7_R265
dxwebsetup

Nu till problemet, spelar upp via MPC-Homecinema och via Total media theatre 5
Och jag får inte igång DXVA utan cpu är belastad 20-60%.
vad ställer jag in i MPC-Homecinema för att det ska funka?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

För det första vad spelar du upp för nåt , alltså codec och filformat ? För det andra du behöver inget annat än Media Player Classic Home Cinema och där ska DXVA vara på by default

Testa starta en x264 .mkv fil och och kolla på statusraden under Play/Stop etc knapparna i MPC-HC, där ska det stå Spelar [DXVA] eller Playing [DXVA] och bara så du vet DXVA funkar bara för h264 eller x264 och VC1 och Mpeg2 video.

Permalänk
Skrivet av Adam901:

För det första vad spelar du upp för nåt , alltså codec och filformat ? För det andra du behöver inget annat än Media Player Classic Home Cinema och där ska DXVA vara på by default

Testa starta en x264 .mkv fil och och kolla på statusraden under Play/Stop etc knapparna i MPC-HC, där ska det stå Spelar [DXVA] eller Playing [DXVA] och bara så du vet DXVA funkar bara för h264 eller x264 och VC1 och Mpeg2 video.

spelar upp en mkv 1080p. och har även testat en blue-ray film, iso fil. men det går inte. hög cpu användning.

EDIT, Det står Playing [DXVA] . men vf funkar det inte? spelar tex upp en blu-ray via totalmedia och även där är det cpu som jobbar

jag har även ställt in så att datorn avkodar hdljuden, kan det vara nåt där?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Är det kanske en 10bit mkv fil du ser på?
Om det är så!
Så finns ingen codec i dags läge som stödjer dxva med 10bit.

http://haruhichan.com/wpblog/?p=205

Permalänk
Skrivet av fesknet:

Är det kanske en 10bit mkv fil du ser på?
Om det är så!
Så finns ingen codec i dags läge som stödjer dxva

http://haruhichan.com/wpblog/?p=205

har även testat killa sample, samma där

Edit. om jag bygger en liten htpc, betyder det att den inte kommer orka driva alla slags filmer pga att vissa inte har DXVA?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

har även testat killa sample, samma där

Edit. om jag bygger en liten htpc, betyder det att den inte kommer orka driva alla slags filmer pga att vissa inte har DXVA?

Asså har du kollat hur mycket GPUn arbetar när du spelar filmen? Google GPU-Z och ladda ner det och kolla det, för CPUn kommer ju inte ligga på 0% när du spelar upp en Bluray Film eller en hyffsat kraftig MKV. Min egen HTPC ligger ungefär på 20%-25% vid kraftiga MKV filer.

I GPU-Z under tabben Sensors finns GPU Load, spela filmen och kolla den %, obs du måste ha GPU-Z markerat annars uppdateras inte %.

Det är ju mest Xvid filmer och MKV på nätet så, om du bara laddar ner Xvid så stöds in DXVA men dem är inte heller kraftiga så CPUn är helt okej med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

har även testat killa sample, samma där

Edit. om jag bygger en liten htpc, betyder det att den inte kommer orka driva alla slags filmer pga att vissa inte har DXVA?

Jap det är vad det betyder. Har själv en htcp och den klarar inte av 10bit men allt annat går bra

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2848315 <-- min htcp

Permalänk

Har testat nu GPU Load i GPU-Z, får 0%.
jag tänkte bygga en fusion htpc (Asus E35M1-I Deluxe )
Kommer inte alla filmer orka i denna då?

EDIT, Har klockat ner cpu till 1000mhz, den orkar spela upp killa sample alla filmer jag slänger in, men vf syns inte det på gpu för då? den verkar avkoda. får ca 10% användning i cpu

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Försök att avinstallera all codec och mpc.

Sen gå till http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...

och dra ner mpc-hc och installera ändra inget i option, och se om det funkar.

För det är vad jag använder på min htcp

Permalänk
Medlem

Om det står "DXVA" där nere så ska det betyda det att DXVA används.
Du kan även gå in i "Play \ Filters \ MPC Video Decoder" och se vad som står under "DXVA Mode":
"Not using DXVA" eller "H.264... bitstream decoder blahblah massa text".

Om CPUn belastas hårt så är det något annat isåfall. Dålig mkv-splitter? Dålig renderer?