Permalänk
Medlem

108p Hack i XBMC, VLC etc...

Jag har ett väldigt skumt problem på min brors dator samt datorn nere i vardagsrummet som har lekt HTPC för tillfället.

Min brors dator är min gamla gamingdator som SKA klara av 1080p filmer utan problem det är en Phenom 9600 processor samt ett Geforce 8800 GTX.
Jag installerade det senaste CCCP på datorn och då funkar 1080p filmer utan hack det flyter på fint(inte ändrat några inställningar, DXVA etc utan allt e default). Alla filmer spelas från min NAS.

Men jag installerade XBMC på hans dator och det hackar väldigt märkbart på 1080p, inte 720p, detta är med Default inställningar.
Jag har försökt leka med inställningarna, slå på hårdvaruacceleration(tror inte ens det fungerar eftersom cpun är på cirka 25% load med filmen på), sync to display, vdeo blank sync, match video alla jävla inställningar som folk påstås få det att fungera med, INGET fungerar. Jag fick gå ner efter 3 timmar ta mig ett glas och chilla. Började söka på Sweclockers och många har problem men ingen har någon riktig lösning.

Är det någon som vet varför det funkar med CCCP(MPC-HC) men inte på vlc eller xbmc.

Nu vågar jag inte handla in den HTPC jag hade tänkt mig ha där nere eftersom jag är rädd att det kommer bli samma problem där. Som sagt, 720p funkar men inte 1080p.

Min dator som har senaste komponenterna i flyter det på xbmc vlc mpc-hc men jag har en i2500k med geforce 570x2.

Kan någon hjälpa till? Någon som vet det magiska tricket, DEN DÄR knappen ska jag trycka på så vips flyter det på.

MVH Patrick

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte bara MPC-HC eftersom det funkar ?

Permalänk

Avinstallera allt som har med codecs att göra och se om det hjälper. Xbmc har egna och andra installerade kan ställa till problem. Pröva också att köra nån liveversion från usb eller dvd och se om det fungerar bättre.

En annans sak. Har du rätt uppdateringsfrekvens inställt för grafikkortet? 23 Hz för 24p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

Jag hade exakt samma problem , lösningen var att avinstallera cccp.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Asus ul30VT som HTPC och den spelar upp 1080P filmer i XBMC utan några som helst problem

Testa att göra precis som Rickybobby säger , avinstallera cccp

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Ska testa, dock är det roliga att jag inte hade några codecs först utan testade xbmc först . Hur fixar jag 23hz för 24p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ziper112:

Ska testa, dock är det roliga att jag inte hade några codecs först utan testade xbmc först . Hur fixar jag 23hz för 24p?

I nVidia kontrollpanelen. Du kanske får lägga till en hdtv profil (kanske det heter sitter inte vid en dator) med rätt upplösning för din TV (1080p kanske? ) och sätta 23Hz som uppdateringsfrekvens.

Jag vet inte om ditt gamla grafikkort stöder det och om du har en datorskärm kanske det inte fungerar ändå. Kör med 24Hz isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.