Kan detta vara ett lämpligt HTPC bygge?

Permalänk

Kan detta vara ett lämpligt HTPC bygge?

Tänkte bygga en HTPC som är så tyst det går och tillräckligt kraftfull för att köra alla filformaten utan problem.
Kan detta vara något?

Silverstone TJ08-E
Kanske kan köra utan frontfläkt?

MK Gigabyte GA-A75M-D2H mATX, socket FM1
Främst för att det har SPDIF. USB3 är ju inte fel heller.

AMD A8 X4 3850 2,9Ghz, 4MB, 100W, FM1
Rejält med kräm, eller kanske ska välja 3800 istället som är specad till 65W?

Thermalright HR-02 Macho Multiple Heatpipe Kühler
Verkar vara rejäl och borde gå in då jag inte tänkt montera hårddiskar i lådan?

DDR3 4GB 1333MHzDDR3-1333, PC3-10666
A-Data minne, mest RAM för pengar hos mitt inköp.

SSD 60GB Corsair SATA 2.5", Force 3
60GB SSD borde väll klara sig till systemet? Filmerna lagrar jag på min server så behöver inte få plats här.

KeySonic ACK-540 BT (Nordisk)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798408

Seasonic fläktlöst 460W
http://www.deltaco.se/?itemid=(PSU-460FL)

Win 7 Home Premium med något HTPC skal?

Permalänk

Varför inte köra med tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736 och få ett system som drar totalt 30W och samtidigt hanterar 1080p uppspelning? har USB3 och optiskt ut.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Funderat på den, men tycker den verkar vara lite gränsfall?

Permalänk

Nej, det fungerar alldeles utmärkt. Om du vill ha ett system som går att få i princip ljudlöst och klarar alla format bör du köra på AMD Fusion. Allt annat blir bara overkill och onödigt i en HTPC.

Permalänk
Medlem

Lånar tråd lite. Har själv kikat mycket på Asus E35M1-I Deluxe men förstår fan inte.. är det 2,5tums eller 3,5 som gäller till denna? hårddisk alltså

Permalänk

^
Du kan välja själv såklart?
(Moderkortet avgör inte vilka hårddiskar du kan mosa in. Tänker du på val av chassi eller?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Lånar tråd lite. Har själv kikat mycket på Asus E35M1-I Deluxe men förstår fan inte.. är det 2,5tums eller 3,5 som gäller till denna? hårddisk alltså

Det beror på chassit och inte moderkortet?

TS: En sån liten fusion-plattform ska duga utmärkt, känner du att det är på gränsen släpptes det väl en uppgradering för ett litet tag sedan?
Edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988890

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag börjar troligen bli lite tjatig, men jag tycker det bästa du kan köpa i dag för att använda som htpc är samma moderkort och liknande eller samma cpu som jag har i min htpc(signatur), jag tycker det ska finnas lite prestanda i en dator bygd i 2011, det är inget som är så störande som ny dator, också upptäcker man att den inte ens klarar av å ge mjuka menyer i programvaren du ska använde, i mitt fall Mediaportal.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Är inte grafikdelen i Llano betydligt mer lämplig för HTPC än i3s HD3000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

^
Du kan välja själv såklart?
(Moderkortet avgör inte vilka hårddiskar du kan mosa in. Tänker du på val av chassi eller?)

Tackar! Då blev man lite klokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Är inte grafikdelen i Llano betydligt mer lämplig för HTPC än i3s HD3000?

Ja det hoppas jag för HD2000/HD3000 har riktigt kass PQ.

Men om du tänker på moderkortet jag rekommenderar är det onboard GT430.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

måste få tillägga en sak här, sitter med en fusion platta och jag tycker den är i det svagaste laget. tycke inte att den spelade upp 1080 film rent så jag köpte ett externt grafikkort till den och efter det gick det mycket bättre. Men som sagt, den är i minsta laget

Permalänk
Skrivet av Zwir:

måste få tillägga en sak här, sitter med en fusion platta och jag tycker den är i det svagaste laget. tycke inte att den spelade upp 1080 film rent så jag köpte ett externt grafikkort till den och efter det gick det mycket bättre. Men som sagt, den är i minsta laget

Antingen gör du något fel eller så inbillar du dig bara. Jag spelar själv en 1080p-film med Fusion utan problem och då belastas processorn endast till 30 %.