Biologi hjälp! Inlämning imorgon!

Permalänk
Medlem

Biologi hjälp! Inlämning imorgon!

Hej

Nu har jag lyckats vara tidsoptimist igen! Jag skall lämna in två stycken biologi uppgifter imorgon och en utav dom verkade jättelätt så jag tänkte jag kunde göra den sen men nu när jag skulle göra den så kan det vara flera olika i varje "lucka"... Så nu ber jag om hjälp från någon kunnig, all hjälp uppskattas

Uppgiften:

DNA-molekylerna består av långa kedjor av -------. I DNA finns det fyra olika kvävebaser: adenin, guanin, cytosin och tymin. Principen för den genetiska koden är att ------- i tre nukleotider som följer efter varandra, en -------, avgör identiteten for en viss ------- i ett protein. En gen innehåller de tripletter som är nödvändiga för identiteten för att bilda ett bestämt -------. Överföring av information från DNA till ------- utanför kärnan sker med hjälp av -------. Medan DNA-molekylerna består av ------- nukleotidkedjor, har RNA-molekylerna ------- kedja. I RNA finns det också fyra olika -------. Tre av dessa (A, G, C) finns även i DNA. Den fjärde kvävebasen i RNA är uracil (U). Informationsöverföringen från DNA till RNA kallas -------. När en gen är aktiv, används den ena DNA-kedjan som mall för bildningen av -------. Detta sker på ett sådant sätt att baserna i mRNA är komplementära till baserna i DNA, genom att A, C, G och T i DNA ger U, G, C och A i RNA. I mRNA kallas en serie av tre kvävebaser som styrs av en triplett i DNA för en -------. mRNA transporteras genom ------- i kärnmembranet och vinds till ------- i cytoplasman. Här används mRNA som mall för sammankopplingen av ------- till proteiner. Denna process kallas -------. De fria aminosyrorna i cytosolen trnsporteras till ribosomerna bundna till -------. Varje aminosyra har sin speciella tRNA-molekyl, som bindstill den rätta ------- i mRNA. Bindningen är specifik, eftersom en trio av baser, som kallas en -------, på tRNA:s spets är komplementära till baserna i kodonen.

Ord som ska in: aminosyra, aminosyror, antikodon, budbärar-RNA(mRNA), en, kodon, kodonen, mRNA, kvävebaserna, kvävebaser, nukleotider, transport-RNA(tRNA), porerna, protein, ribosomerna, ribosomer, två, transkription, translation, triplett.

Permalänk
Inaktiv

Du har ju svaren, bara att sätta in dem på rätt plats.

Permalänk
Entusiast

Det tog dig antagligen längre tid att skriva det här inlägget än att med bokens hjälp bara lösa uppgiften. Eller för den delen wikipedia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

Du har ju svaren, bara att sätta in dem på rätt plats.

Jag har inte svaren, utan alternativen... Det är det att jag inte vet på vilken plats jag skall sätta dom olika, är du bra på sånt här och tänka dig hjälpa mig?

Skrivet av Zotamedu:

Det tog dig antagligen längre tid att skriva det här inlägget än att med bokens hjälp bara lösa uppgiften. Eller för den delen wikipedia.

Nej det gjorde det inte eftersom jag hittade en annan på internet som hade skrivit uppgiften på ett annat forum, men han fick inte så mycket hjälp... Skulle du kunna hjälpa mig då? Jag har, enda sedan jag började gymnasiet, undrat varför fan jag valde natur, jag begriper inte sånt här... Vad du än tror så har jag sökt på wikipedia, google osv. Men jag är extremt förvirrad! Snälla hjälp mig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av G4ban:

Jag har inte svaren, utan alternativen... Det är det att jag inte vet på vilken plats jag skall sätta dom olika, är du bra på sånt här och tänka dig hjälpa mig?

Nej det gjorde det inte eftersom jag hittade en annan på internet som hade skrivit uppgiften på ett annat forum, men han fick inte så mycket hjälp... Skulle du kunna hjälpa mig då? Jag har, enda sedan jag började gymnasiet, undrat varför fan jag valde natur, jag begriper inte sånt här... Vad du än tror så har jag sökt på wikipedia, google osv. Men jag är extremt förvirrad! Snälla hjälp mig

Klart jag kan mata dig med svaren. Skulle bara ta ett par minuter men det lär ju inte du dig något på.
Att bara ge dig svaren är alltså att göra dig en björntjänst.
Det du kan göra är att slänga ut de orden du är säker på först. Sedan kollar du vad resten betyder på wikipedia eller i din biologibok.
Har du frågor om specifika saker kan du återkomma så ska jag se om jag kan hjälpa dig men jag tänker inte göra din läxa åt dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart jag kan mata dig med svaren. Skulle bara ta ett par minuter men det lär ju inte du dig något på.
Att bara ge dig svaren är alltså att göra dig en björntjänst.
Det du kan göra är att slänga ut de orden du är säker på först. Sedan kollar du vad resten betyder på wikipedia eller i din biologibok.
Har du frågor om specifika saker kan du återkomma så ska jag se om jag kan hjälpa dig men jag tänker inte göra din läxa åt dig.

Det var väl björntjänsten jag hoppades på då jag har det väldigt stressigt med att få allting gjort... Men vore schysst om du skulle kunna hjälpa mig med några som jag har det extra jobbigt med i alla fall

DNA-molekylerna består av långa kedjor av -------(nukleotider?). I DNA finns det fyra olika kvävebaser: adenin, guanin, cytosin och tymin. Principen för den genetiska koden är att ------- i tre nukleotider som följer efter varandra, en -------, avgör identiteten for en viss ------- i ett protein. En gen innehåller de tripletter som är nödvändiga för identiteten för att bilda ett bestämt -------. Överföring av information från DNA till -------mRNA utanför kärnan sker med hjälp av -------transport-RNA(tRNA). Medan DNA-molekylerna består av -------två nukleotidkedjor, har RNA-molekylerna -------en kedja. I RNA finns det också fyra olika -------kvävebaser. Tre av dessa (A, G, C) finns även i DNA. Den fjärde kvävebasen i RNA är uracil (U). Informationsöverföringen från DNA till RNA kallas -------transkription. När en gen är aktiv, används den ena DNA-kedjan som mall för bildningen av -------. Detta sker på ett sådant sätt att baserna i mRNA är komplementära till baserna i DNA, genom att A, C, G och T i DNA ger U, G, C och A i RNA. I mRNA kallas en serie av tre kvävebaser som styrs av en triplett i DNA för en -------. mRNA transporteras genom ------- i kärnmembranet och vinds till ------- i cytoplasman. Här används mRNA som mall för sammankopplingen av ------- till proteiner. Denna process kallas -------. De fria aminosyrorna i cytosolen trnsporteras till ribosomerna bundna till -------. Varje aminosyra har sin speciella tRNA-molekyl, som bindstill den rätta ------- i mRNA. Bindningen är specifik, eftersom en trio av baser, som kallas en -------, på tRNA:s spets är komplementära till baserna i kodonen.

Ord som ska in: aminosyra, aminosyror, antikodon, budbärar-RNA(mRNA), en, kodon, kodonen, mRNA, kvävebaserna, kvävebaser, nukleotider, transport-RNA(tRNA), porerna, protein, ribosomerna, ribosomer, två, transkription, translation, triplett.

Permalänk
Medlem

Jag gör dig gärna en björntjänst.
Bara copypaste och du är klar och kan koncentrera dig på roligare saker, som att spela spel eller umgås med pojkvännen.

DNA-molekylerna består av långa kedjor av aminosyra. I DNA finns det fyra olika kvävebaser: adenin, guanin, cytosin och tymin. Principen för den genetiska koden är att antikodon i tre nukleotider som följer efter varandra, en kodon, avgör identiteten for en viss transkription i ett protein. En gen innehåller de tripletter som är nödvändiga för identiteten för att bilda ett bestämt transport-RNA(tRNA). Överföring av information från DNA till porerna utanför kärnan sker med hjälp av ribosomer. Medan DNA-molekylerna består av kvävebaser nukleotidkedjor, har RNA-molekylerna mRNA kedja. I RNA finns det också fyra olika kvävebaser. Tre av dessa (A, G, C) finns även i DNA. Den fjärde kvävebasen i RNA är uracil (U). Informationsöverföringen från DNA till RNA kallas budbärar-RNA(mRNA). När en gen är aktiv, används den ena DNA-kedjan som mall för bildningen av kvävebaser. Detta sker på ett sådant sätt att baserna i mRNA är komplementära till baserna i DNA, genom att A, C, G och T i DNA ger U, G, C och A i RNA. I mRNA kallas en serie av tre kvävebaser som styrs av en triplett i DNA för en ribosom. mRNA transporteras genom kvävebaser i kärnmembranet och vinds till nukleotider i cytoplasman. Här används mRNA som mall för sammankopplingen av kvävebaserna till proteiner. Denna process kallas två. De fria aminosyrorna i cytosolen trnsporteras till ribosomerna bundna till kvävebaserna. Varje aminosyra har sin speciella tRNA-molekyl, som bindstill den rätta två i mRNA. Bindningen är specifik, eftersom en trio av baser, som kallas en två, på tRNA:s spets är komplementära till baserna i kodonen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag gör dig gärna en björntjänst.
Bara copypaste och du är klar och kan koncentrera dig på roligare saker, som att spela spel eller umgås med pojkvännen.

DNA-molekylerna består av långa kedjor av aminosyra. I DNA finns det fyra olika kvävebaser: adenin, guanin, cytosin och tymin. Principen för den genetiska koden är att antikodon i tre nukleotider som följer efter varandra, en kodon, avgör identiteten for en viss transkription i ett protein. En gen innehåller de tripletter som är nödvändiga för identiteten för att bilda ett bestämt transport-RNA(tRNA). Överföring av information från DNA till porerna utanför kärnan sker med hjälp av ribosomer. Medan DNA-molekylerna består av kvävebaser nukleotidkedjor, har RNA-molekylerna mRNA kedja. I RNA finns det också fyra olika kvävebaser. Tre av dessa (A, G, C) finns även i DNA. Den fjärde kvävebasen i RNA är uracil (U). Informationsöverföringen från DNA till RNA kallas budbärar-RNA(mRNA). När en gen är aktiv, används den ena DNA-kedjan som mall för bildningen av kvävebaser. Detta sker på ett sådant sätt att baserna i mRNA är komplementära till baserna i DNA, genom att A, C, G och T i DNA ger U, G, C och A i RNA. I mRNA kallas en serie av tre kvävebaser som styrs av en triplett i DNA för en ribosom. mRNA transporteras genom kvävebaser i kärnmembranet och vinds till nukleotider i cytoplasman. Här används mRNA som mall för sammankopplingen av kvävebaserna till proteiner. Denna process kallas två. De fria aminosyrorna i cytosolen trnsporteras till ribosomerna bundna till kvävebaserna. Varje aminosyra har sin speciella tRNA-molekyl, som bindstill den rätta två i mRNA. Bindningen är specifik, eftersom en trio av baser, som kallas en två, på tRNA:s spets är komplementära till baserna i kodonen.

Det där stämmer väl ändå inte... Helt pantad är jag inte Dessutom vill jag ha så många rätt som möjligt Jag är inte så bra på sånt här men var du seriös när du gjorde det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Det där stämmer väl ändå inte... Helt pantad är jag inte Dessutom vill jag ha så många rätt som möjligt Jag är inte så bra på sånt här men var du seriös när du gjorde det här?

Det borde du veta.. du har väl läst boken de senaste fyra timmarna? Lägg ner med degningen och börja studera på riktigt, att göra såhär hjälper dig inte det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det borde du veta.. du har väl läst boken de senaste fyra timmarna? Lägg ner med degningen och börja studera på riktigt, att göra såhär hjälper dig inte det minsta.

Fast att kalla en sådan där uppgift för att studera är ju också överdrivet. Jag menar vem som helst skulle ju klara av uppgiften på maximalt 30 minuter. Alldeles oavsett om man hade boken eller inte så länge man har internet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fast att kalla en sådan där uppgift för att studera är ju också överdrivet. Jag menar vem som helst skulle ju klara av uppgiften på maximalt 30 minuter. Alldeles oavsett om man hade boken eller inte så länge man har internet.

Att lösa den uppgiften lär ju inte vara studiemomentet, utan mer för att kolla att man har tagit till sig av tidigare studier, alltså läst igenom de kapitel läraren har gett en i läxa att lära sig.

Sedan är det synd att det mer eller mindre går att köra med uteslutningsmetoden och ett par sökningar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Det där stämmer väl ändå inte... Helt pantad är jag inte Dessutom vill jag ha så många rätt som möjligt Jag är inte så bra på sånt här men var du seriös när du gjorde det här?

Jag har aldrig varit speciellt bra på att gissa

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Jag gör dig gärna en björntjänst.
Bara copypaste och du är klar och kan koncentrera dig på roligare saker, som att spela spel eller umgås med pojkvännen.

DNA-molekylerna består av långa kedjor av aminosyra. I DNA finns det fyra olika kvävebaser: adenin, guanin, cytosin och tymin. Principen för den genetiska koden är att antikodon i tre nukleotider som följer efter varandra, en kodon, avgör identiteten for en viss transkription i ett protein. En gen innehåller de tripletter som är nödvändiga för identiteten för att bilda ett bestämt transport-RNA(tRNA). Överföring av information från DNA till porerna utanför kärnan sker med hjälp av ribosomer. Medan DNA-molekylerna består av kvävebaser nukleotidkedjor, har RNA-molekylerna mRNA kedja. I RNA finns det också fyra olika kvävebaser. Tre av dessa (A, G, C) finns även i DNA. Den fjärde kvävebasen i RNA är uracil (U). Informationsöverföringen från DNA till RNA kallas budbärar-RNA(mRNA). När en gen är aktiv, används den ena DNA-kedjan som mall för bildningen av kvävebaser. Detta sker på ett sådant sätt att baserna i mRNA är komplementära till baserna i DNA, genom att A, C, G och T i DNA ger U, G, C och A i RNA. I mRNA kallas en serie av tre kvävebaser som styrs av en triplett i DNA för en ribosom. mRNA transporteras genom kvävebaser i kärnmembranet och vinds till nukleotider i cytoplasman. Här används mRNA som mall för sammankopplingen av kvävebaserna till proteiner. Denna process kallas två. De fria aminosyrorna i cytosolen trnsporteras till ribosomerna bundna till kvävebaserna. Varje aminosyra har sin speciella tRNA-molekyl, som bindstill den rätta två i mRNA. Bindningen är specifik, eftersom en trio av baser, som kallas en två, på tRNA:s spets är komplementära till baserna i kodonen.

Fritt citerat från Anders och Måns: "... och imorgon ska vi lära oss om källkritik."

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall faktiskt göra skolarbetet själv!

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM