EVGA X79 Classified på bild

Permalänk
Melding Plague

EVGA X79 Classified på bild

I takt med att lanseringen av Sandy Bridge-E rycker närmare dyker det upp allt mer information om tillhörande moderkort. Senast ut är en ny modell från EVGA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två sata 6gbit. :/ Inte vackert med "delade" minneplatser.

Permalänk
Medlem

Har Classified blivit en butgetmodelli EVGAs sortimen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Inte snyggt med RAM platserna på var sida utav processorn, och även den stora svarta kylaren till höger av PCI-E platserna.
Även snålt med 2 stycken Sata 6 :/

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

ser verkligen budget ut, påminde direkt om asrocks moderkort...

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Har Classified blivit en butgetmodelli EVGAs sortimen?

Detta ser ju ut som 4-way-sli och sånt är rätt kostsamt skulle jag tro; känns f.ö. vädligt slösaktigt om man skulle trycka ut en massa onödiga gränssnitt som i praktiken endast kostar licensavgifter och dyrare tillverkning.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Inte så snygg bild överlag. Också förvånad över att det inte är 8x DIMM-slots, det är väl ändå ett lyxkort?

Att de är på vardera sida är däremot inget nytt, är väl för att de fyra kanalerna ska vara på så lite fysiskt avstånd från sockeln som möjligt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att de är "bara" fyra minnes platser för att det är ett O.C kort och då brukar man hålla nere antalet minnen så gott de går då de är lättare att få ett stabilt system.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Trevligt, men det där ser ju sämmre ut än tex asus maximus iv extreme för 1155...
Känns budgetaktigt

Permalänk
Medlem

En liten fundering jag har är varför de inte kan luta minnesplatserna något för att ge plats åt luftkylning? När de ändå är i storlek ATX eller större borde ju inte utrymmet begränsa kan man tycka. Och att göra en liten vinkling av fästet borde väl inte vara superdyrt. Kanske försämrar luftflöden etc men ändå något jag funderat på eftersom nästan alla (som gillar luftkylning) klagar på utrymmet på nyare moderkort.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en häst gjorde det moderkortet

Permalänk
Medlem

Äh det är faktiskt prestanda som räknas. Själv slipper jag gärna betala extra för att moderkortet ska va fint att titta på. Däremot lär ju placeringen av minnesmodulerna påverka luftflödet negativt. Fast å andra sidan kyls kanske minnena bättre den vägen. Skit samma... är sugen på prestanda siffror

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ni som gnölar på att minneslottarna är på varsin sida. SB-E har fyrkanalig minnesbuss. För att få plats med alla ledningar så blir det så här. Alternativet är fler layers på moderkortet = apdyrt.

Å andra sidan är ju SB-E inte speciellt intressant. Det är en server cpu. Ivy är det vi väntar på nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Var ju inte ett litet kort.

Permalänk

Vinklad 24-pin är nog det jag gillade bäst med det kortet

Permalänk
Medlem

Jag räknar om och om igen och får det till 5 st pci-e-platser, eller har jag missat något?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte ut som något påkostat kort om man jämför med tidigare classified-kort. Kylningen ser ju verkligen mesig ut. Kanske är kortet på bilden ett prototypkort?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Min åsikt är nog att själva Heatsinken på eVGAs X58 Moderkort ser betydligt mkt snyggare ut, men det kanske bara är jag som har den åsikten

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Fan vad alla klagar, tyckte det var mycket snyggt..
Och 6gbs portar lör ju vara behövas till SSDer.. Och vem har 6 hårddiskar i en ren gamingdator?...
REN gamingdator, inte något hiphop med mediadator också, då kan man köra hårddiskar trådlöst på nätverket för media ))

Jag tycker att de tänkt till ganska bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av walp:

Jag räknar om och om igen och får det till 5 st pci-e-platser, eller har jag missat något?

Det är för att om man kör 3 grafikkort, kan man få mellanrum mellan varje kort, och därmed lägre temps.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vad har man för användning av två nätverks portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Vad har man för användning av två nätverks portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har användt det många gånger då jag har haft inkommande nät på ena porten och ett internt nät med min mediaspelare på andra porten med datorn som medialagring. Men en switch/router är ju en smidigare lösning.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Det är för att om man kör 3 grafikkort, kan man få mellanrum mellan varje kort, och därmed lägre temps.

Fattar fortfarande inte varför sweclockers skriver 4st.

Menar dom 1 ordinarie + 4 extraportar ?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

fortsätter klaga... VARFÖR fortfarande sata2? jag förstår inte. hjälp mig. varför inte enbart sata3 portar som alla(?, nej men iaf många) amd kort har.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

fortsätter klaga... VARFÖR fortfarande sata2? jag förstår inte. hjälp mig. varför inte enbart sata3 portar som alla(?, nej men iaf många) amd kort har.

AMDs har mer bandbredd.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Fattar fortfarande inte varför sweclockers skriver 4st.

Menar dom 1 ordinarie + 4 extraportar ?

"En bit längre ned syns även fyra PCI Express x16 samt en ensam PCI-E x1"

Permalänk
Medlem

Inte vackert för fem öre, ytterst besviken ...

Permalänk
Medlem

Rätt fult, men ändå trevligt!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Zimbaa:

"En bit längre ned syns även fyra PCI Express x16 samt en ensam PCI-E x1"

Dom skrev faktiskt "fem" PCI express x16 samt en ensam PCI-E x1, man ser den ensamma PCI-E x1 porten strax under den översta x16 porten.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Luktar förproduktionskort lång väg. Lär vara snyggare när det väl lanseras (för alla som bryr sig om det).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core