Permalänk
Medlem

Varmt i define r3

Hej
Jag skaffade mig nyss ett extra gtx460 och har därför två stycken men det känns som att mitt chassi blir väldigt varmt även innan jag fått tag i sli bryggan som tyvärr fortfarande är fast i postverkets maskinerier.

Jag sitter nu som sagt på två
gtx460
i7920 överclockade till 3.4 ghz kyld utav en Noctua NH-U12P SE2 med två slip stream fläktar
på ett p6td deluxe v2
i ett define r3
och får nu väldigt höga temperaturer ligger idle på 45-50 grader på processorn och 40grader på grafikkorten och då jag bara har kunnat testa ett gfx åt gången kan jag bara säga vad det ger för load men cpu:n hamnar över 80 grader och grafikkortet med

Detta känns inte helt sunt så därför undrar jag om det är dax att byta chassi och i sådana fall till vad då jag gärna fortsätter ha en hyffsat ljudvolym iallafall i idle eller om jag ska försöka mig på att byta någon kylare etc

Någon som har några förslag

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar har du och hur är dem placerade?

Permalänk
Medlem

Stoppa in lite bra fläktar i chassiet så ska det hjälpa nog.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Hej jag har två gentle typhoon i fronten en noctua 12cm historia i botten och en gentle typhoon i sidan som insug
en fractial design 12cm i bakkant och en slip stream i taket

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Ändra riktningen på sidofläkten så att den blåser ut.

Permalänk
Medlem

Du har ju mycket fläktar i lådan så det känns onödigt att byta chassi bara för det?

Permalänk
Medlem

Jo det är väll lite så jag känner men får inte ner temperaturerna och det känns som att det till stor del beror på varm luft inne i chassit
Och har testat att ha utblås på sidan men försämrar snarare temperaturerna ytterligare.

Känns fortfarande lite oroväckande med temperaturerna då jag har ett grafikort till som skall användas efter helgen

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hej jag har två gentle typhoon i fronten en noctua 12cm historia i botten och en gentle typhoon i sidan som insug
en fractial design 12cm i bakkant och en slip stream i taket

Vad har du för grafikkort? Är det referens designen?

Permalänk
Medlem

nej det är ett gigabyte soc och ett gigabyte oc alltså bägge deras kylarvarianter på gtx460

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Dom temperaturerna är normala när man har så pass högpresterande komponenter + sli..
Vill man ha lägre temp så får man skaffa bra fläktar som trycker ut mer varmluft samt ha högre rpm.

Jag har liknande temp i min dator med ett Define XL o nästan samma hårdvara förutom en i5 760@3500mhz o det skapar absolut inga problem....

Permalänk
Medlem

Tycker spontant inte att temperaturerna verkar direkt oroväckande, idle säger i princip ingenting, och det är inte alls ovanligt med GPU temperaturer upp mot 90°.

Hur snabba fläktar kör du med, ingen fläkt nervriden till 500 rpm flyttar någon luft att tala om. Det är ju alltid ett alternativ att temperatur styra via moderkortet, eller med fläktkontroller, och köra på lite snabbare fläktar, det finns definitivt kapacitet att kyla dina grejer i en R3 med vettiga fläktar. FD fläktarna som kommer med är ju inte direkt några monster.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

nej det är ett gigabyte soc och ett gigabyte oc alltså bägge deras kylarvarianter på gtx460

R3 är väl inte det mest optimala chassit för kylning, du tappar rejält med luftflöde pga hårddiskburarna och det blir svårt att hålla det svalt i lådan med 2 grafikort som flåsar ut den varma luften i lådan.

Något du kan göra om du känner för det är att borra bort hårddiskburen. Det kommer ge en rejäl boost till luftflödet om du är villig att "förstöra" din burk.

Permalänk
Medlem

de flesta fläktarna går att öka hastigheten på dock hjälper det knappt märkbart på temperaturerna men jag skulle gärna se lägre temperaturer och med en helst bibehållen ljudnivå

Det är även oroväckande att jag inte kopplat ihop korten en då jag väntar på sli bryggan.

Men det kanske är bättre att försöka satsa på att vattenkyla delarna

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hej
Jag skaffade mig nyss ett extra gtx460 och har därför två stycken men det känns som att mitt chassi blir väldigt varmt även innan jag fått tag i sli bryggan som tyvärr fortfarande är fast i postverkets maskinerier.

Jag sitter nu som sagt på två
gtx460
i7920 överclockade till 3.4 ghz kyld utav en Noctua NH-U12P SE2 med två slip stream fläktar
på ett p6td deluxe v2
i ett define r3
och får nu väldigt höga temperaturer ligger idle på 45-50 grader på processorn och 40grader på grafikkorten och då jag bara har kunnat testa ett gfx åt gången kan jag bara säga vad det ger för load men cpu:n hamnar över 80 grader och grafikkortet med

Detta känns inte helt sunt så därför undrar jag om det är dax att byta chassi och i sådana fall till vad då jag gärna fortsätter ha en hyffsat ljudvolym iallafall i idle eller om jag ska försöka mig på att byta någon kylare etc

Någon som har några förslag

Ett sätt att få ned på tempen är att sänka volten till CPU:n. Jag kör min i7 920 D0 i 2,8 Ghz på 0,95 V i BIOS (0,944 V i CPU-Z). Gjorde underverk för tempen

Så om du har en D0 och kör bussen i 160 Mhz så kanske du kan klarar dig på 1,14-1,15 V? Har för mig att jag körde min på 1,15 V när jag körde den i 3,4 Ghz. Eller så kan du strunta i att överklocka den märker typ ingen skillnad i spel och köra den i 0,95 då blir den sval.

Satte in en http://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12... i en taket på en kompis R3:a och det gjorde gjorde en väldig skillnad för hans burk.

Behövs verkligen sidofläkten? Jag skulle testa utan den.

Byta Chassi känns inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.lahti:

R3 är väl inte det mest optimala chassit för kylning, du tappar rejält med luftflöde pga hårddiskburarna och det blir svårt att hålla det svalt i lådan med 2 grafikort som flåsar ut den varma luften i lådan.

Något du kan göra om du känner för det är att borra bort hårddiskburen. Det kommer ge en rejäl boost till luftflödet om du är villig att "förstöra" din burk.

Det är lite där jag hamnar vill ju helst inte förstöra chassit men hade gärna sett bättre temps på komponenterna för att känna mig helt trygg.

Så frågan blir ju då om det dels finns möjlighet att vattenkyla grafikkorten verkar vara svårt att hitta vattenblock eller om det hjälper att byta kylare till cpu till en h70 eller liknande för att få ut cpu värmen ur chassit eller om man helt enkelt ska ta fram plåtsaxen men är det värt de kommer man få så mycket lägre temperaturer utav det?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Det är lite där jag hamnar vill ju helst inte förstöra chassit men hade gärna sett bättre temps på komponenterna för att känna mig helt trygg.

Så frågan blir ju då om det dels finns möjlighet att vattenkyla grafikkorten verkar vara svårt att hitta vattenblock eller om det hjälper att byta kylare till cpu till en h70 eller liknande för att få ut cpu värmen ur chassit eller om man helt enkelt ska ta fram plåtsaxen men är det värt de kommer man få så mycket lägre temperaturer utav det?

nej du kommer bara tjäna ett par grader om du tar bort buren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

nej du kommer bara tjäna ett par grader om du tar bort buren

På grafikkorten ger det en hel del faktiskt, 2 extra fläktar som blåser rakt mot dem.
Men som någon sa tidigare, du får nog offra lite ljudnivå och ta fläktar som flyttar mer luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Ett sätt att få ned på tempen är att sänka volten till CPU:n. Jag kör min i7 920 D0 i 2,8 Ghz på 0,95 V i BIOS (0,944 V i CPU-Z). Gjorde underverk för tempen

Så om du har en D0 och kör bussen i 160 Mhz så kanske du kan klarar dig på 1,14-1,15 V? Har för mig att jag körde min på 1,15 V när jag körde den i 3,4 Ghz. Eller så kan du strunta i att överklocka den märker typ ingen skillnad i spel och köra den i 0,95 då blir den sval.

Satte in en http://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12... i en taket på en kompis R3:a och det gjorde gjorde en väldig skillnad för hans burk.

Behövs verkligen sidofläkten? Jag skulle testa utan den.

Byta Chassi känns inte nödvändigt.

Tack bestämde mig för att sänka klocken lite även ta bort ett par fläktar och har nu en mer human load temp och ljudnivå
kan ju dock som följdfråga kolla om någon vet om det går att vattenkyla gigabytes gtx460 kort. Mest för att jag skulle vilja testa vattenkylning

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Har nu fått tag i en sli brygga och nu kommer temperaturerna på grafikkorten upp i 90grader innan jag fegar ur och stänger av och det med alla fläktar på max och cpu är numera klockad till 3ghz med en vcore på 1.02 finns det något jag kan göra för att sänka temperaturerna eller är de inte så farliga?

Visa signatur

Återkommer om den saken....