Funderingar kring bilval - A4 eller A4 eller vad ska jag mer titta på?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jasså var det så stor skillnad fast det är samma årsmodell? Tänkte bilen du har nu är väl mer utrustad också?
Eller den andra B8 var lika utrustad den?

Permalänk

Inhandlade mig en A3 2.0 TFSI -06 Quattro nyligen och kan inte vara mer nöjd. Se bara till att du slopar Longlife-idiotin och kör på regelbundna, tätare serviceintervall. Longlife kan ta död på vilken spis som helst.

Har alltid kört Golf innan och trots att mycket är gemensamt så är Audin överlägsen kvalitetsmässigt (vilken den ska vara för att motivera pris/inte konkurrera med egna koncernen). 2.0 TFSI är ju en fantastisk motor, då särskilt i "lilla" A3:an. Det finns pulver så att det räcker och blir över.

Min har gått 8500 nu och tänkte göra 9000-mila servicen direkt så att jag har koll på allt efter inköp. Sedan blir det service var 1500:e mil/1 år. Litar inte på serviceintervall på uppemot 3000 mil som longlife är.

Vad det gäller fronten så kan du ju inhandla en Riegerfront för 6k + lack, då blir den bra mycket råare än -08:orn, LED-lysen eller inte

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Hur kommer du göra med extra lysen? Kommer det bli som på A3:an??

Permalänk
Medlem

Skit i extraljus, smäll in 55W Xenon i helljusen istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

Jasså var det så stor skillnad fast det är samma årsmodell? Tänkte bilen du har nu är väl mer utrustad också?
Eller den andra B8 var lika utrustad den?

En tidig B8 vågar jag inte köpa helt enkelt, första årsmodellen drogs med en del irriterande (och dyrlagade) fel så jag tyckte inte det var värt att chansa på. En -10 med samma utrustning kostar från 260-310k beroende på hur långt de har gått. Visserligen kommer de sjunka i pris nu när det kommer en facelift till våren. Men nja, för mycket pengar för för lite förbättring helt enkelt. Dessutom är B7 snyggare

Skrivet av Mannequin:

Inhandlade mig en A3 2.0 TFSI -06 Quattro nyligen och kan inte vara mer nöjd. Se bara till att du slopar Longlife-idiotin och kör på regelbundna, tätare serviceintervall. Longlife kan ta död på vilken spis som helst.

Har alltid kört Golf innan och trots att mycket är gemensamt så är Audin överlägsen kvalitetsmässigt (vilken den ska vara för att motivera pris/inte konkurrera med egna koncernen). 2.0 TFSI är ju en fantastisk motor, då särskilt i "lilla" A3:an. Det finns pulver så att det räcker och blir över.

Min har gått 8500 nu och tänkte göra 9000-mila servicen direkt så att jag har koll på allt efter inköp. Sedan blir det service var 1500:e mil/1 år. Litar inte på serviceintervall på uppemot 3000 mil som longlife är.

Vad det gäller fronten så kan du ju inhandla en Riegerfront för 6k + lack, då blir den bra mycket råare än -08:orn, LED-lysen eller inte

Service blir det vanlig med 1500mil intervall, tid ska snart bokas. Longlife funkar säkert för en del körstilar, men inte för alla.

Det finns lite planer utseendemässigt, men då s-line-fronten är nästan perfekt från början så blir det bara smärre förbättringar.

Skrivet av nmc:

Hur kommer du göra med extra lysen? Kommer det bli som på A3:an??

Xenon i både hel och halvljus så det får duga. Pendlar inte till jobbet längre så det är betydligt mindre mörkerkörning nu.

Skrivet av P-NILZ:

Skit i extraljus, smäll in 55W Xenon i helljusen istället.

Mycket möjligt, får se när jag orkar ge mig på en sån sak.

Härnäst står tvätt samt lackskydd på planen.. och så vinterdäck.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missat att du hade Xenon men om du nu redan har det så duger 35W utan tvekan, du behöver inte byta till 55W.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Är inte Audi grymt dyra att äga? Tänkte på service kostnader m.m.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

Är inte Audi grymt dyra att äga? Tänkte på service kostnader m.m.

Hade en A3 innan, service kostade 3k och kamremsbyte straxt över 5k. Inte några farliga pengar direkt på normal service + slitdelar.

Räknar med ungefär samma eller möjligen lite lägre kostnader för A4an, service lär vara något liknande och sen ska det inte vara mycket som går sönder om jag bara sköter bilen.

Sen är ju 3k olika dyrt för olika personer... men jag tycker det är överkomligt för en bil i den här klassen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Delarna på Audi är väl ganska så dyra. Aldrig hört ringarna i Audi betyder egentligen de extra nollorna som man lägger till på priset.
Dock så tror jag de flesta andra märken också kostar ganska mycket. Är nog mer om man jämför med en 80-tals audi och en 80-tals Vovlo.

Hur mycket ligger skatten / försäkring på nya bilen då?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte gå åt några reservdelar

Mycket delar är ju gemensamt med andra bilar inom VW/Audi/Skoda/Seat. Sen finns det ju vissa delar som kostar mer.. men förhoppningsvis inget som ska gå sönder.

Försäkring, cirka 6k för helår (billigare än A3an)
Skatt, cirka 2k (ungefär samma)
Soppa, nån krona dyrare milen om högerfoten är tung. Går på runt 0,75 på långkörning som jag kör nu.. med lite bättre känsla för bilen kan jag säkert kapa ner det en bit till.

Så för att vara en premiumbil med hygglig motor och fyrhjulsdrift på riktigt.. helt okej vad det gäller ekonomi. Det finns ju de som betalar avsevärt mer för en trafikförsäkrad 740.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_320_d_x_drive_touring_drag_...

Utan tvekan!!!

2494kr år i skatt och Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,6 L/100KM