Permalänk
Medlem

förstabil - 150 000kr

Hej Sweclockers!
ska köpa min första bil snart men behöver tips på bra bilmodeller.
det jag är ute efter är en bil som är ganska liten och smidig, automatväxlad och inte allt för gammal.
har inga krav på lastförmåga, så allt från en 2 dörrars till en liten 4 dörrars är precis lagom.
kollat lite på "mini" men de känns för mycket som en bil alla köper som vill vara annorlunda.
Volvo v70 är lite stora enligt mig, och för svenskt.
så tips på någon schyst liten sport/kupé eller dyl.?
AWD/4WD är ett plus i kanten då det största intresset i livet är skidåkning, plats för takbox är också possitivt.
ser fram emot tips.
budget 150 000kr

//RsQ

Permalänk

Lägga 150k på första bilen måste vara en fruktansvärt bra investering!
Annars kolla nyare Golf GTI eller ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Lägga 150k på första bilen måste vara en fruktansvärt bra investering!
Annars kolla nyare Golf GTI eller ngt.

Målet är självklart inte att komma upp i den summan, men alla brukar klaga om en övre budget gräns
siktar alltid på mest vara för pengarna. Ska ta en titt på golfen, hört lite att just golfen är en dyr bil för
återförsäljarna att ta in. Men att kolla lite skadar aldrig

Permalänk
Medlem

Du får en shysst Audi A4 (avant) med quattro för de pengarna.

Farsan har en sån med 140-hästarsdiseln och den går hur bra som helst. Kan kännas något trång i kupén dock, men det är ju en smaksak.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Honda S2000.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Audi A3 2.0T Quattro

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ålder på dig, för försäkringen kanske spelar roll eller skiter du pengar?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kia Piccanto, liten och finns med automatlåda. En helt ny med automatlåda kostar 135 000.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket ska du köra och vad för körning handlar det om?

Jag hade en A3 från 2004 som förstabil, kanonbra bil på de flesta sätt och hyggligt ekonomisk. Stor nog för två personer och godkänt lastutrymme. Finns med såväl snåltråkiga som roligare motoralternativ.

Ska det vara mer praktiskt. Skoda Octavia, det är en vettig bil och du får en bra mycket nyare bil för samma pengar som en Audi eller VW. Ganska nära släkt med A3 och Golf när det gäller konstruktionen.

Och som vanligt.. ut och provkör

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

VW Golf med DSG-låda, antingen GTI:n, eller GT:n (1.4lit TSI-motor, 150Hk)
Jag har själv en TSI -09 (ryms inte i din budget) & iom 1.4:an går det att köra den asbilligt - om man vill.

Permalänk
Medlem

Mycket tacksam för alla svaren.
Gillade speciellt tipsen om A4 och VW Golf, ser ut som ett par fina bilar.
Ändamålet med bilen är att kunna köra till och från kontoret/div. jobb.
Men jag vill ändå ha chansen att kunna dra iväg en sväng ut på grusvägar eller upp till fjällen då friluftsliv är något utav ett intresse (där av AWD om möjligt.)
Tar med mig era tips och kollar vidare lite på google/blocket.

återigen, tack för svar

//RsQ

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en medelstor bil i premiumklassen. En som är välisolerad (hata vägbuller!) och komfortabel. Det går ju att hitta fina A4or i 150k klassen, så en sådan hade jag nog tagit mig en ordentlig kik på.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Åkte taxi i en ganska ny Skoda Octavia igår. Blev väldigt positivt överraskad! Jag har alltid sett Skoda som något av ett budgetmärke - och det är det väl trots allt - men den var väldigt trevligt. Man satt bekvämt - åtminstone i framsätet - och den var bekväm att åka i. Inredningen kändes rätt fräsch, och den kändes inte lika trång som vissa andra bilar i samma storlek. Den var även rätt tyst, inte som föräldrarnas XC90 men bättre än t ex Ford S-max. Vet inte hur byggkvaliteten är, men i övrigt var det en trevlig bil.

Kan kanske va värt att kolla in. Man får en rätt schyst begagnad för 125-150k

Permalänk
Medlem

En Suzuki Swift eller Mini Cooper.

Permalänk
Medlem

En Audi A6 C6 sedan (årsm 2005–2011) skulle jag tagit, tror de tidigare modellerna kommit ner till 150k-strecket.
Fast kanske är något för stor kloss för dig

Permalänk
Skrivet av resqual:

Mycket tacksam för alla svaren.
Gillade speciellt tipsen om A4 och VW Golf, ser ut som ett par fina bilar.
Ändamålet med bilen är att kunna köra till och från kontoret/div. jobb.
Men jag vill ändå ha chansen att kunna dra iväg en sväng ut på grusvägar eller upp till fjällen då friluftsliv är något utav ett intresse (där av AWD om möjligt.)
Tar med mig era tips och kollar vidare lite på google/blocket.

återigen, tack för svar

//RsQ

Att man behöver AWD till sånt är ofta ganska överdrivet enligt mig, men finns säkert några få tillfällen man kanske inte hade klarat sig utan det. Jag har aldrig lyckats köra fast med framhjulsdrivet ännu men det återstår att se om jag får äta upp detta senare i livet
Ta och titta på småbilar som Volvo c30 audi a3 osv just c30 och a3 tyckte jag om när jag åkte med (framsätet). Undvik kia hondai och liknande om du vill ha lite kvalitetskänsla och komfort. (nu har jag inte åkt i alla kior osv så kanske finns undantag:P)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kul bilval grabbar, fan är ni min morsa allihop eller?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

P-NILZ: Håller med... vad är det för förslag som ni ger grabben? Destumed om han är ung så lär han lägga ägandet på bilen / försäkringen på föräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Kul bilval grabbar, fan är ni min morsa allihop eller?

Skrivet av DarKzY:

P-NILZ: Håller med... vad är det för förslag som ni ger grabben? Destumed om han är ung så lär han lägga ägandet på bilen / försäkringen på föräldrarna.

Måste erkänna att jag inte läste första posten. Bara antog att det va en "förnuftig-första-familjebilen-tråd" som en del tidigare ;P.

Vill man ha en rolig bil skulle jag köpa en lite äldre Gold R32, men det är väl mest för att Mk IV-Golfen är drömbilen i mina ögon. Annars är ju BMW 1-serien en rätt kul bil också. Men då får man nog tyvärr inte så mycket motor ens för 150k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Lägga 150k på första bilen måste vara en fruktansvärt bra investering!
Annars kolla nyare Golf GTI eller ngt.

Köpa bruksbil för 150k en god investering? Tillåt mig småfnissa... Nej, gapskratta.

Till TS:
Köp en billigare bil om det nu inte är pappa som betalar. Har du knegat ihop pengarna själv eller tänker ta lån, tycker jag definitivt du ska tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Köpa bruksbil för 150k en god investering? Tillåt mig småfnissa... Nej, gapskratta.

Till TS:
Köp en billigare bil om det nu inte är pappa som betalar. Har du knegat ihop pengarna själv eller tänker ta lån, tycker jag definitivt du ska tänka om.

som jag skrev tidigare har jag satt pristaket bara för att de flesta på sweclockers behöver ett för att kunna tipsa om bilar.
Självklart köper jag inte en bil för att den är dyr och cool, för att jag ska köpa något så krävs det att den lever upp till vissa krav.
Jag tar självklart billigaste alternativet, men att köpa en bil för 20 000kr som inte håller en vecka (självklart finns det fina exemplar, inte det jag säger) faller mig inte i smaken då jag har noll koll på motorer.
bilen betalar jag med egna pengar och då jag inte har bråttom när det kommer till ett bilköp så känner jag att budgetten kan höjas då jag hellre sparar till något dyrt och i lite finare skick än köper första bästa blocket bil.
Se inte detta som en negativ kommentar, skrev den bara lite utförligare så att inte andra kommer med liknande påpekanden (självklart så ser jag din kommentar som konstruktiv och ser gärna att du tipsar om vad jag ska tänka på vid bilköp.) Vet att många trådar spårar ur då ett flertal personer skriver om samma sak, bättre att hålla det "nice and tight".

//RsQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

som jag skrev tidigare har jag satt pristaket bara för att de flesta på sweclockers behöver ett för att kunna tipsa om bilar.
Självklart köper jag inte en bil för att den är dyr och cool, för att jag ska köpa något så krävs det att den lever upp till vissa krav.
Jag tar självklart billigaste alternativet, men att köpa en bil för 20 000kr som inte håller en vecka (självklart finns det fina exemplar, inte det jag säger) faller mig inte i smaken då jag har noll koll på motorer.
bilen betalar jag med egna pengar och då jag inte har bråttom när det kommer till ett bilköp så känner jag att budgetten kan höjas då jag hellre sparar till något dyrt och i lite finare skick än köper första bästa blocket bil.
Se inte detta som en negativ kommentar, skrev den bara lite utförligare så att inte andra kommer med liknande påpekanden (självklart så ser jag din kommentar som konstruktiv och ser gärna att du tipsar om vad jag ska tänka på vid bilköp.) Vet att många trådar spårar ur då ett flertal personer skriver om samma sak, bättre att hålla det "nice and tight".

//RsQ

Låt mig skriva såhär då, lite kortfattat. Att ha bil är en kostnad. Oavsett bil. Steg ett, som jag är osäker på om du funderat över är att fundera på hur mycket bilen får kosta varje månad. Och när jag säger kostar så menar jag inte bara ev. billån, utan allt. Värdeminskning, service, reparationer (oftare dyrare på nya bilar om du är tvingad till en viss verkstad, även delarna.. Och ja, nya bilar går också sönder), försäkring, skatt, drivmedel, p-plats (eller varför inte en garageplats till finbilen?). Börja här. Allmänt kan man nog säga att de löpande kostnaderna ökar med bilens inköpspris. Desto finare bil, desto dyrare ägande.

Som du skriver kan en nyare och fräschare bil innebära en mer problemfri tillvaro, men det finns ingen garanti. Å andra sidan så är du garanterad mer ågren över t.ex. dörruppslag när du parkerar i en liten p-ruta, stenskott, diverse oljud från bilen, o.s.v. Listan kan göras oändligt lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Låt mig skriva såhär då, lite kortfattat. Att ha bil är en kostnad. Oavsett bil. Steg ett, som jag är osäker på om du funderat över är att fundera på hur mycket bilen får kosta varje månad. Och när jag säger kostar så menar jag inte bara ev. billån, utan allt. Värdeminskning, service, reparationer (oftare dyrare på nya bilar om du är tvingad till en viss verkstad, även delarna.. Och ja, nya bilar går också sönder), försäkring, skatt, drivmedel, p-plats (eller varför inte en garageplats till finbilen?). Börja här. Allmänt kan man nog säga att de löpande kostnaderna ökar med bilens inköpspris. Desto finare bil, desto dyrare ägande.

Som du skriver kan en nyare och fräschare bil innebära en mer problemfri tillvaro, men det finns ingen garanti. Å andra sidan så är du garanterad mer ågren över t.ex. dörruppslag när du parkerar i en liten p-ruta, stenskott, diverse oljud från bilen, o.s.v. Listan kan göras oändligt lång.

Måste säga att jag håller med. Av egen erfarenhet och egna observationer är en nyare bil bara en statussymbol. Äldre bilar är i många fall mer pålitliga och BETYDLIGT billigare i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Köpa bruksbil för 150k en god investering? Tillåt mig småfnissa... Nej, gapskratta.

Till TS:
Köp en billigare bil om det nu inte är pappa som betalar. Har du knegat ihop pengarna själv eller tänker ta lån, tycker jag definitivt du ska tänka om.

Du tror absolut inte det där inlägget är ironiskt?

Alla vet att en bil är livets sämsta "investering".

Permalänk
Medlem

Audi A8, fyrhjulsdrift, allmänt skön och köra.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Köpa bruksbil för 150k en god investering? Tillåt mig småfnissa... Nej, gapskratta.

Till TS:
Köp en billigare bil om det nu inte är pappa som betalar. Har du knegat ihop pengarna själv eller tänker ta lån, tycker jag definitivt du ska tänka om.

Slå upp ordet "ironi"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Audi A8, fyrhjulsdrift, allmänt skön och köra.

dyr i ägande?

Permalänk
Medlem

Jag skulle i första hand kolla på bilar med låg skatt och låg bränsleförbrukning, samt krocksäkerhet och försäkringskostnader.

En bättre begagnad volvo är IMO alltid ett bra förstaval, då reservdelar är väldigt billigt och en väl omhändertagen volvo ofta rullar galet långt utan större problem.

40k skulle dock jag sätta som max-gräns för första bil, men det är bara min åsikt!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka pengar man kan lägga på sin första egna bil beror ju mycket på ålder, ekonomi (jobb, andra utgifter, sparpengar att ta av). Alla är inte 18 och arbetslösa den dagen man köper sin första bil. Har man bra förutsättningar ekonomiskt och har behov av en bra bil och anser det är värt pengarna. Köp då en bil du trivs i och inte något billigt skit, bara för att det är billigt.

Själv var jag 26 när jag köpte min första bil. Hade sparat som en galning för att med gott samvete kunna köpa en bra bil utan en massa och sen ha bra förutsättningar för att klara av driftskostnader. Tror inte jag hade gjort en bättre affär om jag harvat mig genom 5-10 mer eller mindre billiga bilar från den dagen jag fyllde 18 och tog körkort.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||