Permalänk
Medlem

Tips till löpning

Hej
Ska försöka mig på en "karriär" inom löpning för att komma i form till vinterns skidåkning.
har tränat ganska hårt förut (gått på hockey, fotboll och dyl.) men nu för tiden spelar jag bara tennis 3ggr i veckan.
trots att jag inte äter så onyttigt (bara på helger) så tycks det inte hända något med midjemåtten.
mitt mål med träningen är att tajta till kroppen och förlora lite vikt. Någon som har tips/idéer?
Tycker att gymmet verkar överflödigt då jag har tillräckligt med muskler och kan inte riktigt se hur stryketräning kan förbränna
fett på ett effektivt sätt.

ett annat dilemma är förvaring när man springer.
vill gärna kunna släpa med mig telefonen med musik/runkeeper och nycklar, kanske något utöver det. men hur ska man förvara det? vill gärna inte lägga det i cykelkorgen, att förvara de i shortsen känns ohygieniskt och så kommer de fara fram och tillbaka och störa under löpningen (egen erfarenhet.)

tacksamm för alla tips och råd

//RsQ

Permalänk
Medlem

Känner igen det där med förvaring. Nycklar är ett tips att bara ta den du verkligen behöver och häng i ett snöre runt halsen och ha innanför kläderna. För mobil så finns det ju sånt dära armband oftast, men det känns lite väl tycker jag själv. Bästa är väll om du klarar av att ha den i en ficka som inte är allt för stor, alternativt att springa med mobilen i handen. Själv körde jag med det sista alternativet, vilket även hjälpte mot mjälthugg.

Permalänk

Kalorier in - kalorier ut är det enda som betyder någonting för att gå ner i vikt, tunga styrkeövningar blandat med löpning och ett kaloriunderskott vore väl bra för att bränna fett, iom. kaloriunderskott behöver du inte vara orolig för att lägga på dig för mycket muskler.
Gå in på kolozzeum.com/forum och läs, grymt förum för dig som är träningsintresserad.

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pink-screen:

Kalorier in - kalorier ut är det enda som betyder någonting för att gå ner i vikt, tunga styrkeövningar blandat med löpning och ett kaloriunderskott vore väl bra för att bränna fett, iom. kaloriunderskott behöver du inte vara orolig för att lägga på dig för mycket muskler.
Gå in på kolozzeum.com/forum och läs, grymt förum för dig som är träningsintresserad.

Skrivet av Maxz0r:

Känner igen det där med förvaring. Nycklar är ett tips att bara ta den du verkligen behöver och häng i ett snöre runt halsen och ha innanför kläderna. För mobil så finns det ju sånt dära armband oftast, men det känns lite väl tycker jag själv. Bästa är väll om du klarar av att ha den i en ficka som inte är allt för stor, alternativt att springa med mobilen i handen. Själv körde jag med det sista alternativet, vilket även hjälpte mot mjälthugg.

tycker också att armbandsväska till mobilen känns lite sådär, vill inte ge folk tron om att man Kan springa
ska ta en titt på kolozzeum.com/forum och försöka bilda mig uppfattning om vad som krävs, träningsmässigt.
tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

tycker också att armbandsväska till mobilen känns lite sådär, vill inte ge folk tron om att man Kan springa
ska ta en titt på kolozzeum.com/forum och försöka bilda mig uppfattning om vad som krävs, träningsmässigt.
tack för tipset.

Kolla i näringslära-forumet, där i en sticky finns en länk till ett mycket smidigt excel-ark för beräkning av kcal-intaget. Testa att fylla i det ordentligt en vecka, med nuvarande kost, så får du snart en bra idé om vad som snabbt ger ett kcal-överskott.

Angående nyckelförvaring så har jag för mig att jag sett att det finns "löparhandskar" med nyckelficka på i handflatan. Alltså precis stor nog för att peta in hemmanyckeln i. Löparhandskar kanske känns overkill, men kanske kan någon sy-kunnig hjälpa dig att fixa någon liknande ficka på lämpligt plagg.

Telefonen har jag själv haft i en innerficka på en relativt tight jacka (har mest löp-lust när det är nära noll grader) och då har den legat still. För övrigt tycker jag inte att du ska bry dig om vad folk tycker om att du ser ut att "kunna" springa. Kände samma sak inför att dra på mig ett par cykelbyxor. Vissa saker är bara för praktiska för att inte användas, proffs eller rookie alike.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.