Analytiker: AMD på väg att bli irrelevant på processormarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

det är länken jag har pratat om hela tiden. där fanns det bla en prolle för 40k.

Då provar vi igen. Länken levererades som svar på ett inlägg där någon tyckte att det inte fanns någon som skulle betala 15000 för en CPU. Länken leder för övrigt till en lista över alla tillgängliga CPU'er, och deras pris, på prisjakt. Dyraste, och billigaste. Att argumentera emot innebär alltså (förutsatt att du inte explicit sagt att så inte är fallet) att du stödjer kommentaren länken var ett svar till. Jag hävdar att det inte alls är speciellt osannolikt att vi får CPU priser på desktop CPU'er i området runt 15000:- om en ensam tillverkare får råda. Om du anser att jag har rätt får du helt enkelt ta på dig att du argumenterat utan att specificera vad du argumenterar emot.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Du menar att det var IBM som ville försöka få monopol på PC marknaden? Ja, det låter vettigt. Jag vet inte om folk kommer ihåg IBM PS/2 datorerna, de hade en proprietär MCA buss. IBM försökte slå ut vanliga x86 marknaden genom att låta PS/2 datorerna ersätta den marknaden. Och PS/2 datorerna var instängda och tillverkarna var tvungna att betala skyhöga licensavgifter. Som tur var, lyckades inte IBM med PS/2 datorerna, utan de dog ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_System/2

Så visst var IBM arroganta och använde fula metoder på 80 talet, men du vet, IBM har faktiskt aldrig ändrat på sig. Microsoft tog över kronan som det stora Evil företaget kring 1980, men IBM fortsatte sitt race. Faktum är att begreppet "FUD" kommer faktiskt från IBM. Det var IBM som var de första FUDarna. IBM har alltid FUDat genom historien, och alltid satt det i system för att motarbeta sina konkurrenter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt#Defi...
En del företag kanske råkade FUDa av misstag ibland, men IBM satte det i system och alla på IBM gjorde det. Så IBM behövde många advokater. Faktum är att smeknamnet "Big Blue" kommer då man insåg att IBM hade flera advokater anställda, än USAs regering.

IBMs advokater var bra att ha när IBM åkte runt och pressade företag på pengar pga patent Trollande. IBM är ett ökänt patent Troll företag än idag:
http://www.zoobab.com/ibm-turbohercules-patent-threat-letter
IBM släppte nyligen 511 patent till open source och lovade att aldrig stämma. Men det finns ett företag som heter TurboHercules som utvecklar en IBM Stordator emulator på x86. Mainframe cpuer är så grymt långsamma jfrt med x86 cpuer, att emulatorn kan ersätta mindre Mainframes, som kostar tiotals miljoner kr, så IBM är livrädda för emulatorn. IBM har ju monopol på Mainframemarknaden idag. Emulatorn använder ett av de 511 öppna patenten, och vips skickar IBM hotbrev. Allt för att stänga ned emulatorn. IBM döms hela tiden för sin Mainframe business, men det märker vi aldrig eftersom vi har inga mainframes. Därför tror vi MS är det onda företaget, när MS egetnligen lärt allt av IBM. IBM är mästaren och verkar så än idag.

Ett annat exempel. IBM reste till SUN och krävde patentpengar. SUN förklarade att deras patent var ogiltiga och löjliga. IBMs advokater sa, "ok, ni kanske klarar er från dessa 7 patent, men vi har många patent. Ska vi åka hem och leta efter patent som ni bryter emot, eller tänker ni betala några 100 miljoner?". SUN betalade.
http://www.forbes.com/asap/2002/0624/044.html

Ett annat exempel, Javas skapare Gosling, berättar om en annan gång när IBM nästan satte SUN i konkurs pga stora böter över ett löjligt IBM patent. Det var då, SUN började ta patent på allt möjligt för att kunna försvara sig mot patent troll. SUNs ingenjörer startade då en tävling om att ta det löjligaste patentet, berättar han.
http://nighthacks.com/roller/jag/entry/quite_the_firestorm

Idag är IBM än det företag som är mest Evil. Men IBM sysslar numera med dyra Unix servrar och stordatorer så vi märker inte hur Evil IBM är. IBM har ju dragit sig ur PC marknaden för längesen. IBM OS2 finns ju inte längre, IBM gör inget för vanliga konsumter längre. Vi märker inget om hur IBM fular sig och stämmer andra för ingenting.

Du kanske missade alla artiklar om när AMD hade snabbare cpuer? AMD nådde 1GHz före Intel och hade bättre cpuer då. Pga Alpha konstruktörerna som joinade AMD (se nedan). Trots att AMD hade bättre cpuer så var det inga företag som köpte AMD. Det visade sig att Intel hotade företagen att de måste köpa Intel, och stänga AMD ute. Så AMD förlorade massa pengar och fick inga marknadsandelar, trots att AMD var överlägsna Intel. Intel dömdes för det, för några år sen. AMD blev jätteglada och sa att äntligen kan de konkurrera på lika villkor. (Men jag är skeptisk, Intel har fulat sig tidigare och jag tror inte det är jämt). Missade du alla dessa artiklar om Intel vs AMD? Googla lite så ser du.

Skälet att AMD inte gör bra cpuer idag är för att på Athlon tiden, när AMD regerade, så var Athlon teamet samma människor som gjorde Alpha cpun. Så Athlon var en x86 variant av Alpha. RISC processorn Alpha var då en av världens snabbaste. Alpha gick på 150MHz, när 486 gick på 25MHz. Det var enorm skillnad i prestanda mellan x86 och RISC på den tiden. Faktum är att 1.6GHz Alpha står sig ganska bra än idag mot moderna x86 på vissa benchmarks, Alpha var bra på vissa saker, typ vetenskapliga beräkningar. En cpu på 150MHz, det var enormt på den tiden.

Jo tack jag kommer ihåg MCA bussen. Jag fick flera gånger stå och förklara för kunder att deras IBM-pc inte var IBM kompatibla!!
På den tiden så användes ordet IBM kompatibel om ISA bussen. Vissa Aptiva modeller hade ingen ledig ISA buss, de var upptagna av kort för paralell och seriell port (com och lpt port idag). Eller så hade de ingen ISA port överhuvud taget. Ett Creativ ljudkort för MCA kostade mer dubbelt så mycket som samma för ISA. Eller när "seriöst" företag (Esselte Office)sålde PC utan L2 cash. Det behövdes inte för vanligt användade. På den tiden satt den på moderkortet och man kunde välja alt uppgardera till vilken storlek man ville ha.
Och sedan IBM-dos ! En kopia av MS-Dos (windows och alla nytto prog fungerade felfritt). Med har gjort om namnet på alla kommandona. Kunde driva en till vanvett när man i dos skull göra vissa saker, ex "sysa" upp en HD. Givetvis var den dubbelt så dyr som MS-dos.

Beträffande Intel. Deras Extreme Edition var ca 3 gånger så dyr som deras vanliga. ex: P4 2.8 GHz vs P4ee men gav max 5% ökning av systemet. När jag frågade en Intel tekniker (som hade varit med att utveckla den) om varför så svarade han: För att vi kan! Han skakade på skallen och berättade att de sålde varenda en. Vi skrattade åt dem så köpte en CPU för 10K och såm man kunde köpa en lika prestandard 1 år senare för 1/3 av priset. Och ännu idag så säljer man EE/x versioner för överpris. 980x vs 2600K

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är nu rätt länge sedan, men som jag minns det tog Intel fram två serier chipset. Ett för rambus teknologin, och ett "alternativ". Ovanpå det så kunde de ju lugnt luta sig på högvis med tredjeparts tillverkare av chipset. Jag vet med andra ord inte om jag tycker att de la alla äggen i en korg. Att det sen visade sig vara ett misstag att satsa på rambus över huvudtaget, vet vi ju med dagens facit.

B!

Intel behöll uppdaterade versioner av 815 chipset till sin P4 socket 478 i början. 815 gav bara stöd åt 100/133 MHz minne. Detta efter påtryckningar från Dell, HP, Fujistu mm. Dessa skulle användas i kontors system där prestandard kraven var låga. I praktiken såldes det 3-4 gånger fler av 100/133 Mhz moderkorten än av RAMbus. Och det var de deskreta moderkorten som sålde med det gamla. Allt pga RAM bus priserna. Det var inte förren man fick fram 865 chipet som fick stöd för DDR. Och som panik utvecklades av Intel. Det hade AMD haft stöd för i över 1 år då!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Intel behöll uppdaterade versioner av 815 chipset till sin P4 socket 478 i början. 815 gav bara stöd åt 100/133 MHz minne. Detta efter påtryckningar från Dell, HP, Fujistu mm. Dessa skulle användas i kontors system där prestandard kraven var låga. I praktiken såldes det 3-4 gånger fler av 100/133 Mhz moderkorten än av RAMbus. Och det var de deskreta moderkorten som sålde med det gamla. Allt pga RAM bus priserna. Det var inte förren man fick fram 865 chipet som fick stöd för DDR. Och som panik utvecklades av Intel. Det hade AMD haft stöd för i över 1 år då!

Erkänner villigt att minnena från den tiden är lite luddiga, men jag är rätt säker på att rambuss teknologin introducerades till P3'or. Anledningen till att man hade begränsat stöd för andra minnestyper vill jag minnas var ett 3 års avtal med rambus, men både VIA och ALi hade väll DDR chipset tillgängliga? (De hade ju DDR chipset till P3'orna, så jag tvivlar på att de satt tomhänta...) Vad jag menar är att man inte precis låst in sig i ett hörn. Det fanns 3 olika minnestyper tillgängliga för potentiella moderkortsbyggare. Sen kan man ju fundera på om Willamette CPU'erna var snabba nog att dra nytta av de snabbare minnena...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt nog stod Länsförsäkringar och gjorde just det här i stan för en tid sedan. Nå, de devalverade din ide, och delade bara ut hundralappar, men i alla fall.B!

De skänkte bort pengar? Jaså, vad var haken? Jag har svårt att tro att de bara skänkte bort pengar. Räknade de med uppmärksamhet och reklam? Vet du vad de ville uppnå?

Inget vinstdrivande företag skänker bort pengar, om de inte räknar med att få tillbaka allt. Med ränta.

Permalänk
Medlem

Då tar vi det igen. Länken leder till en listning av alla CPU'er listade av Prisjakt. Den visar klart och tydligt att det går att få en CPU för mellan 80, och 40000:- i dag. Det dyraste i desktop väg som faktiskt går att få tag på (med andra ord, listat som "i lager") är i7 Extreme 965, från GHData. 13 376:- Och det på en marknad som är konkurrenssatt. Jag misstänker att de tänker sig att faktiskt få den såld för det priset, även om jag hade gått till en handlare med ett mer konkurrenskraftigt pris. Jag vill alltså förtydliga, jag listade det dyraste priset, på den dyraste CPU'n. Vilken ärthjärna som helst skulle ju ta den billigaste av samma, om man nu måste ha den CPU'n. Men det borde ju ge en uppfattning om vad butikerna faktiskt säljer grejer för, eftersom ingen handlare har något hemma i avsikt att inte sälja det...

Skrivet av saddam:

De skänkte bort pengar? Jaså, vad var haken? Jag har svårt att tro att de bara skänkte bort pengar. Räknade de med uppmärksamhet och reklam? Vet du vad de ville uppnå?

Inget vinstdrivande företag skänker bort pengar, om de inte räknar med att få tillbaka allt. Med ränta.

En gissning är att det var reklam. Dock hade jag fel, inte vem som helst fick ta del av slantarna, utan bara befintliga kunder. De stod tydligen även vid CenterSyd någon dag. Möjligen även på fler platser.
http://hd.se/helsingborg/2011/10/13/100-lappar-delades-ut-pa/ Vad tror du de ville uppnå, en artikel i tidningen? Vad ville kärringen som brände 100 000 på grillen? Faktum kvarstår, de skänkte bort pengar utan krav på motprestation. Du har inte någonstans lockats med att bli kund för att de eventuellt en dag ska stå någonstans och ge bort slantar som du kanske, möjligtvis kan få.
B!

§1
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då provar vi igen. Länken levererades som svar på ett inlägg där någon tyckte att det inte fanns någon som skulle betala 15000 för en CPU. Länken leder för övrigt till en lista över alla tillgängliga CPU'er, och deras pris, på prisjakt. Dyraste, och billigaste. Att argumentera emot innebär alltså (förutsatt att du inte explicit sagt att så inte är fallet) att du stödjer kommentaren länken var ett svar till. Jag hävdar att det inte alls är speciellt osannolikt att vi får CPU priser på desktop CPU'er i området runt 15000:- om en ensam tillverkare får råda. Om du anser att jag har rätt får du helt enkelt ta på dig att du argumenterat utan att specificera vad du argumenterar emot.
B!

asså hur orkar du? och snälla använd styckesindelning.

jag har "inte" argumenterat nånting det är bara du som drar på mer och mer utan att jag ens har frågat efter det.

jag har läst länken och valde som "skrivande prolle" en för 40K

Efter det kom jag med min teori. att ingen gamer eller vanlig datoranvändare kommer att köpa en sådan eftersom det kostar shortan samt inte är riktad emot deras ändamål. Istället köper folk hellre en I5/I7 för en mycket mindre summa. visst kan dem gå upp i pris. men aldrig så långt som 40k folk kommer att fortsätta köpa dagens prollar framöver.

dina svar ger mig huvudvärk. eftersom det inte är någont jag har tagit upp, och sen ska ge mig in på utan att förstå riktigt varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då tar vi det igen. Länken leder till en listning av alla CPU'er listade av Prisjakt. Den visar klart och tydligt att det går att få en CPU för mellan 80, och 40000:- i dag. Det dyraste i desktop väg som faktiskt går att få tag på (med andra ord, listat som "i lager") är i7 Extreme 965, från GHData. 13 376:- Och det på en marknad som är konkurrenssatt. Jag misstänker att de tänker sig att faktiskt få den såld för det priset, även om jag hade gått till en handlare med ett mer konkurrenskraftigt pris. Jag vill alltså förtydliga, jag listade det dyraste priset, på den dyraste CPU'n. Vilken ärthjärna som helst skulle ju ta den billigaste av samma, om man nu måste ha den CPU'n. Men det borde ju ge en uppfattning om vad butikerna faktiskt säljer grejer för, eftersom ingen handlare har något hemma i avsikt att inte sälja det...
B!

Skrivet av Burks:

jag har "inte" argumenterat nånting det är bara du som drar på mer och mer utan att jag ens har frågat efter det.

jag har läst länken och valde som "skrivande prolle" en för 40K

Efter det kom jag med min teori. att ingen gamer eller vanlig datoranvändare kommer att köpa en sådan eftersom det kostar shortan samt inte är riktad emot deras ändamål. Istället köper folk hellre en I5/I7 för en mycket mindre summa. visst kan dem gå upp i pris. men aldrig så långt som 40k folk kommer att fortsätta köpa dagens prollar framöver. dina svar ger mig huvudvärk. eftersom det inte är någont jag har tagit upp, och sen ska ge mig in på utan att förstå riktigt varför.

Jag kommenterade endast det Haziza skrev, för vad som han menade framgick inte.

Pratar ni om folk i allmänhet för jag vet inte om ni pratar om hela populationen eller om några särskilt utvalda.
Klart att folk väljer produkt efter sin smärttröskel. Det är samma mönster som vi ser idag. Vissa anser sig ha råd och behov av dyrare processorer medans vissa nöjer sig med billigare. En sak är dock säker. Om det är monopol på en marknad så kommer dessa "smärtrösklar" testas. En processor skulle därför mycket väl kunna kosta 15000kr om det finns förutsättning att företaget som tillverkar den anser att det är värt att sätta det priset, även om det innebär att endast ett fåtal kommer att köpa den. grafikkorten MARS, ARES någon??

Edit: lite formulering + att nu är ju ARES något av skrytobjekt på en konkurrerande marknad, men poängen är ändå densamma.

§1
Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då tar vi det igen. Länken leder till en listning av alla CPU'er listade av Prisjakt. Den visar klart och tydligt att det går att få en CPU för mellan 80, och 40000:- i dag. Det dyraste i desktop väg som faktiskt går att få tag på (med andra ord, listat som "i lager") är i7 Extreme 965, från GHData. 13 376:- Och det på en marknad som är konkurrenssatt. Jag misstänker att de tänker sig att faktiskt få den såld för det priset, även om jag hade gått till en handlare med ett mer konkurrenskraftigt pris. Jag vill alltså förtydliga, jag listade det dyraste priset, på den dyraste CPU'n. Vilken ärthjärna som helst skulle ju ta den billigaste av samma, om man nu måste ha den CPU'n. Men det borde ju ge en uppfattning om vad butikerna faktiskt säljer grejer för, eftersom ingen handlare har något hemma i avsikt att inte sälja det...

Sen, bara som en tanke, det kanske vore läge att sluta kalla varandra för idioter? Städad ton, annars är risken stor att tråden stängs ned, eller blir så hårt modererad att den blir meningslös...
B!

Till att börja med så skulle det inte göra mig ett smack om tråden stängdes ner då den bara innehåller en massa dravvel, så det är höjden av i-landsproblem att ens bekymra sig över...

Men för att återgå till vad du egentligen skrev så kan du ju fortfarande inte räkna in serverprollar i jämförelsen, alltså de XEON CPU'er för 40k, för det andra kostar den billigaste i7 Extreme 965 8 967:- enligt prisjakt, men inte ens den är jämförbar med Bulldozer, den fick ju även stryk av i7 2600K, så det är inte heller jämförbart, det går nästan så långt så att den är jämförbar med 4 år gamla Q9550, så illa blev det...och den slog Bulldozer t.o.m....och jag hoppas du är medveten om att även AMD har CPU'er för 13000:- och uppåt

Att GHData tar 13 376:- i7 Extreme 965 är knappast Intels fel eftersom det går att köpa den för 5000:- mindre från en annan butik, Intel står inte för den enskilde butikshavarens girighet...och "Ja", intel räknar med att få den såld, men inte till vem som helst, utan till entusiaster, precis som med Sandy Bridge-E, de är inte gjorda för den vanliga användaren eller gamern över huvud taget, du får skilja på entusiaster och brukare

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Var snälla mot varandra nu, annars måste jag bli elak!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Att GHData tar 13 376:- i7 Extreme 965 är knappast Intels fel eftersom det går att köpa den för 5000:- mindre från en annan butik, Intel står inte för den enskilde butikshavarens girighet...och "Ja", intel räknar med att få den såld, men inte till vem som helst, utan till entusiaster, precis som med Sandy Bridge-E, de är inte gjorda för den vanliga användaren eller gamern över huvud taget, du får skilja på entusiaster och brukare

Jag skrev klart och tydligt att jag listade det dyraste priset, på den dyraste CPU'n som kunde komma i fråga, eftersom jag förutsätter att även butiker som listar sådana priser har för avsikt att sälja. Du tror väll inte GHData har en CPU på hyllan för att de tycker det är kul? Utan att veta om de har sålt någon, eller inte, är det svårt att säga, men sannolikheten för att någon varit korkad nog att betala de pengarna är hög. Och steget därifrån till de priser jag diskuterat, är inte speciellt långt.

Skrivet av FallenHero:

Men för att återgå till vad du egentligen skrev så kan du ju fortfarande inte räkna in serverprollar i jämförelsen, alltså de XEON CPU'er för 40k,

Så var det det där med att läsa vad andra skriver igen. Jag har aldrig jämfört med server CPU'er, utan jag har hållt mig i segmentet desktop CPU'er.

Skrivet av FallenHero:

och jag hoppas du är medveten om att även AMD har CPU'er för 13000:- och uppåt

Dyraste desktop CPU'n med bekräftad tillgänglighet jag hittar för AMD kostar runt 1700:-... Även om vi skiter i tillgänglighet är FX-8150 en 2100-2900:- del. Intel har så nära ett monopol man kan komma, utan att vara helt ensam på marknaden, och priserna reflekterar det. Nära nog monopol priser.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.