Permalänk
Medlem

Tablet för skissande

God afton,

Då jag känner mig rätt vilsen på området tänkte jag vända mig hit, och hoppas på att någon kan guida mig rätt. :>

Vad jag letar efter är en tablet som jag kan använda till att skissa på när jag t.ex. sitter i soffan eller åker tåg, eller är någon annanstans där jag inte har tillgång till min dator med Wacom-platta. Någon form av stylus, allra helst av active digitizer-typ så att den klarar av tryckkänslighet (som Wacom-plattorna), är ett krav såklart, men utöver det är jag lite osäker på vilken väg man ska gå. Den bör också klara något vettigt sketch-program, som Photoshop, Painter eller Sketchbook Pro. Fysiskt tangentbord som tillbehör är inget krav. Jag har hittills hittat ett par olika alternativ, men jag tar väldigt gärna emot tips om andra modeller som kan passa för ändamålet.

Möjliga alternativ hittills:

  • - Lär ju klara av allt jag någonsin skulle kunna tänkas kräva av den (iom. Win7 och allt), men den kan om möjligt vara något overkill för mina behov, och batteritiden verkar vara något av en nackdel. Kan även vara lite svår att få tag på, men det går säkert att lösa. Den modell jag läst mest om hittills.

  • http://www.noteslate.com/ - Monokrom, plus att den inte direkt verkar existera?

  • [url="http://se.fujitsu.com/products/mobile/tablet_pcs/stylistic_st..."]Fujitsu Stylistic ST[/url] - Inte läst särskilt mycket om, men kan måhända vara ett alternativ

  • [url="http://www.lenovo.com/products/us/tablet/thinkpad/"]Thinkpad Lenovo Tablet[/url] - Verkar finnas i en uppsjö varianter, iallafall om man får tro Prisjakt, verkar ligga i ungefär samma prisklass som EP121 men ha Honeycomb istället. Ska klara tryckkänslighet etc., iallafall om man köper rätt stylus.

All hjälp mottages tacksamt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det verkligen är just skissande du tänkt hålla på med så kan Inkling kanske vara ett alternativ.

http://www.youtube.com/user/Wacom#p/c/0/fXbBA1DRE84

Går ju dock inte att göra någon efterbehandling förrän du sätter dig vid datorn igen. Kanske var det mer än skissande du tänkt dig?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Men kan ju annars skissa på papper och scanna istället? ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om det verkligen är just skissande du tänkt hålla på med så kan Inkling kanske vara ett alternativ.

http://www.youtube.com/user/Wacom#p/c/0/fXbBA1DRE84

Går ju dock inte att göra någon efterbehandling förrän du sätter dig vid datorn igen. Kanske var det mer än skissande du tänkt dig?

Hmm skissande kanske är fel ordval, då jag tänkt göra mer än bara göra grundläggande skisser. Tecknande, design, rendering plus färgläggning är väl kanske närmare sanningen. Var lite sugen på Inkling när nyheten kom, men då man inte kan sudda etc. så känns den lite väl basic.

Skrivet av Sepemulle:

Men kan ju annars skissa på papper och scanna istället? ^^

Joråsåattde.

Permalänk
Medlem

Vänta på Samsung serier 7 slate

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den ser faktiskt mycket intressant ut. Blir väl nästan en direkt konkurrent till EP121 EEE, då funktioner och kostnad är mycket snarlika.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits och ASUS EP121 är inget alternativ pga den dåliga batteritiden och dålig tillgängligheten.
Surfplattor känns mer som en leksak än något man kan använda till något användbart, har vänner som har IPAD tex.

Jag har funderat på en Lenovo Thinkpad X220. 12.5 tum IPS skärm, lång battertid, stryktålig som få. 3års garanti. Stort användningsområde med windows 7, möjligthet till alla program.. Den är lätt . 1,5kg. Intel Core i5

Kostar över 20 000kr om jag minns rätt i svenska butiker, vet inte ens om det erbjuds med IPS skärm i sverige.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648744&cks=ASS&assoc=B99...

Den finns i alla fall att köpa på en tyskstudentsida där man kan konfigurera den hur man vill, med SSD,RAM etc. Tex Den kan monteras så den har en M-sata SSD och vanlig hårddisk. Man får datorn direkt från Lenovo och det är världsgaranti.

Kostar 13-14000kr tror jag med svenskt tangentbord och frakt.

Dock har jag inte köpt den än för att den har samma problem som alla tablet PC, Asus eee EP121 och ritplattor (cintiq). Att vid kanterna av skärmen så rör sig pekaren lite hur den vill, vilket gör att det kan bli knivigt att klicka på ikoner, scrolla, annat liknande.

Permalänk
Medlem

Ja, har förstått att det där kantproblemet är vanligt. Har i nuläget en vanlig Wacom Intuos, och det är väl egentligen samma sak där, men jag stör mig inte särskilt mycket på det då jag inte härjar ute i kanterna så mycket.

Och ja, surfplattor överlag känns alldeles för casual för att man ska kunna hitta något vettigt på ett lätt sätt. Hoppas fler kommer inrikta sig mer åt jobb/nytta-hållet.

Som du säger går EP121 nästan helt bort pga den rätt kassa batteritiden. Thinkpad X220 har jag slängt ett öga på innan, och den verkar ju trevlig, men den är nog utanför min budget. Å andra sidan, om man vill ha tryckkänslighet och en vettig produkt så kanske man måste sträcka sig till nåt sånt. Om jag förstod det rätt kommer Samsung Serie 7 Slate lanseras nu i mitten av oktober, dock vet jag inte hur tillgängligheten kommer vara i Sverige. Det finns inte så mycket i recensionväg att hitta heller, mest previews, men det verkar som batteritiden kommer vara bättre än på Asus EP121, även om jag inte kan bekräfta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Ja, har förstått att det där kantproblemet är vanligt. Har i nuläget en vanlig Wacom Intuos, och det är väl egentligen samma sak där, men jag stör mig inte särskilt mycket på det då jag inte härjar ute i kanterna så mycket.

Och ja, surfplattor överlag känns alldeles för casual för att man ska kunna hitta något vettigt på ett lätt sätt. Hoppas fler kommer inrikta sig mer åt jobb/nytta-hållet.

Som du säger går EP121 nästan helt bort pga den rätt kassa batteritiden. Thinkpad X220 har jag slängt ett öga på innan, och den verkar ju trevlig, men den är nog utanför min budget. Å andra sidan, om man vill ha tryckkänslighet och en vettig produkt så kanske man måste sträcka sig till nåt sånt. Om jag förstod det rätt kommer Samsung Serie 7 Slate lanseras nu i mitten av oktober, dock vet jag inte hur tillgängligheten kommer vara i Sverige. Det finns inte så mycket i recensionväg att hitta heller, mest previews, men det verkar som batteritiden kommer vara bättre än på Asus EP121, även om jag inte kan bekräfta det.

Ah precis. Ah personligen tycker jag att x220t är värt pengarna. Som sagt, prestandan är optimal, det är en latop=tangentbord,thinkpad=kvalite, digitazer, lång garanti,tålig,portabel,batteritiden. Så den har ju allt man vill ha. Medan alla andra alternativ är en kompromiss.

Jag ska vänta till våren innan jag gör ett köp då jag inte har jättestort behov just nu.

Permalänk
Medlem

Om det räcker med svartvitt finns ju alltid Boogie Board

http://www.youtube.com/watch?v=5fzCAXOJ8-8

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Boogie Board var ju lite rolig, men då den inte ens har selektiv suddfunktion tror jag att den inte är nåt för mig. Blir däremot mer och mer intresserad av Samsung Series 7 Slate, ska invänta mer noggranna rapporter om den.

Permalänk
Medlem

Jag är själv en "fellow" konstnär och letar efter något liknande. Trots att man ofta skissar med blyerts skulle det vara skönt med en tablet pc som man kan slänga in GIMP/PS på och skissa när man är på resande/mobil fot.

Problemet med Slate är att penabled-funktionen duger inte. Det må vara Wacom-teknologi, tyvärr är den inte lika effektiv som en tablet eller (som jag använder hemma) en Cintiq. Det är frustrerande att måla på den när man är van vid en Cintiq eller en Intuos, och en stor del varför jag tycker om konceptande på datorn är just Wacoms problemlösa, 100% perfekta teknologi.

För min del tänker jag vänta på en duglig lösning. Ipad duger definitivt inte, produkten är ett skämt med två nivåer. Slate är ett steg i rätt riktning, men det krävs mer innan jag kan använda den som skissprodukt som jag förväntas lägga ut 10 000 spänn för.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jo, som du säger så lutar det nog allt mer åt att vänta tills det kommer mer dugliga lösningar än de som finns idag. Angående iPad så testade jag att rita lite som hastigast på en, och det var ju ingen höjdare direkt, så den är verkligen inget alternativ.

Då kanske det rentav är mer vettigt att spara pengarna till en Cintiq. Hur är den att använda, värd pengarna? Har tyvärr inte haft möjlighet att testa en än, men skulle gärna vilja. Min Intuos3 duger väl för tillfället, men i framtiden kanske man skulle vilja köpa upp sig lite.

Förresten, lite exempel på egna alster skulle vara kul att se, eller det kanske finns någon annan tråd på forumet för sånt?

Permalänk

Jag måste säga att min Lenovo Thinkpad Tablet inte är dum alls, pen pressure har den och visst har den lite småbuggar, men det jobbar Lenovo på och ICS kanske löser en del. Mestadels funkar allt smidigt, använder Sketchbook pro (vilket är helt ok), men håller tummarna på Adobes Photoshop app! Den ska vara på G enligt dem själva iaf. Saknar inte windows alls faktiskt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Jo, som du säger så lutar det nog allt mer åt att vänta tills det kommer mer dugliga lösningar än de som finns idag. Angående iPad så testade jag att rita lite som hastigast på en, och det var ju ingen höjdare direkt, så den är verkligen inget alternativ.

Då kanske det rentav är mer vettigt att spara pengarna till en Cintiq. Hur är den att använda, värd pengarna? Har tyvärr inte haft möjlighet att testa en än, men skulle gärna vilja. Min Intuos3 duger väl för tillfället, men i framtiden kanske man skulle vilja köpa upp sig lite.

Förresten, lite exempel på egna alster skulle vara kul att se, eller det kanske finns någon annan tråd på forumet för sånt?

Nix, finns ingen direkt forumdel för sådant såvitt jag vet. Synd att du bor i götet, jag tycker annars om att träffa andra konstnärer och skissa ihop/prata design och dylikt. I Sverige är det väldigt ont om mötesplatser/städer som verkligen har konstfokus. Stockholm och götet är väl det enda. I L.A skulle man bo - eller Chicago ;).

Rörande Cintiq så är den faktiskt en dröm. Jag har både Intuos4 och Cintiqen, men Cintiqen är det jag till största del använder, faktiskt :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Sepemulle: Låter ju inte helt fel. Som jag förstod det verkar det som att Sketchbook Pro-versionen till thinkpaden är något daterad i jämförelse med andra, och att den har lite problem med att den avläser vissa tryck med pennan som dubbelklick, vilket kan hindra en från att dra snabab streck ibland. Kanske inte gäller alla?

Janav: Ja jag skulle också gärna träffa andra som är intresserade av samma sak, och kanske ha lite skiss-sessioner ihop så att man kan motivera sig själv bättre. Vet att det var några svenskar på Conceptart.org som drog ihop nåt möte, tror det var i Göteborg till och med, eller kanske Malmö, men har inte kollat upp det sen jag var inne och kikade sist (längesen).

Du kan få skänka en Cintiq till en behövande om du vill.

Permalänk

Kalimac: Javisst det är lite små krux med den versionen, inget jag märker av dock, och då skissar jag en hel del... Men som sagt kommer PS till Android och Sketchbook Pro lär väl uppdateras nu när ICS är ute...

Om du vill skissa med andra, gå in på www.artgrounds.com där finns "sketcher" som är ett skissprogram för just colab.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kalimac:

...Janav: Ja jag skulle också gärna träffa andra som är intresserade av samma sak, och kanske ha lite skiss-sessioner ihop så att man kan motivera sig själv bättre. Vet att det var några svenskar på Conceptart.org som drog ihop nåt möte, tror det var i Göteborg till och med, eller kanske Malmö, men har inte kollat upp det sen jag var inne och kikade sist (längesen).

Nästa gång jag är i Götet ska jag se om inte min EP121 kan följa med så kan du åtminstone få testa handlaget lite. Jag använder den primärt som resedator för mitt fotointresse. Fotoredigering på den när man är på längre tur är underbart. Var till Auschwitz och fotade (har man inte åkt, så ska man - gripande och omskakande men väl värt erfarenheten), kunde göra förhandsgranskning på kvällen och titta igenom för att sedan besluta om man skulle tillbaka för mer bilder.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Sepemulle: Jo har använta lite såna olika co-lab-varianter online, men det är inte riktigt samma grej som att sitta med andra i verkligheten. Tror jag iallafall, har ju inte testat det senare egentligen, förutom kroki i skolan.

Lan: Hur är batteritiden egentligen på EP121:an? Tack för erbjudandet förövrigt, det uppskattas.

Väldigt trevligt med all feedback man fick i tråden, tack alla!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kalimac:

Sepemulle: Jo har använta lite såna olika co-lab-varianter online, men det är inte riktigt samma grej som att sitta med andra i verkligheten. Tror jag iallafall, har ju inte testat det senare egentligen, förutom kroki i skolan.

Lan: Hur är batteritiden egentligen på EP121:an? Tack för erbjudandet förövrigt, det uppskattas.

Väldigt trevligt med all feedback man fick i tråden, tack alla!

Ta en kik i denna tråden för mer detalj info, orkar inte upprepa allt jag skrivit där. Har ju skrivit länge om EP121.

Batteritiden är mellan 1,5-3h beroende på vad du gör och hur mycket du kräver av den. Finns folk som hävdar över 3h men det är med mods av windows och ultimat sparande. Sedan finns det också de som skaffar en extra batteripack men återigen så tycker jag inte det är så farligt. Man är sällan långt ifrån ett uttag när man vill göra kreativt arbete på denna och smidigare laddare får man leta efter.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ta en kik i denna tråden för mer detalj info, orkar inte upprepa allt jag skrivit där. Har ju skrivit länge om EP121.

Batteritiden är mellan 1,5-3h beroende på vad du gör och hur mycket du kräver av den. Finns folk som hävdar över 3h men det är med mods av windows och ultimat sparande. Sedan finns det också de som skaffar en extra batteripack men återigen så tycker jag inte det är så farligt. Man är sällan långt ifrån ett uttag när man vill göra kreativt arbete på denna och smidigare laddare får man leta efter.

Hah, den tråden hade jag helt glömt bort, men har läst igenom hela och det var mycket bra info där. Tackar!

Permalänk
Medlem

Att det ska ta så långt tid för att få en perfekt produkt.
Själv har jag mer och mer övergett mitt skissande på papper och gör bara snabba skisser för att underlätta arbetet med datorn. Även om jag har en Intuos3 så får jag inte riktigt grepp på och titta upp i skärmen samtidigt som jag ritar på bordet. Så faller ändå mer och mer tillbaka till musen som jag vant mig vid under alla dessa år.

Det är även synd att dessa plattor ska kosta så pass mycket, vilket gör att det för min del prioriteras bort snabbt på grund av så många intressen som äter upp pengarna. Cintiq känns även så pass gammal idag att de borde kosta mindre, med tanke på att teknologin har funnits där ett tag. Samt, nackdelen med Cintiq är just det att den inte är helt portabel som en Slate är.

Att det ska vara så dyrt och vara digital illustratör idag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Alltså, du kan ju inte jämföra en slate /cintiq med en intous 3, helt olika saker. Själv har jag både en Inous 3 till datorn och en Thinkpad Tablet som portabel enhet, har inget problem med någon av dem, funkar perfekt. men om du vill ha nåt som ersätter papper och penna är det tyvärr värre... finns inte eftersom de inte har riktigt samma ändamål. OM du har en intous 3 hur mycker har du då övat med den och jobbat för att bli bra på att använda den? det tar ju sin tid men är mödan värd tycker jag.

Med 1-3 timmars batteritid på en EP121 tycker jag (extremt subjektivt) att jag häldre släpar med mig min laptop med 5 timmar samt min inous3. eller använder thinkpaddan med 8 h batteritid

Om inte Intous3 duger är det nog inte hårdvaran det är fel på utan snarare brist övning för den som använder den? ;-D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Alltså, du kan ju inte jämföra en slate /cintiq med en intous 3, helt olika saker. Själv har jag både en Inous 3 till datorn och en Thinkpad Tablet som portabel enhet, har inget problem med någon av dem, funkar perfekt. men om du vill ha nåt som ersätter papper och penna är det tyvärr värre... finns inte eftersom de inte har riktigt samma ändamål. OM du har en intous 3 hur mycker har du då övat med den och jobbat för att bli bra på att använda den? det tar ju sin tid men är mödan värd tycker jag.

Med 1-3 timmars batteritid på en EP121 tycker jag (extremt subjektivt) att jag häldre släpar med mig min laptop med 5 timmar samt min inous3. eller använder thinkpaddan med 8 h batteritid

Om inte Intous3 duger är det nog inte hårdvaran det är fel på utan snarare brist övning för den som använder den? ;-D

Men, jag har aldrig ens jämfört?
Sen sa jag att jag inte riktigt får grepp på att kolla upp mot skärmen och rita i plattan, inga problem när det gäller och använda brusches men när det ska bli raka fina linjer så måste jag alltid ändå hoppa tillbaka till musen, men likaväl här har jag aldrig heller sagt att Intous3 inte duger, jag skrev att jag söker efter en produkt som är portabel, har display med tryckkänslig touchscreen, som är tillräckligt bra för att ersätta papper helt och hållet, men för ett rimligt pris.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Och jag gav dig ett tips.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080