OCZ botar blåskärmar med ny firmware till Vertex 3, Agility 3 och Solid 3

Permalänk
Melding Plague

OCZ botar blåskärmar med ny firmware till Vertex 3, Agility 3 och Solid 3

De omdiskuterade problemen med SSD-enheter baserade på kontrollerkretsen Sandforce SF-2200 kan vara avhjälpta. OCZ publicerar en ny firmware som bland annat sägs lösa blåskärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tididigt. De har verkligen haft bekymmer med sina diskar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Låter precis som de problem jag har med sandforce, dock corsair force 3, hoppas corsair släpper liknande update

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Lär nog stanna kvar på 2.11, 2.13 buggade väldigt mycket, tappade bort hårddisken så man fick reboota, får nog invänta lite replies innan/om jag ska uppdatera överhuvudtaget.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror de sa förra gången också att de löst alla problemen. Blir att vänta och se, precis som Heineken89.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

någon som vet om det brukar vara strul med OCZ Vertex 2 60gb ?? ej anvä'nt den senaste tiden, först fick datorn blåskärm så formaterade och installera OS på nytt = blåskärmar i tid och otid.. bytte till en annan disk och funkade prima.. nu försökte ja koppla in OCZ disken och ha den som lagring eller typ att FRAPSA på , men då hittas den bara ibland i bootmenyn, ibland hittas den inte osv :S sätter datorn i SLEEP läge varje natt kan det vara något med detta som gör att den "försvinner" ?? trodde den var paj men kan det finnas någon räddning?? ( har kvar att byta port på moderkortet samt testa ny SATA kabel)

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

"något som fått Sandforce-ingenjörerna att till och med åka hem till användare för att undersöka och följa upp problemen."

Oj, snacka om att satsa. Lite kul

Håhå jaja, SSDs verkar fortfarande dras med sjukdomar... men snart börjar det väl bli dags att skaffa sig en SSD.

Permalänk
Avstängd

bra!
det lönar sig att klaga.

nu fick jag ju iofs bort mina blåskärmar när jag stängde av HOTPLUG i biosen men fortfarande så dör disken varannan dag ungefär.
får se om nya firmwaren gör skillnad men det märks som sagt inte föräns efter ett par dagar.
återkommer med kommentar..

kör ni SSDn som systemdisk då måste ni uppdatera firmwaren från en annan disk med Win7 på och starta upp med.

uppdaterar firmwaren nu på engång

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

meeh!!

jag som uppdaterade firmware i förrgår!
aja, credit till dem om det är fixat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ju mer man läser om problemen med OCZ och Sandforce desto mer skeptisk blir man. Sådana här buggar och barnsjukdomar borde stanna i testlabbet och inte leta sig ut på marknaden.

Jag fick skicka in min OCZ Vertex 2 igår eftersom den dog efter 11 mån. Min första hårddiskkrasch någonsin faktiskt på 15 år. Frågan är om jag ska försöka få en annan modell tillbaka. Är det lönt att byta till Corsair (också Sandforce) eller är det Intel som behövs för stabilitet? Intel är lite långsammare och dyrare men RMA på systemdisken är så drygt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

bra!
...
kör ni SSDn som systemdisk då måste ni uppdatera firmwaren från en annan disk med Win7 på och starta upp med.

...

Var står det att du måste ha en extra disk med windows 7 på?
Absolut enklast och snabbast är att boota med Linux-updatern, på en USB-sticka.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Kunde inte kommit lägligare! Köpte mina vertex 3 diskar för bara några dagar sedan & haft problem med bsod sedan dess. skapade en tråd om detta igår kväll.... får hoppas att det här löser problemet. f*n va gött de vore!

Permalänk
Medlem

Min har fungerat perfekt sedan jag körde i senaste firmwaren som fanns för någon månad sedan. Aktiverade hotswap i bios å sedan var det inga problem.

Edit. Jag har en Agility 3. Orkar inte köra in denna firmwaren förrän det är dags för ominstallation av windows 7. Ingen mening att fixa något som nu funkar just nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aztekk:

Var står det att du måste ha en extra disk med windows 7 på?

OCZ toolbox

klappat och klart
får se om disken håller sig vaken i mer än 2 dar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jag undrar precis som någon högre upp ifall detta (när?) kommer för Corsair-diskar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ju mer man läser om problemen med OCZ och Sandforce desto mer skeptisk blir man. Sådana här buggar och barnsjukdomar borde stanna i testlabbet och inte leta sig ut på marknaden.

Jag fick skicka in min OCZ Vertex 2 igår eftersom den dog efter 11 mån. Min första hårddiskkrasch någonsin faktiskt på 15 år. Frågan är om jag ska försöka få en annan modell tillbaka. Är det lönt att byta till Corsair (också Sandforce) eller är det Intel som behövs för stabilitet? Intel är lite långsammare och dyrare men RMA på systemdisken är så drygt...

Alla tillverkare med SF-2200 kontrollern har haft problem. Största svårigheten för dem är väl att väldigt få drabbas av detta problem och att det inte går att återskapa dem i kontrollerade miljöer. Det är just därför som de har gjort hembesök hos folk för att samla in så mycket data som möjligt för att komma närmre en lösning.

Att din Vertex 2 krasha har inget med denna generations problem att göra utan du har troligtvis fått ett lite sämre exemplar vilket är ungefär lika tråkigt.

Själv sitter jag med 2st OCZ Vertex 3 MI och jag drabbas av BSOD eller att windows fryser flera gånger i veckan vilket inte är acceptabelt. Hoppas verkligen att denna firmware löser problemen!

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Nä, jag orkar inte plocka ner min raid 0 för detta. den tidigare fwn har funkat bra i någon månad nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Haha läste bootar:P men bra att de får ordning på det.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Aj då. Inte kul för dom som äger en sådan här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Haha läste bootar:P men bra att de får ordning på det.

jo jag med, vart lite små rädd då jag går i tankar på att köpa mig en ssd eller 2

Permalänk
Medlem

Åka hem till kunderna, det hör då till ovanligheterna! Extrema problem kräver extrema lösningar? haha

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Aj då. Inte kul för dom som äger en sådan här.

Jag har en Agility 3, funkar utmärkt. Har gammal firmware.. Dock kör jag Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har en agility 3 och jag hade problem med att datorn krashade 1-2 ggr i veckan, tills jag uppdaterade till 2,13 för drygt en vecka sedan. Sedan dess har datorn inte krashat en ända gång, dock har explorer dött en gång. uppdaterade till 2,15 nu så får hoppas det blir ytterliggare lite bättre

Permalänk
Medlem

Ha, jag gav upp vid 2.06-2.09.
Kör en Force GT som inte krånglat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag har haft OCZ Vertex 3 i snart 6 månader och har aldrig stött på någon data corruption/loss, bluescreen eller liknande. Känns nästan riskabelt att uppdatera då jag inte har nå problem, men däremot kommer det ju nya förbättringar i denna, bland annat boostad TRIM. Idéer?

Permalänk
Medlem

Gött att läsa detta idag när jag beställde min vertex 3 igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Ursäkta men hur uppdaterar jag firmwaren när jag har windows på skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Ursäkta men hur uppdaterar jag firmwaren när jag har windows på skiten?

Du måste antingen installera ett tillfälligt windows på en annan hårddisk eller uppdatera via en annan dator. Det är dumt och jobbigt tro mig...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Trevligt när den andra datorn jag har är en xp....

Permalänk
Medlem

Ah, har de fått rätt på det nu så kanske det blir värt att köpa en. Väntar med spänning på era resultat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/