Permalänk
Medlem

Byte utav diskar i NAS

Hej!
Nu är det så att jag har western digital green diskar i min nas.
Vad jag läst så är dom inte bra pga idle3 problemet, så jag tänkte byta dom till Samsung Ecogreen F4EG då dom inte har det problemet på diskarna tillverkade 2011 och framåt.
(Både WD och Samsung är på 5400rpm)

Nu undrar jag om någon har dom i nas och hur prestandan är pga lägre buffertminne?
Det jag använder min nas till är som FTP, Torrents & SMB/UPNP.
Vill gärna behålla dom hastigheterna jag har.
Mvh.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör 6st ecogreen-diskar i raid-z över samba och upplever inga problem whatsoever, mer än att samba alltid kommer vara slött så in i döden, men det är inte så mycket att göra åt

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Ingen ide att byta diskar för att fixa detta "problem".
Dels så är diskarna tillverkade för att klara miljoner "LCC" (enligt WD) även om SMART kommer att gnälla långt innan det.
Och om du nu har en NAS som missbrukar just detta kan du enkelt justera tiden som krävs innan huvudena parkeras (WD kallar funktionen "intellipark") m.h.a wdidle3:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=609&sid=1...
Notera dock att inte alla NAS'ar gör detta, de QNAP jag använt gör det inte, men min Readynas gör det och jag har således ändrat tiden från default 8s till 300s.
Så kolla SMART infon innan du skruvar hårddiskar (kallas "load cycle count" eller "LCC").
Det är f.ö tokenkelt att justera intellipark, en bootbar USB sticka med exen på, alt ladda hem en redan skapad CD iso.
Jag har justerat ett tiotal diskar och inte stött på minsta problem eller förlorat nån data i nån NAS.

BTW cachen i en mekanisk disk används inte främst för att cacha filer utan för readahead bland annat.
D.v.s när diskhuvudena når rätt spår så "chansar" disken och börjar läsa till cachminnet direkt, när sedan även rätt sektor dyker upp så har den med lite tur redan läst en hel del data och du har tjänat prestanda !
Så mer cache på en i annars identisk disk betyder inte nödvändigtvis bättre prestanda.
Jämför med ditt internminne mot hårddiskens relativt patetiska mängd så ser man snart att filcache bäst sker på OS nivå och i internminne, och så funkar det ju.
Anledningen att vi ser mer och mer cache är p.g.a högre densitet på diskarna, d.v.s mer data finns i ett spår.
Sen finns det såklart tillverkare som försöker skilja sig från mängden och slänger på lite mer (onödig) cache.
Inte helt olikt många långsamma grafikkort med en kopiös mängd minne.
D.v.s "braggin rights"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

jag har således ändrat tiden från default 8s till 300s.
Så kolla SMART infon innan du skruvar hårddiskar (kallas "load cycle count" eller "LCC").
Det är f.ö tokenkelt att justera intellipark, en bootbar USB sticka med exen på, alt ladda hem en redan skapad CD iso.

Denna usb stickan, kör jag in den i nasen eller måste jag ta ut diskarna ur nasen och koppla in dom i datorn för att göra detta?
Tack för ditt svar btw, går detta så sparar du mig en slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ja du lär plocka ur diskarna ur NAS'en, ta en i taget mixar du diskarna kan du förlora all data (!)
Koppla in disken i din dator (usb docka funkar -inte-, esata funkar dock) boota din skiva/usb sticka / whatever för att komma åt wdidle3.
Kommandot "wdidle3 /r" skall visa aktuell status (troligen 8s).
"wdidle /s100" t.ex sätter timer till 100s, notera att den inte skall vara mellanslag mellan s och tiden.
"wdidle3 /d" stänger av funktionen helt, vilket kan vara onödigt.
(F.ö så finns "Head parking" i alla hårddiskar, det är bara det att WD satt tiden väldigt aggressivt i sina green diskar för att just spara ström.)

GÖR EN DISK FÖRST OCH TESTA I DIN NAS !!
Så länge det bara är en disk så förlorar du ingen data om det skulle gå åt pipan.

BTW bootbar usbsticka skapas enkelt m.h.a HP's verktyg: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Tror den här tråden skulle passa bättre under "lagring"

Fel forum
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja du lär plocka ur diskarna ur NAS'en, ta en i taget mixar du diskarna kan du förlora all data (!)
Koppla in disken i din dator (usb docka funkar -inte-, esata funkar dock) boota din skiva/usb sticka / whatever för att komma åt wdidle3.
Kommandot "wdidle3 /r" skall visa aktuell status (troligen 8s).
"wdidle /s100" t.ex sätter timer till 100s, notera att den inte skall vara mellanslag mellan s och tiden.
"wdidle3 /d" stänger av funktionen helt, vilket kan vara onödigt.
(F.ö så finns "Head parking" i alla hårddiskar, det är bara det att WD satt tiden väldigt aggressivt i sina green diskar för att just spara ström.)

GÖR EN DISK FÖRST OCH TESTA I DIN NAS !!
Så länge det bara är en disk så förlorar du ingen data om det skulle gå åt pipan.

BTW bootbar usbsticka skapas enkelt m.h.a HP's verktyg: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Tror den här tråden skulle passa bättre under "lagring"

Värdet på dom är 191 på dom 2 första diskarna och på 3gigs disken är det 199 i load_cycle_count i nasens smart info.
Är det ok eller måste jag ta upp dom till 300?
Kanske lika bra att göra det och ha det gjort

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur länge du kört diskarna.
Mina ökade på värdet med ungefär 300 per dygn.
Så har du kört diskarna ett tag (veckor) så är det ingen fara alls.
Tror att smart börjar gnälla runt 100000, men det kan ju skilja mellan diskar.
Och WD har ju sagt att miljoner på värdet inte heller skall vara nåt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

BTW bootbar usbsticka skapas enkelt m.h.a HP's verktyg: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Den versionen funkar dock inte, får error kanske för att jag har w7?
Sen hur skapar jag en bootskiva? testade som dom skrev här http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=124&t=20907 men jag får error att den inte funkar med 64-bitars.
Har du kanske en länk med färdig iso som jag bara kan bränna och köra igång?
Sen när jag är i dos, ställer den in timern på alla diskar som är ikopplade i datorn eller måste jag specificiera disk?

Edit: hittade denna http://www.mediafire.com/?4diu2hotddk12s1 som ska funka med w7, men i den finns redan wdidl3, ska jag bara bränna det innehållet till en tom cd?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Finns massor av färdiggjorda images bl.a:
http://www.jzab.de/content/ultimate-boot-cd-wdidle3-util-incl...
Den sätter timer på alla WD diskar du har inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns massor av färdiggjorda images bl.a:
http://www.jzab.de/content/ultimate-boot-cd-wdidle3-util-incl...
Den sätter timer på alla WD diskar du har inkopplade.

Hur lång tid tar denna process ? ska till jobbet om 2 timmar undrar om jag hinner ikväll eller om jag skall ta det imorgon

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Själva justeringen i firmware tar ett par sekunder bara.
Allt skruvande runt ikring kan ju ta lite längre såklart.
Kom bara ihågatt göra en disk sen testa NAS'en så att allt är OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Själva justeringen i firmware tar ett par sekunder bara.
Allt skruvande runt ikring kan ju ta lite längre såklart.
Kom bara ihågatt göra en disk sen testa NAS'en så att allt är OK

Skitdum fråga men hur bootar jag up freedos? har bränt filen du länkade till och startar om datorn, väljer att den ska boota från skiva men den bara hoppar in i windows..?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Då är nåt galet, eller så blev det fel vid bränningen.
Helt säker på att HP´s verktyg inte funkar ? det funkar nämligen klockrent för mig.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då är nåt galet, eller så blev det fel vid bränningen.
Helt säker på att HP´s verktyg inte funkar ? det funkar nämligen klockrent för mig.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Jag laddar ner den direkt till usb stickan, klickar install men får "The software is not supported for installation on this system.The OS is not supported.
Press 'Close' to exit Setup."

Ska testa och bränna igen till skiva.

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köp diskarna innan priserna höjs.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Köp diskarna innan priserna höjs.

Lyckas jag fixa dom jag har så behöver jag inte köpa på ett tag

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Då är nåt galet, eller så blev det fel vid bränningen.
Helt säker på att HP´s verktyg inte funkar ? det funkar nämligen klockrent för mig.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Brännde om skivan och nu funkade det, satte timer på /d på den diskaen som jag har i stationära, nu låter den konstant haha, men du tycker man ska sätta på 300 huh?
Och tack så mycket för ditt tålamod, du har hjälpt mig nått enormt

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tja parkeringen är ju där av en anledning och finns som sagt i alla diskar.
Energisparfunktioner är ju bra i regel.
Default är som sagt 8 sekunder, men jag skulle tro att redan 20s skulle göra en stor skillnad i hur snabbt LCC ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tja parkeringen är ju där av en anledning och finns som sagt i alla diskar.
Energisparfunktioner är ju bra i regel.
Default är som sagt 8 sekunder, men jag skulle tro att redan 20s skulle göra en stor skillnad i hur snabbt LCC ökar.

Jag satte 300 på den i datorn & /d på dom i nasen för min nas står på dygnet runt med nästan konstant aktivitet.
Nasen sätter sen diskarna i viloläge efter 20 minuters inaktivitet.
Men jag är jättenöjd och tacksam för din hjälp.
Blir till att beställa fler 3TB diskar nu:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt