Google Android "Ice Cream Sandwich" och Samsung Galaxy Nexus den 19 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Som du vet så kräver varje modell en egen ROM för att funka, med anpassade drivrutiner för varenda liten pryl/funktion. Det är inte bara som windows, är det x86 kompatibelt så är det bara att tuta och köra.

Hade det vart enkelt så hade dom gjort det för längesedan, om du sitter på nån kunskap som google och övriga inte gör så är det bara att bidra på http://source.android.com/

Windows är bara att tuta och köra pga att tillverkarna av alla prylar gör drivrutiner som MS kan integrera.
Samma sak vore fullt möjligt för hårdvaran till android, åtminstone för större delen av den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu är det bara 16 timmar till launch eventet börjar! Det ska bli intressant att se vad för skoj Google har hittat på...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Hero har officiellt cm stöd, rekommenderas! Det gör en enorm skillnad mot orginal rom, det är väl fortfarande 2.1 eller 2.2 i hero?

Iaf, cm7 är 2.3.7 och garanterat myyyycket snabbare än htc orginal.

http://www.cyanogenmod.com/devices/htc-hero-gsm

Den sitter fast på 2.1.
Får pilla med det någon gång när det inte är tentor.
Du råkar inte veta om det finns ett smidigt sätt att ta backup på telefonen innan man börjar leka så att alla inställningar och grejer sparas? Har pillat ett tag för att få till telefonen som jag vill ha den och det vore smidigt om man slapp göra om alltför mycket av jobbet om jag inte blir nöjd med Cyano.
Helst skulle jag vilja dual boota i övergången men det är önsketänkande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den sitter fast på 2.1.
Får pilla med det någon gång när det inte är tentor.
Du råkar inte veta om det finns ett smidigt sätt att ta backup på telefonen innan man börjar leka så att alla inställningar och grejer sparas? Har pillat ett tag för att få till telefonen som jag vill ha den och det vore smidigt om man slapp göra om alltför mycket av jobbet om jag inte blir nöjd med Cyano.
Helst skulle jag vilja dual boota i övergången men det är önsketänkande.

Du kan göra något kallat "nandroid" backup innan du wipar och flashar CM. Den sparar allt.
Du kan också använda titanium backup efter du rootat och innan du wipar/flashar för att ta backup på alla appar och data sparat i dem, som du sen återställer i CM.
Funktion för systeminställningar etc finns, men jag tror inte de går att använda mellan sense/CM romar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Du kan göra något kallat "nandroid" backup innan du wipar och flashar CM. Den sparar allt.
Du kan också använda titanium backup efter du rootat och innan du wipar/flashar för att ta backup på alla appar och data sparat i dem, som du sen återställer i CM.
Funktion för systeminställningar etc finns, men jag tror inte de går att använda mellan sense/CM romar.

Räcker med att den klarar att ta backup på allt jag har nu, alltså 2.1 och sense. Får bygga om allt i den nya ROMen ändå eftersom UI kommer vara annorlunda. Tack för tipsen. Ska titta närmare på det när jag har lite tid över.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Windows är bara att tuta och köra pga att tillverkarna av alla prylar gör drivrutiner som MS kan integrera.
Samma sak vore fullt möjligt för hårdvaran till android, åtminstone för större delen av den.

Jo precis, tillverkarna gör drivrutinerna.

ARM är mycket enklare än x86, väldigt få instruktioner osv. Svårt att jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Systemkravet för 2.3 är väl 1GHz processor?

Nix pix, kör Android 2.3.7 i min Blade som bara har en processor på 600 Mhz(visserligen dryga 700 med överklock).

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Räcker med att den klarar att ta backup på allt jag har nu, alltså 2.1 och sense. Får bygga om allt i den nya ROMen ändå eftersom UI kommer vara annorlunda. Tack för tipsen. Ska titta närmare på det när jag har lite tid över.

Typ alla vettigt backup alternativ kräver root, titanium backup kan göra backup på apps/data. Nandroid backup från recovery gör backup på ALLT, om du ångrar dig kan du alltså återställa backupen och den gamla rom'en är tillbaks med allt som det var innan.

Kolla XDA, det finns säkert massa tweakade sense roms till hero om du vill ha sense.

Kolla swedroids forum tex. där finns guider som beskriver hur du ska gå till väga. Är ej insatt i hero då jag inte haft nån själv. Men cm7 brukar ge en helt enorm prestanda ökning

Permalänk
Skrivet av Massy:

Nix pix, kör Android 2.3.7 i min Blade som bara har en processor på 600 Mhz(visserligen dryga 700 med överklock).

Körde cm7 på min gamla huawei u8200 med 528Mhz cpu, så visst går det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den sitter fast på 2.1.
Får pilla med det någon gång när det inte är tentor.
Du råkar inte veta om det finns ett smidigt sätt att ta backup på telefonen innan man börjar leka så att alla inställningar och grejer sparas? Har pillat ett tag för att få till telefonen som jag vill ha den och det vore smidigt om man slapp göra om alltför mycket av jobbet om jag inte blir nöjd med Cyano.
Helst skulle jag vilja dual boota i övergången men det är önsketänkande.

2.3.x fungerar skit på heron, den har inte nog med minne. Kör 2.2.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Skrivet av Amuthir:

Jo men nu är det så att även om de första modellerna som kommer skulle visa sig inte leva upp till förväntningarna så kommer det ganska snart nya modeller, då en Androidtelefontillverkare inte kan sälja en några månader gammal telefon för oförändrat pris och efterfrågan på grund av konkurrens på den marknaden.

Med Apple får ju användarna av deras produkter vänta ett och ett halvt år till innan de kan få något nyare än Iphone 4(s).

Nope. Nästa iPhone kommer tidigast till sommaren. Senast om ett år. Jag tror att anledningen till "förseningen" denna gång var Siri och iCloud. Plus att man ville hinna bygga upp ett tillräckligt lager för lansering och julhandel utan kaos och köer. Vi får väl se efter julkvartalet om så var fallet. Jag tror på över 25 miljoner mobiler. 8 mer än detta kvartal.

Det jag aldrig fattat är hur det kan vara en *fördel* för smartphoneägaren att det hela tiden kommer nya mobiler som gör att andrahandsvärdet på din nyss köpta mobil sjunker med 50% per år? Om du har låst in dig på ett tvåårskontrakt och det hinner komma 30 mobiler som är "bättre" än din under tiden vad är det som är så fantastisk med att då bara få 1500kr för en mobil som du betalat 5K för *trots* att det fortfarande är en helt ok mobil? Folk klagar på att iPhones är så sjuuuuukt dyra men om man idag får 4K för en iPhone 4 på blocket så är ju steget inte långt till en olåst iPhone 4s om en vecka? Alltså ingen stor investering för att dubbla hastigheten, 7x grafikprestanda, HSDPA, mycket bättre kamera, AirPlay Mirroring och Siri? Apple skulle mycket väl kunna ösa ut uppgraderingar i parti och minut med 50 MHz snabbare processor och 0.1 tum större skärm än den förra men *varför* skall man göra det när man knappt hinner tillverka för att möte efterfrågan som det är? Det kallas att ha en genomtänkt produktstrategi. Anledningen till att Androidtillverkarna är så sega med att uppgradera gamla modeller till nya versioner av Android är ju att man bara tjänar pengar på att sälja ny hårdvara. Inte att supporta den gamla. Det är dessutom otroligt mycket dyrare att göra när man släpper 20 modeller om året än en enda. Själv äger jag en 3GS som förövrigt var en uppgradering av 3G'n på samma sätt som 4 kontra 4s. Dvs inget nytt under solen. Den är 28 månader gammal och kör nu iOS 5 som den fick exakt samtidigt som de nyare modellerna. Som en trevlig sidoeffekt (förutom alla nya funktioner) så blev den även märkbart snabbare och kommer att duga fint minst ett år till. *Det* är den största fördelen med Apples produktstrategi och anledningen till att det är högt andrahandsvärde på iPhones (förutom att kundnöjdheten är högt över alla andra då, enligt flera oberoende undersökningar). Vilken 28 månader gammal Androidmobil kommer att få ICS tror ni? Har nån ens fått Gingerbread?

Vad hände förresten med 1.5Ghz processorn, 12 Megapixelkameran och 4G i den nya Nexusen? I USA skrek man sig ju tex hesa över att 4s inte hade 4G?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||