Permalänk

Välja rätt linje.

Tjena alla Sweclockare!

Går i nian nu och fick precis hem en bunt med kataloger från diverse gymnasium i stan. Hade innan tänkt att gå på Ebersteinska gymnasiet Naturvetenskapslinjen, men jag lyckades hitta ett ytterligare ett gymnasium nämligen ett ljud och bild gymnasium (LBS). Där finns linjer som: Spelutveckling,speldesign och systemutvecklare och blev intresserad men samtidigt vill jag kanske ha en bredare öppning till högskolor.

Min fråga är då vad kan ni ge för råd, för-/nackdelar med de olika linjerna? Jag Gillar spel,system men som sagt vill jag kanske ha en bättre utbildning.

Mvh, Supertuba

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Glömsk
Skrivet av Supertuba:

Tjena alla Sweclockare!

Går i nian nu och fick precis hem en bunt med kataloger från diverse gymnasium i stan. Hade innan tänkt att gå på Ebersteinska gymnasiet Naturvetenskapslinjen, men jag lyckades hitta ett ytterligare ett gymnasium nämligen ett ljud och bild gymnasium (LBS). Där finns linjer som: Spelutveckling,speldesign och systemutvecklare och blev intresserad men samtidigt vill jag kanske ha en bredare öppning till högskolor.

Min fråga är då vad kan ni ge för råd, för-/nackdelar med de olika linjerna? Jag Gillar spel,system men som sagt vill jag kanske ha en bättre utbildning.

Mvh, Supertuba

Mitt råd är att du läser en "klassisk" naturvetenskaplig utbildning. Se till att du läser så mycket matematik, fysik och språk som möjligt att du inte stänger några dörrar när du ska söka till universitet/högskola sen. Vill säga, läs Matte E, Fysik B, Kemi B, Biologi B och något språk (utöver engelska) till minst steg 3 (om jag minns rätt). Gör du det så kommer du kunna söka vidare till samtliga ingenjörsutbildningar, läkare, psykologi, jurist, handelshögskolan etc etc.

Skippa spelutvecklingsutbildningar och dylikt. I majoriteten av alla fall är det bara skapade av desperata skolor för att få bidrag (om du söker en utbildning får skolan pengar av kommunen, så det finns massvis med utbildningar som kommer försöka muta dig med exempelvis laptops, ipads etc. Genomskåda det).

Cheers

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Skrivet av Psionicist:

Mitt råd är att du läser en "klassisk" naturvetenskaplig utbildning. Se till att du läser så mycket matematik, fysik och språk som möjligt att du inte stänger några dörrar när du ska söka till universitet/högskola sen. Vill säga, läs Matte E, Fysik B, Kemi B, Biologi B och något språk (utöver engelska) till minst steg 3 (om jag minns rätt). Gör du det så kommer du kunna söka vidare till samtliga ingenjörsutbildningar, läkare, psykologi, jurist, handelshögskolan etc etc.

Skippa spelutvecklingsutbildningar och dylikt. I majoriteten av alla fall är det bara skapade av desperata skolor för att få bidrag (om du söker en utbildning får skolan pengar av kommunen, så det finns massvis med utbildningar som kommer försöka muta dig med exempelvis laptops, ipads etc. Genomskåda det).

Cheers

Tackar precis den infon jag sökte då skiter jag i spelutveckling osv... och satsar på en bred väg till högskolan!

Cheers mate!

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Precis som Psionisten sa Ångrar mig bittert att jag inte läste naturvetenskapligt från början utan fick läsa till hur mycket matematik som helst på komvux.

Permalänk
Medlem

Japp, exakt. Ångrar själv att jag inte läste naturvetenskap innan för att få breda möjligheter senare, så nu sitter jag på komvux och läser till en hel del matte istället.

Permalänk
Medlem

Tips, läs naturvetenskap eller teknik och skippa spelutveckling och allt vad det heter så länge. Satsa istället på att lära dig det på fritiden/framtida studier ifall du är mycket intresserad av det

Nu är ju linjerna helt omgjorda från och med hösten 2011 men jag går teknik nu och kommer in på det mesta på högskola/universitet om jag läser till Matte E och väljer till Fysik B. De utbildningar som kräver Biologi kommer jag ändå inte vilja gå.

Permalänk
Entusiast

Finns bara en vettig linje och det är f(x)=ax+b
Eller ja, natur då. Bättre att du läser det och lär dig lite matte och fysik. Sedan finns det riktiga programmeringskurser att läsa på universitetet. Du kommer inte bli en spelprogrammerare efter 3 år på gymnasiet utan du lär mest lalla runt och skriva lite kod. Bättre att ta natur då och lära dig programmering ordentligt. Det är inte ovanligt med inriktningar mot programmering på gymnasiet vilket kan vara en idé att kolla på. Annars finns det väl fortfarande valbara kurser så du kan få in lite programmering eller har de tagit bort det helt nu?
Sen är det bara att börja knacka kod på fritiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan också bara instämma helt i vad alla andra svarar.

Det kan vara lätt att bli förvirrad av alla val när man söker till gymnasiet och det gäller att veta vad som är viktigt.
Ofta försöker många gymnasier locka med sådant som låter glassigt och är populärt bland många. Det gäller att genomskåda det och inse att gymnasiet mest är en grund man står på för att senare söka till det man vill på högskolan.

Det låter kanske inte så glassigt, men det absolut bästa man kan göra är i det allra flesta fall är att få en stabil grund i de klassiska ämnena såsom matematik, svenska och engelska och framför allt se till att läsa det som krävs för en bred behörighet till högskolan.
Speciellt att se till att lära dig matematik ordentligt har du en stor fördel av senare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur skoltrött du är eller kommer bli, men såhär funkade det för mig.

Läs någonting som du tycker verkar roligt. Det är inte kul att komma på efter 2-3 veckor alternativt månader att "Fan, jag ska gå här i nästan 3 år till" och sen hoppa runt och byta.
Självklart, tänk efter noga vad du egentligen vill och gör en väg för dig själv i framtiden, men tänk efter att du ska tycka det är helt okej att hålla på med i 3 år utöver grundskolan.
Du kan läsa upp dig till full högskolebehörighet på i princip alla linjer nu efter reformen som skedde 2011, bara du är villig att plugga så.

Permalänk
Medlem

Grejen med gymnasie är att du inte kommer bli programerare eller medie-tekniker när du har tagit studenten utan du måste fortsätta att plugga på en högskola och då är det viktigt att du får en bred utbildning med bra grund att stå på. Natur eller teknik är då någonting som man kan satsa på. Snacka med en studievägsledare på den skolan dit du tänker söka till, vet att man visa kurser inom programering och media kan du välja bland valbara-kurser och då missar du inte matematik, fysik och kemi.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att rekommendera Eber. Bättre kamratskap, gemensamhet och skola får du leta länge efter. Om du är intresserad av bla spelutveckling så är det bättre att läsa tex teknik eller natur nu för att få baskunskaperna inom matematik och fysik som du senare får stor nytta av om du läser vidare på en högra nivå.

Det jag säger är att det spelar inte så stor roll om du väljer en linje som påstås handla om just spelutveckling då du i vilket fall kommer att behöva plugga vidare på en högskolenivå innan du kan komma någonstans. Och för att kunna plugga vidare så bör du läsa samtliga matematik kurser som finns tillgängliga under gymnasiet.

Själv gick jag ut teknikprogrammet på Eber 2008 och pluggar nu till civilingenjör i Lund, ångrar inte en sekund av dessa beslut.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar lite att jag inte gick en teoretisk linje. Jag läste Media, och det kändes väl okej just då. Men idag.. 10 år senare, så har jag ströjobbat i 8 år, och för 3 år sedan så satte jag mig på komvux och betade av tre mattekurser, så jag kunde komma in på datavetenskapligt program på högskolan. Nu till sommaren hoppas jag att jag är klar.. och får ett vettigt jobb. Nu har jag iof en hel del arbetserfarenhet med mig, så man får ju hoppas det är värt något. Men det är nog vettigare att som flera sagt, satsa rätt från början.

Man kunde ju kommit på det tidigare.. men så är det väl ofta.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag kan definitivt instämma i att du bör läsa något som ger högskolebehörighet. Du kommer inte få drömjobbet på en gymnasieexamen så att plugga vidare på högskolan kommer mycket sannolikt bli aktuellt. Läs all matte, fysik, kemi och biologi som ges plus språk för meritvärdet och försök få bra betyg i det mesta - inte så svårt om man lägger manken till. Högskoleförberedande kurser i ex matte är också guld då de ger dig en mjukare start på högskolan - de flesta som hoppar av högskoleprogram brukar göra det just på grund av matten.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schrimp:

Nu har jag iof en hel del arbetserfarenhet med mig, så man får ju hoppas det är värt något. Men det är nog vettigare att som flera sagt, satsa rätt från början.

Man kunde ju kommit på det tidigare.. men så är det väl ofta.

Oftast känns det som man ska ha 10 års erfarenhet av AutoCad 2012, gärna ny utexaminerad och ha minst 5 års arbetslivserfarenhet samt ha minst 3 referenser från tidigare arbeten för att få en entry level position.