Hur fort startar din dator med SSD?

Permalänk
Medlem

Hur fort startar din dator med SSD?

Hej, tänkte göra en liten undersökning om hur fort folks datorer startar med SSD.
Alt 1: skriv hur lång tid det tar ifrån att du trycker på startknappen tills att du ser windows skrivbordet.
Alt 2: skriv hur lång tid det tar ifrån att windows börjar ladda tills att du ser windows skrivbordet.

Skriv gärna vilken SSD ni har och om ni använder SATA2 eller SATA3

PS, huvudsaken med denna tråd är att jag vill veta om min starttid är bra eller inte, för endel skryter om 17 sekunder uppstartstid bla, vet inte om man ska tro på sånt eller om min ssd är ovanligt slö.

--------------------------------------------

Jag börjar då...
Från startknapp till skrivbord: 33 sekunder
Från Windows till skrivbord: 13 sekunder
SSD: Crucial M4 128GB SATA3

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Hej, tänkte göra en liten undersökning om hur fort folks datorer startar med SSD.
Alt 1: skriv hur lång tid det tar ifrån att du trycker på startknappen tills att du ser windows skrivbordet.
Alt 2: skriv hur lång tid det tar ifrån att windows börjar ladda tills att du ser windows skrivbordet.

Skriv gärna vilken SSD ni har och om ni använder SATA2 eller SATA3

Alt 1: eftersom mitt bios är fuck'd up så tar det ca 10-15 sek. Utan bios (från att jag ser windowsflaggan) så tar det ca 2-3 sek.

Jag har en OCZ Revodrive 50gb PCI-E

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Alt 1: eftersom mitt bios är fuck'd up så tar det ca 10-15 sek. Utan bios (från att jag ser windowsflaggan) så tar det ca 2-3 sek.

Jag har en OCZ Revodrive 50gb PCI-E

whoa, tar det 2-3 sekunder från flaggan till skrivbordet? om det verkligen stämmer så är nog det nåt fel på min ssd :/

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

För mig tar det från bios loggan till skrivbordet 22-23 sec och har en corsair force F60 60 GB

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

whoa, tar det 2-3 sekunder från flaggan till skrivbordet? om det verkligen stämmer så är nog det nåt fel på min ssd :/

haha aldrig att det bara tar 2-3 sec hahaha du måste skämta rejält grabben så bra SSD har jag aldrig varit med om förut

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

EDIT: tog bort då ja inte följde topic

Permalänk

Låter som min från strömsparläget

Permalänk
Medlem

Sitter på en Intel 320 som i sin tur sitter i en SATA3 port, dock stödjer den bara SATA2
Datorn botar nog från powerknapp till skrivbord på 15-20sek, inte direkt tagit tid:p

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathAdder89:

haha aldrig att det bara tar 2-3 sec hahaha du måste skämta rejält grabben så bra SSD har jag aldrig varit med om förut

Skrivet av morxy49:

whoa, tar det 2-3 sekunder från flaggan till skrivbordet? om det verkligen stämmer så är nog det nåt fel på min ssd :/

Jag kan filma och dra upp en film på u-tube imorgon är jag startar upp min dator så får ni se!

Edit:
Processorn är klockad till 4.8ghz.

Edit2:
Jag hinner inte ens se hela "flaggan" man ser bara "bollarna" som rör på sig lite, sen är man inne!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekbloms:

Jag kan filma och dra upp en film på u-tube imorgon är jag startar upp min dator så får ni se!

Edit:
Processorn är klockad till 4.8ghz.

Edit2:
Jag hinner inte ens se hela "flaggan" man ser bara "bollarna" som rör på sig lite, sen är man inne!

Men det är ingen som kommer tro på att det bara tar 2-3 sec med din SSD :S

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Jag kan filma och dra upp en film på u-tube imorgon är jag startar upp min dator så får ni se!

Edit:
Processorn är klockad till 4.8ghz.

Edit2:
Jag hinner inte ens se hela "flaggan" man ser bara "bollarna" som rör på sig lite, sen är man inne!

Han har ju revodrive :DD

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

12 sekunder från bios-screen till inloggnings-screen. Beroende på hur snabbt jag skriver mitt lösenord så tar det absolut max 20 sekunder tills allt är laddat och jag kan börja surfa, starta program osv, kompromisslöst. (Intel 510 120GB SSD)

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av morxy49:

whoa, tar det 2-3 sekunder från flaggan till skrivbordet? om det verkligen stämmer så är nog det nåt fel på min ssd :/

En revodrive är kopplad via pci-e, så hastigheten är mycket snabbare. Dock så är det olika från dator till dator.

Men OnT så tar min ca 20 sek att starta från att jag tryckt på knappen. Jag har en Corsair Force GT 120 Gb

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bios håller på en bra stund, kanske 10 sec, sen så är de windows flagga till desktop på 2 sec

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Kan även jag bidra, som det märks tar även mitt BIOS en del tid på sig innan Windows börjar starta.
Värt att nämna är även att det är Windows 7 64-bit som körs (på riggen i sign).

Från startknapp till skrivbord: 27 sekunder
Från Windows till skrivbord: 10 sekunder
SSD: Intel X25-M G2 (SATA2)

Brukar vanligtvis köra med att Windows ska starta utan grafiskt gränssnitt då jag ändå aldrig hinner se hela Windowsflaggan under boot.
Då så kommer jag till skrivbordet på ca 6 sekunder från att Windows börjar laddas istället.

Permalänk
Medlem

jag har en 320 ssd
alt 1 20 sec
alt 2 1-2 sec

för dem som skriver om det är omöjligt med 2-3 förstår jag inte vad sitter ni på för skit windows/ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nirr1:

Bios håller på en bra stund, kanske 10 sec, sen så är de windows flagga till desktop på 2 sec

från windows flagga till datorn så kan jag förstå att det bara tar 2-3 sec men inte från bios loggan.
min gör från windows flaggan på 2 sec

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med kall/varm uppstart men en omstart tar ca 60 sekunder. Det med 2 års frekvent bruk. När den var ny klockade den 46 sekunder om jag inte missminner mig.

Är en Intel X25-M G2.

Edit: Cirkulerade ett omstarts-script när SSD var nytt som jag benchar med.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Ladda upp filmen på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

jag har en 320 ssd
alt 1 20 sec
alt 2 1-2 sec

för dem som skriver om det är omöjligt med 2-3 förstår jag inte vad sitter ni på för skit windows/ssd

Jo för uppstartstid har bara med ssdn och windows att göra..många komponenter som kan fördröja, annars skulle ju alla ha samma uppstartstid...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Har testat med samtliga datorer i signatur där alla har Intel 510 120GB och snabbast var min bärbara:

Alt 1: 18 sek
Alt 2: 6 sek

Visa signatur

Bärbar: Acer TimeLine X 4830TG - Intel i5 2410M - 8GB RAM - GT540M 2GB - Intel 510 120GB HTPC: Antec ISK 100 - E35M1-I Deluxe - 4GB DDR3 - Intel 510 120GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

jag har en 320 ssd
alt 1 20 sec
alt 2 1-2 sec

för dem som skriver om det är omöjligt med 2-3 förstår jag inte vad sitter ni på för skit windows/ssd

True story bro, Det tar inte längre tid än 2-3 sek. Men utan klock på processorn tar det ca 5-6sek (för mig).

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

17 sekunder tar det innan jag kan klicka upp google chrome o surfa, 64gb corsair performance 3 i sata 3 port med massa optimeringar i windows gjorda

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

från windows flagga till datorn så kan jag förstå att det bara tar 2-3 sec men inte från bios loggan.
min gör från windows flaggan på 2 sec

Nej, att bios sakerna håller på i ungefär 10 sec, inte att jag bootar datorn på 10 sec

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Vid 25 sekunder kommer windowsflaggan upp och vid 41 sekunder är jag inne och har öppnat firefox.
Känns som moderkortet tar onödigt mycket tid på sig att dra igång starten. Aja inte direkt lång tid vilket fall..

Edit: Crucial C300 64GB

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Runt 10sek från strömknapp till skrivbord.
(Winflagga till skrivbordet flimrar bara förbi, max någon sek).
OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB, SATA 6Gb/s
http://www.ravenet.se/dator/bpc.html

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

För mig tar det 17-18 sekunder. Har en OCZ SSD Agility 3 60GB

Permalänk
Medlem

Var tvungen att ta tid för de som köper SSD för uppstarten (istället för att konfigurera OS m.m)

Min flickväns dator: Kallstart -> skrivbord: 36 sek

Och det med en Hitachi 180GB 180GXP PATA hårddisk (8-9 år) och ABIT moderkort med AMD 3500+ (6-7 år gammal, enkärnig)
I min egen dator så tar det nog lite längre pga mitt kontrollerkort som ska läsa in hårddiskarna. Dock så startar jag bara om den några ggr per år, varför oftare?

Rätt meningslöst att tjata om uppstart, beror ju på användaren i form av hårddiskar/kontrollerkort/services/autostart med mera.

Köper man en SSD för att stänga av/starta om sin dator ofta?
En SSD köper man väl för söktid.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hjälpsam

Ja det känns meningslöst att skaffa SSD bara för att få ned starttiden, mitt BIOS tar ca 25s och min hårddisk ca 25, en SSD skulle alltså sänka starttiden från ca 50s till knappt 30s.
Lite ball att höra hur era windowsladdningar bara flimrar förbi är det visserligen, men inget som motiverar ett köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det känns meningslöst att skaffa SSD bara för att få ned starttiden, mitt BIOS tar ca 25s och min hårddisk ca 25, en SSD skulle alltså sänka starttiden från ca 50s till knappt 30s.
Lite ball att höra hur era windowsladdningar bara flimrar förbi är det visserligen, men inget som motiverar ett köp.

Tja, det fortsätter ju efter man först ser skrivbordet också, med vanlig HD tar det ofta ett tag innan allt laddats in helt, ikonerna börjar poppa upp nere i statusfältet så sakteliga, medan SSDn laddar in allt mycket fortare där med

Får mäta tid när jag kommer hem sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX