Apples kvartalsrapport sämre än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Nu när Apple får lite konkurrens på riktigt när det gäller läsplattor, airbooks och mobiltelefoner så kommer dom flesta välja den billigare alternativ där man får mycket mer för pengarna..

De har haft konkurrens ett bra tag nu på mobilmarknaden och tablets trots det säljer de som smör. Alla väljer inte de billigaste alternativet utan det de anser vara bäst för dem.

Skrivet av kol:

Det har bara varit en tidsfråga innan Apple ska börja tappa ordentligt. Den nya 4S telefonen känns redan gammal jämfört med konkurrenterna. Nej, apples storhetstid kan snart vara över.

Det stora misstaget Apple har gjort är att de blivit för billiga och därmed förlorat sin exklusivitet.

Billiga? De har haft samma priser hela tiden. Samtliga generationer av iPhone har kostat ca 6000kr för den billigaste modellen. Och 4S säljer som smör.

Att de skulle tappa och deras storhetstid snart är över har man också hört i flera år nu Ser inga tecken på det, de säljer bättre än någonsin.

Skrivet av Meisam:

Kommer detta leda till prissänkning på deras produkter?

Varför skulle det göra det?

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Räkna inte bara prestanda! Du får inte glömma byggkvaliteten osv. Dom har fruktansvärt bra byggkvalitet!

Apple alltså?
Nej, det har de inte. (Imo, försök inte motbevisa tack, jag tycker som jag tycker, och du som du, och jag vill helst inte ha den diskussionen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Apple alltså?
Nej, det har de inte. (Imo, försök inte motbevisa tack, jag tycker som jag tycker, och du som du, och jag vill helst inte ha den diskussionen )

Herregud, har du äns användt en mac?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Apple alltså?
Nej, det har de inte. (Imo, försök inte motbevisa tack, jag tycker som jag tycker, och du som du, och jag vill helst inte ha den diskussionen )

"Nej, de har de inte"...tunga argument! Förstår att det inte någon ide att försöka toppa dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

De har haft konkurrens ett bra tag nu på mobilmarknaden och tablets trots det säljer de som smör. Alla väljer inte de billigaste alternativet utan det de anser vara bäst för dem.

Ja men det är först nu som man hittar snygga och fungerande surfplattor, smartphones och snygga datorer som dessutom inte är lila begränsade som apples produkter. Annars så är ju reklam huvudorsaken till att folk köper iphone, man hittar ju sjukt mycket bättre telefoner än iphone ändå så köpper folk just den bara för att deras bekanta har den osv osv.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Ja men det är först nu som man hittar snygga och fungerande surfplattor, smartphones och snygga datorer som dessutom inte är lila begränsade som apples produkter.

Håller inte med för fem öre. Det är inte först nu, det har funnits alternativ ett bra tag (framförallt på smartphone marknaden). Det enda jag kan ge dig är utmanare till MBA, de har hittills varit få.

Skrivet av Tomas_88:

Annars så är ju reklam huvudorsaken till att folk köper iphone, man hittar ju sjukt mycket bättre telefoner än iphone ändå så köpper folk just den bara för att deras bekanta har den osv osv

Reklam? I Sverige kryllar det av iPhone-användare och riktig reklam för iPhone finns knappt, till skillnad från Samsung t ex som trycker ut sin "äpplemos" och "smartphonest" reklam överallt. Dock får de utan tvekan mycket mediaplats för Apple väcker känslor (både för och emot) vilket genererar trafik och pengar...men det är knappast Apples "fel".

Vad du tror är orsaken till att folk köper iPhone får stå för dig. Jag köpte den för det är vad som passar mig bäst helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Herregud, har du äns användt en mac?

Nä nu får det fan i mig vara nog! Kan folk inte ens skilja på ens, en och än.

Permalänk
Medlem

Lugnt lugnt! Jag har köpt två stycka 4S 32 från applestore UK. Det blir nog bra nu.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Scanian:

Good for you! Se till att skaffa dig användarhandboken som interaktiv DVD, för du verkar sakna förmåga att läsa och/eller förstå.
Sen känner jag att jag borde tala om för dig att BMW M1 tillverkades i slutet av 70 och början av 80-talet, så lycka till med att hitta en ny sådan.
Slå upp "läsförståelse" i nåt bra uppslagsverk och applicera det sedan på lämpligt utvalda inlägg i tråden.

Ok då. 1 Series M Coupe. Nöjd?

Jag trodde sista bisatsen syftade på att han *inte var aktieägare*. Syftningsfelet är antingen hans eller mitt. Grundansatsen kvarstår dock. Apple har en kassa på kring $20 Miljarder och sedan "short term investments" dvs värdepapper som lätt kan likvideras för resten. I princip lika med kontanter. Den ger ingen större avkastning. Totalt 0.74% tror jag det var förra året. Det jag vände mig emot är att kalla det för kapitalförstöring. För det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Apple-aktien har gett en snittavkastning på 65% per år de senaste fem åren. Det är skyhögt över något vettigt index. Känns inte som det förstörs nåt kapital vad jag kan se...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

De har haft konkurrens ett bra tag nu på mobilmarknaden och tablets trots det säljer de som smör. Alla väljer inte de billigaste alternativet utan det de anser vara bäst för dem.

Billiga? De har haft samma priser hela tiden. Samtliga generationer av iPhone har kostat ca 6000kr för den billigaste modellen. Och 4S säljer som smör.

Det är väl lite det som är problemet. När de säljer som smör förlorar de sin exklusivitet.

Relativt de andra märkena har Apple blivit billigare.

Skrivet av S_Z:

Att de skulle tappa och deras storhetstid snart är över har man också hört i flera år nu Ser inga tecken på det, de säljer bättre än någonsin.

Varför skulle det göra det?

För att varumärket håller på att förlora sin exklusivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det är väl lite det som är problemet. När de säljer som smör förlorar de sin exklusivitet.

Relativt de andra märkena har Apple blivit billigare.

Skulle jag inte påstå. Priserna på high-end mobiler/smartphones har legat kring 5-6000 många år nu och iPhones är som sagt inte billigare nu än tidigare. Kanske du blivit lurad av att titta på prisjakts priser av gråimporterade iPhones som säljs för 10000kr+? Detta har ju dock aldrig ett pris som normalt funtade personer har betalat.

Det är snarare tvärt om att iPhonen just nu är dyrare relativt till andra märken då high-end mobiler som SGS2 har funnits ett tag på marknaden nu och har gått ner i pris, till skillnad från iPhones som alltid ligger på samma pris tills nästa generation kommer.

Skrivet av kol:

För att varumärket håller på att förlora sin exklusivitet.

Återigen, håller inte med om att varumärket tappar. De säljer inte billigare eller sämre produkter nu än tidigare. Men iPhones har inte heller varit "exklusivt" de senaste åren, bara sätta sig på pendel här i Stockholm och man ser att så gott som var enda kotte har en. Har varit så länge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S_Z:

Skulle jag inte påstå. Priserna på high-end mobiler/smartphones har legat kring 5-6000 många år nu och iPhones är som sagt inte billigare nu än tidigare. Kanske du blivit lurad av att titta på prisjakts priser av gråimporterade iPhones som säljs för 10000kr+? Detta har ju dock aldrig ett pris som normalt funtade personer har betalat.

Det är snarare tvärt om att iPhonen just nu är dyrare relativt till andra märken då high-end mobiler som SGS2 har funnits ett tag på marknaden nu och har gått ner i pris, till skillnad från iPhones som alltid ligger på samma pris tills nästa generation kommer.

Säger du det så litar jag på det.

Skrivet av S_Z:

Återigen, håller inte med om att varumärket tappar. De säljer inte billigare eller sämre produkter nu än tidigare. Men iPhones har inte heller varit "exklusivt" de senaste åren, bara sätta sig på pendel här i Stockholm och man ser att så gott som var enda kotte har en. Har varit så länge...

Delar däremot inte din uppfattning om att märket inte tappat. Det var väl HTC:s VD som sa att bara gamla gubbar som har Iphones och även om han är part i målet så hade det varit svårt att säga det för ett par år sedan.

En sak som man inte ska glömma är att Apple var i stort sett ensamma med sin strategi om stilriktiga produkter. Titta på telefoner och lap tops för ett par år sedan. De var allt annat än vackra frånsett Apple men de andra företagen har kopierat Apples koncept. Därför blir det allt svårare för Apple att motivera sina överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Ok då. 1 Series M Coupe. Nöjd?

Japp, nöjd.

Skrivet av Jonteponte:

Jag trodde sista bisatsen syftade på att han *inte var aktieägare*. Syftningsfelet är antingen hans eller mitt. Grundansatsen kvarstår dock. Apple har en kassa på kring $20 Miljarder och sedan "short term investments" dvs värdepapper som lätt kan likvideras för resten. I princip lika med kontanter. Den ger ingen större avkastning. Totalt 0.74% tror jag det var förra året. Det jag vände mig emot är att kalla det för kapitalförstöring. För det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Apple-aktien har gett en snittavkastning på 65% per år de senaste fem åren. Det är skyhögt över något vettigt index. Känns inte som det förstörs nåt kapital vad jag kan se...

Men vad är det du inte förstår med att det är kapitalförstöring att ha pengar liggande som äts upp av inflation? Visst, så aktien har gått skitbra, det spelar ingen som helst roll för mina argument. Även om företagets alla anställda kunde skita ut hundradollarsedlar, så är det lik förbannat kapitalförstöring att bara ha dem liggandes i någon bank eller i lågavkastande placeringar.
Okej, vi förenklar hela diskussionen till en simpel fråga: tror du aktien hade gått bättre eller sämre om dessa 20 miljarderna placerats på ett sätt så de gett en medelmåttig avkastning på, säg, 10% per år istället för att bara ligga i en byrålåda (bildligt talat)? Är svaret på den frågan "bättre" så är vi överens angående kapitalförstöringen, oavsett vad du vill kalla det.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Herregud, har du äns användt en mac?

Skrivet av S_Z:

"Nej, de har de inte"...tunga argument! Förstår att det inte någon ide att försöka toppa dom

Jag har argument, var så säker, och ja, jag har använt flera stycken väldigt mycket. Vill bara inte ha den diskussionen här

Permalänk
Medlem

jag har iphone 4 och kommer ALLDRIG köpa en till iphone iaf !. ALLT ska kosta 7 kr ALLT även en jävla ficklampa och leverans rapport kostar 15 kr

Stoppa APPEL

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller inte med för fem öre. Det är inte först nu, det har funnits alternativ ett bra tag (framförallt på smartphone marknaden). Det enda jag kan ge dig är utmanare till MBA, de har hittills varit få.

Nu menar jag inte senaste 2 veckor eller senaste 2 månader utan 1-2 år då apple hade relativt bättre fungerande och snyggare grejer ute på marknaden i jämförelse med andra.

Skrivet av S_Z:

Reklam? I Sverige kryllar det av iPhone-användare och riktig reklam för iPhone finns knappt, till skillnad från Samsung t ex som trycker ut sin "äpplemos" och "smartphonest" reklam överallt. Dock får de utan tvekan mycket mediaplats för Apple väcker känslor (både för och emot) vilket genererar trafik och pengar...men det är knappast Apples "fel".

Vad du tror är orsaken till att folk köper iPhone får stå för dig. Jag köpte den för det är vad som passar mig bäst helt enkelt.

Reklam bryr sig tyvär inte om gränser och du stöter på apples produkter så fort du går in på youtube, kollar på film eller umgås med kompisar. Det är ungefär som med märkes kläder, många köper nike för att deras kompisar gör det osv ändå brukar jag inte se så många nike reklam i tv -och att grupptryck existerar behöver vi inte ifrågasätta eller? Känner själv många som inte riktigt kan motivera varför dom egentligen köpte iphone, många säger att deras kompisar har det och då köpte dom det också.

Och klart att det är apples fel att dom själva väcker negativa känslor. Går man ut och säger att vi är bäst, vi är helt överlägsna och alla andra är skit så kommer folk självklart att reagera på minsta lilla fel på apples grejer. Apples sidan måste vara en av dom mest egocentriska och narcisiska i hela internet

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Nu menar jag inte senaste 2 veckor eller senaste 2 månader utan 1-2 år då apple hade relativt bättre fungerande och snyggare grejer ute på marknaden i jämförelse med andra.

Definitivt inte jag heller. På mobilmarknaden har Android kunnat konkurrera de senaste åren. På surfplatte-marknaden började Android plattorna komma för snart ett år sedan (Samsung Galaxy Tab, Xoom).

Skrivet av Tomas_88:

Reklam bryr sig tyvär inte om gränser och du stöter på apples produkter så fort du går in på youtube, kollar på film eller umgås med kompisar. Det är ungefär som med märkes kläder, många köper nike för att deras kompisar gör det osv ändå brukar jag inte se så många nike reklam i tv -och att grupptryck existerar behöver vi inte ifrågasätta eller? Känner själv många som inte riktigt kan motivera varför dom egentligen köpte iphone, många säger att deras kompisar har det och då köpte dom det också.

Som jag sa "ren reklam" (alltså inte mediautrymme) ser jag sjukt mycket mer av från tillverkare som Samsung. Vad dina kompisar har motivering varför de köper en iPhone för säger ingenting mer än just om dem, stämmer inte med de i min omgivning med iPhones t ex.

Skrivet av Tomas_88:

Och klart att det är apples fel att dom själva väcker negativa känslor. Går man ut och säger att vi är bäst, vi är helt överlägsna och alla andra är skit så kommer folk självklart att reagera på minsta lilla fel på apples grejer. Apples sidan måste vara en av dom mest egocentriska och narcisiska i hela internet

Suck, läste du vad jag skrev? Att de får mycket mediautrymme är inte Apples fel. De styr inte media, dock är intresset kring allt Apple mycket stort så därför skriver så klart media om det.