Cooler Master förbereder Hyper 412 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

De flesta hi-end kylare idag har väl flänsarna fastlödda, vet inte med vad men det är ju bättre än att bara klämma dit dom.

Basen är väl bland det sista man vill ha i aluminium, med dess sämre värmeöverföring. Dessutom blir påfrestning på moderkortet inte lika farligt om vikten är långt "ner" på kylaren.

Har faktiskt aldrig behövt shoppa in en hi-end kylare, trevligt att höra om det stämmer dock.

På H412 ligger rören direkt mot cpun, och därför tyckte jag att det inte gjorde någon direkt skillnad om
basen var mindre och av alu, för att spara vikt.
Även om vikten så nära cpun inte spelar lika stor roll som vikten "högre upp" på kylarn.

Skrivet av Zotamedu:

Grejen är att det inte är överföringen från hetpipes till flänsen som begränsar utan överföringen från processor till heatpipe. Ta till exempel TRUE som släpptes i en version av koppar som hade samma prestanda som den vanliga.

Ja då finns det ju såklart ingen anledning att byta ut det till koppar, om det inte är där problemet ligger.
Trodde faktiskt att det skulle göra märkbar skillnad.
Sitter på en nedrans billig kylare som jag inte minns namnet på, med 3 rör.
Många av flänsarna är direkt lösa vilket fått mig att fundera på hur mycket bättre kylaren hade varit om
de varit ordentligt fastlödda på rören istället.
Har även haft dyrare kylare med samma problem.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

Har precis köpt en Hyper 212 plus och är helnöjd. Bytte dock fläkt till en Nexus Real Silent 120mm.

Ett riktigt vinnande koncept om man vill ha en prisvärd bra lösning. Viss finns det bättre kylare men ytters få alternativ för samma pengar. Jag brukar knö in just den lösningen i byggen åt andra som inte vill/behöver lägga så mycket på en cpu kylning.

Ett alternativ som jag dock vill passa på att tipsa om är http://www.thermalright.com/products/?act=data&id=178&cat_id=... . Den är faktiskt prestandamässigt något bättre, låter dock lite (obs lite) mer än om man kör med nexus real silent på en Hyper. Nackdelen med Macho är framförallt att den till ytan är rätt stor vilket kan ställa till det om man vill ha lite högre minnen etc. Vidare är den jämförelsevis lite pilliggare att installera.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muddiz:

Koppar är mycket tyngre än aluminium. Så då kommer ju kylaren väga därefter.
Det finns ju Thermalright True Copper. Väger ju sisådär 2kg dock.
Jag skulle då inte vilja ha en 2kg tung bjässe på mitt moderkort

Sen är väl koppar en dyr metall jämfört med alu.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foster D:

Det skulle vara intressant att få reda på varför man inte använder kopparflänsar istället för
aluminiumflänsar. Koppar leder ju värme dubbelt så bra som aluminium och är inte mycket dyrare.
Om man dessutom överkursar och lödar fast dem med silverlod på heatpipesen, så skulle
värmeöverföringen blir ännumer effektiv än om man bara "klämmer" fast dem?

Det är vad jag tror.

Angående koppar vs aluminium till flänsarna så har jag för mig (OBS! är inte säker) att aluminium faktiskt är mer effektivt för att föra över värmen från flänsen till luften som omger den medan koppar är betydligt effektivare för att leda värme inom själva materialet.., varför man då väljer aluminium till flänsarna. Andra anledningar som redan nämnts är att koppar är väldigt dyrt samt väger mycket mer än aluminium.

Permalänk
Medlem

Ser ju lovande ut!

Alltså, jag kommer att fortsätta med luftkylking i framtiden. Vill inte att man ska råka ut för att det kan läcka med de färdiga vattenkylkningspaketen. Sen upplever jag som att det blev "stort" eller "inne" med det efter att Corsair lanserade deras första paket. Men det har ju funnits kompletta paket sen 2007-2008?

Jag tänker på Corsair H50 och NorthQ Siberian Tiger. Och Siberian tiger lanserades 2007-2008, medan Corsair H50 lanserades 2009.

Bilden är NorthQ Siberian Tiger:

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är det bara jag som tycker att luftkylare är som ett konstverk! Dom är så vackra, och speciellt när man håller dom i handen o verkligen ser alla flänsar!

Eller är det jag som är konstig?

Kylaren i ena handen och något annat i den andra ;). Kylning e hett för många här :).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Det skulle vara intressant att få reda på varför man inte använder kopparflänsar istället för
aluminiumflänsar. Koppar leder ju värme dubbelt så bra som aluminium och är inte mycket dyrare.
Om man dessutom överkursar och lödar fast dem med silverlod på heatpipesen, så skulle
värmeöverföringen blir ännumer effektiv än om man bara "klämmer" fast dem?

Det är vad jag tror.

jag skulle vilja se den som ger sig på att löda det ... lite smått kanske

jag har jobbat med att bygga industrikylare, och där använder man samma teknik, men man expanderar rören mot flänsarna. är det helt rent mellan så är verkningsgraden på kylaren inte sämre än med lödda flänsar.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Angående koppar vs aluminium till flänsarna så har jag för mig (OBS! är inte säker) att aluminium faktiskt är mer effektivt för att föra över värmen från flänsen till luften som omger den medan koppar är betydligt effektivare för att leda värme inom själva materialet.., varför man då väljer aluminium till flänsarna. Andra anledningar som redan nämnts är att koppar är väldigt dyrt samt väger mycket mer än aluminium.

Koppar kostar ca 7294 US Dollar per ton. Aluminium ligger på 2183 USD/ton.
Ganska stor skillnad ja, men jag tror inte att det i en slutprodukt som cpu kylare skulle
göra väldigt stor skillnad, även om det såklart skulle bli dyrare.

Koppar väger ungefär 3,3 gånger mer än aluminium.
Låt säga att flänsarna på H412 utgör hälften av vikten, då skulle den med koppar väga ca 1,3kg.
Ganska maffigt, men ändå inget som skulle påverka datorn negativt, såvida man inte kastar runt med den.

Edit: Det skulle ju i så fall maskinlödas.
Men att expandera rören kanske är billigare?

Kul att höra någon som verkligen vet

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

När kommer kylartesten ifrån redaktionen tros? :/ Längtar ivrigt då jag behöver ny kylare till överklocken!

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Angående koppar vs aluminium till flänsarna så har jag för mig (OBS! är inte säker) att aluminium faktiskt är mer effektivt för att föra över värmen från flänsen till luften som omger den medan koppar är betydligt effektivare för att leda värme inom själva materialet.., varför man då väljer aluminium till flänsarna. Andra anledningar som redan nämnts är att koppar är väldigt dyrt samt väger mycket mer än aluminium.

Det är faktiskt så att koppar leder bättre till luften än vad aluminium gör. Silver är en av de metaller som leder värme till luft bäst, så om man ska vara riktigt hardcore så ska man ha flänsar i solitt silver kommer iof väga lite mer än alu....

Koppar överför ca 400 W / m^2 medan alu överför ca 250 W / m^2 vid rumstemperatur (typ 25 grader C). Med tanke på hur stor faktor priset är i de flesta riggar skulle jag sätta mina pengar på att det är en ren kostnadsfråga när tillverkare väljer koppar vs aluminium.

Länk: http://www.spiraxsarco.com/resources/steam-engineering-tutori...

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka sammanfatta

koppar vs aluminium.

Koppar leder ca 2 ggr mer värme/kg
Koppar är 3.5 ggr dyrare än aluminium/kg
koppar är 3.3 ggr tyngre än aluminium.

Detta ger att värmeledningsförmågan/kg är 1.65 ggr bättre med aluminium
och värmeledningsförmågan/kr är 5,7 ggr bättre med aluminium.

kylfänsar
I kylflänsarna spelar inte densiteten någon roll. Man kan alltid göra plattorna dubbelt så tjocka utan att försämra luftgenomströmningen.

basen
I basen kan koppar vara att föredra eftersom det är flaskhalsen. Den högre värmeledningsförmågan/meter kan då öka prestandan.

Heatpipes
är inte gjorda i solid koppar om de vore det så skulle de vara värdelösa. De är fyllda med kylarvätska som avdunstar och sprider värmen inom sig. Bättre ledning till kylmediet kan då öka kylningen.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Allt snack om koppar hit och alu hit. Thermalright True serien har en modell av koppar. Finns ett galleri här av en medlem med besten. Skiljer någon grad mot vanliga Alu varianten.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av oraklet123:

Jag ska försöka sammanfatta

Heatpipes
är inte gjorda i solid koppar om de vore det så skulle de vara värdelösa. De är fyllda med kylarvätska som avdunstar och sprider värmen inom sig. Bättre ledning till kylmediet kan då öka kylningen.

kylmediet, var inte olja eller vad var det? kan inte man ha en sånt istället för vatten i vattenkylning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leeloo:

Ser ju lovande ut!

Alltså, jag kommer att fortsätta med luftkylking i framtiden. Vill inte att man ska råka ut för att det kan läcka med de färdiga vattenkylkningspaketen. Sen upplever jag som att det blev "stort" eller "inne" med det efter att Corsair lanserade deras första paket. Men det har ju funnits kompletta paket sen 2007-2008?

Jag tänker på Corsair H50 och NorthQ Siberian Tiger. Och Siberian tiger lanserades 2007-2008, medan Corsair H50 lanserades 2009.

Bilden är NorthQ Siberian Tiger:
http://www.tweakpc.de/hardware/tests/kuehler/wasserkuehlung/n...

Jo jag håller med dig, fast det var nog inte förrän det kom helt slutna system som det ökade i popularitet. Kompletta lösningar hade Corsair redan för 8 år sen med Hydrocool 200 och sedan med Nautilus 500.

Kan vara kul att slå ett öga på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeytooth:

kylmediet, var inte olja eller vad var det? kan inte man ha en sånt istället för vatten i vattenkylning?

nja. det skulle inte vara så lätt. kylmediet är ofta amoniak eller olika alkoholer. poängen är att när värmen får vätskan att avdunsta så suger den till sig värme från omgivningen. testa att hälla aceton eller alkogel i handen så känner du att det blir kallt. i en vätskekylare så hade inte det varit särskilt bra. problem kan t.ex vara att det är svårt att pumpa runt gaser samt att gummislangar inte skulle klara det. Det går att göra genom att ha kylmediet under tryck. Det är så som kylskåp fungerar (ish). Man skulle då kunna ha kylare som ger processortemps på under lufttemperaturen. Då får man dock problem med kondens i datorn.

kort: det går men är onödigt krångligt.

Om du vill ha något annat att tänka på läs på lite om grafen. Jag kan bara säga att det hade varit sjukt nice med ett chassie av det.

edit: Vatten har dessutom t.o.m lite bättre Specifik värmekapacitet dvs hur mycket värme som ett kilo vätska kan ta upp.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oraklet123:

Jag ska försöka sammanfatta

koppar vs aluminium.

Koppar leder ca 2 ggr mer värme/kg
Koppar är 3.5 ggr dyrare än aluminium/kg
koppar är 3.3 ggr tyngre än aluminium.

Detta ger att värmeledningsförmågan/kg är 1.65 ggr bättre med aluminium
och värmeledningsförmågan/kr är 5,7 ggr bättre med aluminium.

kylfänsar
I kylflänsarna spelar inte densiteten någon roll. Man kan alltid göra plattorna dubbelt så tjocka utan att försämra luftgenomströmningen.

basen
I basen kan koppar vara att föredra eftersom det är flaskhalsen. Den högre värmeledningsförmågan/meter kan då öka prestandan.

Heatpipes
är inte gjorda i solid koppar om de vore det så skulle de vara värdelösa. De är fyllda med kylarvätska som avdunstar och sprider värmen inom sig. Bättre ledning till kylmediet kan då öka kylningen.

Jag ser mig själv som överbevisad vad det gäller värmeledningsförmågan Det andra är också bra och korrekt information vad jag förstår.